Star Alliance vs Skyteam- faktiske konsekvenser for SAS bonuskunder

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 04. okt 2023.

  1. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,249
    Likes mottatt:
    1,975
    Bonuspoeng:
    113
    Nå tror jeg at man har tid til både å spekulere og gi klemmer, og internetfora uten spekulering er som sommer uten sol, ganske nitrist.
     
    OyvindN, EgilSk, NoLimit and 5 others like this.
  2. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,336
    Likes mottatt:
    6,519
    Bonuspoeng:
    183
    Spekulasjon rundt mulig tidslinje kan være interessant. Anko har antydet opptrapping av SkyTeam-samarbeid så fort Chapter 11-høringen er overstått (8. mars). Kan SAS fortsette som medlem av Star Alliance mens nye samarbeid rulles ut, eller får vi en "hard exit" og en periode uten formell alliansetilknytning?
     
    NoLimit and kjeeli like this.
  3. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,489
    Likes mottatt:
    8,943
    Bonuspoeng:
    183
    Ooof. Dét er en uggen tanke…!
     
    magnusant liker dette
  4. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,249
    Likes mottatt:
    1,975
    Bonuspoeng:
    113
    Min hypotese at det er endel forhandlinger, IT-arbeid og oppsigelsesfrister og at ingen ville rushe det i sommer og det dermed skjer tidlig september eller noe. Er vel endel tyskere og amerikanere på besøk i Norge gjennom sommeren som gjerne vil besøke en lounge, så Star har vel også interesse av at det skjer i ordentlige former.

    Codeshare samarbeid blir nok faset raskt ut og varelager til en viss grad nullet ut, men samtidig tjenere begge parter gjerne på det, så spørs hvor ille det blir.
     
  5. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,336
    Likes mottatt:
    6,519
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det er definitivt mye som må på plass. Continental byttet allianse iløpet av tre dager i oktober 2009, men da etter 18 måneder med forberedelser. Så god tid har neppe AF/KL.

    Alt tyder på at United allerde har tilpasset seg til et *A uten SAS. Etter to måneder hvor så godt som alt av gjennomgående billetter har vært stengt for salg virker det mer og mer som forberedelse på brudd enn en teknisk feil.
     
    markus liker dette
  6. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,489
    Likes mottatt:
    8,943
    Bonuspoeng:
    183
    Huff dette lover ikke bra for de av oss som har bookinger fremover våren og ønsker å oppgradere… :oops:
     
  7. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    702
    Bonuspoeng:
    93
    Mistenker at ironien i innlegget mitt kanskje ikke kom tydelig nok frem. Er jo enig i at gjetting og spekulering er bortkastet tid.
     
    kjeeli liker dette
  8. Duxton

    Duxton EBG - SIXT Diamond

    Innlegg:
    202
    Likes mottatt:
    204
    Bonuspoeng:
    43
    Det er opplagt at vi må vent til SAS kommer med en offisiell uttalelse for å vite 100% hva som skjer, men ettersom denne uttalelsen kommer til å ha stor påvirkning på verdiene av EB poengene så mener jeg det er helt greit å diskutere hva utfallet blir.
    Velger også å tro at den samlede innsikten til medlemmene her kvalifiserer til mer en bare synsing:)

    Når det kommer til min mening er det nok bare synsing, men jeg tror at overgangen til å bruke våre EB poeng i Skyteam vil være en gyllen mulighet for SAS å devaluere verdien av poengene.
    Har egentlig forventet en stund at poengprisene på bonusreiser skal øke.
     
    Insomnia4u and NoLimit like this.
  9. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,489
    Likes mottatt:
    8,943
    Bonuspoeng:
    183
    Skal man være litt kynisk så har vel de fleste flyselskaper økt prisen på poengreiser de siste årene, så en justering av disse må vi forvente. Og så er jo jokeren her dynamisk prising. Litt usikker på hva jeg mener her. Dynamisk prising vil vel trolig gi bedre tilgang på seter i forhold til flat prising vi har nå?
     
  10. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,940
    Likes mottatt:
    2,546
    Bonuspoeng:
    113
    SAS har jo allerede dynamisk prising på vanlige billetter kjøpt med poeng, ev poeng+cash. Hvis det er standarden også på Skyteam vil det være problematisk.

    De aller fleste selskap har jo også innført revenue-based poengopptjening, slik vi tildels ser hos SK i økende grad.

    Det blir uansett spennende å se hvor grensen går for SK ift å miste lojaliteten fra medlemmene. Regner med de har tallknusere som kalkulerer dette også, uten at det nødvendigvis betyr så mye. Eurobonus som program er vel bare verdt noe (for investorene) hvis kundene forblir der?
     
