https://www.skatteetaten.no/rettski...orpliktelser-gjeldende-for-inntektsaret-2019/ Sitat: "Det vil ikke være skatte- eller rapporteringsplikt for bagatellmessige bonuser/kick backs arbeidstageren mottar ved kjøp av varer og tjenester på vegne av arbeidsgiver, som f.eks. Trumf-poeng." Betyr at alle hotellovernattinger blir uten rewards og 8% viatrumf fra nå av
Hver gang det sitatet der dukker opp på forumet så blir jeg minnet på hvor lite de som har skrevet disse reglene vet hva de snakker om. Trumf gir jo i enkelte situasjoner mer kickback i prosent enn de fleste andre bonusprogrammer engang kan drømme om.
Tipper at juristen som har formulert denne teksten har blitt enig med sin leder at dette er fornuftig formulering da de begge har Trumfkort
Da kom beskjeden fra arbeidsgiver, all reise ifbm jobb SKAL bestilles via agent og vil bli belastet bedrift direkte, unntaksvis er buss, tog, taxi og parkering. Alt dette pga nye regler. Dette betyr for meg et tap på 60-70k i året i tapt omsetning på amex.
I mitt tilfelle - en stor norsk bedrift - fikk vi forbud mot å bruke poengene på en måte som "utløser skatteplikt og rapporteringsplikt for bedriften". Dvs primært private flyreiser. Men vi kan opptjene poeng som før.
Samme her. Kan tjene opp poeng som før, men forbud mot å bruke de privat. Dvs at det blir oppgradering på jobbreise etc fremover. Jeg synes det er en veldig fornuftig tilnærming av arbeidsgiver. Da kan man fortsatt tjene opp status som er det viktigste når man reiser mye.
Her kom det også melding at vi, en middels stor norsk bedrift, ikke får anledning til å ta ut bonuspoeng opptjent i tjenestereise til privat bruk. Det skal bekreftes årlig fra ansatte at dette ikke har forekommet. I øvrig blir alle utenlandsreiser fra neste år på regning slik at vi går bort fra diett. Alt dette er nok motivert av at arbeidsgiver ikke er villig å benytte mer ressurser på admin og diett blir jo et rent lite helvete neste år da regnskapsavdelingene må splitte alle dietter etter skattepliktig og ikke (de fleste satser utløser skatt). Fornuftig løst synes jeg når det først skal bli så klønete regelverk.
Svært fornøyd med arbeidsgivers måte å løse dette på: Alle bonusreiser booket med bonuspoeng opptjent flyreiser gjennom arbeidsgiver må rapporteres til arbeidsgiver. I mitt hode betyr det at jeg må oppgradere på jobbreise en gang i mellom, men hoveddelen av poengene er uansett opptjent på andre måter enn å fly i jobbsammenheng, så de er ( i allefall i mitt hode/samvittighet) skattefrie. Å kunne beholde gullkortet er selvsagt det med mest betydning.
Ditto her også, forbud mot å bruke på private flyreiser, og hvis en gjør dette så må en innrapportere.
Ingen policy her enda, men forbud med årlig bekreftelse på ingen privat bruk høres som gode løsninger. Det viktige er som folk nevner å beholde status, og da primært for jobbreiser.
Jeg jobber i statlig bedrift. Her er beskjeden at alle bonuspoeng opptjent på jobbreiser skal brukes til å betale for jobbreise (når det er oppspart nok poeng på jobbreisene). Veldig god løsning synes jeg, og jeg håper at et folk viser seg tilliten verdig.
Mulig det er nevnt før: Det står en skal ta verdien av en tilsvarende reise betalt med penger. Men "alle" vet jo at tilgang på bonusbilletter er mye lavere enn tilgang på billetter betalt for penger. Dermed har de lavere verdi (mener jeg). Tanker?
Slett ikke noe urimelig resonnement. Problemet er bare at skatteetaten er revnende likegyldig til hva vi måtte finne riktig og galt. For å rasjonalsere et slikt syn inn til skatteetaten, må det nok omfattende korrespondanse og ikke minst advokater og rettssaler til. Det tror jeg ingen gidder. Det satser nok skatteetaten på og. I mellomtiden, så føyer denne nye regelen seg stille og rolig inn i folden av en etterhvert svulmende bunke av regler og forskrifter fra nyttige idioter som ingen bryr seg om.
Bestiller man førsteklassereiser vil det vel strengt tatt lønne seg å kjøpe poeng istedenfor å bruke poeng opptjent gjennom arbeidsgiver?
Når det nå en gang er slik at det er den arbeidsgiveren du har i det øyeblikk du bruker poengene, vil man da unngå fordelsbeskatningen om man booker mens man er mellom to jobber?
Det skal innberettes av den arbeidsgiveren du fikk fordelen av Edit; sorry feilkobling; er current arbeidsgiver som du sier, og godt poeng! Edit 2: feilkobling på feilkoblingen.. Herregud, myndighetene liker å lage regelverk som er intuitive og enkle å forholde seg til...: "I forbindelse med jobbskifte skal bonusytelser som er opptjent hos tidligere arbeidsgiver rapporteres av denne når poengene benyttes privat av den tidligere ansatte. Dette fordi det her dreier seg om en ytelse som kommer fra den tidligere arbeidsgiveren, og rapporteringsplikten mv. er knyttet til den som yter fordelen. Ny arbeidsgiver har bare ansvar for poeng som er opptjent hos denne. Av praktiske årsaker legger Skattedirektoratet til grunn at arbeidsgiver blir ansvarlig for innrapportering av privat uttak av bonuspoeng opptjent fra og med 1. januar 2019."