Spørgsmål til EuroBonus-chefen....

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Flemming Poulsen, 28. nov 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Har du noe spesifikt tidspunkt eller plan for når neste møte/telefon med Lindhe skal skje?
     
  2. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Vi er i løbende kontakt. Så når det passer ind i to travle kalendre og der er god tid til at gennemgå den feedback vi har fået. Vil hellere vente på at få den tid det kræver fremfor at rushe det og kun få talt om en lille del af det.
     
    Jørgen liker dette
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Noe som har vært nevnt tidligere men ikke i denne tråden er overføring av "ubrukt opptjening" til neste periode.
    Eksempelvis har man 60 segments eller 60 000 poeng i en periode vil 15 overføres til neste periode, tilsvarende som hos eksempelvis KLM.

    I tillegg en spesifisert evig-status ved eksempelvis 500 flights / 1 million poeng + 50% for EBD
     
  4. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    5 år som EBD, altså? Det var jo snaut.

    De praktiserer vel lifetime EBG etter 10 år som EBG. Statusen gis etter fylte 60
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tenkte 500 flghts for EBG (dvs 10 år), men det er et forslag. Kan godt være 750 for EBG og 1250 for EBD, men da er det i alle fall noe håndfast.
    I dag er det 10 år EBG og 60 år, men dette er vel aldri bekreftet fra SAS sin side ?
    Og for min del er det lenge til jeg er 60 ennå, 10 år med EBG/D vil høyst sannsynlig inntreffe før fylte 45 om det skjer..
     
  6. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Den EBG etter fylte 60 er nærmest bare tull.. Skulle hatt et skikkelig system med lifetime points og status etter oppnådde krav..
     
  7. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Jo nettopp, men hva er da incentivet for at du skal fortsette å fly mye (nok til å rekvalifisere til EBG, i det minste) om de gir deg lifetime etter 10 år, og du still er i din "prime alder" dvs mange år igjen som aktiv reisende, enten i jobb eller på fritiden?
     
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ser argumentet.
    Man trenger f.eks. "bare" 600 flights med KLM/Skyteam for evig Platinum, så er nok noen som kommer seg ditt og så endrer allianse, men det tror jeg er begrenset.
    Er nok ikke alle som flyr så mye hele yrkeslivet selv om de gjør det i 10 år..

    Jeg har i utgangspunktet begrenset valg når det gjelder mine flyvninger, da det er i all hovedsak innenriks + til Danmark og da er det SK/DY som gjelder.
    Kunne vært gøy å forsøke KLM en gang eller to, men det blir neppe 60flights i året via AMS mellom OSL/KRS/CPH..
     
  9. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Incentivet må jo komme gjennom de fordelene du får med statusen :)

    Kravet for å få livslang status må selvsagt være høy. Etter gammel modell tenkte jeg f.eks. 1 mill grunnpoeng for EBG eller "20 år med opptjening av EBG-status"..

    Min påstand er at noen som har flydd såpass mye med selskapet vil verdsette fordelene og fortsette å fly med dem, ikke begynne å fly med alle andre når du har fått denne "æresbevisningen".. Mulig jeg tar helt feil..
     
  10. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    En drøy uke er gått siden SAS annonserte endringer i EuroBonus-programmet med virkning fra nyttår.

    Uansett hvordan man vrir og vender på det, kan ikke endringene omtales på noen annen måte enn som en kraftig devaluering av EuroBonus. Jeg skal i denne og kommende poster forsøke å utdype hvorfor, men først ønsker jeg å poengtere hvor skuffet jeg ble over måten SAS presenterte denne sjokknyheten på.

    Fra 1. januar har vi flere gode nyheter til deg som er medlem i SAS EuroBonus.

    Slik ble altså endringene presentert, til tross for at EuroBonus-sjef Nils Lindhe i etterkant uttalte at «Vi visste godt at det ville komme negative reaksjoner på disse endringene». Nå tok det riktignok ikke veldig lang tid før SAS skjønte at det å balansere på kanten av ren løgn ikke var spesielt smart, og teksten ble endret.

    Forhåndsvarselet som er gitt til medlemmene kan heller ikke sier å være spesielt tilfredsstillende. Vi fikk ganske nøyaktig 34 dager på å innfinne oss med de mest negative endringene i EuroBonus siden innføringen av 25%-regelen for 10 år siden, samt fire dager - eller to virkedager - på å booke fremtidige reiser iht. dagens opptjeningsregler.

    Alt dette uten at det er sendt ut noen som helst offisiell informasjon til medlemmene via epost.

    Beklager, SAS, men dette er rett og slett ikke godt nok.

