Hei folkens, jeg har en CT som jeg kjøpte nylig av en person her inne på forumet, og har tenkt å bruke den på en reise til Wien med kona til nyttår. Jeg var litt innom award siden til sas og søkte litt fram og tilbake, da jeg kom over en reise rute som gikk stavanger-stockholm-Moskva-Wien. Det som virkelig sperret opp øynene mine var ruten SQ361 fra stockholm til Moskva med en Airbus A350-900 , så lurte jeg på om noen har prøvd ruta, hvordan den var og ville noen av dere prøvd ut denne "omveien" eller hva tenker dere? Fra Moskva til Wien er det jo 3 fulle timer med Austrian Airlines i Business som sagt, men om man ikke har mye å gjør en dag hvorfor ikke prøve litt ut andre ruter? En annen ting som jeg også lurer på er "transit" i moskva, må man ha noe form for visa for å bytte fly, og hvordan er flyplassen, lounge og hvilken, noen anbefalinger? Takk
Jeg har hverken vært på DME eller fløyet den ruten, men har vært mange ganger i Moskva samt mellomlandet der (alltid til/fra/gjennom SVO). Man trenger ikke transittvisum så sant mellomlandingen er under 24 timer og man ikke ønsker å forlate flyplassen. Å fly via Moskva samt teste ut den relativt nye SQ-ruten høres ut som en veldig god bruk av CT for en bonusflyvning innad i Europa. Dersom du klarer å lage en rute med en lang nok mellomlanding, selvfølgelig helst med overnatting, ville jeg ordnet meg visum og tatt en tur inn til Moskva om dere ikke har vært der. Nyttår i Moskva er også å anbefale. Nå er rubelen også veldig svak ift. kronen, så prisnivået er generelt svært behagelig. Det er helt uproblematisk å ordne visum, kan gi mer info dersom det er ønskelig.
Med forbehold om at jeg kom fra Singapore via DME på vei hjem og ikke ut fra Stockholm. 1. cateringen på flighten ble lastet i Moskva og var uspiselig. Servicenivået var dårlig på crewet på min flyvning. Jeg oppfattet det som en ren transportetappe. Hvordan det oppleves på vei ut fra Stockholm vet jeg ikke. Uansett er jo seter og fly ombord hos SQ verdt opplevelsen. 2. Loungen alle C klasse passasjerer har tilgang til hos SQ på DME er basic, men overlevbar. Har du status i *A så er det adre alternativer som er bedre, i følge forum. Jeg var en stakkels statusløs førstereisgutt som ikke fikk komme inn i luksusen. Det ble nevnt at det er lurt å komme seg " først i køen" på vei inn på DME her på forum. Det er et godt tips. 3. Om det er mulig med routing og tid, gjør som det ble nevnt ovenfor. Få dere visum og opplev Moskva og eller områdene rundt. 4. Jeg liker grunnideen. Hvorfor fly direkte når en kan fly mer komfortabelt via en helt annen flyplass. Og dere får jo uansett 3 fine timer i Austrian C
Jeg ville også tenkt over dette: Hvis det blir forsinkelser og man ikke rekker flyet videre.......hvor vil du helst overnatte ? (på en vestlig europeisk flyplass fordi du valgte en rute der.......eller på et flyplass hotell ved DME innelåst i egen etasje fordi du ikke har visum ?) (jeg har flydd ruten via DME til ARN fra SIN.....og gjør det ikke igjen - for nye hazzle)
Tviler egentlig på at du får booket den. 1. De kommer til å si at det er alt for mange stopp (for å være en tur til Wien). 2. Den er kanskje «utelukket» for å få booket for å fly videre i Europa. Oppdater oss gjerne på hvordan det går. Bare min tanke
@SVG_flyer - Nå vet ikke jeg hvor mange poeng du har eller hva du gav for den CT`en, men er det ikke ganske bortkastet med CT for å komme seg til Østerrike?
Jeg trodde det faktisk var lovt å ha maks 3 stoppover og 4 flygninger med en CT uansett hvor du måtte reise, eller 5 en vei og 3 i retur( hadde en gang 5 fly på utreien og det gikk greit ). Men jeg skal sjekke. Den virkelige ruta denne dagen ville vært: Stockholm-Moskva med SQ A350, Moskva-Zurich Swiss A320, og Zurich-Wien OS B777-200 alt i Business. Skal ta en telefon til Tallinn får å høre om dette går faktisk ann.
200 000 poeng og CT for 20 000kr. Poengene ble brukt på en nylig bestilt rute fra Chicago til Stavanger for 3 voksne og 1 barn med sas mastercard premium. Har fortsatt 60000 poeng, men kan ikke reise langt vekk i år pga jobb selv om det blir nær 150 000 poeng før nyttår. CTen går ut i år så da er det bedre å bruke den opp enn la den gå bort tenker jeg?
Skal selvfølgelig ikke fortelle deg hvor du skal på ferie men det går an å resie langt uten at man nødvendigvis blir borte lenger av den grunn. Personlig hadde jeg ventet på noen av de 150t poengene og flyyyyyyyyyyyyyyd avsted
Vi skal fly CPH-SIN-NRT med SQ i starten av september. Helt siden booking i mars har det stått at SQ638 (SIN-NRT) skal flys med B777-300ER. Men når jeg sjekker Flightradar24 ser jeg at alle av de siste 7 flyvningene på ruta har benyttet B787-10 Dreamliner. Hva kan vi forvente?
Er vel som mange andre flyselskap. Sesongbasert modeller som byttes til andre ruter. Tipper du får 787 som er satt opp
Ser det står 787 på SAS.no nå mens det i SQ sin app fortsatt står 777. Jeg fikk uansett valgt 11D/F (bulk head) nå og det er første rad på begge fly. Rad 11 har vært låst så vi har hatt rad 12 frem til nå.
SQ 638 med B787-10 og SQ 12 med B77W. SIN – Tokyo Narita eff 18MAY18 SQ638/637 operated by 787-10, replacing 777-300ER.
Hvor fant du dette? Og kan jeg sjekke mine andre flights? Jeg tenker at 787 er bedre enn 777? Nyere fly. Vi flyr i Business.
Er helt uerfaren når det gjelder booking av lange Biz-turer for penger, og trenger noen råd. Fikk akkurat avklart at jeg skal til Singapore i mars. Bedriften har policy på Eco Plus, men jeg kan selv oppgradere til Biz. Kjipt nok har prisene med SQ C OSL-CPH-SIN t/r endret seg fra 11k/15k (Eco Plus/Biz) til 10,5k/17,5k. 1) 4k i mellomlegg var ok, men 7k synes jeg blir litt stivt. Er det sannsynlig at SQ vil komme tilbake med prisene som var for 1-2 uker siden? Oppfattet aldri at det var en kampanje. 2) Jeg har heller ikke lyst til at bedriften skal komme dårlig ut av dette. Vil Eco Plus-prisen antakelig holde seg rundt 10-12k slik at jeg kan ha litt is i magen, eller hva er eventuelt normalt nivå? 3) Jeg tenkte å helgardere meg med å kjøpe en fullflex-billett med full refusjonsrett i tilfelle Biz-prisen synker, men SQ tar heftige gebyr for endringer. Er det andre selskaper som flyr til SIN som ikke tar gebyr for kanselleringer? 4) Oppfatter at SQ er best til SIN i Biz. Er det eventuelt andre som er bedre om vi ender opp i Eco Plus? Her er for øvrig status fra expertflyer på utreise og hjemreise: