Skatt på bonuspoeng ved jobbreise

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av magnusha, 15. mai 2018.

  1. bjornjohansen

    bjornjohansen Fly og fly avsted …

    Innlegg:
    40
    Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    18
    Fradrag for reise gis etter standardsats per kilometer eller faktiske kostnader (f.eks fly)
    Når arbeidsgiveren din dekker deler av utgiftene dine til reise, må du trekke fra disse. Du får kun fradrag for utgifter du dekker selv.

    Fradrag gis for kostnader som overstiger 22 350 kroner og opptil 74 650 kroner.

    Denne summen fører du så i post 3.2.9 i skattemeldingen.
     
    kiev liker dette
  2. SimenS

    SimenS Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Den posten gjelder bare ved besøk i hjemmet (besøksreiser) for pendlere.

    Det er nok heller post 3.2.2 som er relevant for de fleste her. (Får ikke lenket, siden jeg er ny på forumet...)
     
    kiev liker dette
  3. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    Denne posten berører vel utgifter som arbeidstaker har hatt, som ikke er dekket av arbeidsgiver. Så her kommer to alternative løsninger:
    1: arbeidsgiver dekker bruk av bonusreiser i jobbsammenheng med xxx kroner.
    2: arbeidsgiver dekker ikke bruk av bonusreiser i jobbsammenheng.
    I første case vil trolig arbeidsgiver kunne utgiftsføre xxx kroner som vanlig reiseregning. Men vil arbeidstaker bli skattepliktig på dette beløpet?
    I det andre caset, så regner jeg med at xxx kroner kan fradragføres i post 3.2.2, men da må man over minstebeløpet totalt sett.

    Er det riktig forstått?
    Og så tusenkronerspørsmålet: hvordan fastsetter man beløpet xxx?
     
  4. SimenS

    SimenS Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Vet ikke om det er riktig forstått, men virker logisk for meg.

    Fastsettelsen av beløpet xxx må slik jeg forstår det gjøres på samme måte som når man reiser privat for poeng opptjent på jobbreiser:

    (Fra prinsipputtalelse 15. november i fjor.)

    Edit: Selvfølgelig med fratrekk for skatter og avgifter som man må betale for bonusreisen.
     
    kiev liker dette
  5. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    Akkurat. Dette kan lett bli et pent beløp hvis man kjører en jobbreise til Australia på First. Nesten fristende å prøve bare av prinsipp, men det å bruke opp en CT på et slikt eksperiment sitter litt langt inne. Spesielt hvis man treffer på noen kranglevorne Jante-byråkrater hos futen :confused:
     
  6. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Låner denne. Har biletter som en statlig etat har betalt for meg. Jeg har lagt til reisen i appen og håper dermed jeg får en kvalifisert flygning. Men vil de oppdage om jeg legger inn at jeg ønsker å tjene poeng? Billetten er bestillt gjennom Egencia....
     

    Attached Files:

  7. Logiflyer

    Logiflyer Aktivt Medlem

    Innlegg:
    344
    Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    Ingen vil oppdage at du har tjent poeng om du ikke opplyser noen om det. SAS rapporterer ikke opptjening til skattetaten eller noen andre. Det er forøvrig ikke skattepliktig og tjene poeng, det er kun når du bruker poeng tjent i arbeid på privaten at det utløser skatteplikt.

    Det eneste du kan bryte mot er eventuelle interne regler om opptjening av poeng i din etat. Skattetaten bryr seg ikke før du bruker poengene.
     
    Skarven liker dette
  8. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Takk. Er bare inne i et prosjekt så jeg vet egentlig ikke noe om interne rutiner
     
  9. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Reglene endret seg ikke for statlige bedrifter med de nye skattereglene. Det har alltid vært forbudt å benytte poeng opptjent i jobb på private reiser. Jeg løser det selv ved å benytte poeng opptjent på jobb (som ikke er mye), på oppgradering av jobbreiser.
     
  10. odasofiee

    odasofiee Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Vi har policy på jobben om at vi ikke får inntjene EB-poeng på jobbreiser. De har også hyret et eksternt bookingbyrå som kjøper flybilletter for oss, selvfølgelig da uten EB-inntjening. Det jeg lurer på er om det vil være mulig å bli "busta" dersom jeg etterregistrerer poengene for denne reisen?
     
  11. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    I teorien nei.
     
    odasofiee liker dette
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Såvel SAS som Norwegian har sagt at det er uaktuelt for de å gi ut noen informasjon til skattemyndighetene. Andre (utenlandske) selskaper er selvsagt enda mindre interessert.

    Dette er dessverre enda en regel fra det offentlige som er innført for å glede et lite mindretall av medlemmene i jantelovklubben, og som i praksis ikke er mulig å følge opp.

    Bedrifter legger ned forbud for å ha ryggen fri for at de ikke tilrettelegger bonuspoengregnskap, men i praksis har de enda mindre muligheter til å ettergå dette enn staten.

