Slutt på papiraviser for SAS

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Darkcho, 11. febr 2015.

  1. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Det kommer nok til Surface også. Jeg tror det er en regel om at platformen trenger 2 eller flere brukere. Bare å krysse fingrene.
     
    Trety, Travellingalf, Dash and 3 others like this.
  2. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Din kjøttpuck! ;) Skal kjøpe en ekstra selv, så er det solgt 2!
     
    Dash, Darkcho, TOS_EBG and 1 other person like this.
  3. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er du veldig negativ, synes jeg. Prøvde tjenesten sist jeg var i Gnore og fant den både enkel og grei å bruke. Fikk til og med tilgang med en Lufthansa-pnr .. :p

    Når det gjelder størrelse - vel, se selv .. og dette er en fredag med diverse bilag og magasiner vedlagt.

    sasappavis.PNG
     
    KristianSk liker dette
  4. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Det endrer likevel ikke det faktum at dette er et tilbud som ikke er for spesielt mange av de som reiser med SAS - i alle fall om man ser på hvor mange som ser ut til å bruke nettbrett ombord, samt basert på det jeg vet av mine kollegaers reisevaner. For de som har ipad o.l. og liker disse til å lese nyheter så er dette et godt tilbud (og husker på å laste ned avisene før avgang), men jeg tror dessverre ikke det er spesielt mange.
     
  5. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Det ble solgt 959.000 nettbrett i Norge i 2013, 700.000 i fjor .... et sted må alle disse brettene være .. ;)

    Vi får se hva som skjer i praksis.
     
    Scandi liker dette
  6. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg ser dem i alle fall i veldig liten grad ombord i SAS-fly. I praksis så tror jeg dette betyr at veldig mange reisende oppfatter dette som en forringelse av produktet. For noen er dette imidlertid sikkert helt flott.
     
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke negativ, realistisk. Hilton har forsøkt dette i en lengre tid, men tilbyr fortsatt papiravisen 3 år inni prosjektet. Det er en grunn til det. Du vil bli meget overrasket over hvor lite aviser som lastes ned.

    I en perfekt verden hadde jeg hatt tid til å laste ned aviser, vaske bilene, finne noen nye games, plukke ned juletreet, mekke en middag fra scratch, pakke kofferten tidligere enn 10 minutter før jeg blir plukka opp. Det er bare enda en ting å huske på i en travel hverdag. Har største minnet på nypadda, men jeg husker sjelden/har sjelden tid til å laste ned masse underholdning? Realiteten er: Hvor mange tror du ikke kommer til å sitte der " å faen, jeg glemte å laste ned avisen, oh, well"

    Ser også at du har ATT på padda di, det koster også deg 15 daler å laste ned DN dersom du er på farten.

    Så var det hvor mange som drar med seg padda på tur. Ja, 14% av Norges befolkning shoppa en padde i fjor, Levetiden er 14 mnd, men hvor mange drar den med seg på tur? Som TOS ser jeg en og annen person, kanskje 10%. Tell neste gang du et på fly.

    Så var det de som ikke er tech savvy.

    Dette vil si at du ekskluderer mange kunder som ikke kan, har utstyr, vil eller har tid til å laste ned en avis.

    Markedet er ikke modent enda, det er uomtvistelig. Det kommer, men ikke enda
     
  8. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Enig. Problemet er at jo, det kommer nå, selv om markedet ikke er modent enda. For da sparer SAS penger og vi kan igjen begynne å stryke ting av lista som skiller de fra en LCC.. Lite igjen der!
     
  9. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Dessuten er det rimelig krise for miljøet om alle trærne som ramler ned bare blir liggende å råtne. Da slipper de ut mye gasser og blir yngleplass for både mark og annen elendighet.

    Forøvrig er jeg fortsatt enig i min tidligere post
     
    AndersB liker dette
  10. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Når Apple fjernet cd-romet fra maskinene sine ble jeg dritsur, siden jeg måtte kjøpe et eksternt cd-rom. Nå blir jeg overrasket når jeg ser en cd.

    Skal man gjøre noe må man bare gjøre det, om ikke blir det som i politikken hvor man ender opp med å egentlig ikke gjøre noenting.
     
    wilhelm, Are, Scandi and 1 other person like this.
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke sammenlignbart. Aviser er ett tilbud til ALLE på flyet, kun en brøkdel får nå muligheten til å lese avisen.

    Btw, siden du kjøpte ekstern CD rom fikk du ikke med deg poenget til Apple ;)
     
  12. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg forsto det etterhvert, om de ikke hadde fjernet det hadde jeg sikkert drasset rundt på cder og discman fremdeles ;)
     
    tommy777 liker dette
  13. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Dette har egentlig ikke så mye med motstand mot endring per se, men en realisering av at denne beslutningen kommer til å gi en negativ effekt for veldig mange reisende. Kanskje bryr dette SAS langt inne et annet sted. Hvem vet?

