Dette vil jo ikke endre seg. For SAS flights. SAS sine bonus billetter er jo fortsatt like mye eller like lite tilgjengelige CPH-BKK som før, også etter alliansebytte. Og det har sine gode sider å booke med SAS metall hvis man har FP4. Men om de fyller opp flyene uansett på revenue er det jo veldig forståelig at de ikke legger ut bonus tickets.
Kan jo være en ide for SAS å avslutte ruten til PVG, og heller sette den opp til HKT, og se om det fungerer i stedet for. Hvis ikke HKT, så kanskje SIN i stedet for. Uansett at ruta går til ett land der de ikke er så vriene med innreisereglene som PVG er. PVG er egentlig en elendig flyplass for SAS. For det første så er det til ett land som vanskelige innreiseregler for europeere, også har Schengen vanskelige innreiseregler for Kinesere også, og det blir jo ikke mer business med Kina fremover slik det ser ut i verden nå, heller mindre. For det andre så er det dvært dårlig med avganger videre ut av PVG i forhold til andre flyplasser i området, greit nok at Vietjet har ett snutthull til SGN, og det er noen som kan bruke denne flyplassen til MNL, men det er ett fåtall egentlig i det store og det hele. Derfor ser jeg ikke at PVG har det grunnlaget til å forsvare ei rute der noe særlig lenger inn i fremtiden for SAS sin del, så tipper denne vinteren er den sisste vi ser denne ruta gå tror jeg. Men tilbake til tema ja, det er rart at selv ikke i de daueste datoene som 20 og 22 november slipper de noen seter til BKK, og det er rart spør du meg. Det er klin umulig å få fyllt opp flyet på de datoene der.
Det var ett løst eksempel, det finnes enkelte datoer SAS egentlig vet de ikke får fyllt opp flyet på, det var poenget med tråden.
Her synses det kanskje litt vel mye? Avinor reklamerer til flyselskapene for at Oslo - Shanghai er en av "unserved routes" med størst potensiale fra Norge, med estimert 33300 reisende fra Oslo + 14000 fra resten av Norge til Shanghai årlig. Og det er bare fra Norge. I tillegg er det en god del som reiser i forbindelse med jobb, som generelt har høyere betalingsvillighet. Innreisereglene for nordmenn har bare blitt enklere de siste årene, nå har vi i tillegg mulighet for 72/144 timer visumfri transit med innreise mot tidligere 24 timer. Med overgang til ST gir Shanghai enda større mening, da rutenettverket alliansemessig blir langt større. Air China har begrenset med ruter fra Shanghai sammenlignet med China Eastern (+ Shanghai Airlines). Phuket gir i alle fall ikke mening - det er en turistdestinasjon med langt lavere betalingsvillighet enn PVG. SIN er det nok et større marked for, i tillegg til at det er en rute hvor betalingsvilligheten trolig er høyere. Samtidig er det en *A-hub, og begrenset med connections videre med ST.
Ok, da tipper jeg det finnes noe statistikk på fyllingsgraden på denne turen. Sikkert lurt å vise til det, eller så blir det bare synsing uten noe substans.
Det er bare antall ledig i den priskategorien, det er minst 9 til ledige i C etter det er utsolgt i Z. Men ser det er mindre ledig enn f.eks. CPH-HND 21.nov hvor det er ledig go og plus bonus. Selv om de selger bra synes jeg SAS gjerne kunne sluppet minst 2 billetter i hver reiseklasse på hver flygning sånn at det i hvert fall er en teoretisk mulighet å få bonusbillett til alle destinasjoner.
Bare til orientering så har 11 europeiske land med godt over 300 million innbyggere 15 dager visa fri innreise til Kina (og så kommer alle andre med 72/144 timer transit i tillegg). Norge er enn så lenge ikke en del av det, men listen har vokst kraftig de siste månedene. At en storby med 26 million innbyggere skal byttes ut med en ren turistdestinasjon kan jeg ikke se som noe fornuftig.
Det er vanlig at SAS skrur ned prisen på reiser i "feil retning" når ruter starter opp eller avsluttes for sesongen.
Som @trygveat påpeker er det nok lite etterspørsel for retur få dager etter ruten starter opp. På de andre datoene merk at "vanlig" pris er mye lavere om du bestiller t/r. (Sågar billigere å bestille t/r og benytte kun utreise.)
Enig i det. Jeg skulle gjerne hatt bonusbilletter til BKK. Men hele diskusjonen blir litt søkt når vi ikke har statistikk på fyllingsgraden på flyene. Dersom de alltid flyr med masse ledige seter er det jo bedre å legge ut bonusbilletter.
Ja, det er det lett å være enig i. Revenue management er stort sett helt automatisert hos SAS som hos andre flyselskaper som bruker globale booking-backends som Amadeus. De tjener også penger på feks å selge bonuspoeng til Trumf, og det salget ville stoppet opp om det "aldri" var mulig for kundene å reise for poengene. De ville garantert lagt ut bonusplasser hvis de ikke antok at de klarer å fylle opp med betalende passasjerer. Men på en såpass ny rute kan det jo også dukke opp plasser nærmere avgang, når de har mer av faktisk statistikk på fyllingsgraden for ruten.
Da slapp SAS noen bonus seter til BKK. Fire seter 8. desember.... Litt Plus og Go de andre dagene. Nå kan du ivhertfall ikke lengre si at SAS aldri slipper bonusbilletter til Thailand . EDIT: Ok, Business er revet bort nå... . Kan man egentlig i etterkant finne ut om det ble åpnet Business seter de andre dagene også?
Jaja, de måtte gjøre det for å ikke virke helt fjerne, men egentlig så gjorde det ingen forskjell i det store og det hele. Det bør ligge noe der på en eller annen dato hele tiden, ikke på to datoer i ti minutter av ett helt kalender år, så vet ikke om jeg heller skal regne det som en kurosistet, fremfor en realitet dette her
En fyr på Businessclass.se som har logget masse data på dette. Og det er helt tydelig at det slippes færrest til BKK (Samlet antall businessclasseter som har blitt sluppet i perioden 2017-2024)
Det tyder vel på at SAS har stor nok etterspørsel på CPH-BKK til at de ikke kan legge ut bonusseter …bedre å selge seter for penger enn poeng og heller få oss til å fylle opp ledige seter for poeng på andre ruter.
Ikke så rart at ATL og BKK kommer dårlig ut her da rutene ikke har vært i drift mesteparten av denne perioden. Men ja, lite billetter til BKK uansett.
Ja, det der derfor jeg sier til folk som lurer på om de skal ta opp min hobby for å tjene poeng for å fly til BKK ei gang i året om å heller droppe poeng, og gå for Cashback i stedet for. Da slipper en de begresningene der, også kan en fly med hvem en vil i tillegg ned dit.