Soft block - SAS-chatten

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Ingemar, 11. mai 2015.

  1. CaptainPoint

    CaptainPoint EBD, Livsnyter, Reisesyk, Happyface, Karma

    Innlegg:
    182
    Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Hehehe!
    Jeg stjal ett eksemplar av pute å dyne sist jeg dro til Hongkong på Biz, og nå blir det perfekt brukt i lastebilen.

    Snakk om kvalitet! =D
     
  2. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,556
    Likes mottatt:
    4,267
    Bonuspoeng:
    113
    Sparker lige den her i gang. SK4724 fra TXL-OSL i morgen. Er EBG og har valgt vinduessete, da min kollega skal velge plass er midtsetet ikke tilgjengelig, men ser jeg fortsatt kan velge det.
     
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel for lengst opplest og vedtatt at seatblock fungerer? :)
     
  4. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,556
    Likes mottatt:
    4,267
    Bonuspoeng:
    113
    Hiver inn årene igjen da:) ikke alltid like enkelt at henge med på det hele:)
     
  5. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Seatblock fungerer utenfor Norge er min erfaring i dag. Trd-Osl var nok relativt fullt, og stort sett alle seter på pluss var okkupert. Rart om det ikke var både EBD og EBG som fikk sidekamerat.

    På strekka Osl-Cph og Cph-Zrh var det gjennomført ledig midtsete i Pluss, men det er vel måten Pluss/Business gjennomføres. Også meget effektiv og gjennomført priority boarding. Nesten så en følte en måtte gå tidlig gjennom da de etterlyste setenummer 1 og 2 før boarding av kvegklassen....
     
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Funker innenlands også. Problemet er bare at når flyet er for fullt hjelper det ikke.
    Plus har ledig midtsete om det er god plass, men har ikke observert noen standard der.
    Kan fint være stappfullt på rad 1+2 og kun 1 person på bakerste rader..
     
  7. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Men fungerer det da? Hvis dette skal fungere prikk type fitt, bør det kun være frie seter i Go ved siden av EDB, EBG og Pandion. På innenlands oberverer jeg at dette ikke fungerer hverken i Pluss eller Go.

    Jeg reiser 50/50 Pluss og Go for tiden, og innenlands ser jeg ikke noe mønster. Sitter ofte på full treseter, og mine medreisende EBD får heller ikke ledig midtsete som en regel.
     
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293

    Problemet er at det er for mange status pax.
    Er det like mange statuspax som ledige seter på flyet er det ingen sak.
    Jeg har antakeligvis 95% ledig midsete på mine turer, det virker som det må være 5-6 ledige seter før jeg er sikret, selv om jeg sitter på nødutgang.

    Tror også at i Plus er det mange flere status pax og det fungerer dårligere...
     
  9. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    I know. Det virker som at seatblock i Plus funker fint helt til folk kommer til gate og maser. Da plasserer de som står i gate på første og beste midtsete, uavhengig av hva slags status sidemannen har. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært på en tur med smekkfull Plus-"kabin", mens det har vært god plass i Go. For min del må de gjerne stue folka i Go tettere sammen og ta høyde for at det kommer et renn med ombookingsklare bissnisser i siste liten...
     
  10. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Jaja, klart - tenkte å planlegge med større Plus-kabin i utgangspunktet :)
     
  11. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Soft block fungerer stort sett greit. Velger å ikke ergre meg de få gangene det ikke funker, da det som flere skriver ikke er offisielt. Vi kjører alltid vindu til henne og midtgang til meg. Vi smiler og sier helt oppriktig til eventuell midtpassasjer at det er heeelt i orden hvis han/hun vil sitte imellom oss. Har da hendt en gang at vedkommende har byttet sete frivillig. Resten av gangene har vært hyggelige bekjentskaper i stedet. Skulle man dumpe heni en helt motbydelig B eller E, så regner jeg med at crew ikke er vanskelige å spørre om setebytte, spesielt kanskje ikke om man har EBG/D/P i tillegg.

    Har dóg lagt merke til en interessant greie, da begge er EBD, at soft block tildeles den sin profil vi har vært pålogget med når billettene er bestilt/betalt. Har jeg bestilt, kan jeg velge f.eks. C, men hun kan ikke velge B men kun A. Har hun bestilt kan jeg ikke velge B. Da måtte jeg ha valgt først i så fall. Håper dette er oppklarende :)
     
  12. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,899
    Bonuspoeng:
    113
    Tre av tre turer denne uken domestic:)
     
    Petter B-C liker dette
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Hm... Det er jo en sjanse å ta da, har spekulert på det samme når fruen og jeg har vært ute og reist, men tenkt at det får bli som det blir, jeg skal sitte ved siden av henne. Hadde det vært meg i midtsetet så hadde jeg nok sagt: "Og så?" :)

    Dog, selvfølgelig, et setebytte den ene eller andre veien hadde ikke vært noe problem.

    Får meg imidlertid til å tenke på...
    Denne setelogistikken, eller kabalen må være litt av et mareritt for it avdelingen...

    FF benefits, flytype, evt load balancing, dynamisk Plus klasse, OT... Ja lista er sikkert lenger.
     
  14. Tazoslo

    Tazoslo Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    18
    Flyr i alle hovedsak Oslo-Bergen, og det er kun unntaksvis at jeg har noen ved siden av meg. Flyr alltid GO og sitter som regel på 11A (nødutgang).
     
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Kan opplyse om at Seat Block ikke fungerer mot gruppereiser.
    I dag på halvfullt fly ble alle de 7 første radene i Go pakket sammen med et fotballag. At jeg satt på mitt faste sete 11C var ikke noe tema. Så hva velger man? Nødutgang med nabo, eller noen rader bak uten nabo? Ja, man flytter seg, synd at det ikke er kontroll på dette når en gruppe kommer..
    Bak i flyet er det mange tomme rader og Plus har kun 2-3 seter opptatt..
     
  16. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Det skal være sikkert og visst. Det har hendt meg atskillige ganger at jeg har havnet midt blant en haug pensjonister mellom OSL og CPH som helt åpenbart har vært på felles reise og neppe har booket herligheten selv. Mulig reisebyråer har tilgang til å overstyre softblock?
     
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Tviler.
    Det er vel heller auto assign.
    Synd de begynner foran og ikke bak..
     
  18. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,268
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Typisk I-lands problem dette vel :)
     
  19. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ikke nevnt hvilke land gruppene kommer fra....:D:D
     
  20. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,899
    Bonuspoeng:
    113
    Det kan du ikke mene, seriøse saker dette;)
     
    Scandipendler and Are like this.

Del denne siden