Skatt på bonuspoeng ved jobbreise

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av magnusha, 15. mai 2018.

  1. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Er det egentlig så urimelig...?

    Jeg kan skjønne at det er litt flåsete ved en enkel tur til Ikea. Her er det jo forsåvidt også terskler, eksempelvis at du kan låne en bil opp til 10 ganger av selskapet innenfor en viss km-grense, uten at det innrapporteres.

    Man kan jo fort tenke seg at enkelte ville utnyttet dette om man hadde store oppussingsprosjekter og lignende.

    Alternativet, og det andre må gjøre, er jo å betale ca 4 ganger mer (100/skattesats).

    Skjønner at å spille moralens vokter for skatte-etaten på et forum som elsker gratis fordeler ikke er så populært, men nå er det vel slik at de fleste regler gjerne har en litt tyngre begrunnelse enn at "blårussen vil skape byråkrati", så jeg gir meg her og er ikke ute etter noe lengre diskusjon :p
     
    Last edited: 07. mai 2019
    Kimmam liker dette
  2. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg svarer likevel jeg. :p

    At det er vanskelig å sette en strek for hva som er akseptabelt eller ikke er jeg enig i, og låner man en firmabil og benytter denne for å kjøre Uber hver helg er jo saken noe annerledes, men stort sett gjør man jo ikke det.

    Og hva om man har et større oppussingsprosjekt? Så lenge man leverer tilbake hengeren til rett tid, i samme stand, og at man ikke hindrer andre i å låne den, ser jeg egentlig ikke helt problemet da heller.

    Jeg har alltid vært for at man skal ha litt fordeler når man jobber en plass, uavhengig om det er å ta med seg matvarer som egentlig skal kastes, eller muligheten til å ta billig buss. Ønsker man seg sterkt en av disse fordelene så får man heller søke jobb på et sted som har dette.

    Jeg kan jo ta et annet eksempel; Hos min arbeidsgiver kan vi låne hjem en fallsele/sikkerhetssele om vi skal jobbe i høyden. Arbeidsgiver driver hverken med fallsikringsutstyr, utleie av tilsvarende utstyr, eller noe annet som kan relateres til dette, men med disse reglene må jeg faktisk skatte av at jeg tar denne fallselen med meg hjem fordi jeg skal gjøre et eller annet på taket i helgen.
     
  3. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Biittelitt diskusjon tåler man vel :p

    Det er flere problemer med det. For det første får selskapet skatt- og avgiftsreduksjon ved innkjøp. Det får ikke en privatperson. For det andre skal eiendelene også brukes og avskrives av bedriften som har inntekten. For det tredje, bør det ikke foreligge incentiver for privatpersoner, verken til å velge jobb, eller å styre bedriftsinnkjøpene til sin fordel. For det fjerde vil det gi insentiver til å gjøre innkjøp som strengt talt ikke er nødvendig for selskapet.

    Det er verken bedrifts- eller samfunnsøkonomisk gunstig.

    Men til noe mer interessant, hvorfor i alle dager har selskapet ditt en fallsele når ingenting kan relateres til det..? :confused:
     
  4. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,306
    Likes mottatt:
    2,445
    Bonuspoeng:
    113
    For å ta vare på sine ansatte?
     
  5. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Men hva skal man med en fallsele, hvis de ansatte ikke er i fare for å falle...?
    Da bør de jo kjøpe hjelm, og ryggskinne også.

    Gitt at jeg tolket dette riktig ("ikke noe relatert").
     
  6. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Fordi man skal unngå å ta unødvendige risikoer hjemme når man f.eks. skal male høyt oppe.

    Se på det som et velferdstilbud.

    En fallsele koster en brøkdel av hva en langtidssykemelding gjør.
     
    ElinPelin liker dette
  7. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,306
    Likes mottatt:
    2,445
    Bonuspoeng:
    113
    Også hos min arbeidsgiver kan vi låne diverse sikkerhetsutstyr for arbeid som utføres hjemme. Da arbeidsgiver mener det er et viktig HMS-tiltak at dette er tilgjengelig for oss ansatte, selv om vi ikke driver i den bransjen.
     
