Singapore Book the Cook-tråden

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Outback_Oggy, 10. juli 2015.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    For å ta en liten digresjon i tråden...

    Det har slått meg flere ganger når jeg har lest review av serveringen ombord, at selve maten er jo egentlig ikke flyselskapet sin greie.

    Det du spiser er oftest produsert ved det samme catering selskapet som leverer til en hel haug med flyselskap som flyr fra den flyplassen du flyr fra.

    Rett nok, flyselskapet bestemmer menyen og i noen grad standarden, men til syvende og sist, det er kjøkkenet på cateringen som bestemmer hvor mør og saftig biffen din til slutt blir, er det ikke?

    Slik sett, er det ikke å rette baker for smed når vi gir ros/ris til flyselskapene for biffens mørhet og fiskestykkets konsistens?
     
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,632
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Det er en sannhet med modifikasjoner. Mange men ikke alle industrikjøkkener rundt om på flyplassene i verden kan levere alt fra sølemat til tip-top. Alt etter hva flyselskapet er villig til å betale.

    For å spore tilbake : Kan ikke påkalle meg ekspertstatus på SQ mat. Men frokost eggene til til Benidictinerne eller hvem de nå er oppkalt etter var knallgode. Ribbeye biffen like så. Hummerene var for all del ikke dårlig, men var den som " skuffet" muligens fordi jeg hadde høye forventninger. Satay blir det uansett og har fått dem både saftige og tørre ombord på SQ. Pattegrisen hørtes knallgod ut : spiste en variant ut fra Manila som var nydelig.

    Ellers tror jeg det er veldig viktig å tenkte igjennom når på døgnet måltidet kommer og ikke minst egne preferanser og bestille det som frister. Hummer blir ikke noe bedre av å serveres kl 01 på morgenen hvis en ikke er sjømatfan, for å si det sånn.
     
    Upsaker liker dette
  3. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    DU har valgt NØYAKTIG samme "meny" som meg på luftbroen....

    Jeg tror det var gode valg, uten å ha smakt selv, men har sett litt reviews online som nevnte noen av disse.. Lobster er jo også bemerket her inne, må være noe eget å sitte på 39 000 fot med Champagne og Hummer...

    C
     
    A346 liker dette
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Det er selvsagt et spørsmål om hva flyselskapene betaler, men de er likevel til syvende og sist prisgitt råvarer og hva cateringselskapene gjør med det.
    Satay er jo et glimrende eksempel i så måte, jeg vil tro SQ har betalt akkurat like mye for den som var saftig som for den som var tørr...
     
  5. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,632
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Når det gjelder feks kyllingsatayene vil jeg tro at kvaliteten bør være relativt lik ut fra de forskjellige kjøkknene. Og at de fleste kjøkken har mulighet til å kjøpe inn både billigkyllingbryst fra Polen( tenk svenskehandel) og Stange gård kvalitet, men at etterlevelsen av korrekt oppbevaring og oppvarming er forskjellige fra crew til crew og dermed varierer fra tur til tur for oss passasjerer.

    Men du har jo helt rett i at flyselskapene også er prisgitt hvilke cateringmuligheter som finnes på flyplassene, og hvordan de har organisert mattilbudet sitt, feks hvor mye plass de har ombord til mat fra hjemmebase og hvor langt flyene skal være ute.

    Det er i hele tatt ganske komplekst. Så nå det er sagt vil jeg jo si at SQ imponerte meg enormt. Har en trip report liggende der jeg skriver litt om det, som ikke er lagt ut enda.
     
    RoadKing liker dette
  6. A346

    A346 Medlem

    Innlegg:
    125
    Likes mottatt:
    191
    Bonuspoeng:
    43
    Herlig! Da høyner jeg med varme vafler og jordbær coulis til frokost i tillegg til egg Benedict...
     
    Chrisbgg liker dette
  7. Thberget

    Thberget Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    161
    Bonuspoeng:
    33
    Spiste biffen fra Frankfurt i går kveld og den var ikke god. Kjentes mør ut På "første" tygg men måtte tygge lenge...
     
  8. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Eg var skikkelig skuffa over hummaren ut frå SIN. Eg synest den var tørr, risen inneheldt alt for mykje safran og ikkje særlig delikat. Sat igjen med følelsen av å ha ete lussekattar frå forrige veke. Men alt anna eg har prøvd av sjømat ombord har vore nydelig.
     
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 01. nov 2017
    RoadKing liker dette
  10. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Beste måltidet jeg har hatt i luften er "Artichoke-tomato crusted loin of lamb in thyme sauce, French beans with bacon, and gratin potatoes" med SQ BTC ut fra FRA.
     
