Er jo strengt tatt ikke så mye av det som kommer fra amerikanske myndigheter jeg tenker er verdt å høre på, så heller ikke dette. https://www.vg.no/nyheter/i/Ex4543/amerikanske-myndigheter-slutt-aa-bruke-pyjamas-paa-fly Men jeg er jo todelt. Når jeg får utlevert pysj på flyet eller nyter medbrakt på en lang flight med egen seng så trives jeg godt i behagelig tøy. Men jeg flyr jo også ganske ofte i dress. På vei hjem med siste flyet etter en lang arbeidsdag ett eller annet sted i Europa. Jeg føler meg vel i dress på fly. Har tilogmed opplevd å få kompliment fra CC en gang jeg hadde ikledd meg en av mine pene vester: «Alt for få som bruker vest nåtildags!» Man ser jo mye ymse bekledning på et tilfeldig fly, og jeg prøver å ikke være fordomsfull, men lett er det ikke. Hva har du på deg når du flyr? Og hvem har du fordommer mot? K
Dongeri og t-skjorte. Ikke bare fordommer, men fordømmer de som skal av med sko og sokker for å lufte tottelottene i den lufta jeg hadde tenkt å puste i. Fyttihel....
Bryr meg så langt opp i ræva om hva andre mener om min påkledning både på fly og til hverdags. Skifter ofte til pysj før boarding på nattflyvninger, for å slippe å kaste bort tid til å okkupere toaletten for klesskifte. I stedet for hva toalettet er konstruert for.
Er vel ikke akkurat business passasjerer som får utlevert pysj det siktes til her. Hvis dere har sett hvordan en del folk på domestic USA spesielt LCC folk kler seg (eller ikke) så er utsagnet helt greit.
Alltid hel bukse type dongeri, slacks eller dressbukse og 50/50 t-skjorte eller langermet genser/skjorte, men bytter gjerne til pysjamas etter måltid på longhaul (utenom med ANA F hvor jeg ble oppfordret å ta på pysjamas rett etter boarding ). Bryr meg ikke nevneverdig om hva andre har på seg så lenge det er rent / ikke lukter, men skjønner ikke hvorfor noen frivillig vil ha bar hud mot flysete. Dårlig/sterk lukt synes jeg er mye verre enn dårlig bekledning, være seg de som tørker seg dårlig på do, eller de som har badet i parfyme,
På Widerøe i Nord-Norge, særlig på vinteren, er dress (og slipps) et must. Tar ikke av slipset før i hvert fall om bord på SAS sydover. Man føler da man blender virkelig inn. Synes lokalbefolkningen kunne kle seg mer som om de skulle fly 1. klasse til USA på 70-tallet enn ta bussen.
Vest er best! Altfor få som bruker generelt, og spesielt på jobb. Er helt uengasjert i hva folk flyr med, synes kabin og flyplass skal være et sted hvor alle folk og kulturer kan møtes. Edit: Og ja, jeg har vært på gold lounge i ADD 22:00-23:30.
Noterer at de ønsker å gjenopplive The Golden Age of Travel, men det går to veier og flyselskapene må trylle frem noe bedre enn økonomiklasseseter som tidvis gjør kirkebenker behagelige. Eventuelt bare mindre sild i tønne, men mistenker det ikke er mye økonomi i det.
Bryr meg fint lite om hva andre føler seg komfortable i på fly, så lenge det er rent tøy og dekker det vesentligste. På lange flights liker jeg selv an soft bomull chino eller lin bukse (særlig til/fra et varmt land), og minimum en t-skjorte. Pysj kun dersom flyselskapet deler den ut og sånn sett signaliserer at det er ok påkledning. Langt mer irriterende er short/mid haul hvor noen tror det er helt riktig oppførsel å ta av sko (eller ofte ikke) og slenge føttene halvannen meter opp på bulkhead for å "slappe av". Kan ikke være særlig komfortabelt en gang, og bringer føttene over nivået for andre folks matservering. Sinnsykt uhøflig og ulekkert, og de det gjelder burde lære litt fra asiatene om forholdet til føtter
På longhaul blir det nesten alltid en bomullsbukse, typ pen «bole-bukse» med langermet bomulls t-skjorte. Jeg elsker å se hvordan andre i business kabinen er kledd og har mangt en gang humret over tydelig helt nye klær og kritthvite sko (og alt annet bekledning også forsåvidt) med alle smykker og merker godt synlig for anledningen. Fint at noen pynter seg ekstra for en tur i business! Eneste jeg ikke orker er, som nevnt lenger oppe, sterke lukter.
Ja, de fra Midt-Østen burde også lære Sørøst-Asia er en drøm, tar av seg på føttene utenfor døren der de går inn (enda mer nøye enn nordmenn, som tar av seg innenfor døren) og ikke minst har de regelen: aldri pek på noen med føttene og ikke skyv dem opp i andre folks ansikt. Sykt ugreit.
Folk må kle seg som de vil for min del, prioriterer selv mer og mer komfort og en fin joggebukse er perfekt for business class langtur. Ikke kles-relatert men de som syntes det var ok å ha med seg en stor nettopp stekt takeaway pizza og legge den i hattehyllen for å spise den på flyet litt senere gikk over min grense, hele flyet luktet pizza i 5 timer.