Skatt på bonuspoeng ved jobbreise

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av magnusha, 15. mai 2018.

  1. MagnusT

    MagnusT Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Det er slik jeg gjør det. Fordelen ved å gjøre jobbutlegg etc da - som faller litt utenfor reglementet blir da opptjening av CT og Flypremium nivå(om du har SAS MC).
     
  2. TMan

    TMan Nytt Medlem

    Innlegg:
    43
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Skatteplikten utløses altså når man bruker poeng opptjent i jobbsammenheng til private reiser. Enkelt og greit? ehhh... nei.

    Hadde man kunne satt jobbpoengene og privatpoengene på ulike konti, ville det vært enkelt. Men i og med at alle ligger i samme store sekk, blir det verre.

    La oss si at gjennom 4 år og 11 måneder, har jeg opptjent 1 million EB poeng privat. I 12. Mnd reiser jeg med jobben og opptjener 500 poeng.

    Siden poengene jeg tjente for nesten 5 år siden snart utløper, ønsker jeg å bruke dem opp før de utløper, og jeg bestiller en bonusreise. Og her ligger dilemmaet. Er det nå slik at siden jeg opptjente jobbpoeng i slutten av perioden, så vil jeg bruke poengene på privat reise når jeg bestiller min bonusreise? Hvorfor er det i så fall de poengene jeg opptjente sist som brukes først? Dette virker ulogisk og lite gjennomtenkt, da Sas om en måned vil la de første poengene jeg tjente utløpe. Sas tenker altså først inn, først ut. Men hvordan tenker skatteetaten? Det er noen muligheter:

    Først inn, først ut: Først når jeg har brukt mine 1M poeng og velger å bruke de siste 500 på privat reise, utløses skatteplikten. Har man da opptjent privatpoeng og jobbpoeng om hverandre over tid, får man et sant Hel*** å følge opp hvilke poeng som brukes til hva. Men har man et system, kan man da klare å styre det på en slik måte at jobbpoengene brukes på en måte som ikke utløser skatteplikt

    Først inn, sist ut: Med andre ord, opptjener man jobbpoeng, ligger disse øverst i haugen. Ikke logisk for meg, men kanskje slik de tenker. Om det er slik, vil det jo være greit å bruke opp ekstrapoengene på en måte som ikke utløser skatteplikt så fort som mulig, slik at man alltid sitter igjen med «rene» ekstrapoeng (og selvsagt fordelene)

    Først ut uansett: Staten stiller uansett først i køen, og uansett opptjeningstidspunkt, er det jobbpoengene som teller. Med andre ord, har du på ett eller annet tidspunkt opptjent jobbpoeng, så vil disse alltid gjøre at du utløser skatteplikt når du bestiller en privatreise, med mindre du har brukt opp en tilsvarende mengde på jobbreiser først. Ganske ugunstig for oss, bra for staten. Likevel mulig å omgå ved å donere til veldedig organisasjon eller bruke på jobbreise eller oppgradering.

    Til slutt, den mest skremmende: Ut etter skjønn. Siden det ikke er mulig å si akkurat hvilke poenger du bruker, vil skatteetaten ut fra skjønn og voodoo vurdere om privatreisen er finansiert av jobbpoeng eller privatpoeng, uavhengig av tid, sted og naturlover. Skatteetaten er allmektig og allvitende, ære være skatteetaten!

    Jeg mener den første er mest riktig (men ikke ideell), mens den siste er mest sannsynlig. All den tid man ikke kan velge hvilke poeng man bruker til hva, er det logisk sett umulig å vite.
     
    CrotchRocket liker dette
  3. Kenneth82

    Kenneth82 Medlem

    Innlegg:
    153
    Likes mottatt:
    205
    Bonuspoeng:
    43
    Min spådom er at skatteetaten ikke gidder å bry seg med dette, veldig mye jobb for veldig lite hvor verdien av bonuspoeng er like vagt som et svar fra en politiker.

    Men de fleste her er vel enig i at hvis du tjener 500 poeng på en jobbreiser og bruker 500 poeng på en jobbreiser så har du gått i null. Store spørsmålet er vel om skatteetaten er enig i det.
     
  4. duppsko

    duppsko Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    43
    "Det antas at det i de fleste tilfeller er mulig å skille på på hvordan bonuspoengene er opptjent, enten privat eller gjennom arbeid, men dersom dette er vanskelig skal det legges til grunn at antatt private opptjente bonuspoeng benyttes først, evt. foreta en forholdsmessig fordeling."
     
  5. TMan

    TMan Nytt Medlem

    Innlegg:
    43
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg er ikke enig i det. Tenk deg følgende scenario:

    1.Du har endelig spart opp nok poeng til din lenge planlagte CT tur på F til happy land. Du må bare foreta en jobbreise først. Du booker først privatreisen, som tømmer bonuskontoen, deretter jobbreisen, som gir deg 250 poeng.

    2.Du har endelig spart opp nok poeng til din lenge planlagte CT tur på F til happy land. Du begynner å booke, men før du er ferdig, ringer sjefen og sier at du må kaste deg på flyet. Du opptjener 250 poeng på jobbreisen, og når du kommer tilbake booker du CT turen.

    I det første tilfellet vil CT turen helt klart ikke utløse skatteplikt. Men hva med det andre tilfellet? Vil poengene fra jobbturen nå ligge som en giftpille på kontoen din, og slå ut ved første mulige anledning?

    Jeg mener at de to turene ikke har noe med hverandre å gjøre, og den eneste forskjellen mellom scenario 1 og 2 er at du ikke rakk å booke privat-turen før du dro på jobbtur. Så hvorfor skulle dette bety at du nå har brukt jobbpoengene privat?

    Bruker man hele bonus-saldoen sin på en privat reise, og denne består delvis av jobb opptjent i jobbsammenheng, så er dette uten tvil skattbart. Men bruker man bare deler av saldoen, er det ingen måte å bestemme hvilke poeng man bruker. For at dette skal fungere, må det tydelige retningslinjer på plass. Jeg skatter gjerne av private fordeler jeg får gjennom jobb, men jeg blir bare så j***g provosert av at byråkrater oppretter systemer som ikke fungerer i praksis, og så er vi overlatt til uvissheten og skatteetatens gunst og tilfeldige skjønn. Det frister ikke til lovlydighet.

    Når det er sagt, så er jeg enig med deg i at de neppe kommer til å gidde å bruke ressurser på dette.
     
  6. TMan

    TMan Nytt Medlem

    Innlegg:
    43
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Hvis dette er tilfelle, kan man jo opptjene og bruke poeng privat så mye man vil, så lenge man alltid har igjen et antall poeng på konto som tilsvarer summen av alle poeng opptjent i jobb. Dette gjør jo at man ikke kan bruke opp jobbpoengene sine på jobbreiser før man har brukt opp alle sine private poeng på private reiser. For de færreste ønsker jo å bruke private poeng på jobbreiser...?

    Fortsatt ikke logisk for meg dette.
     
  7. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Screenshot 2019-06-07 at 15.32.33.png
     
    TMan and jgroneng like this.
  8. duppsko

    duppsko Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    43
    Det er sånn jeg tolker det ja, og den linjen jeg akter å legge meg på :)

    Joda, å bruke opptjente jobbpoeng på jobbreise har aldri vært problematisk og utløser uansett ikke noen skatteplikt. Man vet at jobb-poengene finnes "et sted" i dypt inne i bonuskontoen, og man må kunne bruke disse i jobbsammenheng uten å føre bonusregnskap eller måtte allokere de fra riktig pott. Arbeidsgiver kunne jo ikke brydd seg mindre, og skatteetaten har ikke noe de skulle sagt på dette. Teksten fra skatteetaten som jeg siterte fra Skatteetaten er myntet på privat bruk av bonuspoeng, og jeg tolker det slik at "dersom dette er vanskelig" - som det jo er i mange tilfeller - så har man the benefit of doubt når det gjelder privat uttak.

    Enig! :D Det fremstår som et lite gjennomtenkt regelverk.
     
    TMan liker dette
  9. TMan

    TMan Nytt Medlem

    Innlegg:
    43
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Joda, og jeg akter heller ikke opptjene poeng på jobbreiser når regelverket er så uklart. Men kunne jo vært greit å få økt grunn-nivået med en reise pr jobbtur.
     
  10. TMan

    TMan Nytt Medlem

    Innlegg:
    43
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Kanskje jeg overdramatiserer :) La oss håpe at det er slik du sier og at regelverket praktiseres med godviljen smurt tjukt utenpå :):)
     
  11. Monkeycat

    Monkeycat Mmmm...beer...

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    350
    Bonuspoeng:
    63
    Hei.
    Prøver etter beste evne å forholde meg til disse godt gjennomtenkte reglene.
    Måten jeg tenker å forholde meg til dette på er å ha en buffer med poeng tilsvarende det jeg har opptjent via jobbreiser.
    Så kom jeg plutselig på at jeg i fjor brukte en del tusen poeng på å kjøpe basic poeng for å komme i mål med EB Gold.
    Dette er jo delvis for å kunne lette hverdagen med jobbreiser da vi som de fleste andre er pålagt å bestille billigste reise så sant det er praktisk gjennomførbart. Med andre ord ingen Fast Track eller ekstra baggasje. 80% av flyreisene mine i løpet av et år er i jobbsammenheng.
    Kan jeg trygt regne at de brukte poengene på kjøp av statuspoeng er tatt av "jobb-poengene"?
    Med andre ord redusere bufferen min?
    Noen andre som har samme problemstilling eller har tenkt i samme baner?
     
  12. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Det mener jeg du kan uten problem ja :)
     
    Monkeycat liker dette
  13. JeanPaul

    JeanPaul Medlem

    Innlegg:
    192
    Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    28
    Så lenge jeg har tilgjengelig poeng på konto som matcher det som er inntjent på jobbbreiser, så tenker jeg alt er ok. Poengene er jo ikke øremerkede, på lik linje med restskatt. Det er jo ikke et krav at restskatten som tilbakebetales skal være av samme pott som utløste selve restskatten. Tror folk overdramatiserer dette litt....:)
     
    Ombo and Monkeycat like this.
  14. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Men si at jeg har opptjent 3000 poeng gjennom jobb, så oppgraderer jeg én reise for 5000 poeng. Da har jeg brukt 2000 private. Derimot får jeg 1000 poeng for reisen jeg oppgraderte. Hva blir riktig av alternativene:

    1. "Saldoen" blir 0 jobbpoeng (3000 + 1000 - 5000 = -1000 = 0)
    2. "Saldoen" blir -1000 jobbpoeng fordi jeg har benyttet 1000 private (3000 + 1000 - 5000 = -1000). Ved neste jobbreise hvor jeg opptjener 1000 poeng blir saldoen 0.
    3. "Saldoen" blir 1000 jobbpoeng (3000 - 5000 = -2000 = 0, 0 + 1000 = 1000)

    Jeg forstår at dette i det store og det hele sannsynligvis ikke har noe å si, men for eget regnskap og jobbens del så betyr det allikevel noe.
     
  15. SimenS

    SimenS Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Det jeg tror er et mest relevante her er:

    Den prinsipputtalelsen er rett nok erstattet av en senere, men der står det ikke noe om akkurat dette. Det står bare at arbeidsgiver skal finne ut av det.

    Jeg leser uansett avsnittet som at arbeidsgiver i stor grad kan tolke dette selv, slik at både alternativ 1 og 2 er aktuelle. Alternativ 2 bør etter min mening være ganske uproblematisk om du får "positiv jobbpoengsaldo" innen fristen for rapportering, som er to måneder. Da slår du jo bare sammen all opptjening og bruk i rapporteringsperioden og regner totalen.

    Minner meg på.. Skulle ikke SAS og Mytos lage en løsning for å tracke dette? Den skulle etter pressemeldingen (som jeg ikke får lov til å lenke til) lanseres i februar i år. Noen som vet noe mer?
     
  16. LNAND

    LNAND Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    Hvordan har deres arbeidsgiver løst dette med privat bruk av poeng opptjent på jobbreiser? Og hva med oppgraderinger?

    Hos oss har vi fått forbud mot å bruke poeng opptjent i jobbsammenheng til privat bruk.
    Vi får lov til å bruke poeng til å oppgradere jobbreiser til Eco+/Plus, men IKKE til Business fordi jobben generelt ikke tillater reiser på Biz. Det er jo selvsagt helt idiotisk da poengene er noe jobben har tjent seg opp, men vi får altså ikke bruke de til oppgraderinger på jobbreiser. Vi skal skrive et innspill til ledelsen rundt dette, så forsøker å samle opp noen tips og erfaringer fra andre.
     
  17. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,644
    Likes mottatt:
    6,646
    Bonuspoeng:
    183
    Den eneste beskjeden vi har fått er at vi ikke kan bruke poeng opptjent på jobbreiser på privatreiser. Jeg bruker derfor poeng opptjent på jobbreiser til oppgradering på jobbreiser.

    Dette er jo ekstra meningsløst siden opptjeningen i SAS Go er såpass laber at du som regel må supplere med gode mengder private bonuspoeng hvis du ønsker en oppgradering til Business uten å spare poeng i årevis. Vi har også en policy på kun Economy under jobbreiser, men heldigvis ingen begrensning på oppgradering. Jeg ser på det på den måten at så lenge jeg bruker mer poeng på oppgradering av jobbreiser enn jeg får inn på jobbreiser så har jeg ikke brukt jobbpoeng privat. Da slipper jeg å tenke på skatt, og jeg får også sikret meg endel statuspoeng mot Gull/Diamant.
     
  18. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    611
    Likes mottatt:
    1,300
    Bonuspoeng:
    93
    Litt på kanten her, men denne var litt fin: https://www.vg.no/nyheter/innenriks...itikere-fryktet-aa-miste-diamantkort-fordeler

    I referatet fra møtet i januar ble det diskutert om Stortinget skulle delta i en ny statlig fellesavtale om flyreiser – eller om Stortinget skulle inngå en egen avtale.

    Referatet viser at brukerrådet mener det er «svært viktig» å beholde tilgang på flex-billetter, fast track i sikkerhetskontroll og lounge, og at temaet har vært omfattende diskutert i rådet. De mener sågar at dette er en forutsetning for å inngå en avtale. Brukerrådet problematiserer også at en avtale kan medføre at de mister opptjening av bonuskort og at det dermed blir vanskelig å oppnå diamantkort hos Star Alliance-programmet.
     
    Calling and Eddie47 like this.
  19. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    5,192
    Bonuspoeng:
    163
    Må vel og da fasilitere så at SAS ikke går dukken....blir vel vanskelig uansett uten...
     

Del denne siden