Singapore Airlines, dine og andres erfaringer med SIA

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Ruby, 12. nov 2013.

  1. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Skulle (til min store glede) booke noen SQ-flighter og så over change conditions:

    https://www.singaporeair.com/en_UK/...tre/complimentary-rebooking/#/book/bookflight

    • make unlimited changes to your booking on or before 31 December 2021; and
    • make one additional change after 31 December 2021.

    All you have to do is pay the fare difference, if any.

    Cancellations will be subject to the fare conditions of the ticket. Cancellation fees will be waived due to:

    - Flight cancellation
    - Disrupted travel plans arising from Covid-19-related international border closures
    - Inability to travel on booked flight as a result of positive Covid-19 test

    [​IMG]
     
    Eddie47, Calling, Stuttfeiten and 4 others like this.
  3. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,221
    Likes mottatt:
    782
    Bonuspoeng:
    113
    Kan jeg tolke det dit hen at SQ mener at det er stor sannsynlighet for at SIN åpner opp igjen innen utgangen av 2021? :eek::D
     
    geddi liker dette
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  5. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,100
    Likes mottatt:
    7,783
    Bonuspoeng:
    183
  6. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,211
    Likes mottatt:
    5,043
    Bonuspoeng:
    183
    Får håpe vi snart får bestille bonusbilletter med SQ da :D
     
    Travellingalf liker dette
  7. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Var innom den nye SilverKris Lounge ved Changi T3.

    Den er ikke helt ferdig, men blir elegant. First-seksjonen ferdigstilles i vinter.

    Catering er fortsatt i covidmodus. Bordbestilling av enkel varmmat, snacks buffet tilpasset tid på døgnet. Barista service på morgenen og bartender på kvelden, godt utvalg av drikkevarer, bra med ladepunkter, gode stoler med passe bordhøyde.

    Laidback bakgrunnsmusikk (litt for høyt volum), behagelig belysning på kvelden, runway og tarmac views, flotte dusjrom og toalett, hvileplasser med lounge chairs.

    På SIN T3 og T1 er det meste åpent og du kan tusle rundt ved ankomst fra mange land.

    Har flydd en del TK i det siste og noe LX. Det er ikke hver dag SQ er best. Etter en håndfull SQ-flyvninger nylig på long-haul gjorde meg noen betraktninger fra kabinen:

    Singapore Airlines har i dag 2013J-setet på alle A350 og 77W. Det setet er stort, brutalistisk, spiser opp mye av kabinen og ingen favoritt på noen måte.

    Hos SQ har du ett vindu lang unna, som du må jobbe for å komme nærme (ikke staggered seating). For oss som liker å nyte utsikten er dette ikke gunstig.

    TK har 3 vinduer per sete, mye luft og du sitter inntil veggen. Hos LX har du to vinduer.

    Bordet til SQ er lite stødig og ikke godt som arbeidsbord. Så har vi det dumme oppbevaringslokket som hele tiden popper opp fordi du naturlig plasserer underarmen eller albuen der. Details matter.

    Kabintemperatur om natten er fin. Bulkhead hos SQ har bedre plass og 77W føles romsligere enn A359.

    Hos TK kan du strekke beina ut rett fram anytime og sove i tilsvarende stilling. Hos SQ må du sitte/sove diagonalt og bruke puter for å finne en behagelig sittestilling.

    Jeg er ikke i privacy-klubben og er mer opptatt av stemning og atmosfære. Således er LX og TK en behagelig restaurant, mens SQ er en samling high-end kubåser.

    På comfort er setene til TK/LX mykere, mer behagelige, har enklere justering og jeg foretrekker stoffseter.

    Suite og lukkede dører er absolutt ikke min stil, jeg vil ha en lys, luftig ambiance.

    SQ sitt setebelte med airbag er ukomfortabelt og upraktisk så det holder.

    På A380 er 2017J et bedre produkt (savner den fuglen). I Economy er SQ blant de beste i klassen. Catering hos SQ er generelt bra, men det er den også hos TK og LX.

    Service er SQs forse og der leverer de consistent. Men det finnes jo ulike team, briefinger, personligheter og dagshumør. På én rute traff jeg et crew som hadde vore på «jovial-kurs» og det ble helt mismatch for meg.

    Hos SQ foretrekker jeg den disiplinerte, presise tonen, uten for mye baluba og smalltalk. Gir stor kudos til deres evne til å huske ting jeg ber dem om. De har superior training.

