Skatt på bonuspoeng ved jobbreise

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av magnusha, 15. mai 2018.

1. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Din fordel (poengene) kommer fra ditt arbeidsforhold i 2016 og skal rapporteres inn for det året.
    Men merk her at du skal melde til din arbeidsgiver at du har brukt poengen og de rapporterer dette som inntekt. Du fører det ikke inn selv.

Det som blir spennende er jo å se på hvordan dette funker når du f.eks. skifter jobb i 2021, og du I 2023 skal bruke poeng opptjent I 2019.
    Da lå du melde til din arbeidsgiver i 2019 at du har brukt poeng verd kr xxx og de må rapportere dette inn.

Veldig spennende tanke. Har vurdert en slik angrepsvinkel selv. Arbeidsgiver har neppe noen mulighet til å dokumentere verdien på din reise, og jeg antar at en slik metode vil være spiselig for de fleste..
    Samtidig er det vel en grense på hvor mange poeng man kan kjøpe, så er jo ikke 100% sikkert at en advokat hos skatteetaten er enig...

2. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,721
    Bonuspoeng:
    293
    Spørsmålet her var vel for 2018-skattemeldingen der arbeidsgiver enn så lenge ikke er ansvarlig for innrapportering.

3. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Det er korrekt.
    Men du kan ikke lenger legge ved notat på hvordan du har tenkt eller forbehold fra og med 2018.
    Veldog irriterende...

Vet forsåvidt ikke ang endringer, men felt 5.0 er jo borte..

4. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,721
    Bonuspoeng:
    293
    Det stemmer jo... Innså det etter jeg hadde postet.

Istedenfor 5.0 skal man vel legge til vedlegg, men jeg har endret post 2.1.1 før i forbindelse med innløsning av opsjoner etter endt arbeidsforhold og da mener jeg at jeg ble automatisk bedt om forklaring. Godt mulig det er for få tegn til mer enn en kort beskjed da... Husker ikke helt

5. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,183
    Bonuspoeng:
    113
  6. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Kan ikke forstå at dette skal være så vanskelig? Person som er på jobb bruker jobb kort på jobben og på privaten privat kort. En EB konto for jobb og en for privat.

7. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,019
    Bonuspoeng:
    293
    ... og Point Sharing med seg selv?

Kristian liker dette
  8. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Det er isåfall flunka nytt. Sist denne debatten var oppe så ga både SAS og Norwegian beskjed om at det var fullstendig uaktuelt for dem å levere ut noe som helst.

Shyneno liker dette
  9. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,183
    Bonuspoeng:
    113
    Det var det jeg og trodde. Og rart om de kan kreve noe som helst levert ut med de strenge personvern reglene og GDPR. Trodde isåfall de måtte gå rettens vei. Men hvem vet(ikke jeg).

ElinPelin and Shyneno like this.
  10. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,675
    Bonuspoeng:
    183
    https://www.infotjenester.no/artikler/skattemyndighetene-kan-sjekke-bonuspoengene/ sier at Skatteetaten har hjemmel til å hente inn informasjon fra bonusprogrammene utfra https://lovdata.no/lov/2016-05-27-14/§10-2. Det er vel ikke utenkelig at eventuelle forsøk på å benytte seg av denne hjemmelen vil bli prøvd i retten.

Xflipper liker dette
  11. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    huff og huff..
    Han karen står hardt og poengterer at busskortet er en del av lønna og ikke en frynsegode/ansattfordel.
    Normalt er det jo slik at man betaler skatt på lønn og ikke frynsegoder/ansattfordel....

Og ikke minst, skal 1000 mennesker slutte å kjøre buss fordi de må skatte av frikortet? Frikortet er da virkelig frivillig ... og de står vel ikke bedre uten jobb enn uten frikort?

Jeg er helt klart uenig i hvordan dette er innført, men synes dette går helt ut av proposjoner..

Supersergei, Xflipper and RoadKing like this.
  12. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,179
    Bonuspoeng:
    113
    I-landsproblemer føles reelle helt til man slår på Urix.

13. netrom84

netrom84 Medlem

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Tenkte det samme. Men problemet er vel at verdsettinga til slike goder blir ekstreme. Her burde man heller kunne telt antall turer med et kort og skatte deretter og ikke etter en tenkt markedspris for et frikort ingen ville betalt for.

Sånn verdsettingen skjer nå er eneste løsning å si nei til slike ytelser. Nå tviler jeg på at det er mange bussjåfører som vil slutte på grunn av dette, men slike ytelser er nok en del av deres vurdering om jobben er verdt det. Eksempelvis kan det være forskjellen på om man kjører rutebuss eller turbuss.

14. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Nye takter, det kan skje noe...
    upload_2019-1-30_10-34-57.png

Eddie47, Tjo, snus_mumrikken and 6 others like this.
  15. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Hurra!
    Endelig noe fornuftig han kan bryne seg på :)

snus_mumrikken and kaijoar like this.
  16. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,311
    Bonuspoeng:
    183
    Då satsar med på at dei "ryddar" opp :)

Fekk akkuratt greie på at hos min arbeidsgivar så får vi lov og bruke poeng, men poeng opptjent etter 01.01.2019 skal brukast i jobbsammeheng. Heilt OK, eg har jo brukt poeng på oppgraderingar før også....

Men best viss dei fjernar dette igjen.

Xflipper liker dette
  17. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,840
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kan ikke hjelpe for å se på dette som et populistisk utspill som aldri kommer til å bli dunket gjennom. Og hvorfor nå liksom? Dette har sirkulert lenge..

18. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Det er lov å håpe at noen plutselig har skjønt at det ikke henger på greip ift. regjeringens mantra om forenklinger for næringslivet...... Også positivt at det er noen i Høyre som deler Rajas synspunkt. Det er uansett bare vente og se.

October liker dette
  19. Supersergei

Supersergei Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    721
    Bonuspoeng:
    93
    Sikkert fordi Abid han har regnet på det og funnet ut at det lønner seg for han personlig at det blir som før. Er det ikke slik det ofte er med disse politikerne? Så han i innenriks loungen på OSL på mandag.

Storbaba liker dette
  20. magicbyte

magicbyte Medlem

Likes mottatt:
    505
    Bonuspoeng:
    93
    Stortingspolitikere har levd med disse reglene i mange år allerede (ikke lov til å benytte poengene privat).

Del denne siden