Sete nødutgang Norwegian - kan de lenes tilbake?

Tråd i 'Norwegian Reward' startet av benair, 27. april 2025.

  1. benair

    benair Medlem

    Innlegg:
    190
    Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Skal fly 4 t 30 min med Norwegian, og har reservert seter på den første av de to radene på nødutgang (15).
    Spørsmålet er ganske enkelt; kan setene på rad 15 lenes tilbake, eller er det kun på bakrenødutgang rad (16) det er mulig?
    Klarte ikke finne info om dette på noen av seatmap-sidene.
    Noen her som vet?
     
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    8,323
    Likes mottatt:
    24,058
    Bonuspoeng:
    293
    Ganske sikker på at det ikke være mulig å lene setene tilbake hvis flyet har to nødutgangsrader etter hverandre. Sånn som både A320 og B737-800 har.
     
    benair liker dette
  3. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,391
    Likes mottatt:
    115,762
    Bonuspoeng:
    350
    Kun rad 16 på nødutgang som har recline.
     
  4. saetershagen

    saetershagen Medlem

    Innlegg:
    107
    Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    På fly med to nødutganger over vingen (typisk 737-800/MAX 8 og A320) vil de aller fleste setene på raden både foran den første og den siste emergency exit raden ikke kunne lenes tilbake da skal være et visst fritt rom til selve nødutgangen.

    Det er derfor kun rad 16 som kan lenes tilbake på Norwegian. Man kan i teorien oppfylle kravene selv om man lar setene lenes tilbake men da hadde man trengt enda mer plass da man vil ha måtte oppfylt kravene med setene lent tilbake (altså færre seter ombord).

    Her er lenke til reglene og et lite utdrag:

    https://www.easa.europa.eu/en/docum...roplanes-cs-25?page=27#_DxCrossRefBm548991568

    AMC 25.813

    (a) There must be a passageway leading from the nearest main aisle to each Type A, Type B, Type C, Type I, or Type II emergency exit and between individual passenger areas. Each passageway leading to a Type A or Type B exit must be unobstructed and at least 91 cm (36 inches) wide. Passageways between individual passenger areas and those leading to Type I, Type II, or Type C emergency exits must be unobstructed and at least 51 cm (20 inches) wide. Unless there are two or more main aisles, each Type A or B exit must be located so that there is passenger flow along the main aisle to that exit from both the forward and aft directions. If two or more main aisles are provided, there must be unobstructed cross-aisles at least 51 cm (20 inches) wide between main aisles.

    Ber om tilgivelse dersom jeg har tolket dette feil, men det et ganske omfattende regelverk og veldig mange bestemmelser.
     

Del denne siden