Singapore Airlines, dine og andres erfaringer med SIA

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Ruby, 12. nov 2013.

  1. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Fløy SQ C 787-10 på tirsdag (SIN-BKK). Det er vel det aller nyeste flyet på markedet så kabinen er helt tipp tipp, og trolig langt bedre enn de eldre 777. Og på alle de tre flyvningene jeg har hatt med SQ C de to siste ukene så har service om bord vært helt topp
     
  2. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Ingen andre endringer på våre flyvninger. Så nå får vi både B777-300ER (SQ C), 787-10 (SQ C) og A388 (OZ F) på vår tur til Tokyo. Herlig!!
     
    Gullars liker dette
  3. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ser at jeg ved å bestille billetter gjennom SAS (SAS Plus) kan få refunderbare billetter. Jeg antar at det ellers ikke er noen forskjell mellom å bestille fra SAS eller SQ, og at SAS Plus da tilsvarer SQ Premium Economy hele veien?
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,514
    Bonuspoeng:
    293
    Tror ikke det nei. Det var noen som påpekte her at Plus/Premium Eco ikke er standardisert innen *A. Så om du bestiller SAS Plus, ender du opp med vanlig eco på SQ.
     
  5. Flyvefisken

    Flyvefisken Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    13
    Akkurat dette opplevde jeg for et par måneder siden. Bestilte SAS Plus til Singapore via sas.no, logget inn på bookingen på SQ sine nettsider og oppdaget at vi var i økonomi. Tilbake til sas.no, kansellerte (var ikke refunderbare, men var innen 24 timer), tilbake til SQ, og bestilte premium der - for cirka 3k mer per pers.
     
    Gullars liker dette
  6. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Oi, det er jo ikke spesielt kult. Flaks at vi har et såpass kunnskapsrikt forum! :) Men Business=Business, eller kan man risikere å havne på Eco Plus ved å bestille SAS Business Saver? Prisen virker lavere hos SAS enn hos SIA.
     
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Booker du SAS mellom feks Oslo og København når du kjøper en SQ C billett havner du jo i + ikke business på det legget av reisen.
     
  8. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Tenker på dersom jeg kjøper SAS Business Saver OSL-CPH-SIN. Kan jeg da risikere at SAS Business Saver ikke er det samme som SIA Business fra CPH-SIN?
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,514
    Bonuspoeng:
    293
    Bestiller du Business, så får du Business. Det er ikke noe problem.
    Som andre har påpekt, det er store variasjoner mellom selskapene på hva Plus/Premium/Extra economy er, derfor er det ikke standardisert.
     
    Flyvefisken and Gullars like this.
  10. Eriksan

    Eriksan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    301
    Likes mottatt:
    331
    Bonuspoeng:
    63
    Er det noen som har flydd biz på SQ308 SIN-LHR avgang 09:00 med A380 gammel C?

    Jeg så en youtube video i går fra 2017 og så det var enklere og raskere frokostservering som første måltid, altså tilrettelagt for at man raskere kan sove etter første måltid. Den store lunsjserveringen var senere på flighten, men vet ikke helt når og om det er så sent som et par timer før ankomst LHR.

    Jeg håper å booke returen vår fra BKK i biz snart. Hvis det blir ledig cnx til OSL med SAS så kan valget stå mellom SIN-LHR A380 morgenavgang og SIN-CPH 773 sen kveldsavgang. Ulempen med LHR er at man må grytidlig opp og ut av hotellet, samt begrenset tid til lounge. Det er en veldig lang dagflight på 13:40, har lest at gamle A380 C seter har begrenset recline og alternativet er helt flatt med evt. puter. Kanskje ikke helt optimalt hvis man vil nyte servicen og slappe av med filmer.
     
  11. Modegard

    Modegard Aktivt Medlem

    Innlegg:
    373
    Likes mottatt:
    2,344
    Bonuspoeng:
    93
    Høres bra ut. Jeg har en retur fra CGK-BKK-FRA-OSL i november. TG434(777-200) biz i gammel config mellom CGK-BKK. Vurderer å endre bestillingen slik at det blir SIN-BKK-FRA-OSL, der jeg dekker costen selv mellom CGK-SIN. Meget gira på å teste ut SQ787-10.
     
