Skatt på bonuspoeng ved jobbreise

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av magnusha, 15. mai 2018.

1. BDUflyer

BDUflyer Medlem

Likes mottatt:
    105
    Bonuspoeng:
    43
    På skatteetaten.no kan man lese følgende:

Bonuspoeng kan benyttes til kjøp av en rekke varer og tjenester i tillegg til selve reisen. Videre kan det at man har sølv- eller gullkort innebære at man får tilgang til en rekke fordeler uten ytterligere betaling/bruk av bonuspoeng mv. Dette gjelder for eksempel oppgraderinger av flybilletter eller hotellrom, mat, inngang til lounge, "fast track" osv. I mange tilfeller er det ikke angitt en pris i kroneverdi fordi fordelen bare kan kjøpes med bonuspoeng, alternativt fremvisning av kort med en bestemt status. Av praktiske årsaker skal slike fordeler ikke innrapporteres eller skattlegges. Tilsvarende gjelder for bruk av bonuspoeng mv. til kjøp av tilleggsytelser/tjenester til reisen, som f.eks. fast track og adgang til lounge, når dette ikke kjøpes samtidig med reisen, men på selve reisetidspunktet. Dette gjelder også når tilleggstjenesten/ytelsen omfatter den ansattes reisefølge.

Link:
    https://www.skatteetaten.no/rettski...orpliktelser-gjeldende-for-inntektsaret-2019/

Betyr det at man skattefritt kan bruke poeng som er opptjent i jobbsammenheng på oppgradering av private reiser (også når det kan betales med penger)?

kaijoar liker dette
  2. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Det ser slik ut ja.
    Så plusgrade er plutselig langt mer relevant...

Står forøvrig her også at det er den gamle arbeidsgiver som skal innrsportere poengbruk også når man har sluttet i jobben. Dette har vel vært uklart tidligere..

3. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,985
    Bonuspoeng:
    293
    Så med en CT-tur bør man jo da ta utgangspunkt i kroneprisen i økonomi. "Oppgraderingen" er jo gjort med poeng.

4. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Nei ..
    Det er kun oppgraderinger som skjer i etterkant som gjelder..

5. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,985
    Bonuspoeng:
    293
    Booke den i økonomi og så endre? o_O

6. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Om du oppgraderer "på reisetidspunktet" er du home safe..

7. jarnt

jarnt Medlem

Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Her er en NTB-sak fra i dag tidlig som helt sikkert angår mange forummedlemmer her:

Spår forbud mot bruk av bonuspoeng jobbreiser

Fra nyttår blir det arbeidsgivers ansvar å rapportere og trekke skatt for private reiser betalt med poeng fra jobbturer.

– Selv om det har vært skattepliktig, er mitt inntrykk at det har vært allment akseptert å bruke poengene på det man ønsker, sier administrerende direktør Per Arne Villadsen i reisebyrået Berg-Hansen til Aftenposten.

Som sjef i reisebyrået må han forholde seg til de nye skattereglene både som arbeidsgiver og som rådgiver for kundene.

– Basert på samtaler med skattemyndighetene, har jeg forstått det slik at det ikke er noen forventning om at arbeidsgiver skal ha oversikt over dette. Det har de jo heller ingen juridisk mulighet til, sier Villadsen.

Han ser for seg to mulige løsninger for norske arbeidsplasser fra nyttår: Arbeidsgivere kan forby privat bruk av poeng fra tjenestereiser eller man kan lage et system for at arbeidstakere rapporterer inn privat bruk av slike poeng.

Arbeidslivsdirektør Nina Melsom i NHO mottar mange henvendelser om dette.

– Det første bedriftene må gjøre, er å skaffe seg en oversikt over hvilke ordninger for ansatte som finnes i bedriften. Vårt råd er dernest å avklare om det skal være lov for ansatte å bruke slike ordninger, sier hun blant annet.

I tillegg må arbeidsgiverne fra nyttår betale arbeidsgiveravgift for de ansattes private bruk av bonuspoeng fra jobbreisene.

– Det er klart det legges en ekstra byrde på arbeidsgiver, både i form av ekstra rapporteringsplikt og ekstra arbeidsgiveravgift. Våre medlemmer lurer på hvordan de skal klare å oppfylle den nye plikten på en god måte, sier Melsom.

paron and NoLimit like this.
  8. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel opptjeningen av poeng som skaper problemer, pga skatt ikke bruken.

Last edited: 02. des 2018
  9. duppsko

duppsko Medlem

Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Opptjening av poeng er skattefritt. Bruk av poeng opptjent i arbeidsforhold er skattepliktig.

10. chberge

chberge Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Men en ting er jo at arbeidsgiver må skatte av poeng opptjent i jobb privat, men at arbeidsgiver da må betale arbeidsgiveravgift på toppen er jo helt latterlig? Hva er skatteprosenten på bruk av poeng? En tur i First med billettpris på 250k tur/retur samme dag som man booker med CT utløser jo fort mer skatt en turen i seg selv koster på poeng.

11. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,074
    Bonuspoeng:
    183
    Konklusjon: dette er en god grunn til å fortsette med anonyme nicks og avatarer. Tror ikke mange ville kjøre på med alle de fine First-historiene under fullt navn hvis arbeidsgiver og skattefuten smugleser på forumet vårt.

12. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,987
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis abeidsgiveren min skal «smuglese» alle forum som omhandler hva skal skattes av av fordeler og annet, så tror jeg de må ha 3 nye etasjer med ansatte som da skal snoke. Hvis arbeidsgivere min ikke stoler på meg, så hadde jeg nok ikke hatt jobb der,

Er mer bekymret over om det blir snø på julaften ...

Misterix, ElinPelin, DanH and 7 others like this.
  13. Fredrik81

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Som sagt det er ikke bruken av poengen som er problemet, men opptjening da dette utløser skatt. Og med dette henviser jeg til oversikften "Spår forbud mot bruk av bonuspoeng jobbreiser".Som du forstår så var stikket mitt til en ellers dårlig overskrift.
    Kan på ingen måte se problemt med å f.eks kjøre avskilte kontoer, eventuelt ikke opptjene poeng på jobbreise, men oppgradere med poeng opptjent som privatperson.

14. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Her har du nok misforstått.
    Opptjening utløser ikke skatt, det hadde gjort dette mye enklere.
    Skatten utløses når poengene konverteres til en reell verdi, feks når du booker en reise.
    Poengene har ingen verdi og utgjør derfor ingen nytte før de benyttes.

15. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Bra tanke.
    Heldigvis er ikke bildet mitt av meg selv om det likner :)
    Og om noen lurer har jeg en million poeng sponset av trumf som brukes utelukkende på F reiser og slikt... Jobbpoeng brukes ikke.. . Alle 100 poeng for hver reise spares ..

kiev, Fredrik81, chberge and 3 others like this.
  16. Fredrik81

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Tror heller det er du som har misforstått poenget mitt. Poenget er at statene ønsker å skatte deg for fordeler/rabatter du får via ditt virke dersom du nytter disse i privat regi, og at dette da må skattes for. Jeg har ikke påstått at det er ved opptjening av rabatt/fordel/poeng en eventuelt skatt utløses. Selv om jeg ser at det kan tolkes slik.
    "Spår forbud mot bruk av bonuspoeng jobbreiser"
    Poenget mitt er at overskiften eller et eventuelt forbud fra arbeidsgiver blir helt feil. Skatteetaten har ikke problem med at du som privatperson opptjener det rabatter/status/poeng osv så sant dette kun nyttes i jobb sammenheng. Det knyttes heller ikke problem rundt det å benytte privat opptjente poeng i jobb sammenheng.
    Forøvrig så er det fornuftig at dersom noen skaffer seg slike fordeler og bruker disse i privat regi så skal det skattes for på lik linje som annen inntekt. En løsning kan være at tilbydere som SAS tillater deg to kontoer.
    Spørsmålet mitt tidligere har vært om motsatt bruk av fordeler da også skal utløse et skattefradrag slik det er på annen inntekt.

Last edited: 02. des 2018
  17. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Aha..
    Fort gjort å ta din parafrasing som et sitat ved manglende bruk av kursiv :D

Fredrik81 liker dette
  18. Fredrik81

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Skal prøve å huske på det nestegang . Ser jeg kunne vært tydeligere.
    Da jeg ser det som helt innlysende at man ikke kan skattes før man har brukt disse privat, så fattet jeg meg kanksje litt kort. Og bra at noen påpeker utsagn som kan misoppfattes.

19. OGKverneland

OGKverneland Nytt Medlem

Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    18
    Her nå fått retningslinjer fra arbeidsgiver med instruksjon om å melde fra om uttak av private bonusreiser med følgende forslag til verdivurdering:

SAS bonuspoeng 1 poeng = NOK 0,065 kr
    Norwegian poeng 1 poeng =NOK 1,-
    Hotell Nordic Choice 1 poeng = NOK 0,065 kr

Den ansatte skal bidra til å sette verdien på fordelen.

Jeg synes dette er en fin måte å løse det på. For meg som stort sett flyr innenlands i Eco betyr det i prinsippet peanuts.

Shyneno, DanH, Skarven and 3 others like this.
  20. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Tror alle som er nervøse for at arbeidsgiver skal smuglese og avsløre privat uttak kan slappe helt av.

Som arbeidsgiver er jeg spesielt opptatt av å ha enkle rutiner som jeg og de ansatte er enige om at vi skjønner og at rapporteringsrutinene er enkle.

Så er jeg veldig interessert i at ingen har noe å rapportere. Jeg har videre ikke noe som helst incentiv for å skulle finne feilrapportering, det utløser jo bare mer avgift. Jeg stoler selvsagt på at de ansatte rapporterer korrekt.

Del denne siden