...finner også 4 seter i biz på flere dager SIN-MEL-SIN i Januar 2019. Virker imidlertid som det kun er 4 seter ledig på avgangene med A359 (SQ207/208)...men det kan man jo leve med
Ser at CT-reglene er endret/forenklet siden jeg så på disse sist. -Start og stoppe i samme by -Må starte og stoppe i scandinavia. -Forøvrig samme regler som rene poeng reiser ut CT. Så da kan det se ut som CT bør kunne brukes på en bestilling gjort med to stop i transit sonene. De hadde jo vært meget bra.
Dette er vel slik reglene har vært hele tiden. Hvorfor det har blitt avviket fra Skandinavia for en periode vet jeg ikke, men jeg gjetter på at det ikke var noe tema når det ble overført bookinger fra vanlige SAS-konsulenter. Dette med flere transittstopp er også egentlig feil i henhold til reglene for EB. Kun et stopp i transittsone, men det betyr ikke det samme som kun et stopp i avgangs- eller destinasjonssone. Har snakket med en som mente at det var kun lov med et stopp i Europa. Mao. KRS-OSL-FRA = fy fy fy
Er fullt klar over de gamle reglene, poenger var at det nå er kun disse igjen. De eneste begrensningene jeg finner hos SAS er: -A maximum of eight (8) flight segments is permitted per Star Alliance award ticket. -Stopovers, i.e. a transit that lasts more than twenty-four (24) hours, are not permitted neither on outbound or return trips for Star Alliance award tickets. -Both outbound and return trips must follow the most reasonable routing between the origin and the destination in accordance with industry standards. SAS reserves the right to determine whether the routing follows the most reasonable routing. Slik jeg forstår det så burde det ikke lenger være et problem mer mer enn et stopp i transittsonen. Noe eksempelet ditt bekrefter. Med disse reglene trenger man ikke å bruks samme transittsone og kan i praksis fly jorden rundt om man er heldig. Tror derimot at å fly mellom flere transittsoner kanskje for gir tommel ned, da dette ikke blir korteste vei. EKS SYD-NRT-BKK-SIN-CPH
Problemet her er vel definisjonen av: Hvordan defineres dette? Jeg fikk jo eksempelvis blankt nei til å bytte til en betydelig kortere reiserute fordi det var en "for lang omvei" å fly TPE-TYO-FRA-OSL Derimot var TPE-SIN-IST-FCO-OSL helt ok .. Selv om min rute ville blitt nesten 18 % kortere i miles var det helt uaktuelt pga den store omveien.. Dette beror vel egentlig mest på at agentene ser øst-vest som retninger og ikke de aktuelle miles..
Ikke uenig at definisjone er vanskelig og at det ennå er litt synsing og rullett. Med de nye reglene så er det ikke lenger noe krav til antall stop i sonene eller hvilke soner man flyr innom så lenge det er en fornuftig routing. Som du skriver øst mot vest. Da skal det også være mulig f.eks å fly til Australia via USA en vei og retur via Asia. Hvis man nå ikke trenger å bruke transittsonen så blir det lettere å finne seg en routing.
Enig. Burde egentlig ikke være noen grunn for å si at man ikke kan fly f.eks. OSL-ARN-LAX-AKL-SYD-SIN-CPH-OSL Den nye søkemotoren for SAS gir jo til og med begge muligheter som resultat på søk Jeg tekner som så: "most reasonable routing between the origin and the destination in accordance with industry standards." Finnes det en normal fare så er det industry standard reise. Mao, kan billetten kjøpes på en eller annen måte, så skal man kunne fly der også med poeng. Air New Zealand har en fares som tillater å fly via vestkysten, og derfra til Hawaii eller Papete (eller andre spennende øyer) før man lander i Auckland.. Det ville jo vært spenstig.. Søkte litt rundt i går og fant faktisk OSL-FRA-SFO-PPT-AKL (dog kun i eco..) UA har åpnet rute SFO-PPT, men det finnes ikke et eneste ledig sete i C.. Har søkt igjennom hver eneste oppsatte flight
SAS burde jo egentlig brukt «jorda rundt» som et markedsføringsjippo. Kan ikke tenke meg at det for et flyselskap er dyrere med osl-ewr-lax-syd, syd-hkg-cph-osl enn osl—ewr-lax-syd, syd-lax-ewr-osl. «Enveis» priser er en konstruksjon.
"most reasonable routing between the origin and the destination in accordance with industry standards." Er enig i at det er en meget svevende og luftig definisjon. Var det ikke snakk om en faktor på 1,5. Luftlinje x1,5=Maks lengde på flyreise. Ledige seter i F burde jo også være en faktor. Eks det er ledig i F CDG-BKK-NRT, men ingen andre fornuftige alternativ finnes så burde man kunne booke det som finnes, slik at man kan fly F hele veien.
Jeg har ringt Tallinn en del ganger i det siste og alle sier det samme. Kun lov med 1 stopp i Asia inkludert transittsone. Så FRA-BKK-SIN er ok men ikke FRA-ICN-BKK-SIN. På hjemreisen ville jeg fly SIN-CGK-ICN men fikk ikke lov, måtte fly SIN-ICN istedenfor i C. Tenkte å prøve å ringe vanlig SAS telefonen for å se om de kan gjøre endringer på billetten, virker jo som om andre har fått til dette.
Mulig det er forde du ikke nødvendigvis korteste rute.(Vest-øst-vest-øst). Jeg tenker mer OSL-FRA-BKK-SIN-SYD(vest mot øst), som er eller mindre blir "rake" veien. Noe som også det nye booking systemet til SAS viser.
Slenger meg også på denne. Det virker som det heller er fokus på "fornuftigst mulig" rute, i stedet for hvor mange stopp det er snakk om.
Prøver meg på noen testsøk og får ikke opp noen av SQ(633,635)sine direkte ruter mellom HND-SIN. Bare noen av NH sine. Noen som får opp disse, eller gjelder det bare meg? De dukker kanskje ikke opp om det ikke er noe ledighet?
Finner 2 ledige C seter på SQ SIN-LAX 2. november, det er vel første flyvning. Noen som er interessert kanskje?
Noen som har erfaringer med skatter og avgifter f.eks innen oseania? Ganske ok poengpris, men orker ikke å vente i 2 timer på telefon dersom avgiftene er skyhøye. Spørsmålet er om skatter eller avgifter som er oppgitt på f.eks airnz kan brukes som guiding. Noen erfaringer?