Soft block - SAS-chatten

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Ingemar, 11. mai 2015.

  1. Edvino

    Edvino Flyvende pastamonster

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    8
    Sk286 BGO-OSL 5 rader plus. Så ut som samtlige hadde soft block. Resten av flyet var ganske pakket. Elendig å skyfle oss over på buss via bakre utgang, skulle visst videre til Svalbard.
     
  2. Mr.FastTrack

    Mr.FastTrack Medlem

    Innlegg:
    172
    Likes mottatt:
    79
    Bonuspoeng:
    28
    Fløy fra CPH til SVG med a320. 134 av 135 seter var opptatte. Jeg hadde ledig midtsete. Har EBG status.
     
  3. bern747

    bern747 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    375
    Bonuspoeng:
    63
    LHR - CPH SK1516. 2 rader Plus. Ledig midtsete på 1B og 2E. Treseteren jeg og reisefølge satt på var full, 2ABC. Vi er begge EBD og fyren i 2E var EBG. Status på de andre i Plus vites dog ikke.
     
  4. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    CPH-OSL på fredag: Ca. 75 % ledige midtseter i pluss, minst 10 ledige midtseter i Go... men ikke ved siden av meg, nei.

    På CPH-BLQ senere denne måneden hadde jeg forhåndsvalgt 14A og 14C til meg selv og den andre halvdelen. Nå ser jeg at SAS har overgått seg selv ved å tvangsflytte meg til 14B (midtsete at that) og gi 14C til noen andre, selv om radene 16-28 er helt og fullstendig ledige (samt radene 6ABC, 7DEF, 8ABC, 9DEF, 11ABC). Why???

    Kort sagt: Jeg nekter å tro at det finnes noen soft block og, for de som opplever det, så skyldes det tilfeldigheter, ikke en innlagt funksjon i systemet.
     
    vegardg liker dette
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Urban Myth :).
    Jeg har tidligere ofte opplevd at setet ved siden av meg, evt mellom meg og min fru når vi har reist sammen, har vært tomt i et ellers fullt fly. Det skjedde litt for reguært til at jeg vil godta det som en tilfeldighet. Både på SK og LH materiell. Men det siste året har jeg ikke opplevd det.

    Helt ærlig, soft block er råflott luksus for et selskap, ihvertfall om statusen (gull) begynner å bli relativt vanlig blandt de reisende. Det kan jeg ikke skjønne de har råd til.

    Når de har så dårlig råd at de ikke kan holde folk med gratis vann, syns jeg heller de skal dele ut vann enn soft block.
     
    Scandipendler liker dette
  6. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Enig angående vannet :) Men 'soft block' er jo ikke noe som ville slå inn ved fullt fly, så det er ikke slik at selskapet ville tapet penger på det som sådan. Det er jo bare eventuelt snakk om en tilleggstjeneste hvis mulig (d.v.s. hvis flyet ikke er fullt), men slik det er nå, så er ledig midtsete helt tilfeldig om flyet så er under halvfullt. Men, for å være fair mot SAS, så er soft block ikke noe de har lovet, og enda mindre noe de markedsfører, og dermed heller ikke noe man verken skal kreve eller forvente.

    Et glass vann derimot...
     
    Tazoslo and Cecilie like this.
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    2 seter igjen på flyet i dag. Begge mellom oss 4 i reisefølget.
    Så kommer vi ombord så sitter det f... meg noen der..
    Han poengterer at han egentlig har sete bak men har flyttet seg. Hva gjør man da?
    "Jeg har softblock så pell deg tilbake til din plass"? Vi har jo ikke nok rumper til å fylle alle setene.. Grrr...
     
  8. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    jeg ville kanskje sagt "beklager dette sete er reservert"
     
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    En interessant observasjon. Hadde booket 1A til i dag. I går ser jeg at 1B+C er tatt. Mens DEF er ledig.. jaja. Så bytter jeg vel side da. Uten at jeg forstår hvorfor noen vil sitte ved siden av meg.

    På flyet, og det er kun en fyr i 1C. Og han fikk seatblock mot meg. Rask titt mot han mens han leker med mobilen bekrefter. Pandion..

    Spørsmålet videre, hvorfor kan gold sitte ved siden av Diamond?
     
  10. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Tja, si det. Det virker i alle fall her som om de avgjort har klart å ha en blokkert midtsetefunksjon for EBP, så da kan jeg ikke forstå noe annet enn at det står på viljen for å få på plass tilsvarende funksjon når det gjelder EBD og EBG. For jeg flyr fremdeles med SAS 4-6 ganger pr. uke, og jeg har ikke oftere ledig midtsete nå enn jeg hadde som statusløs, og det har ingenting med fyllingsgraden på flyet å gjøre. Flyet kan være halvfullt, og jeg får fremdeles ikke ledig midtsete. Løsningen er åpenbart å bli Pandion.
     
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Men det er jo fordi SAS guden ikke liker deg.
    Det har vi avklart tidligere.
    Jeg har hatt 120 flights siste 12 mnd og kan vel omtrent telle på en hånd hvor mange jeg har hatt noen ved siden av meg..

    Kikket også på setekartet når en kollega skulle sjekke inn. Det var betydelig flere ledige seter på mitt kart. Softblock fungerer :)

    Forresten. Retroregistreres ikke dine flights pga dette bonusforbudet?
     
