Vår vårlige tur til BKK vurderes forlenget med et "via", og nesten 24-timers opphold i, Seoul eller Taipei. Ja, eks-forloveden har nå forstått at den korteste vei til målet også kan være den kjedeligste, og at en CT må utnyttes best mulig. Vi arriverer ICN om morgenen hvis vi er "modige" og flyr LOT, mens TPE har ankomst sen ettermiddag. Nå håper vi at forumets kunnskapsrike lesere vil bidra til at vi velger riktig. Og spørsmålene er: 1. Hvor og hvordan er det enklest/raskest å komme fra flyplassen til sentrum? 2. Erfaring/anbefaling på hotell ved flyplass og/eller sentrum. 3. Ting å se/gjøre på ca trekvart dag, for godt voksne? (Om natten prøver vi å sove) 4. Bra sted for middag, ikke "ekstremt" asiatisk. For å få til ankomst til BKK om morgenen innvilger vi også landlov i Singapore, og ferske hotellerfaringer derfra er og nyttige for oss.
Kan ikke kommentere Taipei da vi ikke har vært der, men vi var i Seoul i påsken som var, og det gå mersmak!! Vi bodde nord for elven i et området som heter Jongno-gu og digget det. Hvis dere ikke har begrensninger på hotelbudsjett ville jeg tatt inn på Four Seasons, perfekt beliggendhet for besøk i Det kongelige Gyeongbokgung palasset. For å komme dit fra ICN tar man tog og deretter to-tre stopp med T-banen. Når det gjelder Hotel i Singapore kan jeg anbefale Oasia Downtown, fantastisk flott Club Lounge som er vel verdt de ekstra kronene. Be om rom som vender mot byen og ikke basenget. God tur og skriv gjerne et reisebrev med bilder, masse bilder
Arriverer faktisk, +1 på den altså Jeg har hatt transit-døgn i både ICN og TPE. Holder en knapp på førstnevnte, men det blir litt smak og behag. På ett så kort stopp oppleves deler noe likt (subway, tempel osv) så spørs helt hva dere ønsker. Mye god info om ICN i andre tråder her, så ville kanskje gått for noen av de (gratis?) transit-sightseing-turene (noen med innlagt matstopp) dere kan ta fra ICN for så å overnatte på flyplasshotell. Har dere også formiddagen fri ville jeg vurdert å bo i selve bykjernen. Jeg synes ofte det er utfordrende å få mye ut av transitstopp siden mye av tiden blir spist opp av transport (taxi, subway, kø) Derav denne noe "enkle" løsningen.
Vi tok flybuss som stoppet rett ved hotellet vårt i Gangnam.(sør for elven) Tok vel ca en times tid med litt rush trafikk. Ellers går det jo ekspress flytog hvor du kan bytte til t-banen. T-banen går over hele byen og fungerer strøkent. Av hoteller er det nok å velge mellom. Er vel bare å se hvilke budsjett man opererer med. Vi var der i 2 uker ifjor og bodde vel på et 3 stjernes i Gangnam. Dette fungerte helt greit for et lengre opphold. Ting var innom var Gyenbokgung palace, N Seoul Tower, Buchon Hanok village, War memorial of Korea, Myenongdong shopping street, Gwangjang shopping street. Er vel nesten bare egne interesser som setter begrensninger for hva man vil se. T-banen går som sagt over hele byen og får deg billig og effektivt rundt.
Definitivt Taipei. Har vært flere ganger i Seoul, men kan ikke si at jeg er spesielt imponert. Hvordan er ruten dere vurderer å fly, og hvor lenge skal dere være borte? 1. I Taipei er det ganske enkelt må komme fra flyplassen til byen med metro-systemet, alternativt fungerer Uber veldig bra, det samme gjelder også taxi. Flyplassen ligger 45 minutter utenfor sentrum. 2. Flere internasjonale hoteller i sentrum, ved flyplassen er det et Novotel som ligger rett ved terminalen. 3. Dere har ganske kort tid, men Taipei 101 er jo en bra ting å se, samt at det er flere templer i sentrum (Lungshan Temple ligger sentralt). Taipei er også kjent for "Nattmarked", og det er flere som er lett tilgjengelig med t-bane 4. I området rundt Taipei 101 er det flere "ikke ekstremt asiatisk" spisesteder.
Takk for gode og nyttige svar fra @watchaddicted, @Insomnia4u, @artanis og @haakonks. Så langt med tre stk i favør av ICN og en for TPE. Dette er jo en ekstravei til BKK (unngår å kalle det omvei, som normale folk ville sagt), og da får vi lov til kun 24 t. i denne sonen om jeg har forstått reglene rett. Flytider kan se ut til å være gunstigst i forhold til ICN, dvs kan gi mest sammenhengende dagtid, men der tenkes fortsatt!
Vi er jo flynærder, så et viktig parameter er hvilke flyselskaper man kan fly til de forskjellige "destinasjonene"... En ting som i min bok taler for Taipei det gir muligheten for å fly EVA Air i Business fra Europa, kanskje ett av de beste Business-produktene man kan få for poeng fra Europa til Asia.
Som påpekt: EVA er en god (den beste/nestbeste?) leverandør av C-klasse. Meget fornøyd på forrige tur til varmere strøk (2017), og holder et øye våkent for å se hva hun kan tilby i år (2018). Kan til og med tenkes å gå tilbake til opprinnelig plan, altså kun BKK uten ekstraveier, dersom det kommer opp mulighet for EVA biz dit. Enn så lenge er det ikke noe til TPE. Til ICN er det OZ og LOT som har egnede flighter i forhold til vår tidsplan.