Smart bruk av Shell Mastercard

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av thecoldfish, 07. nov 2016.

  1. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    444
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    Ikano liker ikke at du gjør dette. Jeg sendte mail og spurte. Selv om de ikke sa at det var forbudt, sa de at det ikke var meningen at man skulle ha mer enn kredittgrensen tilgjengelig, og at man heller kunne betale inn etterhvert som man brukte opp kreditten. Hva som skjer om du gjør det aner jeg ikke. De virker å ha veldig hyggelig kundeservice, så det blir nok neppe noe mer enn en "reprimande" om de tar deg i det.
     
  2. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Det skal vi nok fikse. Bare dele opp AmEx og MC Premium regningene i bolker a kreditgrensen og betale inn i mellom Payr trekkene.
     
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,928
    Bonuspoeng:
    293
    Skjønner at de ikke ønsker det, men de kan ikke levere et kredittkort med maks 75.000kr i kredittgrense og forvente at man ikke skal betale inn litt ekstra. Hvordan ellers skal man få brukt kortet på større summer?
     
    indahla and Blaa like this.
  4. Johnnie_Walker

    Johnnie_Walker Medlem

    Innlegg:
    60
    Likes mottatt:
    71
    Bonuspoeng:
    18
    Er kredittgrense=kjøpsgrense?

    Eurocard fortalte meg en gang på tlf at det tillates overtrekk på de fleste kredittkort, noe sånt som 2-2,5x kredittgrensen. Ved overtrekk måtte overskytende beløp være tilbakebetalt før rentene begynte å løpe. Dette er riktignok 5-6 år siden. Er dette utgått praksis?
     
  5. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,362
    Likes mottatt:
    1,280
    Bonuspoeng:
    113
    Dette var/er nok sant for kjøpekort som Eurocard, Amex, Diners osv. uten fast kredittgrense og hvor du betaler hele saldoen hver måned.

    Det gjelder ikke for ordinære kredittkort hvor kredittgrensen er satt basert på dine personlige økonomiske forutsetninger. Overtrekk er i strid med vilkårene og mange aktører opererer med overtrekksgebyr.
     
    Johnnie_Walker liker dette
  6. Naalaiveggen

    Naalaiveggen Medlem

    Innlegg:
    99
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    Diners er et ordinært kredittkort nå, men var kjøpekort ("charge card") fra starten og til for noen år siden.
     
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,467
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har hatt Diners, har nå bl.a. Amex. Det er ikke noe problem å kjøpe noe som koster mer enn kredittgrensen, men på neste regning må du betale ned til under kredittgrensen. Dersom du har 100kr igjen før du når kredittgrensen, kan du fortsatt kjøpe noe som koster 1000.

    Hvor langt over du kan gå, det vet jeg ikke. Men har hørt ca det samme som du sier 2-2,5 ganger kredittgrensen.
     
    Johnnie_Walker liker dette
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan også øke ytterligere over telefon ved behov.
    Har gjort det to ganger med Amex.
     
    indahla liker dette
  9. Pyro

    Pyro Aktivt Medlem

    Innlegg:
    279
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    De sa at 75 000,- er maks. Så hvis det er for lite så må du eventuelt betale inn i forkant.
     
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    På Shell så stemmer det nok, men noen kort skiller mellom bruksgrense og kredittgrense, eks amex.
    Når SAS rotet det til for meg og trakk meg 130000kr for noen bonusbilletter kunne jeg ringe til amex og få utvidet bruksgrensen.
    Det gikk på få minutter. Samme skjedde når Ethiopian hadde tilbud på billetter fra Oslo.. booket veldig mange samt noe annet så ble kortet stoppet. Så skal man dra CT i januar må man ofte gi beskjed;)
     
    Ursa liker dette
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,467
    Bonuspoeng:
    293
    Var det Amex som sa det? Jeg har 100k grense hos Amex.
     
  12. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Nei, gjelder vel shellkortet som tråden handler om.
     
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,467
    Bonuspoeng:
    293
    Godt poeng. Misforsto litt.
     
    indahla liker dette
  14. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    5,191
    Bonuspoeng:
    163
    Jeg var inne og sjekket på Shell MC konto nå, der stod det til min overraskelsen mnd gebyr 45 kroner? Hva er det? Er det førstegangssum pga de sender faktura første gangen? Trodde kortet var uten gebyrer
     
  15. mobie

    mobie Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    18
    Det er 45kr i gebyr på papirfaktura, så opprett efaktura avtale. Om du ikke betaler hele regningen til forfall så får du også et gebyr.
    "Månedsgebyr pr måned for utestående, rentebærende saldo - 45kr"
     
  16. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    444
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det er gebyret for papirfaktura. Vi "rutinerte" tar alltid kontakt med kundeservice rett etter at kundeforhold er opprettet for å få e-fakturareferanse. Noen er snill og tar ikke gebyr på første faktura, men tydeligvis ikke Ikano.
     
  17. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,299
    Likes mottatt:
    1,468
    Bonuspoeng:
    113
    Sendte dem en sint mail da dette skjedde meg og. Norwegian skal ha skryt for at de automatisk kjører e-faktura.
     
  18. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Gebyr på papirfaktura kan jeg forstå, men gebyr hvis en ikke betaler alt skjønner jeg ikke.. De tar jo relativt godt betalt i renter.
     
  19. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    5,191
    Bonuspoeng:
    163
    Jeg antar jo at det er vanlig opplegg og jeg kan lage efaktura når jeg får første faktura i posten. orker ikke lage styr for 45 kroner en gang.
     
  20. kevinchristy

    kevinchristy Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har også fått meg Shell MC, og ble i dag overrasket over å se samme gebyr. Papirfaktura har jeg ikke mottatt, for jeg ba om eFaktura samtidig som jeg ble kunde.

    Fakturagebyr pr måned for papirfaktura 45 kr
    Månedsgebyr pr måned for utestående, rentebærende saldo 45 kr​

    Jeg er mindre imponert over dette, og venter på tilbakemelding fra Ikano om det. 45 kr er prinsipielt for mye til at jeg kan la det gå.

    Planen med kortet er å betale regningen for Bank Norwegian kredittkortet i Payr én gang i måneden for å få Trumf-bonus. Bank Norwegian sitt kort har kontaktløs betaling, hvilket er meget behagelig (og altfor lite utbredt i Norge), og gir selvfølgelig cash points.

    Er det andre som opplever at kortterminaler ikke alltid oppfatter Shell MC kortet på de første forsøk? Det er første kort jeg har opplevd det med. Må holde kortet fast for at det skal registreres.
     

Del denne siden