    Scandipendler liker dette
  12. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har nå hamstret eksklusiv cognac til Eivind Roald, så får vi se :p

    Har du merket noen forskjell på innenlands og utenlands? Når jeg tenker etter, så har jeg hatt ledig midtsete på den håndfullen flyvninger jeg har foretatt innenlands det siste året (2 x OSL-KRS, 1 x OSL-SVG, 2 x OSL-TRD) selv om flyene har vært nokså fulle, men 99 % av mine flyvninger er internasjonale, og her kan jeg med sikkerhet slå fast at softblock ikke praktiseres. I alle fall ikke for meg.

    Ved én anledning var jeg imidlertid på samme fly CPH-OSL som den andre halvdelen/sjefen på forskjellige PNR, og i hennes app fremsto faktisk setet ved siden av meg som opptatt selv om jeg kunne velge det selv. Vi gikk derfor for A og C, og fikk naturligvis en vilt fremmed i B, på et fly som forøvrig var 1/3 fullt - så hvis softblock på noe punkt var aktivert, så ble den skrudd av. Jeg kan med sikkerhet slå fast at vedkommende som gjorde krav på B (men lot seg avspise med C) ikke var P/D/G.

    Ikke de som den danske stat betaler. Det våger jeg ikke.
     
  13. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN Pensionisten EBD

    Innlegg:
    77
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    33
    Hvis man reserverer et seat ved billet bestillingen, og hvis systemet samtidig laver en softblock,
    mon denne softblock derefter vil følge en reseating ? Jeg har haft følgende oplevelse 2 gange :
    - På sk926 (næsten fully booked) reseatede jeg mit seat ved checkin bare en række bagud. Ombord oplevede jeg at alle seats på min række var occupied, men på rækken foran mig var der et tomt seat ved siden af mit oprindelige seat .. mon det var MIN softblock ?
    - På sk618 skete det samme, ved checkin reseatede jeg til rækken bagved og oplevede så at der var et tomt seat ved siden af mit oprindelige seat !!! Flyet så ud til at være 99.9% booked og min nye række var fuldt besat.
     
  14. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er en interessant observasjon. Det har også skjedd med meg at jeg har kommet til å endre seterad (typisk nok fordi jeg ikke vil sitte på første tilgjengelige rad etter Plus, av frykt for at de skal skyve Plus enda lenger bakover og gi meg 28B eller 29E), men så observert at mitt opprinnelige sete har et ledig midtsete ved der jeg egentlig skulle sitte (men til sist ikke våget). Omvendt har jeg også flere ganger ikke endret sete siden bestilling og allikevel fått noen i midtsetet, selv om det er en hel masse ledig ellers i flyet.

    Det virker imidlertid rimelig at en eventuell softblock ikke følger med dersom man endrer sete fortløpende eller nær avgang, for i så fall ser jeg jo at det rent teknisk sett potensielt ville kunne skape noe krøll med hensyn til setevalg- og fordeling. Kanskje er det slik at det er en slags cut-off date en gitt tid før avgang (72 timer? Én uke?) hvoretter softblock ikke registreres ved setevalg- eller endring? Det er jo ikke helt utenkelig.
     
  15. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,212
    Likes mottatt:
    4,285
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kan klart avkrefte at pandion gir noen konsistent softblock.
    Vet ikke om det å bli pandion er løsningen på noe. Jo forresten: i går kveld kom purser uoppfordret med en flaske vann før sikkerhetsbrief :)
     
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke nevneverdig.
    Eksemplet jeg refererte til var OSL-ARN.
    Min erfaring er konsekvent, er det mer enn 5-6 seter ledige får jeg en av de..
    Dog gjelder dette kun i Go. I plus har hkg dårligere uttelling. Muligens fordi de få gangene jeg flyr Plus er det praktisk talt fulle fly.

    Merket nå også når jeg booket for en kompisgjeng i Plus på forskjellige PNR at setet ved siden av meg var utilgjengelig for de andre.
     
  17. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Fløy KRS-OSL i fullflex C, og 1/3-fullt i plus. Alle hadde ledig midsete/hele seterad, untatt meg, som hadde to ved siden av. Latterlig. Jeg foreslo å flytte meg over, men neida, trengte ikke det for deres skyld:rolleyes: Ja, for det var jo derfor. Flyttet meg selvsagt etter Bording Completed. Virker jo helt tilfeldig det der systemet.
     
  18. mrliquido

    mrliquido Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg har ved flere anledninger reist sammen med kjæreste og kolleger med forskjellige referansenr hvor setet ved siden av meg har vært utilgjengelig for dem å sjekke seg inn på. Dette selv om det har vært ledig sete både foran og bak. Om flyet ikke er fullt har jeg siden EBG enda ikke hatt noen ved siden av meg når jeg har vært på reise.
     
  19. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Har de siste 3-4 ukene ALLTID hatt noen ved siden av meg, selv om mange sitter to på en rad. På første fly om morgen forstår jeg, da det er fullt uansett.
     
  20. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Virker som den ikke følger. Når jeg flytter meg, ryker nesten alltid blokkeringen.
     

Del denne siden