Skatt på bonuspoeng ved jobbreise

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av magnusha, 15. mai 2018.

  1. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    [​IMG]

    I say no more:oops::(:confused:
     
  2. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    651
    Likes mottatt:
    592
    Bonuspoeng:
    93
    Avixlo liker dette
  3. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,563
    Likes mottatt:
    6,540
    Bonuspoeng:
    183

    Hver gang det sitatet der dukker opp på forumet så blir jeg minnet på hvor lite de som har skrevet disse reglene vet hva de snakker om. Trumf gir jo i enkelte situasjoner mer kickback i prosent enn de fleste andre bonusprogrammer engang kan drømme om.
     
  4. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    651
    Likes mottatt:
    592
    Bonuspoeng:
    93
    Tipper at juristen som har formulert denne teksten har blitt enig med sin leder at dette er fornuftig formulering da de begge har Trumfkort ;)
     
  5. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    973
    Likes mottatt:
    2,887
    Bonuspoeng:
    93
    Da kom beskjeden fra arbeidsgiver, all reise ifbm jobb SKAL bestilles via agent og vil bli belastet bedrift direkte, unntaksvis er buss, tog, taxi og parkering. Alt dette pga nye regler.
    Dette betyr for meg et tap på 60-70k i året i tapt omsetning på amex.
     
  6. staalep

    staalep Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    193
    Bonuspoeng:
    28
    I mitt tilfelle - en stor norsk bedrift - fikk vi forbud mot å bruke poengene på en måte som "utløser skatteplikt og rapporteringsplikt for bedriften". Dvs primært private flyreiser. Men vi kan opptjene poeng som før.
     
    Skarven liker dette
  7. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Samme her. Kan tjene opp poeng som før, men forbud mot å bruke de privat. Dvs at det blir oppgradering på jobbreise etc fremover.

    Jeg synes det er en veldig fornuftig tilnærming av arbeidsgiver. Da kan man fortsatt tjene opp status som er det viktigste når man reiser mye.
     
    Skarven, wilco, Lnbre and 3 others like this.
  8. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,838
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Her kom det også melding at vi, en middels stor norsk bedrift, ikke får anledning til å ta ut bonuspoeng opptjent i tjenestereise til privat bruk. Det skal bekreftes årlig fra ansatte at dette ikke har forekommet. I øvrig blir alle utenlandsreiser fra neste år på regning slik at vi går bort fra diett. Alt dette er nok motivert av at arbeidsgiver ikke er villig å benytte mer ressurser på admin og diett blir jo et rent lite helvete neste år da regnskapsavdelingene må splitte alle dietter etter skattepliktig og ikke (de fleste satser utløser skatt).

    Fornuftig løst synes jeg når det først skal bli så klønete regelverk.
     
    DanH liker dette
  9. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    Svært fornøyd med arbeidsgivers måte å løse dette på:

    Alle bonusreiser booket med bonuspoeng opptjent flyreiser gjennom arbeidsgiver må rapporteres til arbeidsgiver. I mitt hode betyr det at jeg må oppgradere på jobbreise en gang i mellom, men hoveddelen av poengene er uansett opptjent på andre måter enn å fly i jobbsammenheng, så de er ( i allefall i mitt hode/samvittighet) skattefrie.

    Å kunne beholde gullkortet er selvsagt det med mest betydning.
     
    DanH, Lnbre, Xflipper and 1 other person like this.
  10. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    531
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Ditto her også, forbud mot å bruke på private flyreiser, og hvis en gjør dette så må en innrapportere.
     
    DanH liker dette
  11. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,110
    Likes mottatt:
    1,832
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen policy her enda, men forbud med årlig bekreftelse på ingen privat bruk høres som gode løsninger. Det viktige er som folk nevner å beholde status, og da primært for jobbreiser.
     
    DanH liker dette
  12. Kallingen

    Kallingen Nytt Medlem

    Innlegg:
    27
    Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg jobber i statlig bedrift. Her er beskjeden at alle bonuspoeng opptjent på jobbreiser skal brukes til å betale for jobbreise (når det er oppspart nok poeng på jobbreisene). Veldig god løsning synes jeg, og jeg håper at et folk viser seg tilliten verdig.
     
    DanH and Skarven like this.
  13. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    651
    Likes mottatt:
    592
    Bonuspoeng:
    93
    Enkelt å greit, eksempel til etterfølgelse!
     
    Kallingen liker dette
  14. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig det er nevnt før:
    Det står en skal ta verdien av en tilsvarende reise betalt med penger.
    Men "alle" vet jo at tilgang på bonusbilletter er mye lavere enn tilgang på billetter betalt for penger. Dermed har de lavere verdi (mener jeg).

    Tanker?
     
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Slett ikke noe urimelig resonnement. Problemet er bare at skatteetaten er revnende likegyldig til hva vi måtte finne riktig og galt.
    For å rasjonalsere et slikt syn inn til skatteetaten, må det nok omfattende korrespondanse og ikke minst advokater og rettssaler til.
    Det tror jeg ingen gidder. Det satser nok skatteetaten på og.

    I mellomtiden, så føyer denne nye regelen seg stille og rolig inn i folden av en etterhvert svulmende bunke av regler og forskrifter fra nyttige idioter som ingen bryr seg om.
     
    Eddie47 liker dette
  16. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,563
    Likes mottatt:
    6,540
    Bonuspoeng:
    183
    Bestiller man førsteklassereiser vil det vel strengt tatt lønne seg å kjøpe poeng istedenfor å bruke poeng opptjent gjennom arbeidsgiver?
     
  17. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    651
    Likes mottatt:
    592
    Bonuspoeng:
    93
    Eller kjøpe alt frukten på joker ved 50% trumf....
     
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er vel ikke nytt for det offentlige?
     
  19. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Når det nå en gang er slik at det er den arbeidsgiveren du har i det øyeblikk du bruker poengene, vil man da unngå fordelsbeskatningen om man booker mens man er mellom to jobber?:p
     
  20. duppsko

    duppsko Medlem

    Innlegg:
    128
    Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    43
    Det skal innberettes av den arbeidsgiveren du fikk fordelen av :)

    Edit; sorry feilkobling; er current arbeidsgiver som du sier, og godt poeng!

    Edit 2: feilkobling på feilkoblingen.. Herregud, myndighetene liker å lage regelverk som er intuitive og enkle å forholde seg til...:

    "I forbindelse med jobbskifte skal bonusytelser som er opptjent hos tidligere arbeidsgiver rapporteres av denne når poengene benyttes privat av den tidligere ansatte. Dette fordi det her dreier seg om en ytelse som kommer fra den tidligere arbeidsgiveren, og rapporteringsplikten mv. er knyttet til den som yter fordelen. Ny arbeidsgiver har bare ansvar for poeng som er opptjent hos denne. Av praktiske årsaker legger Skattedirektoratet til grunn at arbeidsgiver blir ansvarlig for innrapportering av privat uttak av bonuspoeng opptjent fra og med 1. januar 2019."
     
    Last edited: 22. des 2018

Del denne siden