Jeg har jo skjønt at SAS på ingen som helst måte er favorittselskapet ditt, men jeg forstår ikke helt hvordan du får dette til å handle om SAS. Det er den norske staten som har bestemt at det skal betales skatt på bonuspoeng opptjent gjennom jobben, og dette gjelder like mye om bonusprogrammet heter Eurobonus eller Miles and more. SAS har, som lufthansa (og som alle andre bonusprogrammer), ingen rapportering til den norske staten. Hele systemet er altså bygget på den enkeltes ærlighet. Om du velger å omgå regler din arbeidsgiver har satt så er det jo ditt valg, og ev. du som må ta konsekvensene (om noen) om det oppdages at du bryter disse retningslinjene.
Hei, kjekt å høre igjen fra deg. Lenge siden sist (bare 1 år da)..... og som stor støtte spiller som du er for SAS kan du lese litt her om hvordan folk har det der, ikke alt er melk og honning heller der inne: https://e24.no/boers-og-finans/sas/...nbefaler-venner-aa-soeke-i-norwegian/24530249
Hvorfor er det idiotisk? Det er jo en fordel erværvet gjennom arbeidsgiver og skal naturligvis skattlegges. Som tidligere statsansatt kan jeg iallfall skrive under på at det ikke var noe problem å ha kontroll på poeng fra jobbreiser og poeng fra private reiser. Spørsmålet er om man blåser i det og durer på som før, eller mener at det faller inn under personlig integritet og følger reglene. Jeg legger meg iallfall på det siste.
Ikke ta det personlig, men klart det ikke er idiotisk i dine øyner når du selv har jobbet som statsansatt, mange der inne riber folk for skatt så langt det lar seg gjør men selv unviker de fra slike eksempler dagen lang. I dagens samfunn slik vi lever i dag er nesten ingenting som er "normalt" lenger, mesteparten (jeg sier ikke alle) statsansatte/regjeringen/stortinget sier de jobber for Norges beste og følger Norges lover til punkt å prikke, mens de bak kulissene gjør så mye (dr*tt) at det ikke er til å tro. Og, om noen i staten/regjeringen/stortinget gjør noe dumt hva skjer da? Ingen ting. Og vet du hvorfor? Fordi i Norge gjelder bare 1 regel, når det gjelder å stå fram med sine synspunkter å si det man har på hjertet så holder alle kjeft og holder seg til massen, og lar politikerne styre showet .
Nå må vi ikke ta helt av her. Det er i Norge i dag, og har vært i lange tider en mengde forordninger og enkelte lover som i praksis er sovende, og egentlig ikke bidrar annet enn til å skape forakt for lovverket fordi flertallet ignorerer det. Jeg har tidligere nevnt det at det ikke er tillatt å gi bort alkohol i gave, er det noen som er bøtelagt/arrestert for det? Det er heller ikke tillatt å brenne hjemme, men du får kjøpt alt du trenger for å gjøre det, og til dags dato er det vel ingen som har blitt bøtelagt/arrestert for å svi seg en skvett til eget forbruk. Syklister skal vike for trafikken når de sykler over en fotgjenger overgang og de skal ikke bruke fortau der det er egen sykkelsti, men de aller fleste av oss opplever vel at disse reglene heller ikke overholdes i det daglige, uten bøtelegging/arrestasjon. Listen kan fortsette. Hva arbeidsgivere angår, så har de naturlig nok ikke noe annet valg enn å gå ut med forbud og dertil true med sanksjoner. Det er en umulig oppgave for dem å følge opp dette så de må bare passe på å ha sin rygg fri skulle det dukke opp noe. Det er nettopp det de gjør. I praksis tviler jeg sterkt på at det ved eventuell sak blir noe annet enn i værste fall en formell advarsel. Jeg kan ikke tenke meg at en oppsigelse som følge av "mis"bruk av bonuspoeng skulle kunne veie tungt nok til f.eks oppsigelse, når man ser hva man ellers slipper unna med. Ingen grunn til å la det koke over. Som andre har nevnt, det er ikke mer endring enn at arbeidsgiveren må si ifra at de ikke vil ha noe med det, fordi det er værre for dem å lyve enn det er for deg. For alle praktiske formål, om et års tid er dette glemt. Noen helgener velger å rapportere inn noen skarve poeng de har fått økonomi minus billetten fra Oslo til Kristiansand, det store flertall gjør ingenting. En dag vil nok fokus komme, men da gjerne i forbindelse med at en politiker har tråkket over, pressen elsker slike saker, der lovgiverne blir tatt for brudd på egne lover. Men for oss vanlige dødelige? There's nothing new under the sun.
