Var innom den nye SilverKris Lounge ved Changi T3.
Den er ikke helt ferdig, men blir elegant. First-seksjonen ferdigstilles i vinter.
Catering er fortsatt i covidmodus. Bordbestilling av enkel varmmat, snacks buffet tilpasset tid på døgnet. Barista service på morgenen og bartender på kvelden, godt utvalg av drikkevarer, bra med ladepunkter, gode stoler med passe bordhøyde.
Laidback bakgrunnsmusikk (litt for høyt volum), behagelig belysning på kvelden, runway og tarmac views, flotte dusjrom og toalett, hvileplasser med lounge chairs.
På SIN T3 og T1 er det meste åpent og du kan tusle rundt ved ankomst fra mange land.
Har flydd en del TK i det siste og noe LX. Det er ikke hver dag SQ er best. Etter en håndfull SQ-flyvninger nylig på long-haul gjorde meg noen betraktninger fra kabinen:
Singapore Airlines har i dag 2013J-setet på alle A350 og 77W. Det setet er stort, brutalistisk, spiser opp mye av kabinen og ingen favoritt på noen måte.
Hos SQ har du ett vindu lang unna, som du må jobbe for å komme nærme (ikke staggered seating). For oss som liker å nyte utsikten er dette ikke gunstig.
TK har 3 vinduer per sete, mye luft og du sitter inntil veggen. Hos LX har du to vinduer.
Bordet til SQ er lite stødig og ikke godt som arbeidsbord. Så har vi det dumme oppbevaringslokket som hele tiden popper opp fordi du naturlig plasserer underarmen eller albuen der. Details matter.
Kabintemperatur om natten er fin. Bulkhead hos SQ har bedre plass og 77W føles romsligere enn A359.
Hos TK kan du strekke beina ut rett fram anytime og sove i tilsvarende stilling. Hos SQ må du sitte/sove diagonalt og bruke puter for å finne en behagelig sittestilling.
Jeg er ikke i privacy-klubben og er mer opptatt av stemning og atmosfære. Således er LX og TK en behagelig restaurant, mens SQ er en samling high-end kubåser.
På comfort er setene til TK/LX mykere, mer behagelige, har enklere justering og jeg foretrekker stoffseter.
Suite og lukkede dører er absolutt ikke min stil, jeg vil ha en lys, luftig ambiance.
SQ sitt setebelte med airbag er ukomfortabelt og upraktisk så det holder.
På A380 er 2017J et bedre produkt (savner den fuglen). I Economy er SQ blant de beste i klassen. Catering hos SQ er generelt bra, men det er den også hos TK og LX.
Service er SQs forse og der leverer de consistent. Men det finnes jo ulike team, briefinger, personligheter og dagshumør. På én rute traff jeg et crew som hadde vore på «jovial-kurs» og det ble helt mismatch for meg.
Hos SQ foretrekker jeg den disiplinerte, presise tonen, uten for mye baluba og smalltalk. Gir stor kudos til deres evne til å huske ting jeg ber dem om. De har superior training.
Vi går inn i 2022 og Internet om bord er viktig for meg. Hos TK har jeg (med status) ubegrenset Internet på hele flyvningen og meget god hastighet i Mbps-klassen.
Hos SQ får jeg 100 MB med middelmådig hastighet og 1GB koster 80 USD. LX har helt tullepriser på sitt WiFi, mens Lufthansa sitt FlyNet er bra deal, om noe tregt.
På en flyvning spurte jeg SQ etter sjokolade til min (helt nydelige) Guatemala morgenkaffe. Forfjamset fortalte flyvertinnen at de ikke hadde lastet sjokolade.
Da forsto jeg ingenting og savnet Swiss.
Lekkerbisken av en A350-900 levert mai 2021.
Last edited: 06. des 2021