Skatt på bonuspoeng ved jobbreise

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av magnusha, 15. mai 2018.

1. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
  2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    ElinPelin liker dette
  3. ElinPelin

ElinPelin Medlem

Likes mottatt:
    177
    Bonuspoeng:
    33
    Ja, kunne vært interessant med en uttalelse fra Datatilsynet vedr dette når løsningen er ferdigutviklet. For slik jeg leser artikkelen, vil bonuspoeng opptjent hos arbeidsgiver som brukes privat bli direkterapportert til arbeidsgiver. Og det er jeg ikke sikker på om Datatilsynet vil godkjenne.

furlong and RoadKing like this.
  4. goggen

goggen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg tok en titt på nettsiden til mytos as som står for denne løsningen. De skriver følgende.

Brukeren gir godkjennelse til at leverandøren Mytos henter kontodetaljer fra Eurobonus og oppdaterer detaljene kontinuerlig.

Spørsmålet blir da hva hvis brukern ikke godkjenner dette? Personlig er jeg litt ukomfortabel at mine reisedetaljer blir delt slik.

5. DanH

DanH Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,028
    Bonuspoeng:
    113
  6. DanH

DanH Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,028
    Bonuspoeng:
    113
    Mytos leverer også en tjeneste som heter Mobil Kostnadskontroll og er rettet mot bedriftsmarkedet. Det fungerer ganske likt som beskrevet over her, en bedrift som bruker Mobil Kostnadskontroll (eller Telenor Fakturakontroll som Telenor brander det som). Skal bli spennende å se resultatet av dette.

7. Origo

Origo Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,760
    Bonuspoeng:
    113
    Tok en for laget, og bestilte en jobbreise for avlat-poeng...:D
    BGO-KKN (t/r) i Plus for 10k poeng.
    Koster NOK7,2k(!) eller 5,9k i Go om en skulle kjøpt samme reise...

Last edited: 17. jan 2019
    duppsko, paron, Gullars and 3 others like this.
  8. duppsko

duppsko Medlem

Likes mottatt:
    138
    Bonuspoeng:
    43
    En tanke; man kan jo kjøpe 10 000 EB-poeng av SAS for kr. 2 000, slik at prisen for samme bonusreise havner på kr. 2 000 + noen hundrelapper i skatter og avgifter. Det må vel være innafor å bruke dette som verdi som skal innberettes som skattepliktig fordel?

Kanskje mindre aktuelt for dyrere bonusreiser, men ikke nødvendigvis. Prisen for en F-reise til 100 000 poeng kan jo fort være langt høyere enn kr. 20 000 som det koster å kjøpe disse poengene. Dessuten sammenligner man jo da faktisk epler med epler.

paron, RoadKing, Blaa and 2 others like this.
  9. NyPoengJager

NyPoengJager Nytt Medlem

Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg sliter litt her. Ifølge reglene så er det snakk om "vesentlige goder unntatt trumf"
    Har fått GO på kurs i utlandet på 6k euro.
    + fly og hotell.
    Dette vil på sas mc gi meg en pen slunp EB poeng.
    Tenker da egentlig bare på utlegg på rundt 100k totalt, men kommer dette inn under trumf
    Unntaket eller bør jeg skaffe meg et eget trumfkort for slike ting så det ikke går direkte SAS?

Altså bør jeg ta det med trumf visa eller shellkort?

10. Blades33

Blades33 Medlem

Likes mottatt:
    424
    Bonuspoeng:
    63
    OK, reell problemstilling. Jeg skal gjøre et ærlig forsøk på å være snill gutt, her.

Jeg booket en bonusreise i 2018, som skal flys i 2019. Jeg har tatt meg bryet med å regne sammen alle de få tusen poengene som stammer fra jobbrelaterte reiser. Regnskapsføreren så på meg med forakt i blikket, men det er ikke poenget:

Skal dette føres på ligningen for 2018, eller for 2019? Bestillingen ble altså foretatt i 2018, men vi flyr først i 2019. Hva gjelder, egentlig?

Kan vel også legge til at vi ikke akkurat har landet på hvordan dette skal prissettes. Legger vi 7 øre per poeng til grunn, eller er det prisen på reisen. Herregud, jeg får vondt i hodet av dette. Og det, for en sum på, litt avhengig av beregningsmåte, på et sted mellom 1200 og 3600 kroner. Den faktiske skatten blir, tja, et sted mellom 400 og 1500 kroner...

11. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,700
    Bonuspoeng:
    113
    Siden en rekke faktorer kan gjøre at du avbestiller reisen og får igjen poengene er det vel først når reisen er gjennomført en belaster? Det kan fort bli merarbeid å kreditere i tillegg om du kansellerer.

Når det er sagt er det ingenting i veien for å belaste det i 2018. Jeg pleier å belaste regnskapet for ikke-fleksible billetter kjøpt for penger i inneværende år uavhengig av reisedato.

12. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Dette belastes på tidspunktet poengene ble opptjent.
    Merk forøvrig at det er kun poeng opptjent 1.1.19 og senere som arbeidsgiver skal ha info om.
    Alt før dette rapporteres på din selvangivelse og kun der..