    Vi går inn i 2022 og Internet om bord er viktig for meg. Hos TK har jeg (med status) ubegrenset Internet på hele flyvningen og meget god hastighet i Mbps-klassen.

    Hos SQ får jeg 100 MB med middelmådig hastighet og 1GB koster 80 USD. LX har helt tullepriser på sitt WiFi, mens Lufthansa sitt FlyNet er bra deal, om noe tregt.

    På en flyvning spurte jeg SQ etter sjokolade til min (helt nydelige) Guatemala morgenkaffe. Forfjamset fortalte flyvertinnen at de ikke hadde lastet sjokolade.

    Da forsto jeg ingenting og savnet Swiss.

    [​IMG]
    Lekkerbisken av en A350-900 levert mai 2021.
     
    Last edited: 06. des 2021
    Flymunda, The_Dude, Calling and 29 others like this.
  8. SInn

    SInn Medlem

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Har noen fått booket SQ fra europa til Usa på poeng? tenker da på før covid
     
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Forholdet mitt med Singapore Airlines har en synkende kurve.

    Men hvorfor bruker jeg tid på å skrive om akkurat SQ? Har jo ting jeg ikke liker hos ANA, Qatar Airways, KLM, LATAM og alle andre flyselskap. Den listen er lang.

    Samt jeg forteller folk på forumet; er du misfornøyd med SAS eller Bongo Air er det bare å bytte flyselskap, det finnes mange alternativer oppe i luften.

    Grunnen er at Singapore Airlines i gamledager var et selskap med halo-status for meg. Tenker da på årene etter at A380 ble lansert (2007).

    Jeg fløy Economy og de la lista på service og kvalitet i bransjen, som andre strakk seg etter. De bommet nesten aldri, hadde stil i kabinen og Changi var en drømmeflyplass.

    Mulig preferansene mine har endret seg og andre selskap har blitt bedre – men SQ er på vei til å bli «bare én av de andre». Det synes jeg er litt trist, Unicorn no more.

    Long story short, så ordnet jeg bulkhead i Business på mine juleflyvninger, siden jeg som nevnt over har et problem med 2013J-setet og cabin config i A350.

    A359 er arbeidshesten og du slipper ikke unna den kabinen. Setet har litt bedre plass i Boeing 777-300ER, men både A380 og 2018RJ er bedre valg på sittefronten for meg.

    Som eksempel så er det på et vanlig sete to knyttnever fra kneet mitt til seteveggen foran, så trangt og lite luftig skal det ikke være i Business Class.

    Det bugger meg stort at jeg ikke kan strekke ut beina rett fram. Tar 2-2-2 seating og sidemann hos en bra carrier over dette. Vindussete hos TK uten sidemann er helt LH First Class følelse til sammenligning, med tre vinduer og overload av beinplass.

    Andre småting siste uken: Ingen papirmeny, som mange andre har i dag. No hot towels, sakte WiFi, tomt for egg til frokost i en halvfull kabin (?). Ingen tilbud om pre-departure drink, men du kan be om det.

    Ba om nøtter og en fersk flyvertinne kommer med to poser til meg. Jeg ser på henne og ber om en skål, da går det opp et lys i den fine frisyren. Hun laget også en karsk til meg når jeg bestilte kaffe og Cognac "together".

    Kabinansatte sier ofte "Sorry for keeping you waiting". Det er en del av opplæringen deres, men veldig unødvendig å høre 10 ganger på en flyvning. Crew er generelt flinke og proffe.

    Ostefatet på en langdistanse-flyvning var to små skiver med dårlig ost, ikke holdbart på noen måte. Og alle matrettene på en flight var ikke ordentlig varme. Catering ex-SIN er superior. Bra utvalg på drikkevarer og snacks:

    https://inflightmenu.singaporeair.com/menu

    Ergonomisk er hele 2013J-setet en katastrofe. Plassering av glass eller kaffekopp ved setet er helt molle. Greie valg for personlig belysning og IFE.

    Merk restriksjoner ved transit SIN fra mange land i Europa.

    Hadde ex-Europa en hyggelig Solitaire PPS om bord som jobbet for Airbus i Toulouse og over en drink ble vi enige om SQs shortcomings, både før og under covid.

    Pluss i boka for at jeg kan sitte 13 timer uten munnbind og ingen sier noen ting.

    Med bulkhead sete og bra crew er fortsatt SQ på topp fem i verden for meg, men villigheten til å betale en premium-pris på billetter er borte. Om andre selskap jeg liker matcher reiserute og tider blir det vanskelig å forsvare Singapore Airlines i 2022.

