Shell Mastercard og Trumf

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av morpheus77, 11. mars 2018.

1. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,414
    Bonuspoeng:
    293
    @induktans vil det da si følgende:

Alle kreditt kort jeg kansellerer vil da automatisk gjelds registrerte oppdateres, med tid nødvendigvis?

Med den bunken kredittkort jeg har slengende rundt meg, uten mål og mening, ville jeg ha kvalifisert til luksus fellen i følge gjelds registrets størrelse fra dag 1.

2. induktans

induktans Gammelt nytt medlem

Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg har ikke satt meg inn i gjeldsregister-reglene, men det høres kanskje riktig ut(?).

For min egen del mente jeg heller at jeg ikke er vant til å holde styr på pengene jeg skylder - før forholdt jeg meg bare til summen på brukskonto. Er vel rent psykologisk, men liker ikke tanken på å kunne skylde mer penger via kredittkort enn jeg har innestående på konto :oops:

Så trapper jeg kanskje heller opp mot luksusfellen med tid :p

drsyk liker dette
  3. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,414
    Bonuspoeng:
    293
    @induktans da blir det å kansellere samtlige kort uten bonus opptjening :p:p:p

Tenkte skulle ta meg fri i romjulen:oops: huff, dog kanskje skriver en standard epost og mailer til samtlige :cool:

induktans liker dette
  4. Travelbear

Travelbear Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Kan vel bli dumt med mange kredittkort for de som planlegger å ta opp boliglån muligens? Jeg fikk ordnet lån nå nylig så slipper hvertfall det problemet.

5. gryteknut

gryteknut Nytt Medlem

Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg lurer på en ting, må ikke payr betale et % gebyr til shell MC hver gang vi betaler våre regninger, slik som andre betalingsløsninger må?

6. A346

A346 Medlem

Likes mottatt:
    191
    Bonuspoeng:
    43
    Uten å ha lest alle 894 svarene, kan man nå konkludere med at gullkomboen Shell MC og Payr er kjørt?

Er det da SAS MC Premium som er det beste alternativet for Payr, men da maks 4000,- per 96 timer?

Blir litt for mye styr for min del å "fylle kvota" med en sånn praksis, men noen mindre fakturaer hver måned bør uansett gå an å få til... Hva annet gir en fornuftig EB-poeng opptjening gjennom Payr? Trumf Visa med 0,5 % eller er den også kjørt?

7. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,414
    Bonuspoeng:
    293
    Melder nå pass på denne tråden her:eek::oops::confused:. @Xflipper du får svare på siste pr. spm. her, som har gått i gjentagelse siste pr ukene nå:cool::p:D

EDIT fjernet overvåkning på denne tråden nå. Takk og farvel.;)

8. A346

A346 Medlem

Likes mottatt:
    191
    Bonuspoeng:
    43
    Beklager om det var et upassende innlegg. Noen av oss har også en jobb å skjøtte, og kan derfor ikke være oppdatert på siste utvikling i sagaen om Shell MC, Payr og Trumf 24/7...:D:p:rolleyes:

9. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,210
    Bonuspoeng:
    113
    Det holder å lese de 2 siste sidene.

Chrisbgg liker dette
  10. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,345
    Bonuspoeng:
    113
    Du har forstått riktig på alle punkter og TrumfVisa funker.

A346 liker dette
  11. gert

gert Medlem

Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    18
    Haha, Touché. Ikke sikkert de har fått med seg dem i skatteetaten. Men siden de selv bruker Trumf-poeng som et eksempel på ubetydelig rabatt, kan de jo heller ikke hevde at cashpoints eller andre kickbacks som har en verdi og kostnad på under 1% er skattbare, det er jo det man får i trumf. Skjønt, hva er det da igjen av "Fordeler i form av bonuspoeng, kick-backs osv. som tilfaller arbeidstakeren fordi kjøpet er foretatt i arbeidstakerens navn eller ved bruk av arbeidstakerens betalingskort mv., skal også anses som en skattepliktig fordel vunnet ved arbeid, forutsatt at fordelen benyttes privat."? Kanskje dette ikke er så helt enkelt likevel...

