Schiphol - rullebane i Belgia?

Tråd i 'Reisebrev' startet av Woodswing, 06. mars 2024.

  1. Woodswing

    Woodswing Aktivt Medlem

    Innlegg:
    321
    Likes mottatt:
    1,550
    Bonuspoeng:
    93
    Kom til Amster i går. Og jaggu landa vi på rullebanen de har i Belgia. Det tok 20 min å taxe til gate fra landing.

    Retur i dag. Kapteinen kunne fortelle at vi er så heldige å ha fått rullebanen i Belgia til take off. Så nå er det like før vi taxer avgårde.

    Hvorfor i all verden har de en rullebane som ligger flere titalls mil fra selve flyplassen!?
     
    Kristian liker dette
  2. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    1,431
    Likes mottatt:
    5,718
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan lese forklaring her, i hovedsak er plassering grunnet ledig areal og for å redusere støy. Det er omtrent samme distanse som f.eks. FRA nordvest rullebane, og IST vest rullebane, og 20 min er for øvrig kortere enn gjennomsnittlig taxe-tid på flere flyplasser i USA.

    https://simpleflying.com/why-is-amsterdam-schiphols-polderbaan-runway-so-far-from-the-terminal/
     
    freddyen, Kristian, Spielhaug and 3 others like this.
  3. view

    view Veteran

    Innlegg:
    2,055
    Likes mottatt:
    2,421
    Bonuspoeng:
    113
    Det var en spøk da Polderbaam åpnet, og dette var på den tiden Ryanair kun fløy på sekundære flyplasser: Polderbaan ligger så langt unna Amsterdam at Ryanair vurderer å fly dit.
     
    sovehue, Earl, Travellingalf and 2 others like this.
  4. Woodswing

    Woodswing Aktivt Medlem

    Innlegg:
    321
    Likes mottatt:
    1,550
    Bonuspoeng:
    93
    Hehe
    Jeg er usikker på om saklige innlegg eller anekdoter om lengre taxing i USA gjør det mer forståelig.
    USA og flyplasser er liksom nullpunktet av kvalitet.
     
    Nordlands liker dette
  5. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran Moderator

    Innlegg:
    3,992
    Likes mottatt:
    25,390
    Bonuspoeng:
    183
    Litt avhengig av hvor du måler fra så er det ‘kun’ 6-7 kilometer til terminalbygget fra Polderbaan.
    Fakta er kjedelig, jeg vet. Er selv alltid glad for å lande eller ta av fra en av de andre rullebaner.
     
    Nordlands liker dette
  6. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    1,431
    Likes mottatt:
    5,718
    Bonuspoeng:
    183
    Det var kanskje dårlig å sammenligne med flyplasser i USA ja, men tror uansett det er få flyplasser med trafikktall tilsvarende eller større enn AMS hvor man ikke risikerer ganske lang taxetid.
     
  7. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,558
    Likes mottatt:
    4,708
    Bonuspoeng:
    113
    Takket være podcasten Opposing Bases vet jeg en annen grunn til at den er så langt unna. Hvis man skal kunne lande samtidig på flere parallelle rullebaner er det et krav om en viss avstand mellom dem. Er sikkert noe krav for ILS også
     
  8. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    971
    Likes mottatt:
    3,375
    Bonuspoeng:
    93
    Lurer på hvordan SFO har fått godkjenning:
     
    RoadKing liker dette
  9. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    4,168
    Likes mottatt:
    11,317
    Bonuspoeng:
    183
    Her kommer kjedelige fakta:
    Minste avstand mellom rullebaner for småfly i visuelle forhold: 91m
    Minste avstand mellom rullebane senterlinje for tunge fly i visuelle forhold: 213m (les SFO)

    Avgang i instrumentforhold (dårlig vær): 760m
    Innflyging i instrumentforhold (ILS, GPS, dårlig vær): 1035m
    Helt uavhengige operasjoner uten noen ekstra regler: 2745m

    Og så finnes det endel underkategorier av disse reglene.
     
    btm, OyvindN, Nordlands and 3 others like this.
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,923
    Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke bare det, de har til og med kryssende rullebaner
     
  11. kiev

    kiev Mr Fasttrack

    Innlegg:
    1,487
    Likes mottatt:
    5,551
    Bonuspoeng:
    183
    Uten å dykke for langt ned i memory lane, så hadde vi jo endel interessante landingsbaner på Værnes også. Da sopte vi nedi julegrana på torgkvartalet i Stjørdal, landet på den nå ikke-eksisterende tverrbanen, bråbremset på noen få hundre meter, og stoppet rett ved terminalen uten noe videre taxing.
    Det var vel gjerne Braathens som brukte en kort variant av DC9 til dette, da den kunne lande og ta av «på en femøring». Det var noen gamle Starfighter-piloter som elsket dette flyet da det oppførte seg nesten likt.
    Har mange gode minner om å slippe turbulensen over Gjevingåsen ved kraftig sørlig vind.
    Kanskje vi burde opprette en egen tråd for mimring om gamle dager, kalt «Nostalgitråden»? Da fly var fly og piloter tok sjangser?
     
    Woodswing, Kristian, Fleksnes and 7 others like this.
  12. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    16,177
    Likes mottatt:
    883,770
    Bonuspoeng:
    293
    Det var en Fokker F28 Fellowship
    IMG_4054.jpeg
     
  13. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member Moderator

    Innlegg:
    3,919
    Likes mottatt:
    10,331
    Bonuspoeng:
    183
    Var vel ikke akkurat grana på torget du sneiet , men heller noen av de små "gatejuletrærne" nederst i Kjøpmannsgata... ;)
    [​IMG]
     

Del denne siden