Smart bruk av Shell Mastercard

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av thecoldfish, 07. nov 2016.

  1. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,958
    Bonuspoeng:
    293
    Dette svaret fikk jeg fra Ikano ang å slippe gebyr:

    Takk for din henvendelse.

    Den første fakturaen blir alltid sendt som papirfaktura.

    Når den er betalt har du mulighet til å opprette eFaktura, og fakturagebyr vil også falle bort. Opprettelse av eFaktura gjør du i din nettbank.
     
  2. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    444
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk e-fakturareferanse med en gang ved å spørre kundeservice. Fikk ikke noe gebyr på første faktura. Det er mulig du har opprettet avtalen helt i slutten av måneden og derfor fått gebyret. Selv om man da får den som e-faktura kan gebyret stå på fakturaen siden den genereres før den sendes ut. Bare å ta kontakt med kundeservice om det er tilfellet, så tilbakefører de gebyret på neste faktura.
     
  3. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tok kontakt da jeg fikk gebyr på første faktura. De slettet det med en gang.
     
  4. kevinchristy

    kevinchristy Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har altså eFaktura, og får ikke gebyr for faktura.

    Det jeg derimot har fått er dette månedsgebyret på 45 kr, som man (i følge kundeservice) får hver eneste måned for utestående, rentebærende saldo. Er det ingen free som har for dette?

    I praksis betyr dette (i følge kundeservice) at man ikke slipper unna gebyret ved vanlig bruk av kortet, med mindre man betaler inn skyldig beløp _før_ eventuell faktura opprettes og sendes ut.
     
  5. TOSflyer

    TOSflyer EBD

    Innlegg:
    178
    Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    43
    Saldo blir vel ikke rentebærende hvis man betaler hele fakturaen ved forfall?
     
    Spurs liker dette
  6. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Hæ...? Dette høres jo veldig rart ut. Det skal jo være 0,- kost så lenge en betaler hele saldoen før forfall...
     
  7. kevinchristy

    kevinchristy Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har ikke vært med på tilsvarende tidligere, og synes også det virker veldig rart. Dette er helt nytt for meg, for tilsvarende finnes ikke andre steder (Bank Norwegian, yA Bank, Santander, DNB). Jeg spurte spesifikt om hvordan det kunne unngås, og ble da anbefalt å betale inn før regningen kom, for å slippe gebyret.

    Er det ingen andre som får dette gebyret?
     
  8. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,307
    Likes mottatt:
    2,448
    Bonuspoeng:
    113
    Har efaktura (med AvtaleGiro) og alltid ventet på fakturaen. Altså ikke innbetalt noe før etter at faktura er blitt produsert.
    Aldri sett noe til det nevnte gebyret.

    Ser på siste faktura i tabellen med «Informasjon om kostnader tilknyttet nedbetaling» at de selv lister opp 0,- i gebyr ved «Betaler alt ved første gangs fakturering».


    Er du sikker på at du ikke har med noe utestående fra tidligere fakturaer?
     
    Last edited: 12. febr 2018
  9. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,368
    Likes mottatt:
    1,286
    Bonuspoeng:
    113
    Har du brukt kortet i minibank eller hos Posten/Post i butikk? Den delen av saldoen blir vel 'rentebærende' umiddelbart.
     
  10. kevinchristy

    kevinchristy Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har ikke tatt infoen jeg fikk fra den unge fruen på kundeservice for god fisk helt ennå. Bruken av kortet hadde stupt med et så idiotisk gebyr.

    Dette er første regning - fikk kortet i begynnelsen av januar. eFaktura fikk jeg ordnet før jeg fikk kortet ved å få kundeservice til å hoste opp referansen. Men tanken er god! Det har vel skjedd den beste.

    Godt tenkt. På Posten og ved uttak bruker jeg og fruen utelukkende debet; og Bank Norwegian i utlandet, Jeg måtte uansett sjekke dette nærmere. Følgende brukersteder er registrert fra første bruk 19. januar, og samtlige er listet som "Kjøp", og ikke "Uttak" (eller lignende):

    PayPal (registrering av kort)
    Payr (regningsbetaling for å komme opp mot 20k raskest mulig)
    IKEA
    Kiwi
    Vitusapotek
    Rusta
    Etnisk/Øst-Europeisk dagligvarehandel​

    Dette var irriterende. Jeg har sendt ny forespørsel til kundeservice for å få tilbakemelding om hvordan gebyret skal unngås.
     