12. gert

gert Medlem

Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    18
    Interessante spørsmål angående endringer av vilkår. En adgang til ensidige endringer av vilkår uten varsel er på generelt grunnlag en urimelig handelspraksis i forbrukerforhold. I tillegg har de selv tydelig kommunisert via epost at bruk i Vipps gir bonuspoeng, og det i seg selv innebærer at det å ikke informere når dette oppfører i beste fall er illojalt.

MEN, dersom man anser at det er snakk om vilkår ved kredittavtalen, blir det straks enda mer interessant. Finansavtaleloven regulerer nemlig dette ganske detaljert. §49 regulerer endringer av kredittavtalen. Denne kan i utgangspunktet kun endres med kundens samtykke, og i alle fall ikke uten skriftlig varsel. Men om bonusprogrammet er en egen avtale eller en del av kredittavtalen er ikke klart. Det er ikke naturlig å kalle det et "kredittvilkår", samtidig er det jo uløselig knyttet til bruk av kortet, som innebærer å trekke på kredittrammen.

I tillegg er kredittkortet et betalingsinstrument, og endringer av avtalen for betalingsdelen er derfor også regulert av samme lov § 18. Andre ledd sier: "2) Endring av vilkårene i rammeavtalen til kundens skade kan tidligst settes i verk to måneder etter at institusjonen har sendt varsel til kunden om endringen. Varselet skal gis på samme måte som nevnt i § 15 tredje ledd" - § 15 tredje ledd krever at det er sendt skriftlig varsel. I tillegg er det kun adgang til ensidige endringer derso dette er avtalt, men jeg regner med de har tatt med det i avtalen.

Igjen er det selvfølgelig mulig å hevde at rabattavtalen er en annen eller separat tilleggsavtale, men det er jo ikke mulig å inngå denne avtalen uten kortet, eller benytte seg av fordelene med avtalen uten kortet, så jeg ville i hvert fall lagt til grunn at man ikke kan skille de to.

En klage til finansklagenemda er uansett helt gratis, dersom man er misfornøyd med måten Ikano har håndtert dette på.

TOSdude, Petter B-C, paron and 2 others like this.
  13. fly4fun

fly4fun Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg kan i hvertfall bekrefte med dagens faktura at også Revolut er ute og ikke lenger gir bonus med Shell.
    Så, for min del klarer jeg ikke lenger å se noe fornuftig brukstilfelle etter å ha solgt bilen og med kommende strengere regulering av kredittkortbruk :(

14. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    1,985
    Bonuspoeng:
    113
    Samme het, prøvde en 100ings for sikkerhetskyld og ingen Trumf.

15. obay

obay Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,569
    Bonuspoeng:
    183
    Sa opp mitt kort i dag.

16. Travelbear

Travelbear Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Ser ut til at jeg fikk trumf i dag for bruk av shell mc i payr for november.
    Edit: feil, det kom fra viatrumf.

Last edited: 07. jan 2019
  17. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,688
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk også noe trumf overført i dag, men det stemmer ikke med Payr-bruk i november og jeg finner heller ikke ut hva annet det er.

Edit: det ser ut til å være Expedia som fortsatt har status Under behandling.

18. Travelbear

Travelbear Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Hadde bare en betaling med kortet, og det stemte akkuratt.

19. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,688
    Bonuspoeng:
    293
    Har den dukket opp i transaksjonshistorikken på trumf.no?

20. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    63,914
    Bonuspoeng:
    293
    Expedia har hatt en opprydding i Trumf-opplegget i natt(?).
    Masse oppdateringer på min side også. Venter spent på noen tusen Trumf-kroner fra Expedia.

(Ja, dette er OT for tråden :))

Del denne siden