haha! Trumf er bagatellmessig opptjening (ref skatteetaten). Eurobonuspoeng derimot er blodig alvor! Og kun for kakser.. Vanlige folk flyr jo bare DY...
Samme hos oss, men begrenset 1-2 uttak i året avhengig av noen parameter. Dette kommer nok til å funke bra helt frem til en eller annen gjøk booker seg en F-tur til Hawaii og innberettiger bruk av poeng og CT verd 2-300 000 kr. Vedkommende får seg en skikkelig boost på neste års likning, baksmell på skatten og en sur sjef. Så er moroa over.. Men vedkommende kan vise til en 2-300kkr økning av bruttoinntekt og banken liker jo det når man skal gi lån på 5xinntekt..
Det vil jeg tro. Er jo en av grunnene til at det skal innrapporteres tips, så de ikke skal bli pensjonstapere..
Hvis man er født i 1963 eller senere og tjener over 7,1 G så vil vel ekstra inntekt uansett ikke gjøre noe fra eller til på pensjonsopptjening.
Her blir det jo også omtalt disse kredittkortene.. Mens trumfpoeng fortsatt er "bagatellmessig", mulig man skulle fokusert mer på Shell MC og bruke amex kun privat.. Samtidig, om man bruker payr til å betale Shell-regninga er jo de poengene også på grunn av sitt arbeid....? I alle fall den andelen som tilhører jobbutgifter.. Og om man betaler dette med SAS MC får man jo eurobonuspoeng og de er jo ikke bagatellmessige som trumf-poengene... Snakk om rotete opplegg...
Det slår meg at vi har for mange mennesker ansatt i offentlig administrasjon, som må legitimere sin jobb med stadig å endre reglement (og forsåvidt læreplaner) uten å sjekke med de det gjelder. Jobbet som stuer for 10 år siden, og jeg unner alle det ekstragodet det er å få reist rimelig når en ser på lønningene. Dette lukter politisk korrekthet lang lang vei. Kanskje de heller skal bruke tiden på noe fornuftig, som korrupsjonen i byggebransjen? Om målet er å få inn penger til staten fremfor å ri idiotiske prinsipper.
Dette var og er ett kraftig «kick in the nuts» for meg hvert fall. Var klar over at det kom. Må ærlig innrømme at mine fordeler gjennom jobben taler for en del ti-tusener i løpet av året og jeg ser på det som et grunnlag for å ha en jobb hvor lønna de siste 10 årene ikke har steget nevneverdig. (Skal ikke bli en diskusjon om lønn i luftfarten/bakken). Det går nedover med fordelene i bransjen og snart er det vel null fordeler uten at det skattes på en eller annen måte. Våre priser har steget betraktelig siden jeg begynte med ID billetter, men mulighetene til billige billetter med SK/DY/FR/KL/LH har gått andre vei. Men heldigvis er det veldig greit å få til poeng slik at man kan betale med poeng og litt i avgifter. Sånn, dagens lille luftetur på nett unnagjort.
Da benytter du deg plutselig av en bagatellmessig fordel, i motsetning til om poengene er opptjent via Amex...
Det er mulig jeg har oversett det ( lang tråd), men jeg lurer på: Gitt at bonuspoeng blir mye ekstraarbeid -og følgelig at arbeidsgiver egentlig foretrekker at vi ikke benytter det: Er det noen som har funnet en måte å få godskrevet statustellende legg, men avstå fra poengene?
Jada, jeg ser det. Men jeg synes det er et interessant grensetilfelle. Hos oss ligger det altså føringer på å minimere opptjening og bruk av bonuspoeng. Det handler nok ikke bare om å redusere internbyåkrati for å håndtere skatterapportering, men om at vi skal akseptere billigste tilbyder av flyreiser. Jeg har en kollega som flyr en god del innenriks, og som vanligvis kan oppnå gullstatus på antall legs. Jeg kan ikke skjønne annet enn at "alle parter" ville være tjent med at han kunne opptjene status vha legs (skattefrie poeng kan han skaffe seg på annet vis).
Her gældet det om at se muligheder. Book 2xCT i December, få det registreret hos arbejdsgiver og så canceller i Januar. Så giver det et helt år til at låne i.
Det er jo et valg for "Jeg ønsker ikke å opptjene poeng på denne reisen" hvis man er logget inn og bestiller billetter på sas.no, men det er vel ganske god sannsynlighet at det eneste denne gjør er å ikke registrere eurobonusnummeret i billetten. Uansett.. det går jo å kontakte sas for å høre om man får statustellende legs og/eller poeng hvis man krysser av på denne.