  11. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Det de sa til meg var at det er 45 kr gebyr første faktura uansett...
     
  12. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    5,192
    Bonuspoeng:
    163
    Jeg har konkludert med at de 45 for første faktura bare får være, men om det dukker opp neste periode, så blir det mer ut av saken. Da er det jo villedende, all den tid de sier kortet er gratis å ha. Synes også tittel/punktet/oppføring er uheldig, å kalle det for mnd gebyr istedenfor fakturagebyr.
     
  13. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Gratis så lenge du bare «har» det men ikke bruker det.. ;)
     
    kevinchristy liker dette
  14. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    5,192
    Bonuspoeng:
    163
    Hehe, ja...da er det jo lite verdt...
     
  15. kevinchristy

    kevinchristy Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    3
    Ja! Det er nesten komisk. Fikk svar fra kundeservice i dag - det er nokså sprikende hva de sier:

    Dette har jeg aldri trodd... Så begynner han å bekrefte noe av det forrige kundebehandler så, for deretter å motsi henne helt.

    :D - Deretter følger det første som gir ordentlig mening, og som er i samsvar med normal praksis:

    Igjen mas om eFaktura, som ble opprettet før jeg mottok kortet, slik at jeg mottok første og foreløpig eneste faktura i nettbanken.

    Slik de beskriver dette må jeg ha fått gebyret ved en feil. Jeg er glad det er et unikt tilfelle. Shell MC har ikke kundeservice man kan skryte av.

    Men det var ordentlig kos da 200 ekstra Trumf-poeng plutselig dukket opp på Trumf kontoen. Så, jeg får holde ut.
     
    indahla and SAJblue like this.
  16. kevinchristy

    kevinchristy Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har fått litt svar underveis her - ingenting som imponerer. Først en forklaring på hvorfor det er lurt å betale regning til forfall (groundbreaking stuff), med henvisning til betingelser, vilkår og prisliste, og at man får månedsgebyr og renter dersom ikke. Så avslutningsvis:

    Dette hadde jeg ingen aksept for, så jeg skrev tilbake:

    Så fikk jeg dette svaret:

    På tide! Rett skal være rett. Dette kunne de ha gjort tidligere. Jeg er i hvert fall glad jeg ikke jobber i kundeservice og må forholde meg til slike som jeg.

    Dette ble uansett veldig OT, og det beklager jeg. Det var en erfaring jeg tenkte jeg burde dele.

    Når det gjelder bruken av kortet, vil jeg hovedsakelig bruke kortet til Vipps og til å betale regninger (Bank Norwegian, én gang i måneden) med Payr (sålenge dette går). Trumf-poengene kommer til orientering inn på konto som en månedlig overføring, og ikke daglig (som med bruk av Trumf kortet eller Trumf Visa).

    Noen som har tips, råd, eller har gjort seg andre observasjoner?
     
    kfly and Stuttfeiten like this.
  17. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Himla formell du var da, Kevin :p Jeg fikk også dette tullete 45 kr gebyret og sendte igrunnen bare en beskjed om at jeg bestred beløpet, og at jeg kom til å motregne hvis nødvendig. ikke verre enn det, så var efakturareferansen sikret og gebyret ute av verden.

    Vi bruker bank Norwegian og shell mastercard i Payr her i huset. Alltid fått det vi skal av bonus hver mnd. Kan også betale avtalegiroer men disse må vi legge inn manuelt. Bare å nyte gildet så lenge det varer.
     
    kevinchristy liker dette
  18. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Banknorwegian gir deg jo ikke poeng lenger..
     
    Petter B-C liker dette
  19. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    *Brukte ;)
    Bank Norwegian brukes mest i utlandet fra nå av.
     
  20. Imtiaz

    Imtiaz Medlem

    Innlegg:
    98
    Likes mottatt:
    168
    Bonuspoeng:
    33
    jgroneng liker dette

Del denne siden