Forslaget dekker et behov for nye oppgaver til et overbemannet byråkrati og bevaring av distriktsarbeidsplasser. Sånt trumfer alt. For min del betyr det økte utgifter for arbeidsgiver som nå vil få oppgraderinger, utlegg til mat og dagrom på reiseregning istedet for at jeg ordner sånt med poeng og loungeadgang.
Kan gjøre en rask enkel regneøvelse. Gjennom 2018 opptjener du 70K eurobonuspoeng via jobben. Til sommeren 2019 bruker du disse 70K poengene til en business-reise til Asia. Dette dekker vel en vei med Star Alliance. Pris på bestillings-tidspunktet om du hadde brukt penger kan vi si er 15 lapper etter avgifter. Du gir da arbeidsgiver beskjed om at du har brukt 70K eurobonuspoeng på en reise til 15K NOK etter avgifter. Fordelen din er da 15K og innrapporteres på 2019 som lønn. Arbeidsgiver betaler da AGA av 15K lønn og trekker deg forskuddstrekk for beløpet. Om du uansett skulle på den reisen så vil det jo fortsatt være fordelaktig å kunne bruke arbeidsgivers bonuspoeng. Men jo høyere marginalskatt du har jo mindre gunstig blir det selvsagt. Så det kan jo hende at du ikke lenger syns reisen er verdt din nye pris avgifter+ekstra skatt.
Det gir ingen skatteplikt om poengene tas ut i forbindelse med jobbreise. Slik som oppgraderinger, hoteller for jobben etc. Det er jo privat uttak av poeng som er opptjent i jobbsammenheng som blir berørt her.
Ja, og hvordan skiller en ut det? De poengene jeg brukte-kom de fra en av mine private turer eller jobbreise?. Dette blir det masse herlig byråkrati av; garantert. Noe dom måt til når skattefuten har økt med over 70 stillinger uten klare oppgaver bare i midt hjemfylke som gave fra politikere på stemmejakt i løpet av et par år...
Ikke glem at kanskje kom poengene delvis da du konverterte Trumf til EB poeng hvor Trumfen var opptjent da du brukte Shell MC til å betale Amex-fakturaen i Payr, hvor det deler av fakturaen var et utlegg for gave til en ansatt (blomster) som hadde fått barn og som du fikk tilbake på lønnskjøringen neste måned. Dette virker komplisert men det er ingen grunn til frykt. Arbeidsgiver har selvsagt fullstendig oversikt på detaljnivå og rapporterer dette enkelt inn til Skatteetaten. Det har nemlig Regjeringen bestemt at de har. Tenk at det bare var er vedtak som skulle til for endelig å skattlegge denne fordelen Godt å vite at denne uhyre viktige kjernesaken for Regjeringen endelig er på plass
Tror nok jeg forsto poenget, men «bruke poengene på en business-reise» lurte meg ved første lesing, det ble lest som jobb-reise i biz . Du mener rimeligvis privat reise i Business-klasse For øvrig og dessverre JEg er rimelig sikker på at min arbeidsgiver kommer til å innføre forbud mot å registrere bonuspoeng ( i tillegg til at det blir obligatorisk «Corporate card».
Den der er festlig, og hos oss er det der et krav allerede. All den tid arbeidsgiver krever at jeg bruker et "corporate card" med personlig ansvar kommer jeg å himle med øynene og blånekte fram til de gir meg et kort med firmaansvar. Noe som aldri kommer til å skje. Så får man dra fram argumentene om at et ekstra kort tar seg dårlig ut nå som det etableres felles gjeldsregister her i steinrøysa; https://e24.no/privat/forbrukslaan/regjeringen-gir-to-selskaper-gjeldsregister-konsesjon/24376608
Du kan jo også vise til denne dommen: https://frifagbevegelse.no/ntlmagas...lybilletter-og-hotell-6.158.567653.588e3fbff3 Riktignok gjelder den det offentlige så ikke sikker på om den er direkte overførbar til det private, men det er mulig den også har effekt der.
Fra dommen: Dette er vel ganske så tydelig på at man må eksplisitt ha avtalt dette i arbeidskontrakten for at det skal være rettslig begrunnet å kreve at arbeidstaker er økonomisk ansvarlig for utgifter. Med andre ord kan ikke arbeidsgiver tvinge deg til noe som helst.