    SAS kunne jo selvsagt også bare fjernet avisen, frokosten (vent - det er vel allerede gjort), serveringen av champagne intra-Europa (også gjort), kaffen (men gratis om du hadde med deg SAS-koppen) osv. hvis endring for endringens del var poenget. Her er vel poenget at dette sparer SAS for en del penger, og gir reelt sett et tilbud til et lite utvalgt av kundene som tidligere alle kunne fått nytte av.
     
    VC-10 liker dette
  14. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    TOS er EBD hos SAS så vidt jeg vet, så han putter en del kroner i kassa hos SAS, akkurat som jeg. ;)

    Jepp, ingenting er som å koble av etter møtet med litt zombiedrap sammen med 185 andre :p

    Hadde vært litt av ett syn om hele flyet hadde gjort det samme

    Seriøst, majoriteten av SAS flightene inviterer ikke til brettbruk siden de er så korte, men akkurat passe tid til å lese en avis
     
    Dash liker dette
  15. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Det er korrekt, Tommy.
     
    Last edited: 14. febr 2015
    Dash and vegardg like this.
  16. EB

    EB Forum Kaptein

    Innlegg:
    752
    Likes mottatt:
    434
    Bonuspoeng:
    63
    Gleder meg til å prøve:) Nettbrettet funker flott hos Norwegian - aviser i papirformat er ikke akkurat 2015. Tilbudet i antall aviser øker jo også betraktelig. At både miljøet og SAS sparer stort på dette er jo bare et pluss.
     
  17. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Dro akkurat ned SAS-appen på iPaden og bladde litt i Scandinavian Traveller. Nå er jeg utelukkende positiv. Leseopplevelsen er god og utvalget er bedre enn på papir.
    Jeg er også spent på samarbeidet deres med Readly, vil SAS passasjerer få tilgang til Readlys utvalg gratis eller til rabattert pris?

    SAS' uttalte i sammenheng med fremleggelsen av årsresultatet at deres hovedmålgruppe/de som reiser mest med SAS idag er mellom 30 og 50 år, høyt utdannede med høy inntekt. I denne gruppen vil jeg tro tilgangen på nettbrett, sykler, ski og biler er relativt høy.

    Klart dette er en nedgradering av produktet for de som elsker å lese nyheter på papir, men jeg er for en gangs skyld enig med økonomene i SAS i at de sansynligvis ikke vil tape mer enn de sparer på denne omleggelsen, og jeg tror mange av SAS' kunder vil se på dette som en oppgradering av produktet.

    Hadde SAS bare holdt seg til slike "nedgraderinger" så skulle jeg også fløyet mer med selskapet ;)
     
    Last edited: 15. febr 2015
    TOS liker dette
  18. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg kommer selvsagt ikke til å slutte å fly med SAS pga dette, og for egen del tror jeg nok at jeg kommer til å benytte meg av dette en og annen gang når jeg husker på det før avgang (kjenner jeg meg rett så blir det i alle fall ikke hver gang - jeg oppdager sannsynligvis mangelen på avis i det jeg går ombord).

    Jeg er typen som har nettbrett med på tur, er nok i målgruppen (har til og med både sykler, ski og bil...:)), har digitalt abonnement på flere aviser (bl.a. DN) og magasiner som The Economist, men som likevel tar et eks av DN med ombord for å lese og som nok også ville tatt en papirkopi av The Economist om SAS hadde dette tilgjengelig. Jeg leser vanvittig mye rapporter og diverse på ipad'en til vanlig (plass og vektbesparende), men når jeg reiser med fly så oppfatter jeg papirproduktet som mer tilgjengelig og bedre for meg. Når jeg er i England over helg så er det ingenting som slår å sette seg på en kafe med The Guardian/Observer og The Independent med diverse bilag i papir. :)

    Så kommer alle de som reiser uten egnet utstyr til å lese aviser digitalt...
     
    AndersB, Darkcho and KristianSk like this.
  19. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, bare for å teste farvannet litt, så sjekket jeg ut utvalget i dag for morgensdagens flight. Veldig bra utvalg av aviser i portalen inklusiv helgeutgaver med magasier etc. Så jeg laster ned FT Weekend på min Iphone og det er jo faan kliin umulig å lese dritten på skjermen min så jeg må forstørre hver eneste artikkel og flytte med rundt på sidene, zoom inn, zoom ut. Her har jo FT sin egen App en seriøst mye bedre layout og leseropplevelse. Bare synd du ikke har Wifi på SAS (nei, jeg får aldri en av disse 10 som har det).

    Jeg reiser ikke med nettbrett i jobb, det er smarttelefon og liten laptop som gjelder for min del. Gidder ikke ha med en 3. gadget bare for å lese avisen.

    Så da stemmer jeg fortsatt for papiravis, jeg.
     
    Travellingalf liker dette
  20. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Interessant å se hvem som anklager andre for unyanserte holdninger...

    I forhold til observasjonsevne og-mulighet så antar jeg det er irrelevant om man betaler selv eller om arbeidsgiver betaler. Selv legger jeg også brukbare summer av egen lomme hos SAS om det skulle være viktig.

    Jeg lurer også på om et kritisk blikk frarøver en for rettigheten til å uttale seg.
     
    Last edited: 16. febr 2015

Del denne siden