Soft block - SAS-chatten

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Ingemar, 11. mai 2015.

  1. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg er helt enig at det er lov å klage på ting som ikke fungerer. Sånn som det med chatten. Er jo umulig å få til noe som helst. Dem klarte ikke en gang å gi meg sete i går, så jeg måtte ringe inn for å fikse dette ( bestilt via agent)

    Det er når folk klager og syter på ting som er utenfor SAS sin kontroll. Eller klager på at dem ikke har fått sjekke inn ettet at innsjekk er stengt. Eller klager på at dem ikke fikk ledig sete ved siden av seg som EBD når det var 2 ledige seter på hele flyet. Osv.
    Ja, jeg overdriver litt nå. Men er når folk klager over ting som åpenbart ikke går at jeg synes det blir for drøyt. Men jeg synes som sagt at når det er litt klaging på ting som ikke fungerer, som åpenbart burde fungert er helt greit. Jeg skjønner også at folk som flyr ekstremt mye har kortere "lunte" enn dem som flyr kanskje 2 turer i mnd.
    Men jeg ville gjerne sett mer konstruktiv kritikk og mindre surmulig over bagateller.

    Jeg mener ikke å henge ut noen eller gå mot enkelt personer. Jeg har sikkert kommet med noe som er like dumt selv. Men dette hadde blitt en mye bedre plass å være om alle bare tenkte litt mer over om det er ren klaging eller kritikk på noe som faktisk skal være der
     
  2. Ingemar

    Ingemar EBG

    Innlegg:
    20
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    Hey folks,
    som trådstarter føler jeg et visst ansvar her... Som sagt innledningsvis, så var min intensjon ikke å sutre eller henge ut noen. Syns vel bare det var litt vittig at SAS' "ansikt utad" reagerte såvidt defensivt i møte med begreper vedkommende ikke kjente til.
    Tar på min kappe at "Softblock" gjerne ikke er det korrekte begrepet i bookingsystemer, men feks på dette forumet er jo dét den mest brukte termen. Hadde også i forkant lest de fleste trådene som omhandler dette her inne, og i andre forum, men vi har vel til gode å få klare svar gjennom offisielle kanaler, derav mitt naive forsøk på å få et svar direkte fra SAS.
    Takk igjen til folk som Superhai som faktisk kommer med relevant info.

    Har ellers hatt både positive og mindre lykkebringende møter med SAS' kundeservice, både via telefon og chat.
     
  3. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Problemer med terminologier er at de er lokale (geografisk og grupperinger) og ikke uvanlig så overlapper disse med andre betydninger. Ulike deler av "kjeden" bruker også en del av disse til ulike formål. Og noen ganger så har de betydning som har konsekvenser juridisk. Kontrakter og lovverk bruker utvalgte uttrykk, og disse betydningene bør ikke brukes til andre ting, ihvertfall ikke offisielt. Mange kunder bruker ord og uttrykk om hverandre, men kundene er nødt til å tilpasse seg en del hva bransjen bruker, fordi disse er bundet til juridiske uttrykk.
    F.eks. så bruker noen passasjerer uttrykk som innsjekking for ombordstigning, men vi kan ikke dermed endre korrekt terminologi for å tilpasse oss disse, siden begrepene er knyttet til f.eks. tidspunkter i kontrakten mellom selskap og passasjer. Selvfølgelig så sier man ikke at vedkommende er en idiot, og man må være fleksibel, men det er lurt å vennlig påpeke hva som er korrekt.

    Jeg nevner dette fordi "soft block" er noe annet enn hva som er brukt på forumet her, og har også eksistert lenger enn bruken over. "Soft block" er en form for type code-share, og brukes i kontrakter mellom flyselskaper. "Soft block" er når et "marketing"-selskap reserverer et visst antall seter som "operational"-selskap ikke kan selge, men hvor "marketing"-selskap ikke forplikter seg til å betale for flere enn de faktisk trenger. Det er i motsetning til "hard block" som betyr at "marketing"-selskap både reserverer og betaler for samtlige seter.

    Siden de færreste her inne ikke driver med forhandlinger mellom flyselskaper, så er det ikke noe problem å bruke "soft block" for "ledig sete ved siden av". Og det er vel et begrep som har festet seg til en del av "frequent flyer"-forum/blogg-verdenen. Men det er lurt å bruke litt mer konkret beskrivelse om man henvender seg til flyselskapene.