    Det er tragisk at det offentlige bruker ressurser på å utarbeide og innføre ting som i ettertid ikke er mulig å følge opp.
     
    odasofiee liker dette
  13. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,636
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel ingen som stopper deg fra å legge inn eurobonusnummer når du sjekker inn på flyplassen heller..
     
    odasofiee liker dette
  14. Kenneth82

    Kenneth82 Medlem

    Innlegg:
    153
    Likes mottatt:
    205
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg blir helt matt av å lese denne tråden og føler det nødvendig å fortelle om en av mine kunder som er en politiker fra en av partiene som støttet den nåværende politireformen.

    Jeg jobber i en våpenbutikk og vi har merket at behandlingstiden av våpensøknader har økt drastisk etter at man har slått sammen politidistrikter. Vi snakker her om en økning fra 2-4 uker til 12-14 uker i de verste tilfellene.

    Men uansett, denne politikeren skulle ha en hagle som vi hadde på tilbud og som vi kun hadde noen veldig få igjen av og jeg la den av for vedkommende så personen kunne sende inn våpensøknad. Etter 11 uker kommer h*n tilbake med innvilget søknad og personen begynner å klage over utrolig lang behandlingstid fra politiet og at de ikke hadde lov til å ha så lang behandlingstid.

    Jeg klarer jo ikke å la være å si at den politireformen som h*n har vært med å innføre verke har gjort politiet mer effektiv eller bedret kvaliteten og har vært ganske mislykket.

    Jeg får da en grundig forklaring på hvorfor de innførte reformen og at våpenkontorene som behandler våpensøknader har blitt mer effektive etter at reformen ble innført. Vedkommende ble blank i blikket når jeg nevnte at h*n nettopp stod og klagde over ineffektive de har blitt og at de har blitt overarbeidet. Det var som å prate til en stokk som ikke evnet å innse at de har gjort noe som var dumt.

    Etter dette så har jeg innsett at politikere ikke skjønner hva de faktisk innfører av lover og regler og ikke tenker på hvordan de forskjellige etatene som skal ha ansvar for å følge det opp skal få gjort det på en effektiv måte eller alt merarbeid som dette pålegger private bedrifter. De er en gjeng med vattnisser som ikke evner å se at å overføre ansvaret over til arbeidsgiver er reint idioti når man likevel kan etteregistrere poeng, tviler også sterkt at skattemyndighetene aktivt kommer til å gå etter bonusjegere.

    *Utblåsning slutt*
     
    AB69, OyvindN, odasofiee and 12 others like this.
  15. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
  16. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    5,192
    Bonuspoeng:
    163
    Jeg er i situasjonen at jeg har noen lengre reiser med jobb, men de bookes alltid på laveste klasse. Så opptjeningen der er lav, men hvordan blir det om jeg velger å bruke mine private poeng til å oppgradere? Si at jeg kanskje på jobb har tjent 10 000 poeng, bruker disse, men må bruke ytterligere 20 000 av private poeng. Jeg får jo da noen flere poeng for reisen, si 6 000 istedenfor 3 000.

    Jeg går jo da i minus på reisen, da jeg har brukt mer av private poeng, og totalt, bruker jeg mer private enn opptjente grunnet vår reisepolicy. Så har jeg en jobbreise jeg oppgraderer på long haul med jobbpoeng, har jeg antagelig brukt opp alt jeg kommer til å tjene fra arbeidsgiver uansett, slik at jeg ikke ender opp med å måtte skatte noe av det tilslutt?
     
  17. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Da har du jo brukt opptjente poeng på jobbreise.

    Ingen skatt.
     
    rimitone liker dette
  18. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    5,192
    Bonuspoeng:
    163
    Nettopp, og å holde oversikt over hva som er tjent fra jobb og privat blir jo bare kaos, må jo måles mot et eventuelt antall poeng. Ikke hvor de kommer fra til hvilken tid. Så jeg for min del, tar det ganske så med ro ift opptjening på reise og skatt. Jeg går jo i minus totalt allikevel.
     
  19. Mysil

    Mysil Nytt Medlem

    Innlegg:
    17
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Enkleste løsningen på dette tullet er vel å lage et regneark med en masse føringer, og blande privat/jobb/oppgraderinger i en herlig smørje. Og samtidig informere at man har gjort det etter beste skjønn, men at man ikke kan garantere 100 % korrrekthet
     
  20. MagnusT

    MagnusT Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Dette er egentlig ganske enkelt. Jeg har et excelskjema, som jeg oppdaterer hver gang jeg gjør utlegg eller får bonuspoeng på andre måter via jobb. Har da celler med alternativer for om det er betalt med Amex ,Bank Norwegian eller SAS MC, og hvorvidt det gir EB eller Norwegian cashpoints.
     

Del denne siden