13. Bolle

Bolle Senior Advisor

Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    43
    Siv Jensen har svart på spørsmål om bonusopptjening til Stortinget, og særlig følgende avsnitt er interessant. Kan noe slik bli gjeldende også for store private foretak?

14. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,072
    Bonuspoeng:
    293
    Dette ser vi allerede i bedriftsavtalene til Norwegian. Kunden velger om Cashpoints skal opptjenes personlig, tilfalle bedriften eller lavere pris i utgangspunktet. Blir kanskje mer populært i fremtiden.

15. Blades33

Blades33 Medlem

Likes mottatt:
    424
    Bonuspoeng:
    63
    Jaa, selvfølgelig. Så enn så lenge slipper regnskapsføreren å være oppgitt.
    Men, jeg er jommen ikke sikker på at jeg ble klokere. Skal opptjente poeng føres på selvangivelsen det året de opptjenes, uavhengig om de er brukt?

I så fall, hva slags verdi skal jeg sette på de? Jeg mener, når jeg først har bestilt en tur, har jeg i det minste en slags reell verdi å gå ut fra (hva turen hadde kostet betalt med penger), det har jeg jo ikke for poeng som bare sitter på kontoen. Det har vel ikke oppstått en, hva heter det, ytelse før jeg bruker poengene? Eller?

16. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,072
    Bonuspoeng:
    293
    De skattlegges, såvidt jeg kan skjønne, ikke før uttak. Så du skal fortsatt kunne samle de skattefritt.

17. Rohass

Rohass Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,170
    Bonuspoeng:
    93
    Ser jo at SAS setter verdi på ca 3 øre pr poeng....

Capture1.PNG

...Så med litt iherdig innsats så kan man oppnå en dugelig kaffetrakter fordel simpelthen ved å ta kjappe 5.057 USA turer in Go Light, eller for de som reiser mest innenlands...kun 10.115 turer i Go..
    Skulle vel trodd trakteren var 100% vel fortjent etter den innsatsen.. men man må vel ut med en ti tusenlapp ekstra i skatt da :)

Last edited: 22. jan 2019
    milehigh, Storbaba, Shyneno and 6 others like this.
  18. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Det skal I utgangspunktet regnes en verdi på "samme sete på samme fly" og fordeles utover poengene. Så innberettes disse på de respektive år hvor poengene er tjent inn.
    Veldig greit I teori, men i praksis er det nok ikke så greit.

Eddie47 liker dette
  19. Blades33

Blades33 Medlem

Likes mottatt:
    424
    Bonuspoeng:
    63
    Så.. Jeg hadde en jobbrelatert flyvning i 2016, som genererte 500 poeng. De 500 poengene er nå puttet inn i en pott på 200.000 poeng, som jeg brukte på å bestille en tur/retur Hong Kong med kona senere i 2019. Den turen ville kostet, tja, noe sånt som 44.000 kroner.

Skulle jeg på ligningen for 2016 ført opp at jeg hadde opptjent 500 poeng, eller skal jeg på ligningen for 2018 rapportere at jeg i 2016 opptjente 500 poeng, som nå er brukt på en tur? Slik at skatten først slår inn på ligningen for 2018 (eller eventuelt 2019, all den tid vi først flyr i 2019..)

Jeg forsøker virkelig ikke å være hverken vanskelig eller dum, men jeg forstår virkelig ikke hva jeg egentlig skal gjøre.

20. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,717
    Bonuspoeng:
    293
    Om disse skal føres på 2016 eller 2018 vet jeg ikke, men jeg antar at de skal føres på 2018 siden det i praksis vil kreve at skatteetaten kjører skatteberegningen for deg på nytt for 2016 hvis dette var praksis.

• Hvis du har brukt 500 poeng opptjent gjennom arbeidsgiver av totalt 200 000 poeng så er dette 500/200000 = 0.0025 = 0.25% av den totale verdien av billetten. 44 000 * 0.25% = 110 kroner.
    • Du endrer så lønn fra din arbeidsgiver i post 2.1.1 i skattemeldingen og justerer denne opp med 110 kroner.
    • Du vil så mest sannsynlig bli spurt om årsaken til at du endrer posten. Da kan du skrive hvordan du har tenkt når du har regnet ut dette. Hvis du har gjort noe feil og dette blir korrigert senere vil du da mest sannsynlig slippe unna med å måtte betale mellomlegget og slipper tilleggsskatt siden du har fylt ut etter beste evne.
    • Hvis ikke du blir spurt om årsaken til at du endrer posten kan du legge til et vedlegg til selvangivelsen der du forklarer nærmere isteden.
    • Bonus: Jeg ville vurdert å sette et tak på pris per poeng på 20 øre dersom billettene hadde vært dyrere enn i dette tilfellet, siden dette er prisen man kan kjøpe poeng for hos sas. Hvis man gjør dette er det ekstra viktig at man forklarer hvordan man har tenkt og regnet for å unngå tilleggsskatt hvis dette viser seg å ikke stemme.

Last edited: 22. jan 2019
    Xflipper liker dette

Del denne siden