    Det kan i denne sammenheng være hensiktsmessig å trekke frem søksmålet som en gullkortinnehaver hos Lufthansa (Senator) anla mot deres bonusprogram Miles & More. Bakgrunnen var for dårlig forhåndsvarsel av endringer i uttaksgrenser, som igjen medførte en devaluering av poengene som eksisterende medlemmer hadde på konto. Saken endte til slutt i et forlik der Lufthansa gikk med på at alle fremtidige endringer skulle varsles tre måneder i forveien.

    Hvis SAS hadde valgt å gjøre noe lignende, ville det kanskje gjort endringene noe mer spiselig for sine medlemmer.

    I stedet valgte SAS´ informasjonssjef, Knut Morten Johansen, å la fantasien løpe løpsk i rikspressen ved å uttale at «Den justering i bonusopptjening som nå har skjedd, berører bare enkelte prisklasser, og de fleste reisende vil ikke berøres av justeringen». Flertallet av SAS´ passasjerer skal altså fortsatt kunne fly med SAS uten å merke noe som helst til de negative endringene. Kan det virkelig stemme?

    For reiser innen Norden og Europa har SAS nedjustert opptjeningen med inntil 75% i 13 av 21 bookingklasser - eller ca. 62 prosent.

    For interkontinentale reiser er bildet noe mer komplisert. Forringelsen i opptjening er her prosentvis lavere i de rimeligere Go-klassene enn tilfellet er innen Europa, men antall bookingklasser som får dårligere opptjeningen enn i dag er høyere (15 av 19 klasser - ca. 79%). Det er også her at «forbedringen», som SAS opprinnelig så stolt annonserte, presenterer seg; opptjeningen i Go Flex og SAS Business (full flex) øker marginalt. Noen eksempler:
    • CPH-NRT i SAS Business øker med 600 poeng hver vei (5%)
    • CPH-EWR i SAS Go Flex øker med 100 poeng hver vei (2,5%)
    • CPH-PVG i SAS Business øker med 1600 poeng hver vei (13,3%)

    Selv om de prosentvise tall indikerer nokså klart at et flertall av bookingklassene opplever en devaluering mht. poengopptjening, som igjen medfører at de fleste reisende vil berøres av justeringen - stikk i strid med SAS´ egne garantier - må det tas et lite forbehold. Dersom et flertall av SAS´ passasjerer flyr i bookingklassene E, M, H, Q, W, C, D og Z innen Norden og Europa, eller E, M, H, C og D på interkontinentale reiser, har Knut Morten Johansen helt rett i sine uttalelser.

    De overnevnte bookingklassene representerer de dyreste billettene innenfor sine resepktive klasser. Ettersom SAS selv har uttalt - og dokumentert gjennom sine månedlige trafikktall - at de sliter med yielden, kan vi ganske så bastant konkludere at så ikke er tilfelle.

    Konklusjonen er derfor innlysende. Informasjonssjefen til SAS har dessverre bedrevet løgn i rikspressen. Et betydelig flertall av SAS´ passasjerer vil bli negativt berørt av de justeringer som gjøres ved nyttår.

    Mine spørsmål til EuroBonus-sjefen:
    1. Hva synes du om at dette først ble presentert som en positiv endring på deres nettsider?
    2. Deler du informasjonssjefens synspunkt om at «de fleste reisende vil ikke berøres av justeringen»?
    3. Synes EuroBonus-sjefen at en liten notis på nettsidene er tilfredsstillende varsling av såpass store endringer overfor sine medlemmer?
     
    Last edited: 03. des 2014
    xoxoxo, SASDC8, tommy777 and 24 others like this.
  11. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig bra inlegg @ILS2
     
  12. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    En grundig og gjennomtenkt tilbakemelding @ILS2 !
     
  13. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Håper du får fulgt opp dette @Flemming Poulsen, slik at EB/SAS ikke tror vi har glemt og tilgitt.

    Jeg håper du forsøker å sette press slik at i allefall synspunktene som er fremmet i denne tråden kan bli presentert på en saklig måte.

    Personlig mener jeg at mitt innlegg ang. opptjening (100, 150, 200%), Redline sitt innlegg, FlightCancelled sitt innlegg (alle forrige side), samt ILS2 sitt innlegg på denne siden inneholder svært mange gode spørsmål og tanker som SAS faktisk BØR følge opp eller svare meget godt på!!
     
    PettR and Kjakan like this.
  14. solli

    solli SASOSL

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hvorfor kan jeg ikke se antall bonuspoeng jeg får ved å f.eks bestille en tur/retur alicante? Kommer bare sas credits på sas sine hjemmesider…
    Takker for svar!
     
    tommy777 liker dette
  15. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Hei!
    De har fjernet den midlertidig
     
    funkybob1 liker dette
  16. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Blir vel neppe noen endringer i de planlagtene endringene før 1. Januar nå?
     
  17. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Fra dårlig PR-håndverk hos SAS retter jeg nå blikket mot de faktiske endringene som inntreffer ved nyttår.