  12. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har flydd denne flere ganger, og foretrekker faktisk den på vei hjem fra SIN da jeg opplever at det blir lettere å komme tilbake i norsk døgnrytme sammenlignet med nattflyene. Som du skriver så er det frokost med en gang (men vil ikke si den er enklere), og lunsj er et godt stykke ut i flighten. Mulig å sove etter begge måltidene, men jeg forsøker oftest å holde meg våken mest mulig. Ulempen er som du sier at du må ut av hotellet i SIN grytidlig, og du har også rett at setene kan være en utfordring hvis du ikke skal sove.
     
  13. Eriksan

    Eriksan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    301
    Likes mottatt:
    331
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for svar! Da vet jeg at måltid nummer to ikke kommer så sent som et par timer før landing, og at setene er som jeg hadde lest om. Blir uansett et vanskelig valg SIN-LHR eller SIN-CPH hvis det blir ledig videre med SAS CPH-OSL.
     
    Outback_Oggy liker dette
  14. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Prøver å få til biz med 777-300ER og ny A380 hver sin vei. Hvilken kombo er da å foretrekke?

    Alternativer utreise (får ikke morgen-connection til ZRH):
    SK1455 OSL-CPH 1000-1110
    SQ351 CPH-SIN 1230-0730 777-300ER

    SK803 OSL-LHR 0745-0920
    SQ317 LHR-SIN 1055-0750 A380

    Alternativer hjemreise:
    SQ346 SIN-ZRH 0130-0750 A380
    SK842 ZRH-OSL 1440-1705

    SQ322 SIN-LHR 2345-0555 A380
    SK804 LHR-OSL 1020-1330

    SQ352 SIN-CPH 2355-0600 777-300ER
    SK1462 CPH-OSL 0755-0910

    Heller mot LHR på utreisen og CPH på hjemreisen. Så får jeg i større grad nyte ny A380 mens jeg er våken, mens det blir effektiv hjemreise via CPH. Stor forskjell på liggekvalitet i de to kabinene? Greit å få sovet litt på returen :)
     
  15. hansomlikerklm

    hansomlikerklm Medlem

    Innlegg:
    64
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    Hei, tok den ruten i mai fordi jeg ville teste SQ C og jeg alltid tar dagfly hjem for å redusere jetlagen. Setene er OK for å sove på (jeg syns de er for harde og gode å spise i. Til å slappe av lett henslengt bakover er de ikke gode i det hele tatt. Det blir sitte, ligge eller å prøve å finne en stilling som er noenlunde komfortabel. Jeg satt bulkhead og var glad da turen var over. Liker mye bedre helt vanlige "rett fram" seter der jeg kan strekke ut beina og legge ryggen godt bak (eller reverse herringbone). Så selv om servicen og maten var tipp topp på SQ velger jeg heller KLM, Thai eller noen andre neste gang jeg skal den veien.
     
  16. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Hilsen «Han som liker KLM»!

    Jada, jeg liker KLM jeg også, men å være glad for at en SQ C tur er over, har jeg ikke hørt om :D
     
    Alfred and Travelmate like this.
  17. Travelmate

    Travelmate Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    28
    :)
    Men over her står det om flere som ikke liker setene når de ikke skal sove. Og for min del tenker jeg at akkurat det er poenget på dagfly fra Asia, så de setene frister ikke veldig. På nattfly virker det de fleste er happy.
     
  18. Eriksan

    Eriksan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    301
    Likes mottatt:
    331
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for svar! SAS åpnet ikke opp bonusseter CPH-OSL så da slapp jeg å ta valget. Derfor blir det SIN-LHR A380 med avgang 09:00, fikk sikret oss bulkhead og ekstra beinplass i bakerste kabinen.
     
  19. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Hvilke seter er å foretrekke på 77W mellom CPH og SIN? Jeg ser at rad 11, 12 og 14 utgjør minikabin. Sånt sett ville jeg tenkt at bulkhead 11 var å foretrekke, men denne kan ikke reserveres.

    For meg og min kollega som reiser sammen, vil dere foreslå 12A og 14A (13 finnes ikke) i minikabin eller bulkhead 15A og 16A i stor kabin? Har foreløpig 12A og 14A.
     
    Last edited: 22. aug 2018
  20. Modegard

    Modegard Aktivt Medlem

    Innlegg:
    373
    Likes mottatt:
    2,344
    Bonuspoeng:
    93
    Setene som er minikabinen føles mer private, og bassinetne er på rad 15, som er i kabinen bak. Kan oppleve litt støy fra galley på rad 14, men burde nok gå fint. Tipper rad 11 er låst for Krisflyer status.
     
    Gullars liker dette

Del denne siden