Vi har planer om en familietur til Asia i november og i den forbindelse så har jeg nå søkt ganske mye med dette nye verktøyet fra SAS. Vi er to voksne, ett barn og ett spedbarn. Vi trenger med andre ord tre seter og vi ønsker å reise i C og bruke to CT´er. Avreiseflyplass er AES, men jeg har også søkt med avreise fra OSL, LHR og FRA. Avreisedato I utgangspunktet ønsker vi å reise til Singapore, vi er meget fleksible med datoer innenfor stort sett hele november (avreise første halvdel) og vi ønsker å bli i ca ti dager. Og når jeg søker så finner jeg bra tilgjengelighet, spesielt med SQ, men dessverre bare via CPH som er en dagflyvning. Det er vel og bra i utgangspunktet, men med to små barn ønsker vi kvelds/nattflyvninger begger veier. De eneste alternativene ser da ut til å være med Turkish, men da selvfølgelig via Istanbul og vi vil gjerne unngå flybytte "midt på natten" med to små. Optimalt skulle vi gjerne ha reist via LHR med kveldsavgangen til SQ, men uansett om jeg søker med AES, OSL eller LHR som utgangspunkt så finner jeg ingenting ledig på den avgangen. Jeg får heller ingen treff med Swiss, Austrian eller Lufthansa med kveldsavgang. Tror dere at dette skyldes at jeg er for sent ute eller kanskje at vi trenger tre seter? Har dere noen erfaringer med at Tallinn finner ledige seter som ikke dukker opp med dette søkeverktøyet?
Jeg søkte opp LHR-SIN direkte i verktøyet og fant masse tilgjengelighet på kveldsflyene på den måten. Tror det at du ikke finner noe fra Oslo er at verktøyet kun viser de reisene som tar kortest tid - i rekkefølge av total reisetid. Der kommer London dårligere ut sammenlignet med alle mulige kombinasjoner til København, Amsterdam eller Frankfurt og vil derfor komme for langt ned i resultatlisten til at den vil vises.
Ja, jeg ser nå at om jeg søker etter bare to billetter så får jeg mange flere alternativer, også kveldsflyvninger fra LHR med SQ. Bare så synd vi trenger tre seter...
Noen som har erfaringer med å justere på en midlertidig bestilling når man ringer for bekreftelse? Ønsker å reise Osl-ARN-sin-Bkk T/R, men får bare lagt inn bestilling på Osl-ARN-sin. Bør det være noe problem med å få lagt på det siste segmentet når jeg ringer?
Har tenkt det samme selv, men det spørs om det går. Merkelig nok så ser jeg at viss jeg søker med utreise nå i august så får jeg plutselig flere alternativer, bl.a. med Thai, Lufthansa og Austrian. Så det er tydelig at det kan dukke opp flere seter når det nærmer seg avreise, men da ikke nødvendigvis med SQ.
Opplevde idag at søkeverktøyet på SAS sine sider viste tilgjengelighet som de ikke fikk opp på 05400. Var snakk om C-seter fra SIN-SYD. Verktøyet viste 8 stk, de fant ingen. De andre datoene (før og etter) var det 8 ledige, samme som i verktøyet. Ellers har jeg inntrykk av at verktøyet fungerer ganske bra. Sammen med KVS tool og expertflyer så er det jo knall. Kan nesten droppe KVS tool nå.
Tror av og til dette handler om dårlige skills hos 05400. Da det åpnet seg to ledige C-seter på OS IAD-VIE måtte jeg ringe tre ganger før jeg kom til en agent som evnet å se det. Virket som om vedkommende måtte gjøre en justering i søket sitt, da heller ikke han fikk opp setene på første forsøk.
Jeg har hatt samme problemet med SIN-SYD. SAS sine sider viser ledig i C. 05400 sier det ikke er noe ledig. Jeg ringte 05400 hver dag i 4 dager og måtte tll slutt gi opp. På SAS sine sider er det fortsatt ledig i C. Forklaringen fra 05400 er "Du må jo skjønne at det er umulig for nettsiden å være oppdatert hele tiden. Men vårtt interne verktøy er alltid oppdatert!". Javel, men ikke oppdatert etter 4 dager???
Noen som har erfaring med å bestille separate legs og "sy det sammen" til en reise? Får man PNR når man gjennomfører en foreløpig reservasjon?
Så du får bestilt igjennom verktøyet og når du bekrefter reisen på 05400 sier de bilettenne ikke finnes?
Man kan ikke slå sammen flere PNR. En kundebehandler kan søke opp hvert enkelt leg du vil ha og bygge reiser som du ønsker. F.eks OSL-FRA-ICN-BKK-HND-FRA-OSL. Når den er reservert i korrekte klasser knyttes det et PNR-nr til reisen i Amadeus-systemet. Etter at skatter og avgifter er beregnet og betalt utstedes billetten. Tallin gjør dette direkte, 05400 sender til en intern avdeling og bruker 1-3 dager.
Har bestilt en billett for mye. Kan jeg ringe og be dem fjerne vedkommende fra bestillingen min, slik at jeg får poengene tilbake og de andre setene blir uberørt?
Gjelder samme regler på bonusbilletter med *A som for SAS ellers? At det er fri avbestilling og man får poengene tilbake igjen, man må betale skatter og avgifter samt at man ikke får bonuspoeng for reisen?