Dette kunne vært relativt greit løst ved at de første 3-4 seteradene bak plus ikke kunne velges før innsjekk åpner og man har et bedre bilde av hvor mange seter som er solgt. Har sett tidligere at det ikke er ledige seter i plus mens det er flust av seter i Go. Stakkars EBP* fikk ikke ledig sete på rad 1/2 mens jeg hadde ledig midtsete på rad 6... (* forbehold om reell status, EBP tag var festet på koffert)
Det hadde vært greit, var det ikke fordi en del gull/pandion som ønsket å kunne velge disse på forhånd. Dessuten så endrer bookingtallene seg enormt fra innsjekk åpner til avgang på mange av de typiske "business"-rutene. Det som er typisk er at man bestiller et tidpunkt, og endrer dette til an avgang som passer bedre når arbeid/møte/event/etc. er over. Det er gjerne 1-2 timer før, og dermed må tilpasningene gjøres i det tidspunktet.
Joda, men jeg tror vel også at EBG/D/P blir mer fornøyd med å være sikret 9A enn å få byttet 6A i 23B.
Det er fritt fram å velge 9A selv om de radene foran ikke er blokkert. Utfordringen er heller å kommunisere at endring av konfigurasjon ombord skjer og at man er ikke sikret et spesielt sete.
Det brukes på seter som ikke skal eller bør sittes på (av tekniske, sikkerhetsmessige eller hygieniske årsaker).
Jeg har i April og Mai flydd SAS som Gullmedlem to ganger PVG (Shanghai) - CPH - OSL t/r. Alle gangen i GO. Setereservasjon var i 3 av 4 tilfeller på 31. rad nær nødutgangen i midten av flyet (2-seter), gjort ved reservasjon tre-fire måneder i forveien. Den ene gangen ble jeg (u)frivillig oppgradert til PLUS. De to andre gangen var setet ved siden av blokkert. DVS at min mor (SØLV) ikke kunne velge setet selv om hun ville betale, da det i skjermvisningen som "opptatt sete". Så ved to av reisene håpet jeg å få litt ekstra arbeidsplass, all den tid jeg ikke liker å jobbe på datamaskinen med (tidvis) sensitiv informasjon ved siden av andre. Begge gangene klarte dog flyvertinnen å si ja til forespørsler fra andre om at de kunne sitte ved siden av, siden plassen er attraktiv pga større benplass. Siste gangen var det en Diamond-reisende som hadde forsøkt å sjekke inn på dette setet, men da var dette "opptatt". Så at SAS har denne type "soft-block" eller hva man vil kalle det for er jo positivt. Ulempen er at flyvertinnen ombord ikke kjente til dette, for jeg spurte og nevnte at dette setet var registrert som blokkert setevalg for alle andre. Uansett syntes hun at jeg nærmest var frekk som antydet at jeg ikke ville ha noen ved min side... Så jeg antar at dette er mer vanlig på long-haul enn innenriks. TIPS: ikke velg attraktivt sete om du ønsker å få beholde "soft-blokket" sete ved siden av :-/
Dette er vel SAS in a nutshell. I hvert fall i fht intern kommunikasjon og utrulling av konsepter og ideer.
Hadde et noe over timeslangt CRJ-hopp i SAS Plus nylig. 7(?) ganske fulle rader med Plus, men tre 2-setere stod helt tom ved boarding completed, mens resten satt "sild i tønne". Kabinbesetningen oppfordret ingen til å flytte seg rundt av komforthensyn, så jeg ble sittende inneklemt ved vinduet med en tjukkas ved min side. Burde valgt midtgang. ...og EBG seatblock fungerte i alle fall ikke. Flyttet meg rundt som en forvirret flue i perioden frem til innsjekk stengte i håp om åpent midtgangsete, men endte opp med Svarte-Per i stedet
Hvordan er det med rad 1 på Houstonbalja. Ser den er blokkert i expertflyer, er den valgbar for EBG/EBD?
De jeg reiser sammen med fikk 1AC uten diskusjoner. Jeg fikk avslag på 1D når jeg kontakta diamant-supporten, men jeg fikk valgt det når innsjekk åpnet.
Takk for kjapt svar! Alt som det pleier med andre ord..... Hadde de du reiste sammen med også Diamantstatus?
Jepp, tipper han som har diamant bestilte for begge. Usikker på om han ringte, e-postet eller tok det mens han var likevel var på flyplassen en dag.
Booket Houston i går, og etter bestilling var det kun mulig og velge setevalg på connections. "Slog en signal" til 05400 og rad 1 fikset begge veier uten problem
Fungerte som gull på WF615 forrige uke. Ganske så fullt fly, men setet på siden av meg (EBD) og setet på siden av sjefen (EBG) forble ledige og kunne ikke velges av andre. Fungerte også på SK4184 og SK4576. Fullt i plus på begge flightene, men setet på siden av meg forble ledig.
OSL-AMS på fredag hadde jeg valgt sete 17A og C for meg og kjæresten min. På innsjekk fikk jeg beskjed om at flyet var stappfullt, og at setet ved siden av oss var tatt... Når vi kom ombord, så viste det seg at vi hadde et av få ledige midtseter i Go. (Så ut som at det var ledige midsteter nesten alle 7 radene i Plus)