Sporing av koffert med gps, gsm, bluetooth, uwb - tile, airtag, smart tag, chipolo, bagid samletråd

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av HaraldOslo, 25. juni 2021.

1. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,530
    Bonuspoeng:
    113
    1) Bedre signal/rekkevidde når de er på utsiden
    2) Jeg kan høre de bedre når de er på utsiden
    3) Mindre risiko for at innholdet i kofferten trykker inn knappen og får den til å ringe telefonen min

Nå har jeg løst noen av disse utfordringene så jeg har den på innsiden av kofferten i en plastlomme som er festet med dobbelsidig teip.

Hvordan har dere løst det med sporingsbrikke inni kofferten?

2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    68,381
    Bonuspoeng:
    293
    Den ligger bare inni kofferten?
    Funker fjell i mine kofferter.

3. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,363
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde en Tile uten knapp, så var ikke noe problem uansett hvor den lå. Brukte teip til å feste den i et hjørne av kofferten.

Nå bruker jeg Chipolo, og om de har knapp, så har den i hvert fall ikke blitt trykket inn når jeg har teipet den også fast på samme sted.

4. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,530
    Bonuspoeng:
    113
    Har Chipolo et eget nettverk ala Tile?

5. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,363
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, Chipolo inngår i det nye Google Find My nettverket, som skal fungere på alle nyere Android telefoner. Pebblebee er ett annet alternativ, men de var dyrere å få tak i siden de sendes fra USA, Chipolo er fra ett sted i EU tror jeg

6. LaDuden

LaDuden Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,658
    Bonuspoeng:
    93
    For de som benytter seg av Samsung sin SmartTag2 eller vurderer å anskaffe seg en eller flere. Så er det meget fine priser nå denne uka.

Nede i 217kr på NetOnNet og ca samme pris på Elkjøp/Komplett.

7. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,366
    Bonuspoeng:
    113
    Og Find My fra Apple

Preference liker dette
  8. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,086
    Bonuspoeng:
    293
    Da må du ha en egen type. Chipolo Point er Android. De har også en serie som heter Chipolo One, mulig det er Apple eller så er det noe annet igjen.

9. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,366
    Bonuspoeng:
    113
    Chipolo har produkter for både Apple og Android. Spot er for Iphone, Point er for Android. Både jeg og madammen har en Card Spot i lommeboka som fungerer med Apple Find My, og Airtags for alt annet.

upload_2024-11-23_19-38-58.png

Screenshot_23_11_2024__19_42.png

Kun Spot (Apple) hos f.eks. Elkjøp:
    https://www.elkjop.no/search?q=chipolo

Last edited: 23. nov 2024
  10. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,086
    Bonuspoeng:
    293
    Stemmer. Spot var det. Pebblebee som er nevnt tidligere fungerer med begge nettverk, men er som sagt en god del dyrere og vanskeligere å få tak i.

11. holmen

Likes mottatt:
    68,381
    Bonuspoeng:
    293
    Funker de med begge samtidig? Så man får bedre dekning totalt?

12. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,086
    Bonuspoeng:
    293
    Vet ikke. Har ikke prøvd selv, men fått mye reklame etter jeg kjøpte Chipolo pga algoritmer :D Gjetter på at man må velge enten eller

13. holmen

Likes mottatt:
    68,381
    Bonuspoeng:
    293
    Det var det jeg også konkluderte med. Det beste hadde jo vært om man kunne bruke alle nettverkene samtidig.

Får også reklame for diverse sporinsbrikker nå. :rolleyes:

14. BenSva

BenSva EBG

Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    3
    Du må velge en av nettverkene, du kan ikke bruke begge samtidig når det kommer til Pebblebee. Største fordelen er vel at de kan lades med usb c kabel. Ganske lei av å bytte celle batteri på mine samsung SmartTag...

Preference and holmen like this.
  15. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,366
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel det minste problemet. Jeg hadde gladelig betalt ekstra for fysisk batteri om jeg måtte velge. På mine Airtags holder batteriet minst ett år, tar 10 sekunder å bytte, og koster 10-15 kroner. Jeg får beskjed flere uker i forveien når det er på tide å bytte.

Jeg tror heller ikke det ville gitt noe særlig merverdi å spore på tvers av nettverkene dersom dette skulle la seg løse rent praktisk og juridisk. Jeg kan kun snakke for Airtags, og de har jeg full sporing på 99,9% av tiden over hele verden. Den siste 0,1% ville neppe blitt dekket med tillegg av Google. Det er godt mulig Google Find My har like gode tall å vise til, og da ville ikke Apple Find My utgjort store forskjellen den veien heller.

Tviler dessuten på at Apple og Google er særlig interessert i å dele sporingsinformasjon med hverandre.

Last edited: 24. nov 2024
  16. BenSva

BenSva EBG

Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    3
    Apple og samsung sitt nettverk er overlegent google sitt. Er ikke slik at alle android enheter bidrar i nettverket og er en del mer begrensninger at de kun deler posisjon når det er mange mobiler i nærheten. Mye bedre erfaring med samsung og Apple som stort sett gir oppdateringer hele tiden. Google sitt er ganske dårlig generelt. Men til flyreiser fungerer alle da det stort sett er mange mobiler på alle terminalene slik at det ikke blir noe stress.

Vedr batteri er vel det bare en smakssak da for lading med usb c er game changer for min del :)

Rscott liker dette
  17. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    838
    Bonuspoeng:
    93
    Alle som reiser med Lufthansa og alle i Lufthansa Group kan fra i dag registrere og legge til Apple AirTag ved insjekker baggage.
    https://newsroom.lufthansagroup.com...irtag-location-feature-for-baggage-processes/

Edt : Har du ikke AirTag fra før kan det være lurt å vente på AirTag2 som kommer om 1-3 mnd.
    Da kommer dagens AirTag på restesalg,og den nye AirTag2 kan du forvente har bedre og lengre avstands tracking.

RescueMe, Rscott and jgroneng like this.
  18. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,530
    Bonuspoeng:
    113
    Flyr med SAS fra Oslo til København, flyet har wifi og denne poppet opp i Samsung Smartthings
    Screenshot_20250414_103932_SmartThings.jpg

Første gang jeg sett meldingen, og jeg antar det ikke er første gang jeg har delt fly med en sporingsbrikke. Lasterommet demper kanskje det meste av signaler og jeg var heldig denne gangen og fikk en fremmed brikke rett under meg? :)

Jeg trodde man måtte ha vært i kontakt med en brikke en viss tid før man fikk stalker-advarsel, men avstand man reiser er kanskje også et kriterie.

Screenshot_20250414_104805_SmartThings.jpg

Må motstå fristelsen til å trykke på de..
    ..frem til vi lander

tobeornot999 and RoadKing like this.
  19. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,086
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan jo også være noen har en i håndbagasjen eller på nøkkelknippet og at den var rett i nærheten av deg. Forøvrig er jeg litt misunnelig på den funksjonen om å "stole" på ukjente tager. Den har ikke Google sin løsning og siden vi også har airtags i bruk i familien så får jeg den advarselen der ganske ofte.

Del denne siden