    Hvorfor ikke SAS ikke ønsker eller er i stand til å svare konkret på henvendelsen om man ønsker eller ikke ønsker å tilby denne tjenesten er derimot et mysterium.
     
  4. Flyer91

    Flyer91 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Når det kan se ut som SAS er i gang med å fjerne alle perks som har gjort at man har valgt SAS før Norwegian, er det vel på tide å slutte å lure seg selv til at SAS har bedre service. Når man da har muligheten til spare x antall tusen i året vil jeg si at det er en bedre tilbakebetaling enn å få kaffe + ledig sete ved siden av seg.

    Jeg kan faktisk se ingen grunn til å velge SAS foran Norwegian på europeiske flyvninger og på lengre sikt eco interkontinentalt hvis prisen ikke er gunstigere i forhold til hva man får. Fordelen er jo å spare opp poeng for biz turer interkontinenentalt og oppgraderinger men man har jo trumf og amex..

    Så istedenfor å henge seg opp i ting som er irriterende så heller velge alternativet som er betraktelig gunstigere. For jeg tviler på at Eurobonus vil bli enda mer gunstig og når det kan se ut som Norwegian muligens er i ferd med å ruste opp sitt fordelsprogram så kan det se ut som de går i hver sin retning.

    Det å spare min 1000 kr pr t/r innenlands enn å få drøye 2000 poeng er en no-brainer i min verden.
     
    ILS2 liker dette
  5. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg flyr en del over til USA, og for meg så er SAS det klart billigste alternativet Da jeg er fleksibel på dagene jeg flyr får jeg flyvninga med connection videre i Statene for en 2-300 men enn hva Norwegian f.eks skal ha for kun til New York.
    Har sett på andre som United, LH, BA osv, men ingen som kan matche prisen til SAS på GO. Og oppgradering er jo også billig. Vare man får den. Så for meg så er det uaktuelt å bruke noe som helst annet enn SAS på ic. og tar derfor SAS på europa også da dette er knapt dyrere enn Norwegian siden jeg kan velge dem billige dagene Og bestille i god tid.
    Men innenriks har jeg ikke vært i et SAS fly siden 2002 tror jeg det er
     
  6. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    "Soft-block" er et produkt som jeg håper SAS tilbyr. Men det er et produkt de ikke bør snakke om. SAS lever av å selge flest mulig seter til en høyest mulig pris. Derfor bør jo alle seter være til salgs. Men når de har ledige seter, er det jo fint om den plassen kommer gode kunder til gode. Men med engang du gjør dette "offisielt" så begynner mange å forvente at de skal få denne tjenesten. Da begynner problemene som alle trådene om "soft-block" har vist. Hvem får ledig sete? Høyest status, eller høyest omsetning. Må man flytte på noen grunnet opprasjonele årsaker osv.

    "Soft-block" er rett å slett en tjeneste som bør være "hemmlig", men hvor de beste kundene opplever at de får litt ekstra rom når det er mulig.
     
    Bjoern In America and anders82 like this.
  7. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Ja og softblock har alltid vært "hemmelig" og ikke en uttalt fordel. Det er nok smart, for som du sier @Storg, så hadde folk begynt å forvente dette.

    Men mange reagerte jo på at man gikk fra og svært ofte ha ledig midtsete til at man plutselig opplevde at man satt 1 EBP og 2 EBD på samme rad, mens flere andre rader på flyet var tomme/ledige. Derfor ble mailen til SAS sendt og man spurte om det var mulig å få dette tilbake, hvorpå man først fikk svar om at dette aldri hadde eksistert, før eksperter viste de eksempler på hvordan det hadde vært. Da la de seg flate og sa vel noe sånn som at "det var flaut" at de ikke visste om at de hadde hatt dette.