  8. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Og det du sier at du har blitt beskattet av dette i selvangivelsen?

    I så fall tenker jeg lønnsavdelingen muligens må ta en ekstra runde, for her er det vel nok av unntak som kan brukes, uten at jeg er noen skatteprofessor.
     
  9. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Og hvor mye har du blitt beskattet?
     
  10. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har enda tilgode å låne fallselen, men kan ikke tenke meg at noen har blitt beskattet av denne.

    Likevel tolker jeg det slik at denne fordelen skal beskattes slik jeg leser spørsmålene og svarene på Skatteetatens nettside.

    Om det er skattefritt så lenge det kan relateres til HMS kan man jo lett tøye grenser når det gjelder mye rart.
     
  11. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,306
    Likes mottatt:
    2,445
    Bonuspoeng:
    113
    Har enda ikke lånt noe, da jeg bor slik at vedlikehold er satt bort.

    Men hvordan et slikt lån av utstyr ev. skal rapporteres inn har jeg ikke våget å tenkt tanken på enda...
     
  12. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det er jo veldig enkelt og hensiktsmessig å klage på ting man ikke vet hvordan faktisk fungerer.

    Jeg vil anta dette faller inn under unntak iht. FSFIN § 5-15-6, eller er å anse som bagatellmessig, og følgelig ikke er gjenstand for beskatning.

    Men om dere nå uansett skal opp i høyden, så klatre i alle fall forsiktig! :)
     
    Last edited: 07. mai 2019
  13. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Godt mulig, men å låne en tilhenger kan være like bagatellmessig det (les: man får låne henger gratis på f.eks. Obs Bygg eller Byggmax), likevel kan jeg ikke tenke meg at dette faller inn under samme regelverk.

    Som med alt annet vil det være vanskelig å vite hvor man skal sette strek.
     
    NorFlight and veeegard like this.
  14. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan helt fint låne arbeidsgivers bil og tilhenger uten å skatte, så lenge det kun er til sporadisk bruk.
    Hvis du skal fleske skikkelig til på IKEA, kan du til og med låne deg en liten lastebil, så lenge den er under 7,5 tonn! :)

    Dette følger av skattelovens forskrift §5-13-1 til §5-13-2.

    Mvh Blåruss.
     
  15. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Greit, jeg gir meg, og låner fallsele med god samvittighet. :p
     
    veeegard liker dette
  16. roaldvagnhansen

    roaldvagnhansen Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Hei, jeg har det motsatte problemet. Jeg brukte mine privat opptjente bonus points+CT for å reise på Biz tur t/r til Asia. Jeg betalte altså med private poeng men for jobb reise. får jeg da FRADRAG for dette da vil jeg tro ? anyone ?
     
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,674
    Likes mottatt:
    32,531
    Bonuspoeng:
    293
    Kan jeg vanskelig tenke meg. Staten vil ikke ha utgifter.
     
  18. roaldvagnhansen

    roaldvagnhansen Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    det kan du si. Men i alle andre tilfeller så har man fradrag i 100% av tilfellene hvor man ellers ville betalt skatt. Jeg tror dog ikke at de har vurdert denne enda. Jeg ringer skattefar imorgen og hører
     
    Xflipper liker dette
  19. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel noe du kan ta opp med arbeidsgiver. Skatteetaten har ikke noe med om du bruker private kroner på jobbreise.
     
  20. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,214
    Likes mottatt:
    4,290
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, jo, riktig det. Men spørsmålet er fortsatt relevant for hele kjeden arbeidstaker - arbeidsgiver - kemner. For oss med eget AS er dette aktuelt, og min regnskapsfører hadde ikke noe svar på stående fot. Han snakket masse om at i mitt case var det best å ikke vekke sovende hunder (?!?), så ble ikke mer om den saken.
    Stå på Roald!
     

Del denne siden