Sporing av koffert med gps, gsm, bluetooth, uwb - tile, airtag, smart tag, chipolo, bagid samletråd

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av HaraldOslo, 25. juni 2021.

1. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,593
    Bonuspoeng:
    183
    Komplett har 4-pakk med chipolo (brikke, ikke kort) til 799,-

K

watchaddicted liker dette
  2. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, jeg har tile som primær og en enkelt airtag som backup. Og et par galaxy tags også, som jeg vurderer å bruke i koffertene ved siden av tile, for å kjøre noen tester.

Leier ut en bil på getaround og den har samsung galaxy tags.

3. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,677
    Bonuspoeng:
    293
    Hehe. Antar at samsungtagsene kun fungerer med Samsung? De har jeg ikke planer om å rote meg borti.. Da skaffer jeg meg heller en IPhone..

4. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,179
    Bonuspoeng:
    293
    Samsung-tags fungerer bare med Samsung ja.

Jeg bruker Tile selv, og har ennå ikke fått testet dem skikkelig, da det ikke har vært behov. Så det er mest kjekt å ha inntil videre. Airtags er en av grunnene til at jeg kunne vurdert å bytte til iPhone. Men iallfall ikke før de får USB-C lader.

5. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Airtags har blitt et must for meg. Senest på fredag da vi kom fra Thailand. Sjekket i det vi landet, og droppet å gå til bagasjebåndet siden jeg så at begge koffertene var registrert i DUS 5 min før. Leverte PIR på nett, og sto klar i døra da Bring kom inn oppkjørselen hjemme på søndag.

Med Tile ville du vel vært heldig om noen med Tile-appen aktiv kom i nærheten av kofferten på en måned, om noensinne :) Den fungerer vel best til å finne nøklene hjemme.

Last edited: 08. aug 2023
  6. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Få de inn i/på koffertene med en gang.

Jeg bruker slike for å feste de sikkert i håndtak (men har komisk nok klart å miste 2 stykker på tur fra OSL)
    https://www.ebay.com/itm/364129461003

7. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,179
    Bonuspoeng:
    293
    De ligger i kofferter og sekker, men jeg glemmer at jeg har dem, så det er derfor jeg ikke har fått testet skikkelig. Sjekket må, og de sier at jeg må bytte batterier, så da må jeg huske det..

Sånn fester har jeg faktisk liggende.

8. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    901
    Bonuspoeng:
    113
    Ble veldig interessert i Chipolo. For å vite om bagasjen har kommet fram eller ikke, er vel den mer enn bra nok? Eller er AirTags overlegen?

9. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Apples "Find my" API er åpent for alle, og det ser ut til at Chipolo bruker dette. Så i prinsippet burde det være like bra som Airtags. Den ser også ut til å være bedre enn Airtags på lyd og rekkevidde for enheter i nærheten, på samme måte som Tile. Jeg tror Tile hadde hatt mye å hente på å gjøre det samme, ettersom den også er bedre for å finne enheter i nærheten, men ubrukelig til å finne ting du har mistet utenfor rekkevidde (les:bagasje).

mrt liker dette
  10. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    4,989
    Bonuspoeng:
    113
    Chipolo har i utgangspunktet sitt eget proprietære system, men leverer enkelte kort/tags som er Apple MFi godkjent slik at den kan kobles mot Find My nettverket. Pass på å kjøpe riktig tag/kort!
    For kortholds gjenfinning har de fleste som Chipolo og Tile en høyttaler med masse lyd som trigges fra mobilen via Bluetooth. Apple AirTag har også en høyttaler med noe svakere volum, men i tillegg har de en UWB peilesender i taggen og UWB peilemottaker i telefonen som viser avstand og retning til taggen. Oppløsning på 10cm på distanse, og kanskje 15 grader på retning. Noe varierende hvor godt dette virker gjennom vegger eller sånne tyske bølgeblikk-kofferter, men absolutt morsom teknologi. Kanskje mer egnet til å peile hvor øretelefonene har gjemt seg siden de er på samme systemet.

jgroneng, mrt, Are and 1 other person like this.
  11. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Mitt inntrykk, hvis man ser på rent utbredelse/nettverk som ikke er koblet opp mot Apple, så er Tile milevis foran Chipolo og alle andre. Tile har også et samarbeid med Life360 nå, så de har det største nettverket bortsett fra Apple Airtag.

Å finne ut hvilken flyplass en tracker befinner seg på går relativt greit med nesten alle trackerene, for det er så mange mennesker som beveger seg igjennom området at oddsen for at en bruker med riktig software (tile/chipolo) går i nærheten er høy.

holmen and mrt like this.
  12. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,593
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis man leser review på nett så er dommen stort sett at Chipolo er like stas som AirTag. De mangler som nevnt UWB, men det virker jo bare på svært korte avstander og gir deg en ekstra presisjon som du kanskje ikke trenger for å finne kofferten din. Det er vel så vidt jeg forstår også bare noe som virker når du aktivt søker etter din device, og ikke på alle telefoner som hjelper med tracking. Og når du er så nære så er jo lyd gull, ørene har langt bedre vinkelpresisjon enn UWB.

K

mrt liker dette
  13. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    901
    Bonuspoeng:
    113
    Nice, da blir det innkjøp av Chipolo da. Prisene var endel hyggeligere enn AirTags (hvis jeg ikke husker feil)

democomputer liker dette
  14. Erlingni

Erlingni Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    jgroneng liker dette
  15. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    4,989
    Bonuspoeng:
    113
    Apple sitt system er som nevnt best, men det er fortsatt forbedringspotensiale:
    incoming-30A51A82-604F-4C20-B8F4-17EA4BF3344D.jpeg
    Greit å vite hvor man skal begynne å lete.

Spielhaug, runguru, RoadKing and 5 others like this.
  16. LaDuden

LaDuden Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,643
    Bonuspoeng:
    93
    https://edition.cnn.com/2024/11/12/travel/apple-airtags-airlines-lost-luggage/index.html

Spennende nyheter hvis de får implementert dette på en god måte. Håper de lykkes, og at flere flyselskap/smartsporingstilbydere vil henge seg på.

17. helges

helges Nytt Medlem

Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Hadde forsinket bagasje med Lufthansa til Brasil i sommer og i skjemaet deres var det nevnt en opsjon om å dele de posisjonen, gitt at man hadde sporingsbrikke med i bagasjen.

Fra nettsiden:
    "Your Bluetooth tracker (e.g. AirTag or SmartTag) can indicate the location of your baggage, but it is not linked to any airline systems. If your delayed baggage contains a Bluetooth tracker (e.g. Apple AirTag or Galaxy SmartTag), please activate the tracker’s "Lost mode" on your smartphone and add an email address. This will help us to identify your baggage if we find your Bluetooth tracker."

Del denne siden