    Jeg skal ikke dvele for mye ved de faktiske endringene i opptjeningstabellen fra nyttår. Det burde vært godt kjent for de fleste, men uopplyste sjeler kan jo ta en titt her:

    T.o.m. 31.12: https://www.flysas.com/en/eurobonus/point-charts/sas-points-charts/#tab4
    F.o.m. 01.01: https://www.flysas.com/en/eurobonus/point-charts/sas-points-charts1/

    Samtidig synes jeg det kan være greit å minne om opptjeningen i Europa før 100% i alle Economy-klasser ble relansert. Den var omtrent slik:

    Norden:
    Economy Discounted: 150
    Economy: 600
    Economy Extra: 900
    Business Class: 1200

    Europa1 (UK+Irland, Belgia, Nederland, Tyskland, Sveits, Polen etc.):
    Economy Discounted: 300
    Economy: 1200
    Economy Extra: 1800
    Business Class: 2400

    Europa2 (Spania, Portugal, Hellas, Romania, Italia, Kroatia, Frankrike etc.):
    Economy Discounted: 450
    Economy: 1800
    Economy Extra: 2700
    Business Class: 3600

    I sum synes jeg endringene for det meste var positive. Economy-passasjerer var naturligvis de store vinnerne med 75% forbedret opptjening på de laveste billettene, men SAS tok nok litt for mye Møller´s Tran da de bestemte seg for å introdusere EU3-sonen (Spania, Portugal etc.). En opptjening på 2000 poeng i Economy (Go) og 4000 poeng i Business (Plus) hadde forholdsvis liten eller ingen sammenheng med de faktiske avstandes som flys til disse destinasjonene (OSL-BCN er under 1400 miles, OSL-LIS er 1700 miles osv.). En korreksjon her var rett og slett på sin plass.

    Problemet er bare at SAS gkk helt berserk med motorsagen mht. kutt i opptjening, samtidig som de kastet prinsippet om et lettfattelig og forståelig EuroBonus på dyngen.

    Da SAS lanserte Go og Plus-konseptet, var forenkling nøkkelordet. Opptjeningstabellen var svært enkel å forstå; reiser du i Go tjener du X, reiser du i Plus/Business tjener du Y. Ferdig diskutert. Nå har SAS tilsynelatende fått nok av forenkling og relansert de håpløse konseptene som plaget bonusprogrammet i nesten 10 år fra 2004; differansiert opptjening innenfor samme serviceklasse.

    Kuttene innen Norden fremstår for meg som smålige. Prisnivået på f. eks. innenriks i Norge har gått stabilt oppover over tid, og med unntak av noen spredte kampanjer der de fortsetter å lokke med 499-priser hver vei i Sør-Norge, må man faktisk betale fra i underkant av 2000 kroner og oppover for de fleste reiser som nå bare skal gi 250 poeng hver vei.

    Faktisk tør jeg påstå at EuroBonus gjør seg selv mer eller mindre irrelevant i konkurransen om en forholdsvis stor passasjergruppe med denne endringen. I noen pussige tilfeller kan man faktisk tjene nesten like mange EB-poeng på å fly med Norwegian, men betale med et EB co-brand kredittkort, som man vil få ved å fly med SAS.

    Det blir også ganske komisk hvordan man vil tjene 6000 poeng på å reise til USA for 4000 kroner, mens man for de samme 4000 kronene i Norge kun vil opptjene en tredjedel (i beste fall). Endringene virker rett og slett uhyggelig lite gjennomtenkt, ja, nesten som et hasteprosjekt snekret sammen i løpet av noen stressede overtidstimer en fredagskveld.

    Endringene i Europa kunne vært akseptable dersom de nye satsene hadde vært minimumssatser, hvor man ved reiser lengre enn minimumssatsen opptjente det faktisk antallet miles flydd (x 2 i Plus). En opptjening på 1000 poeng til London og Paris i Go er helt ok. Da ligger man litt over det sammenlignbare konkurrenter gir, noe som er bra med tanke på at SAS´ produkt i luften er vesentlig svakere. For reiser til sydlige strøk er imidlertid den nye opptjeningen altfor dårlig. Nå vil man plutselig vil man tjene flere poeng på å fly med alliansepartnere enn med SAS - det kan ikke ha vært hensikten.

    Når det gjelder interkontinentalt, ville jeg bare skrotet alle de foreslåtte endringene. Hold dere til faktisk antall miles flydd i Go, med 50% tilleggsbonus i Plus og 100% tilleggsbonus i Business.

    Hvis jeg var SAS, ville jeg beordret EuroBonus-gjengen tilbake til tegnebrettet.

