Skatt på bonuspoeng ved jobbreise

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av magnusha, 15. mai 2018.

  1. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    [​IMG]
     
  2. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Mulig dette har blitt besvart tidligere, håper i så fall noen kan gjenta seg:

    Kan jeg selv bestemme at de poengene jeg tjener på jobbturer er de jeg benytter til oppgradering på jobbturer igjen? Altså jeg tjener 100p på en jobbtur, deretter 1000p på privat tur og bruker deretter 100p på oppgradering - kan jeg da si at disse 100p er de jeg tjente forrige jobbtur?
     
  3. BDUflyer

    BDUflyer Medlem

    Innlegg:
    134
    Likes mottatt:
    105
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, ser ikke noe problem med det. Det går fint å holde kontroll med hvor mange poeng man har opptjent privat og i jobb i en enkel Excel-fil.
     
  4. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, å holde oversikten er ikke utfordringen :)
     
  5. duppsko

    duppsko Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    43
    Njaaa, litt uenig ;)

    Examen:
    * Du reiser på en innenlands jobb-reise med SAS Plus for å møte en kunde. Billettene koster kr 2000, som du betaler med ditt private Amex Elite-kort. Du er EBG.
    * Du tar din egen bil til/fra flyplassen, og betaler kr 400 for parkering gjennom Easy Park. East Park belaster ditt Amex Elite-kort gjennom Paypal.
    * På flyplassen kjøper du en kaffe og en ost&skinke-baguett til kr 300. Du rynker litt på nesa over stiv pris mens du tæpper ditt DNB Saga Mastercard på bankterminalen. Du glemmer helt at maten er gratis i gullstua.
    * Vel fremme tar du med kunden på lunsj på sushi-restauranten Sumo. Det koster kr 1000 for dere begge. Du drar ditt eb-kort i terminalen før du betaler med ditt Shell MC.
    * På hjemreisen tar du taxi til flyplassen. Du betaler 400 kroner med ditt SAS MC Premium kort, etter at du nettopp kom på at det var dobbel poeng-kampanje disse dagene.
    * Vel hjemme leverer du utleggsregning og får refundert kr 4100 fra arbeidsgiver.
    * Amex Elite-regningen på kr 2400, Saga MC-regningen på kr 300, og Shell MC-regningen på kr 1000 betaler du gjennom Payr med ditt SAS MC.
    * Du har fast overføring av Trumf til EB.
    * Alle kortene bruker du også privat i det daglige.

    Jeg skulle ønske jeg kunne si at ovennevnte er satt på spissen, men faktum er vel at dette er en relativt enkel og kort reiseregning.
    Hvor mange poeng har du opptjent på denne jobbreisen, og hvor mange av poengene er skattepliktige dersom de senere blir brukt privat? :p
     
    milehigh, DanH, Sonictravel and 2 others like this.
  6. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,121
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113

    Gode poeng. Min pragmatiske tilnærming er å bruke mer bonuspoeng på jobbreiser enn jeg tjener på flyreiser og så se bort fra kredittkort og Trumf i regnskapet.
     
    wilco, duppsko and Xflipper like this.
  7. BDUflyer

    BDUflyer Medlem

    Innlegg:
    134
    Likes mottatt:
    105
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg bruker forskjellige kort til jobbutlegg og private utgifter. Nå kommer vel Amex med de ekstrakortene de har lovet snart, slik at man kan bruke et ekstrakort til jobbutlegg, og dermed lettere kan holde oversikten.
    Men ja, hvis man skal maksimere opptjening av poeng på jobbrelaterte utgifter kan det fort bli uoversiktlig og tidkrevende å føre regnskap på.
    Når jeg reiser på diettgodgjørelse anser jeg maten som blir kjøpt underveis som private utgifter, siden man tross alt allerede delvis betaler skatt på diettgodtgjørelsen.
     
    duppsko and Xflipper like this.
  8. Monkeycat

    Monkeycat Mmmm...beer...

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    350
    Bonuspoeng:
    63
    Snakket med en kollega her om dagen som er venn med en stortingspolitiker som fikk Pandium-kort i posten en uke etter han ble valgt inn på tinget...
    I tillegg blir han konsekvent oppgradert gratis til C på private utenlandsreiser, så at politikerne ikke har lov å benytte poengene privat har vel ikke så mye å si så lenge de kan reise C for prisen av Go uansett? o_O
     
  9. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har et spørsmål ingen har svar på, så jeg prøver.

    Hvis jeg bruker bonuspoeng opptjent i jobb til å kjøpe meg statuspoeng for å komme opp på neste medlemsnivå (gull) fordi dette kan gi meg en fordel når jeg er ute å reiser i jobb, er den innenfor? :D
     
    Lillegutt and Xflipper like this.
  10. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, samt fordelen du oppnår privat av å ha gullkort er klassifisert som ubetydelig av Skatteetaten.
     