    [​IMG]
     
    Last edited: 28. des 2021
    The_Dude, Calling, Ruby and 12 others like this.
  10. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,322
    Bonuspoeng:
    183
    Er litt enig med deg @Edvard spesielt når det gjeld hard produktet. Har ikkje flydd med SQ i pandemien så kan ikkje kommentere der.
    Men før pandemien syns eg service hos SQ ofte kan vere unkonsitent. På samme flyging også når ein reiser 2sammen, blir servert frå kvar sin side.
    Syns at både SK, Ana (ny kabin) TK (gammal kabin) + TG er betre enn 359seta til SQ når det gjeld hard produkt.
     
    Insomnia4u, Jeanette and Edvard like this.
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Fløy SQ sist da vi var i New Zealand og Cook Islands julen 2019. Fløy 777 og 380, configene husker jeg ikke, men jeg kjenner meg igjen i dine beskrivelser av gigantiske seter som gir inntrykk av en trang kabin, er heller ikke min preferanse. SAS sin hardware er langt å foretrekke.
    Hva angår service ombord er jeg enig med @snus_mumrikken , den er ikke konsistent, eller var det iallefall ikke på den turen. Det vi opplevde på LHR-SIN var elendig, på SIN-AKL som man skal forvente men heller ikke mer. Det var helt andre boller da jeg fløy dem første gang i 2003.

    Men, hva kan man forvente, vi som reiser vil ha stadig billigere billetter og da bærer det den veien.
     
    Edvard and Insomnia4u like this.
  12. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,322
    Bonuspoeng:
    183
    Edvard, Upsaker, Ruby and 1 other person like this.
  13. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,922
    Likes mottatt:
    6,660
    Bonuspoeng:
    183
    Da endte en opp med å booke SQ i Biz på ferieturen mars/april. SVG-BKK drøyt 18K noe som er tilsvarende hva jeg betalte sist gang en betalte med hard valuta (2017) ellers har det vert betalt mye med poeng.
    Skal bli deilig å fly SQ igjen :D
    QR har gjennom 2018 og frem til nå vert rimeligere, men nå var QR 5-6K dyrere :eek:
    Forstår også det høye prisnivået, da mine 4 QR flighter i november 2021 hadde nesten stinn brakke i Biz.
    Så ser virkelig fram te SQ Biz i mars/April.
    Når den turen er slutt, skal det kun jobbes gjennom påsken før 3 nye uker på tur, da med OS og TK i Biz.
    Men før alt dette, enda en runde med QR Biz nå i januar/februar.
    Har nesten ikke tid til å jobbe….:cool:
     
    Insomnia4u, RoadKing, holmen and 4 others like this.
  14. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    7,788
    Bonuspoeng:
    183
  15. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,100
    Likes mottatt:
    7,783
    Bonuspoeng:
    183
    SQ har tilbud CDG-SIN i biz til €2032.
    Til sammenligning så lå OSL-Phuket på rundt 23k NOK ifjor (nå 46k)
    OSL-SIN 27k
     
    Upsaker, tobeornot999 and Ruby like this.
  16. Frode789

    Frode789 Medlem

    Innlegg:
    117
    Likes mottatt:
    350
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg bestilte FRA-SIN biz til 24K (reise feb 23).

    Side-question:
    Hvilken lounge får vi tilgang til med SQ biz? (har ikke EBG/*AG før etter turen)
    I Singapore er det vel biz SilverKris lounge, eller er det Gold Lounge også?

    Og i Frankfurt så ser det ut som jeg har tilgang til:
    Air Canda Maple Leaf Lounge
    LH Senator Lufthansa Lounge
    LH Business Lufthansa Lounge

    Hvilken er best?
     
  17. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg holder en knapp på Maple Leaf. Ofte litt mindre folk og noe mer variert utvalg i mat. Nydelig bred rainshower-dusj, den er noe av det beste jeg har testet i lounger.
     
    Frode789 liker dette
  18. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Savner glansdagene før pandemien da man fløy SIA til Australia og New Zealand for under 20 k tur-retur i biz - og ikke minst fikk 200 % opptjening mot EB:rolleyes:
     
  19. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,100
    Likes mottatt:
    7,783
    Bonuspoeng:
    183
    jgroneng liker dette
  20. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,221
    Likes mottatt:
    782
    Bonuspoeng:
    113
    Frode789 liker dette

Del denne siden