Oi hjelpes meg. Her var det bare å grave godt ned i stråmannhatten. Det du skriver har ingenting med det jeg poengterte, nemlig at det tar ikke mange minuttene i året å føre et regnskap. Nå er forresten ikke stortingsrepresentanter statsansatte, og det er klart at en del bør begynne å feie for egen dør men det har egentlig ingenting med saken å gjøre.
Veldig enkelt å forklare. Trumf er folkelig og fint. Eurobonus er kaksete og tilhører eliten. Viktig å skille mellom dette folkelig er jo bra, kakser derimot er ikke bra. De lever jo et jetset liv på bekostning av liv og helse til allmuen ..
Det er da ikke mye nytt i dette, alle private fordeler i et ansettelsesforhold er skattbart med noen få unntak. Dette har det vært for bonuspoeng også .... Endringen nå er at det er arbeidsgiver som skal rapportere privat uttak av bonusfordeler opptjent i ansettelsesforholdet og ikke den enkelte arbeidstaker som tidligere. Dette gjelder enten fordelene er i BA, SAS, Norwegian, United .... eller Radisson, Thon osv. Det store stridsspørsmålet er og vil alltid bli verdisettingen av uttaket .... Jeg tror at grunnen til at flybonuspoeng er blitt det store samtaleemnet er som @Are sier ... det er bare «kaksene» som tjener så mange poeng at de reelt sett kan ta ut store og dyre reiser. De aller fleste opptjener ikke flere poeng enn at de kan ta en bonustur til CPH eller LHR i året .. Mens vi her inne kanskje er den rareste og minste minoritetsgruppen i landet. Sære gærninger som gjerne tar en tur til London for å kjøpe sokker eller til Hamburg for å kjøpe champagne ..... for ikke snakke om dem som i champagnerus bestiller F tur fra HAN til NYC bare fordi det er feilprising hos et asiatisk flyselskap ....
I alle dager, her var det mye rart... Men jeg er soleklart med @OttoL her. Det er da ingenting idiotisk med at man skal betale skatt av goder som er opptjent gjennom jobben. Det er faktisk en selvfølge. Det som er problemet her er jo at dette er en regel som er innført uten at noen (les: byråkratiet) har tenkt seg om alt for nøye, og vil komme til å vise seg å være umulig å følge opp i praksis.
Jeg tror nok til syvende og sist at dette kun er gjort for å tette et hull i lovgivningen samtidig som det hverken blir brukt mye ressurser på å ettergå det eller at det gir noen videre proveny. Til syvende og sist er det nå regler, og da må man jo bestemme om man vil følge de eller ikke. Jeg synes ikke det var noe problem å holde kontroll da jeg var statsansatt, og jeg er ikke særlig smart så da klarer nok alle andre det også
Alstadheim påpeker helt riktig at prisen vi betaler for varen (flybilletten) blir høyere når leverandøren skal gi oss bonuspoeng i tillegg. Noen må jo betale for bonuspoengene og det er jo alltid kunden, enten vi betaler selv eller arbeidsgiver.
Og poeng som kan brukes til reiser er jeg enig er en for for kickback, mens statuspoeng har mer natur av volumavtale. Du bruker en viss mengde penger og får dermed et bedre og kanskje mer passende produkt. Ekstrapoeng fra kredittkort og markedsføringstiltak er vel uansett den største kilden i disse dager.
Noen som har tilgang til DN elektronisk og kunne lagt inn et screenshot i tråden her med innholdet i denne? https://www.dn.no/arbeidsliv/finans...tlegg-pa-jobben-kan-gi-skatteplikt/2-1-511847
Dagens lavmål i debatten på Nyhetsmorgen på NRK Alltid Nyheter hvor følgende kom: "...og så kan deretter ta med seg hele familien på første klasse til Miami helt gratis. Sånn kan det jo ikke være." Kan noen være snille og fortelle meg hvor jeg finner bonusbilletter for 5 pax til Miami på første klasse UTEN skatter, avgifter og servicegebyr?
Når folk tror det er slik er det jo ikke rart det må forbys. Mens trumfpoeng er greit å opptjene fordi det er jo bare trumf-poeng.. Ingenførsteklasse med hele familien der.. blææææ