Tilbake til flyreisen med Air Greenland A330-800neo fra Nuuk til København:
Reisen gikk i premium-klasse som var det eneste som var ledig da jeg måtte hastebestille billetter for to dager siden. Tenker i ettertid at det uansett var nødvendig å ha flex-billetter, siden ingen visste hvor lenge stengningen av Nuuk ville vare. Og det var betryggende å ha Air Greenland som jeg antok ville sende passasjerene sine via Kangerlussuaq, hvis Nuuk fortsatt var stengt for utenlandstrafikk.
Setene i premiumklassen til Air Greenland minner som nevnt tidligere om SAS Plus på deres A330. Men straks vi kom i luften, merket vi at dette var et betydelig bedre produkt. Da vi nådde cruisinghøyde kom kabinpersonalet rundt med varme kluter. Deretter var det drikkeservering og nøtter.
Jeg tok en prosecco og en flaske vann.
Ikke lenge etter var det matservering og ny runde med drikke.
Til forrett ble det servert røkelaks med tyttebærrømme og blinis. Til hovedrett oksestek med fløtegratinerte poteter, grønnsaker, god saus og tyttebær. Så var det ost og rundstykke. Og det var sjokolademousse til dessert.
Jeg tok rødvin til maten.
Hele måltidet kom på ett brett, men forrett og hovedrett ble servert på porselen. Og all drikke i ordentlige glass. Bra!
Alt smakte skikkelig godt og personalet var serviceinnstilt. Jeg ble rett og slett imponert over hvor bra dette premiumproduktet var.
NB! Husk at dette ikke er et businessprodukt, men mer noe midt imellom premium og business. Og egentlig perfekt i forhold til flytiden mellom København og Nuuk, der denne maskinen opererer.
Etter mat ble det servert kaffe, te og deretter ble vi tilbudt mer drikke. Tok en whisky etter kaffien. Og rett før landing var det ny runde med tilbud om enda mer drikke, da ble det Cola Zero.
Jeg så på underholdningsutvalget at det var en rekke filmer å velge i, men orket ikke det og valgte heller å følge med på kartet.
Turen østover tok lenger tid enn forventet: 4t25min. Og vi landet nesten en time forsinket. Men det betyr lite, da vi har god tid til neste fly til Sola.
Er nå i en nesten folketom SAS gull-lounge, og skriver neppe mer om siste etappe.
Så takk for følget! Turer til Grønland anbefales!
Last edited: 01. sept 2025