    I denne tråden ligger det allerede noen skisser til alternativ opptjening som SAS gjør lurt i å vurdere. Jørgens forslag om 100, 150 og 200% for hhv. Go, Plus og Business er en variant, mens jeg tenker i de baner som nevnt over:

    Norden:
    Go: Minimum 500
    Plus: x 2

    Europa:
    Go: Minimum 1000
    Plus: x 2

    Ved reiser over minimumsgrensen, blir man tilgodeskrevet det faktiske antallet miles flydd (x 2 i Plus). Enklere blir det ikke. Samtidig får SAS gjennomført noen nødvendige kutt i opptjeningen.

    Videre må det være sammenheng mellom opptjening og uttak. Endringene fra 1. januar sammenlignet med den nåværende uttakstabellen til Europa kan kort og greit oppsummeres som en langfinger rett i fleisen på alle EuroBonus-medlemmer.

    Det virker for meg som om SAS har glemt at EuroBonus´ største styrke er drømmen om at drømmereisen er oppnåelig - enten det er First Class til USA eller Go til Spania. EuroBounus er i ferd med å gjøre drømmer til illusjoner, i hvert fall om man som passasjerer forsøker å tjene opp de nødvendige poengene gjennom å fly med SAS, og de virker å tro at medlemmene ikke vil legge merke til det. Det grenser mot utopi.

    Så helt til slutt... Flight Cancelled påpekte en meget interessant endring ca. 10 dager før EuroBonus lanserte de siste "forbedringene" sine: http://forum.bonusfeber.no/threads/Økt-pris-på-beste-tilgjengelighet-billetter.1954/

    Etter mtt syn har denne endringen fått altfor lite oppmerksomhet. Etter at EuroBonus 2.0 ble rullet ut, var lovnaden at statusmedlemmer skulle få bedre tilgang på bonusreiser. Surprise-surprise, det klarte ikke SAS IT å få på plass, så som en mellomløsning ble det innført en rabatt på "Beste tilgjengelighet"-reiser for statusmedlemmene i stedet. Her har EuroBonus sett sitt snitt til å øke startprisen med i overkant av 20.000 poeng for en tur/returreise i Business Class til USA (ikke sjekket andre destinasjoner).

    Selvsagt uten noe varsel, jf. min forrige post i denne tråden.

    Enn så lenge "Beste tilgjengelighet"-billettene er EuroBonus´ eneste løsning på lovnaden om bedre tilgjengelighet på bonusreiser for statuskunder, synes jeg det er ganske upassende at de skrur opp prisene uten noe som helst varsel til sine medlemmer. Dette er et klassisk eksempel på en EuroBonus-devaluering, som de forsøker å snikinnføre uten at medlemmene oppdager det. Historien er ganske full av slike krumspring fra EuroBonus, dessverre.

    Mine spørsmål til EuroBonus-sjefen:
    1. Vurderer dere å gå tilbake/justere noen av de foreslåtte endringene?
    2. Har dere vært inne på tanken om å heve statusbonusen for å gjøre kuttene mindre smertefulle for deres mest lønnsomme kunder (f. eks. 50% EBG og 100% EBD/EBP)?
    3. Kommer EuroBonus til å fortsette å øke prisene på "Beste tilgjengelighet"-billetter uten å varsle sine medlemmer, og ev. vil man vurdere å reversere den økningen som alt er foretatt?
     
    Last edited: 17. des 2014
  18. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Nok et meget godt innlegg fra @ILS2 !

    Jeg undrer meg fortsatt grønn på hvordan denne nye endringen egentlig adresserer det som har vært nevnt fra SAS; nemlig at opptjeningen skal stå mer i stil med prisen man betaler for billettene. Som @ILS2 helt korrekt påpeker så er det en tildels veldig stor diskrepans mellom long haul og domestic (men kanskje ikke så lurt å minne for mye om det, for kanskje man da kutter mer der også...;)).

    Jeg må imidlertid korrigere sammenlikningen mellom USA og Norge for oss som reiser mellom nord og sør. Jeg har sett på en del reiser TOS-OSL t/r og ser ut til å ende opp med å betale knappe 2000,- for en slik rundtur som gir meg 500 poeng. For ca 4000,- får jeg da altså hele 1000 poeng... :)
     
    Cecilie liker dette
  19. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel et faktum at det man sa i starten har skjedd:

    En del hoying og hyling og klaging i starten, så roer alt seg og SAS får innføre dette uten at "noen bryr seg".

    Hva kan man gjøre for å få pressedekning på dette igjen og kjøre kampsak på dette? Eller er toget gått og "krigen" tapt?
     
    Jørgen liker dette
  20. Trety

    Trety Aktivt Medlem

    Innlegg:
    287
    Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg tror det eneste SAS forstår i en slik setting er at man booker med andre enn SAS og lar de få vite tydelig hvorfor. Gjerne på sosiale medier, hvor alle kan se og hvor det gjør ekstra vondt.
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden