Prinsippet om at fordeler opptjent i jobb og brukes privat skal beskattes gjelder jo, dermed skal du i henhold til skattetaten beskattes. Skatteetaten bryr seg strengt tatt ikke om du driver og stiller kreditt disponibelt for arbeidsgiver, det er jo en sak mellom deg og arbeidsgiver og ikke skattemyndighetene.
Rimelig forskjell på "skal forby" og at forbrukerrådet har sendt inn et forslag om at det bør forbys. Du og jeg kan sende inn forslag til høring så vidt jeg vet. Betyr ikke at det kommer igjennom. Personlig tror(og håper) jeg ikke det i første omgang.
Reiser aldri i jobb sammenheng så går ikke utover meg men kan fort bli kjipt for mange hvis det plutselig blir sånn at man må ha en egen konto registrert hos selskapene med en jobb e-post som KUN skal benyttes i jobb sammenheng også en egen konto registrert med en privat e-post for private reiser. Da mister man jo ikke bare poengene men også statusen som X antall personer benytter seg av på privat reiser. Det ville vel kanskje vært en av di enkleste løsningene for arbeidsgiver? For oss som stort sett reiser nok privat til å opprettholde status så vil jo faktisk det bety mindre folk i Loungene, Fast Track, Innsjekk etc som ofte er et tema. Skal bli spennende å se hvordan dette løses til slutt. Og det er jo selvfølgelig kun Ola Nordmann med nisselua godt tredd nedover hue som klarer å finne på noe som potensielt kan skape ekstra utgifter for firmaer som kanskje fra før av har problemer med å overleve!!! Er det noen i staten som har noen mindre begavete barn som trenger jobb?
Nå er kanskje min situasjon litt annerledes enn de fleste andre, men jeg har vært ansatt i ett selskap for 20 år og skifter arbeidsgiver nå i september. Hos ny arbeidsgiver blir det lite reiser, men jeg har pr. dato diamant-status og litt over 500.000 poeng hos EuroBonus. Poengene er tjent opp dels via jobbreiser, dels via privatreiser, dels via kredittkortkjøp som arbeidsgiver har dekket (f.eks. hotellopphold og representasjon), dels via private kredittkortkjøp (bruker Amex og MasterCard på så å si alle kjøp - kontanter brukes aldri), og i det siste også via statuspoeng via MasterCard. Skal jeg da lage en oversikt over hvilke poeng som ble tjent opp når og hvem som betalte for dem (og hvordan skal da i så tilfelle statuspoengene hos MasterCard behandles - 1.000 poeng pr. måned hvis man bruker kortet så skal det da fordeles forholdsvis eller er det første kjøpet i måneden som gjelder)? Og hvis jeg forstår det riktig er det først når disse poengene benyttes at de skal beskattes - så da må jeg altså sende melding til gammel arbeidsgiver om hvor mange poeng jeg benyttet av de jeg tjente opp i henhold til nevnte oversikt, slik at de kan sende melding til Skatteetaten og betale arbeidsgiveravgift? Dessuten skal det vel ikke betales arbeidsgiveravgift for dekning av representasjon? Eller kjøp av en mobiltelefon...? Så da må disse poengene holdes utenfor antar jeg? Og hva hvis gammel arbeidsgiver går konkurs eller legger ned? Er det bare jeg som ser problemer (unnskyld: utfordringer heter det vel i det offentlige...)?
Du snakker jo om slik systemet er idag, faktum nå, som du sier. Faktum nå, ingenting har endret seg. Vi spekulerer på fremtiden med hvordan fortiden fungerte. Det er selvfølgelig alt vi har, men som med alt annet, så endrer jo ting seg. Så hvorfor klage på noe som vi ikke vet hva er, eller hvordan komme til fungere. Blir alle spørsmål besvart, og det er et perfekt system oppe å kjøre innen 01.01.2019: Sikkert ikke. Kommer det et system som fungere like fint som "jobbtelefon" gjør idag: Helt sikkert. Er det unormal: Absolutt ikke.
Du skal ikke skatte for poeng som du har tjent tidligere, det er poeng tjent etter 1.1.19 du skal skatte av hvis du bruker poeng opptjent i jobb og brukes privat.
Det vil ikke komme et sjablong slik som mobil, grunnen til at jeg sier det er at det eksplisitt står at dette skal beskattes når det brukes og ikke opptjenes.
Det stemmer ikke, dette har "alltid" vært skattepliktig. Det nye er at det blir arbeidsgivers ansvar.
Hmm - da blir det å passe på å oppgradere med poeng på jobbreise innimellom - da benytter man ikke arbeidsgiver-opptjente poeng privat. Hele opplegget er, som så mange har påpekt, tullete. Jeg tjener 300K poeng per år, det er vel ikke mer enn 20-30K som kommer fra jobbreiser. En oppgradering til Biz og jeg er I null...