    Nå virker det jo som om dette er tilbake i stor grad, noe som er svært gledelig! Man bør nok ikke regne med at chat'en vet om det (eller så mange andre forøvrig), men jeg hadde håpet på et svar fra de som fikk mailhenvendelsen fra en 70-80 EBP/EBG da den kom. Omså bare med en liten statusoppdatering :)
     
    Bjoern In America liker dette
  8. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Nå har jeg testet i to uker: Softblock(ja, jeg vet det ikke heter det, eller finnes) fungerer 100% helt til jeg bestemmer meg for å bytte sete i appen...vekk fra mitt opprinnelig tildelte sete (fra han som booker reisene mine). Bytter jeg plass etter at sms om åpnet innsjekk kommer, får hvem som helst mulighet til å sette seg ved siden av meg.
     
  9. larsellara

    larsellara Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    168
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg har også lagt litt merke til dette. Så lenge jeg velger sete ved bestilling, så har jeg på de siste 6 mnd, og kanskje 20 flights hatt ledig midtsete der det ikke har vært helt "stappa". Tilfeldig? Aner ikke, men klager ikke! Hurra for opplevde fordeler.
     
    Larata and Fnate like this.
  10. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Funker softblock hvis man velger midtsete? :rolleyes:
     
    Baldrick and tommy777 like this.
  11. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det mener jeg noen har forsøkt og det gjør man ikke .. :(
     
  13. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    @Cecilie tror jeg har prøvd.

    Hun skulle også kjøpe muffins for 100.000 bonuspoeng, om jeg ikke husker feil. Men dette løftet ble gitt med ca 13 i promille. Hvordan ble dette?
     
    Islending, Cecilie and tommy777 like this.
  14. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113

    Stemmår, stemmår, jeg har prøvd, og det funka sabla dårlig.

    Jeg slapp å tømme EB-kontoen på muffins, da jeg fikk en spesialpakke fra crewet med masse Lindt-kuler, muffins og gudveithva.
    Jeg kjøpte dog en vannflaske til 450 EB-poeng, som jo i ettertid har vist seg å være et røverkjøp, ettersom de har forbedret prisen til 650 EB-poeng.

    Ikke det at jeg bryr meg om det anymooooore, men læll.
     
    Islending, vegardg, Henrik and 2 others like this.
  15. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som vet om TG har et system offisielt/uoffisielt for blokkerte seter? Jeg opplever rett som det er att midtsete er ledig, jeg velger alltid 3-rekkeren i midten av kabinen gjerne langt bak i flyet.
     
  16. stakar

    stakar Frequent Traveler - EBP

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    783
    Bonuspoeng:
    93
    Vanskelig å si om dette er noe som fungerer eller ikke. Akkurat nå sitter vi en Pandion på 1D, jeg med Diamond på 1F og en person i midten. Vi er den eneste 3 seteren som er full. Så min oppfatning er nok mer at "softblock" er en tilfeldig greie!
     
    Jørgen liker dette
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Grunnen til at det fungerer best i Go er nok fordi EBG/D/P kan velge akkurat det setet de vil, og er det ledig på 1E er det vel bedre enn 4E .. :)
    Mens om du er uvant med å reise kan du ikke velge sete som er "softblocked", alternativt så driter du i om du sitter i 14E eller 17E.
     
  18. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,786
    Bonuspoeng:
    183
    Reiser lite SAS og oftest har det vert stappfullt, særlig i Plus. Da blir det jo ikke ledig midtsete. Men undrer meg litt på hvorfor de ikke drar skillet mellom Plus og Go litt lengre bak, spesielt når det er god plass der bak, noe det ofte har vert på mine turer. Dette for å gi Plus kunder litt bedre plass. Hos DY, som jeg nesten flyr ukentlig med, opplever jeg ledig midtsete på 9 av 10 flighter, selv når det nesten et stappa. Om det er flaks eller om DY har et system for de som flyr dem mye, vet jo ikke jeg.
    Men frokost og kaffe, der gruser SAS DY noe dugelig :)
     
  19. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hadde ledig midtsete lørdag morgen til London. Det var til og med blokkert på expertflyer. Han i 1D hadde nok status han også for han skulle på oljemesse i Newfoundland av alle steder. Jeg har ikke status hos SAS, men A3, men man skulle ikke tro det betydde noe
     
  20. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Fordi a) bookingtallene endrer seg ganske markant på kort varsel b) unngå alt for mange setebytter c) dessuten at det er ledige plasser kan være som en konsekvens av at annet fly er forsinket inn, så et fullt fly er plutselig halvfullt.
     

Del denne siden