Enig, selv når jeg leste opp lovteksten for agenten reponderte han bare med å si at det går ikke og så la han på. Heldigvis funket det med dansk agent. Rett og slett skandaløst at SAS behandler sine beste kunder på denne måten. Her håper jeg noen initierer et gruppe søksmål slik at det får skikkelig konsekvenser. En ting biletter som ikke blir brukt, men dette får store konsekvenser for folk som har betalt losji og annet. SAS har et enormt ledelses problem! Toppen på udugelighet var når Marianne Hærnes sa at det var bedre å rive av plasteret og komme i gang med streiken fremfor å holde kundene som gissel. Må være tidenes mest ubrukelige forhandler, Selv har jeg vært svært lojal mot SAS i over 20 år. Gullkort 18 år og diamant så lenge det har fantes. Jeg kommer til å unngå SAS i fremtiden og heller fly andre SA selskaper.
Chapter 11 er ennå ikke trått inn, SAS har søkt om beskyttelse og det må vedtas av en rettsinstans. Bonusbilletter skal behandles likt med betalte billetter når fly kanselleres, dvs det må ikke være ledige bonusbilletter for å bli ombooket. Skal man få fri ombooking frem til 10.juli må det være til en SAS flygning dersom flyet ennå ikke offisielt er kansellert. SAS eller reisebyrået kan ombooke til et annet flyselskap først etter at flyet er kansellert.
Vi har ringt customer service i Norge, med svensktalende service. Ring SAS Kina uten hjelp - Men i morges ringte jeg SAS Danmark. Det tok 15 minutter ventetid. Ringte 06:59. Dansken sa bare, ja, dette ordner jeg. Nye billetter fra PVG ble ordnet oå under fem minutter inkl. bilettering og e-post mottatt. Fantastisk hjelpsom og effektiv. Ikke 40 minutter med 25 minutter "on hold" som den svenske damen som ikke kunne få til noe... Hurra for Danmark!!
Nok et eksempel på en vri over agentrulett. Ofte lurt, men tar tid. Bra det løste seg! Bringer hyggelige tanker tilbake om diamond.dk RIP
Når man blir oppfordret å søke alternativer selv (for meg for første leg, ellers ser det OK ut), o jeg f.eks. velger tog som første leg - kan jeg da hoppe inn i bookingen fra leg 2 (dvs. fra OSL)?
Dette har SAS syndet på i lang tid. Hvis man bestiller en bonus-reise med SAS, og deler av denne foregår med et annet star alliance-selskap (for eksempel TAP), deretter kansellerer TAP deler av reisen. Er det da SAS sitt problem eller TAP? Tidligere har man bare fått høre fra SAS "beklager, vi finner ingen bonusbilletter, så det er ingenting vi kan gjøre". Men skal man tro EU261 så har man bestilt reise fra SAS fra A til B, og det er SAS sitt problem å få deg til og fra på de datoene? Eller gjelder EU261 i dette tilfellet kun rene SAS-bonusreiser? TAP har jeg langt opp i halsen etter at de nekter EU261-kompensasjon da de endret et fly 12 dager før, men påstår selv det var 14 dager. En helt annen tidsregning der altså.. Og gjentatte henvendelser om å vise meg hvordan de mener det er mer enn 14 dager blir bare avvist.
Har en booking TRD-OSL mandag 11. juli med SAS som sikkert ryker. Før streiken var et faktum rakk jeg å booke en tur med Flyr fleks som backup før prisen gikk til himmels da det er litt kritisk at jeg kommer meg ned til Oslo denne dagen. Jeg regner med at jeg ikke har krav på å få dekket Flyr-kostnaden i seg selv da den ble booket før SAS-flighten (snart) blir kansellert? Men, har jeg fortsatt krav på et EU261-beløp når det skjer? Er det 250 EUR?
Jeg vet at dette var i «gamle dager», dvs precorona. Vi hadde bonusbilletter til Bali med SAS, Lufthansa og Thai .. Natt til avreisedagen kansellerte SAS flygningen mellom BGO og OSL. Hørte ingenting fra SAS, men fra Thai! De hadde fått melding om kanselleringen og hadde routet oss om fra BGO med KLM via AMS til BKK …
Er du sikker på det? Jeg har en gang i 2021 hat no-show og da ble legg nummer to, samt retur reise ikke automatisk kansellert. I hvert fall var det ikke synlig i appen og på web. Det kan naturlig nok være at dem likevel hadde nektet meg ombordstigning om jeg hadde dukket opp i Oslo for legg nummer to - det vet jeg ikke. Det er sikkert best å ringe dem, men det er ikke så lett, med mindre man har høy status. Hjemmereisen ser i hvert fall ut til å forbli gyldig:
Jeg var nok litt rask her, men jeg klarte ikke å lese fra innlegget om første legget hans allerede er kansellert. I så fall stiller ting seg annerledes. Jeg var ganske sikker på at resten av reisen ble kansellert uten oppmøte på første flight, men kanskje det bare gjelder langdistanse.
Det er jo også det jeg normalt sett forventer. Men helt sikker er jeg ikke at det skjer ved SAS. Men som sagt, bare at siste leg ikke kanselleres i appen betyr jo ikke nødvendigvis at man faktisk kan gå ombord.
Spennende! Jeg fant bare dette dokumentet fra IATA og hvis jeg tolker det rett så er det SAS som burde ha endret billetten og fått dere frem til "møtepunktet" mellom SAS og Lufthansa? https://www.iata.org/contentassets/...dance-document-interline-irops_25june2020.pdf
Sjekket flyhjelp.no og når man legger inn alle stegene og da har valgt SAS, så får man denne meldingen. Så virker ikke som at flyhjelp eller andre tilsvarende tjenester ikke vil kunne hjelpe deg så lenge de er under konkursbeskyttelse?
Den var ny! Og veldig rar! Her har nok noen misforstått hva chapter 11 konkursbeskyttelse betyr. SAS har i mailer til EB medlemmer vært veldig klare på de gir refusjoner og kompensasjon (EU261) på helt vanlig måte også fremover.
Virkelig? Jeg tenker at ettersom vi som har penger utestående hos SAS er kreditorer, så er det vel naturlig? Har selv neste 35k utestående i diverse EU261 krav de siste åtte månedene. Regner vel egentlig ikke med å se de igjen. Ser ikke hvordan de skal kunne prioritere krav fra kunder vs krav fra andre?
Kompensasjon jf. EU261 er ikke helt det samme som en fordring fra långiver. Dersom SAS lar være å utbetale disse kompensasjonene bryter de luftfartsloven §10-42 og vil kunne ilegges overtredelsesgebyr.
Håper jo på det selv, men ser ikke hvordan denne saken er forskjellig fra når Norwegian utførte samme øvelse? I følge den gamle linken var det 34000 kunder som ikke fikk dekket kravene sine. https://e24.no/boers-og-finans/i/OQ...kke-full-erstatning?referer=https://www.vg.no
Dette var vel ikke kompensasjon, men refusjoner. Har ikke fått med meg hva sluttresultatet ble. Valgte "heldigvis" cashpoints selv på en refusjon rett før restruktureringen startet, disse ble fryst i en periode men har fått brukt de nå.