Vi veit da hvordan det skal være. Arbeidsgiver skal rapportere arbeidstagers poeng som er opptjent hos arbeidsgiver og brukt privat. Det vil ikke komme noe mer info om verdisettingen da det skal verdisettes i forhold til hvordan det brukes. Altså alternativkostnaden. Bruker du poengene på en business-reise til USA skal det rapporteres som kostnaden for denne reisen kjøpt i kroner. Dette er egentlig noe vi alle skulle ha gjort på egen selvangivelse frem til i dag. Den eneste endringen er at ansvaret overføres til arbeidsgiveren. Det er ikke snakk om at det skal bli noe sjablongbeskatning eller noe slikt som for telefon. Jeg er ganske så sikker på at arbeidsgiver kan oppfylle sitt krav med å lage rutiner for hvordan arbeidstaker skal rapportere privat uttak til arbeidsgiver. Samt at man oppretter egne lønnarter for formålet og tilrettelegger for riktig rapportering. Dette må så legges inn i lønnssystemet og rapporteres som lønn. Trur ikke man kommer veldig langt med argumentet om at det er vanskelig å kontrollere hva som er opptjent fra jobb og opptjent privat. Det er nok en klar forventning av at arbeidstakerne skal klare å holde styr på hva som er egne poeng og hva som egentlig er arbeidsgivers poeng.
Tenkte mer at begge kontoene er mine fortsatt. Akkurat som i banken. Så kan totalen og antall legs regnes mot status, og man velger selv hvilke poeng man vil ta ut når og til hva. Som mange sier er det ingen grunn til at dette ikke skal beskattes, får bare håpe løsningen blir enkel og grei. Vi er jo litt bortskjemte med at selvangivelsen har blitt enkel og at (nesten) alt er ferdig utfylt. Og selvfølgelig kan dette løses på en måte som funker for både staten, og alle med bonusfeber. Bare håpe de klarer å finne en praktisk løsning.
Er det alminnelig lønn så et det avgift. Aner ikke hvordan dette har blitt løst retrospektivt der en privatperson faktisk har innmeldt dette til Skatteetaten og det blir forskjell mellom arbeidstakers rapportering og bedriften (jeg jobber ikke på HR/Lønn). Vi kan like gjerne kalle en spade for en spade å si at ingen har noensinne giddet å sette seg ned for å regne på dette og så innmelde det så det blir en delvis «ny» problemstilling. Regjeringen har tydeligvis sett seg lei på at noen kan reise «gratis» på luksusferie etter å ha pendlet som en gal. Hadde aldri i min villeste fantasi trodd at FRP og høyresiden skulle være dem som «tok tak» i dette. Det blir også ganske åpenbart at en sjablong trengs for det blir helt absurd å skulle rapportere privat bruk av poeng/trumf som er inntjent for flere år siden og så betale arbeidsgiveravgift for dette. I tillegg stiller det utfordringer for periodisering av regnskapet som heller ingen har tenkt på.
Du har rett i at de ikke bryr seg om hvilken ordning en har men dersom man gir privat kreditt så er det en kostnad som skal trekkes fra. Den kapitalkostnaden som selskapet unngår blir ikke bare «borte» fordi de ansatte påtar seg den. Privat er jeg så bestemt på dette at jeg gladelig tar Skatteetaten for retten dersom jeg ikke får fullt fradrag for kredittkostnaden og risikopåslag for den halve millionen som går over kortene mine i året.
Slik det er nå så er det nok slik ja, men man må ikke ta minstefradrag dersom de relle kostnadene er høyere og kan dokumenteres.
Men hvis det er slik at skattepliktig fordel skal beregnes som alternativkostnaden, hva med utgifter som skatteyter selv har hatt for å skaffe seg «fordelen» ?, f.eks årsavgift for kort, drivstoff- og andre tillegg som den bonusreisende må betale selv? Jeg regner med at kreditrenteutgifter er fradragsberettiget som andre renter. ER det noen som har gjort noen regneøvelser og sett på hva det egentlig vil bety å «følge boka til punkt og prikke»?
Det blir vel i såfall en regneøvelse med ukjente man ikke kan finne, så den er rimelig meningsløs enn så lenge? For meg som har null kroner eller poeng tjent annet enn privat så spiller det forsåvidt ingen rolle heller og jeg synes ikke nødvendigvis at denne endringen er så gal, men jeg sliter som mange andre her med å forstå hvordan det er tenkt at dette skal kunne gjennomføres. Jeg må jo f.eks skatte av diett i dag, og ser ikke den helt store forskjellen. Det sagt så er jo dagens regjering tydeligvis veldig for byråkratiering, så ..