  11. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Er abkommet AKL. Og har «fasit» på to av rettene...

    Suckling Pig var ingen højdare.. smakte litt seig ytrefillet av svin, med blaut svor..

    Lobster Thermidore var utrolig god.. koste oss veldig med den!

    C
     
  12. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Eggs Benny med hummer var en magisk frokost. Beste jeg har hatt på en flyvning lett.
     
  13. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,739
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Nå som vi er så heldige å kunne booke poengseter hos Singapore Airlines kunne det vært interessant å samle erfaringer rundt maten og spesielt Book the Cook (BTC). Du kan velge fra den omfattende BTC-menyen frem til 24 timer før avreise. Det er desverre ikke mulig å bestille BTC fra København.

    Suites og First Class fra:
    Auckland, Beijing, Dubai, Frankfurt, Hong Kong, London, Los Angeles, Melbourne, New York (JFK), Paris, San Francisco, Seoul (ICN), Singapore, Sydney, Tokyo (HND, NRT) og Zurich

    Business Class fra:
    Adeleide, Amsterdam, Auckland, Barcelona, Beijing, Brisbane, Dubai, Frankfurt, Hong Kong, Houston, London, Los Angeles, Melbourne, Milan, Munich, New York (JFK), Paris, Perth, San Francisco, Seoul (ICN), Singapore, Sydney, Taipei, Tokyo (HND, NRT) og Zurich

    Premium Economy fra:
    Amsterdam, Auckland, Beijing, Brisbane, Dubai, Frankfurt, Hong Kong, Houston, London, Los Angeles, Melbourne, Munich, New York (JFK), Paris, San Francisco, Seoul (ICN), Singapore, Sydney, Tokyo (HND, NRT) og Zurich

    Hele menyen finner du ved å trykke på din avreiseflyplass i riktig kabinklasse.

    Hvis du har erfaring fra tidligere setter jeg stor pris på å høre hva du valgte, hvordan det smakte og på hvilken rute. Har du bilder er det enda bedre.

    Til inspirasjon har flyertalk en 64 sider lang tråd om temaet.
     
    SVG_flyer, Baldrick and jgroneng like this.
  14. stensth

    stensth Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Har ikke så mye bilder her å nå, men kan sikkert fiske opp noe i løpet av kvelden kanskje.

    Jeg har testet ut fra LHR, SIN og AKL. Alle rettene smakte godt. Første gang jeg spiste lobster og synes den smakte godt. Det var utfra LHR.
    Angus burger er også fin.

    Men jeg har også kjørt noen ganger uten å bruke BTC å har da også vært fornøyd med maten som har blitt servert.
     
    Upsaker liker dette
  15. CB1

    CB1 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    282
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    SIN-AMS i biz; Grilled Chilean Seabass

    smakte fantastisk:)
     

    Attached Files:

    Schlandy and Upsaker like this.
  16. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Nå banner jeg nok i kirka, men personlig synes jeg BTC er litt oppskrytt. Jeg ville heller hatt muligheter for dine on demand om jeg kunne velge, men det beste hadde selvfølgelig hvert begge deler.
    Jeg har prøvd BTC flere ganger og noen ganger har det vært veldig bra, mens andre ganger, som med den berømte lobster thermidor, har jeg blitt litt skuffet. Jeg synes de har så mye bra mat i den vanlige menyen at jeg klarer meg som ofte bra med den, men sjekker selvfølgelig BTC menyen før avreise om der er noe spennende (f.eks. noe spicy asiatisk).
     
    Origo and Lasse1 like this.
  17. Travelmate

    Travelmate Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    28
    Dine on demand er mye bedre enn BTC!
     
    Travellingalf liker dette
  18. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,157
    Bonuspoeng:
    183
    Må faktisk si meg enig med deg @Travellingalf. BTC er litt oppskrytt, og det SQ ellers har på menyen er i mange tilfeller like spennende og vel så bra.
     
    Travellingalf liker dette
  19. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,157
    Bonuspoeng:
    183
    SIN-SYD (SQ 211)

    Brunch : Book The Cook - Grilled angus beef burger

    Burgeren smakte godt. Var kanskje litt i tørreste laget, men greit nok til å være tilbedt på et fly.
     

    Attached Files:

  20. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,157
    Bonuspoeng:
    183
    MEL-SIN (SQ 228)

    Dinner : Book The Cook - Grilled beef in green peppercorn sauce

    Veldig bra. Litt seigt kjøtt kanskje, potetene og sausen var veldig bra. Fant en litt "tung" rødvin fra Australia som passet utmerket.
     

    Attached Files:

    Baldrick, Travellingalf and Upsaker like this.

Del denne siden