Et par spørsmål her: 1. Siden disse poengene er opptjent i 2018, altså før de nye reglene, så er det du selv som er ansvarlig for rapportering, og ikke arbeidsgiver (selv om du bruker dem i 2019)? 2. Måtte arbeidsgiver betale arbeidsgiveravgift etter de forrige reglene også, eller bare de nye? Om ja, hvordan fungerer det om jeg melder det inn på selvangivelsen året etter?
Hos oss ble det idag annonsert forbud mot privat bruk av bonuspoeng opptjent på forretningsreiser fra og med 2019. Eventuelt poeng man måtte ha opptjent allerede skal etter de nye reglene brukes innen utgangen av året, i den grad det er mulig. Bonuskort lagret i reiseportalen vil fjernes fra 01.01.2019. Det interessante er jo at det ikke er nedfelt forbud mot opptjening av disse poengene, man kan jo enkelt etterregistrere reisene, så det er nok mer for at selskapet skal ha sitt mer eller mindre på det tørre. Det er jo et regelverk det er tilnærmet umulig å kjøre revisjon på, så det blir interessant å se hvordan tilnærmingen rundtom blir i praksis, spesielt siden det ikke er skattbart før eventuell bruk av poengene, og også hvordan den skattemessige verdsettelsen eventuelt blir.
Jeg mistenker at dette blir en ny forskrift som bare forbigåes i det stille. Slik som det ikke er lov å gi en flaske vin i gave. Det er utrolig dumt at politikere introduserer slikt som ikke lar seg gjennomføre i praksis. Det eneste de oppnår med det er at folk mister respekt for lover og regler.
Jeg er ikke enig. De introduserer en forskrift basert på tillit. Er alltid noe hvissomattederseomattejegeriensliksituasjon, men til syvende og sist er det en regel og da må hver enkelt person bestemme seg for om de skal følge regelverket eller ikke. Sanskonsmuligheten er jo forsvinnende liten, men likevel.
Som arbeidsgiver har jeg tenkt å sende en enkelt e-post med at alle selv må uoppfordret rapportere månedlig forbruk av poeng. Så håper jeg ikke en eneste en gidder eller komme på å gjøre det. Så lenge Regjeringen godtar mylderet av fordelsprogram så er det urimelig at bedrifter skal bruke tid på å leke-regne på hva som er fordelen. Som nevnt før så er ikke bare flybonus som må rapporteres. Det er også Trumf og faktisk enhver fordel som oppnås gjennom arbeid. Det åpner for flere absurde «fordeler» som du kan få fordi du legger ut for bedriften. Feks at du kan få en rabattkupong da du kjøpte en gave til ansatt og så brukte denne på noe til deg selv. Eller som nevnt før hvor du tanket bensin på firmabilen og fikk trumf som du senere brukte privat. Alle forstår at fordeler bør skattes men når jobben med å regne ut og rapportere blir helt sinnsyk så kan vi ikke ha det slik. Og tilslutt: Si at dette er en fordel som kunne regnes ut lett. Hvordan ville du reagert i et jobbintervju å bli møtt med: «Ja grunnlønnen er ikke så bra men du vil få så mye bonuspoeng at du kan reise til Asia på førsteklasse så det har vi tatt med i betraktningen av lønnsfastsettingen og redusert med 75000kr»
Bare de med travelpass.. Vi som flyr bak det fryktinngyvende blå skiltet får 250 poeng per tur, eller 312 med gullbonus.. Det utgjør jo hele 28080 poeng på tur-retur 45 uker i året
Jeg kom til å tenke på at det kan hende vi (og ikke minst den som har kommet med lovforslaget) gjør dette større enn det er. Det foreligger vel ingen offisiell statistikk på i hvilken grad godtfolk utnytter poengene sine. Jeg har mistanke om at det er store mørketall, at mange millioner poeng bare går ut på dato. Hvis den teorien stemmer (og det er det god grunn til å tro at den gjør, for ellers hadde det neppe vært god butikk for selskapene), så vil det si at det offentlige bruker en liten formue på å legge til rette for beskatning av noe som må sies å være fluelort i den store sammenhengen. Toskeskap
Det kan godt være. Men bare for å presisere, lovforslaget er ikke nytt, kun oppdatert. Det er kun rapporterings ansvaret som er flyttet fra privat person til firma. Jeg tviler på at skatteetaten kommer til å gjøre noen endringer, det eneste som endrere seg for de, er vel at dersom de finner brudd på loven, så sendes boten til vedkommedes arbeidsgiver og ikke vedkommede selv.