  11. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, jeg forhørte meg med en som visstnok hadde peiling på dette dette (les: meg selv), og han mente dette var innforbi nettopp grunnet den formuleringen, så jeg tok sjansen.
     
    milehigh liker dette
  12. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Sikker på at han fekk Pandion? Sovidt eg veit får alle stortingspolitikarar Diamantkort. Kjelda er son til ein stortingspolitikar, han fekk gåvegull frå far.
     
    Eddie47 liker dette
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,614
    Bonuspoeng:
    293
    Tror bestemt at du har rett ... jeg har da truffet noen.
     
  14. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Her har det stått mye nyttig, men for en som ikke har jobbet før nå så har ikke mye "bruk for det". Men jeg skal ut på en jobbreise til fredagen hvor jeg skal hente en leiebil hos Hertz og som dere bonusjegere vet så kan jeg få poeng hos Hertz noe jeg har tenkt å se om jeg kan få her. Blir 1 dag hvor bilen skal brukkes til og fra Finnsnes samme dag med en jobb der borte. Jeg har regnet meg frem til at jeg ikke vil tjene stort mer enn 20K innen Juli. Bedriften jeg jobber for har heller ikke noe særlig informasjon liggende ute om poeng og skatteplikt på det. Så er dette noe dere mener jeg må melde ifra om når jeg får poeng hos Hertz? Regner med at det blir å registrere manglende poeng hos Hertz

    Er ny i dett gamet (altså ved jobbing og bonuspong jeg tjener vi av jobb)
    Når vi er inne på det så har jeg noen ganger i året, reiser som blir dekt av Norges Speiderforbund som er en frivillig organisasjon som ikke lønner meg. Jeg har ikke tenkt på det før nå, men det trengs ikke opplyses om til Skatteetaten?
     
  15. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Du trenger ikke å melde noe som helst ang. hva du tjener og hvor. Det er ved (privat) bruk man skal skatte, og da er det verdien av varen/reisen man kjøper som legges til grunn.

    Hvordan det blir med speiderreisen aner jeg ikke, men ser ikke for meg disse poengene blir berørt av dette(?)
     
  16. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ser for meg at det kan fort hende jeg bruker leiebil poengene privat i nær framtid. Nå har ikke jeg mye poeng hos Eurobonus til at jeg kommer til å bruke med det første. Skal spare til langtur engang.
    Jeg har heller ikke sett for meg at dette skal bli berørt (Speiderreisene) men når jeg først kom til å tenke på det så er det jo greit å vite med sikkerhet:)

    men takker for svaret
     
  17. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
  18. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg må si denne imponerte meg:

    2.5 Hvordan skal utlån av varer fra arbeidsgiver verdsettes når det ikke er et leiemarked?

    De ansatte i en gullsmedbutikk bruker butikkens smykker mens de er på arbeid. De kan ta smykkene med hjem midlertidig og bruke dem privat. Fordelen ved utlån til privatbruk er skattepliktig. Hvis det ikke eksisterer et marked for utleie av smykker til privatkunder, og det derfor ikke finnes en pris i sluttbrukermarkedet (omsetningsverdi), må fordelen fastsettes skjønnsmessig for det enkelte smykke. Ved en slik verdsettelse må det bl.a. tas høyde for hva leien måtte være for å dekke nødvendige forsikringer, vedlikehold og fortjeneste ifm. utleievirksomheten.


    Altså, om man jobber i en eller annen vilkårlig bedrift, og man vil låne med seg hjem en tilhenger fordi man skal på Ikea i helgen, må man altså skatte av dette(!)

    Det er rett og slett ikke ord for hvor imponerende idiotisk dette (og alt det andre) er.
     
    Eddie47, Malmo and OttoL like this.
  19. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    "Vi vet ikke svaret, men nå er det ditt problem å finne ut av det" står det her.
     
    Eddie47 liker dette
  20. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har sagt det hundre ganger før, og jeg sier det igjen. Det er mye som vil falle inn under bagatellmessig verdi, og dermed ikke være objekt for innrapportering. For eksempel trumf, med mindre du kjøper inn til grønnsak- og fiskeparty i kantina.

    Ikke-bagatellmessig verdi vil eksempelvis være om man bruker viaTrumf på hotellbookinger og lignende. Dette kan ikke sies å være bagatellmessig, da det fort utgjør flere tusen kroner, og skal følgelig innberettes som inntekt.

    Hvilket jeg forsåvidt synes bare er rett og rimelig.
     
    Last edited: 07. mai 2019

Del denne siden