    RoadKing liker dette
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,102
    Likes mottatt:
    33,411
    Bonuspoeng:
    293
    Det bærer jo mening, det hører ingensteds hjemme at man må betale for en masse frills om man betaler full pris og slipper det om man har snusket til seg status via en haug med kredittkort. Ja, jeg vet jeg banner i menigheten nå, Men hvis jeg hadde vært hvitsnipp i disse flyselskapene ville jeg protestert vilt mot at den som betaler for billettene skal betale enda mer, mens de som kjøper seg til status via kredittkort mm skal slippe unna.
     
    NoLimit, paron and Eddie47 like this.
  12. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,321
    Likes mottatt:
    4,847
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, føler det litt på samme måte når jeg kjøper biz-billett og så må betale ekstra for å velge sete, mens noen som er flinke med kredittkort slipper unna selv om billetten er betalt med bananer på Kiwi. Møter meg selv *litt* i døra nå (full dissonans :oops:).
    Den hjernehalvdelen som er ansvarlig for økonomi er helt klart på at dette er feil. Fullservice flyselskapene vil tape på denne policyen fordi kundene, dvs. meg, da heller går for billigste billett og får fasttrack, lounge, setevalg osv via kredittkort status. Hvis man skyver lojaliteten over til kredittkortselskapet for de jobbreisende, så har man virkelig lagt egget.
    Egentlig akkurat den samme utviklingen for hotell og leiebil. Ikke noen grunn til å bo/reise seg til status, mye bedre å kjøpe den via kredittkort.
    Like før Amex svartkort lønner seg pga statusene som følger med, og så er man helt fri til å shoppe reiser og hotell uten å tenke kjeder og lojalitet.
    Hmm…
     
    Last edited: 13. jan 2024
    Teknolai, RoadKing, Frode789 and 2 others like this.
  13. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,940
    Likes mottatt:
    2,546
    Bonuspoeng:
    113
    Kunne kanskje vært en balanse. I USA har jo det gått inflasjon i kredittkort med signup bonus og div gullkortstatuser på hotell/flyselskap. Det skjer jo ikke her pga EU-regler (eller bare norske?)

    SAS har vel vært en aktiv pådriver for å selge EB-poeng til mange partnere pga inntjening. Noen som husker 30K poeng for Canal Digital f.eks? De tjener nok greit på Trumf også.
     
    Teknolai and RoadKing like this.
  14. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,336
    Likes mottatt:
    6,519
    Bonuspoeng:
    183
    Salg av poeng til finansinstitusjoner og partnere har tidvis vært bedre butikk enn å drive flyselskap. Ved å i tillegg bake inn statuspoeng i kortmedlemskap med høye månedsavgifter sikrer selskapet seg også «recurring revenue», noe økonomene setter stor pris på.

    Satt veldig på spissen kan man si at det å frakte passasjerer er en slags nødvendig bigeskjeft for å ha en bonus å tilby kredittkortkundene.

    For å trekke tråden tilbake til tema er nok ikke dette en trend som kommer til å avta i nye SAS. AF-KLM satser f.eks. tungt på å gjøre seg attraktive på det amerikanske kredittkortmarkedet, og har luftet ting som abonnement på poeng og fordeler: https://viewfromthewing.com/air-fra...ness-class-reward-costs-to-skyrocket-profits/
     
    freddyen, paron, RoadKing and 5 others like this.
  15. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,321
    Likes mottatt:
    4,847
    Bonuspoeng:
    113
    Interessant diskusjon. Dette vil i så fall bety at folk vil shoppe etter «billigste» partner i en allianse, noe vi i IF allerede gjør i flere tråder. Og svaret på det fra selskapene er å redusere fordelene for gullkort fra andre partnere, noe vi også ser fra de store som LH group.
    Vil alliansene gå i oppløsning etterhvert?
    Dette kommer uansett til å bli uoversiktlig fremover.
    Desto viktigere å holde seg oppdatert via forum som IF. :)
     
    Eddie47, paron and RoadKing like this.
  16. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,321
    Likes mottatt:
    4,847
    Bonuspoeng:
    113
    Flyplassene blir kalt shoppingsenter med egen flystripe.
    Kanskje flyselskapene blir bonus-bordell med egne fly?
     
    Kalsnes, EndreD, Eddie47 and 5 others like this.
  17. WingmanWizard

    WingmanWizard Medlem

    Innlegg:
    121
    Likes mottatt:
    115
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg er EBD.

    Ved innlogging i dag dukket det plutselig opp forskjellige utløpsdato på poengene mine. I tillegg ser det ut som at kvalifiseringsperioden min er endret til kalenderåret, uten at jeg tror det er fullt ut hensyntatt med basic points..
     
  18. DamnStraight

    DamnStraight In ebretro we trust

    Innlegg:
    58
    Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    18
    Er EDG, når jeg logget inn nå hadde mine poeng gått fra å være 1 bolk med 1 utløpsdato, til 4 bolker med samme utløpsdato, vet ikke helt hva det kom fra. Min kvalifiseringsperiode er fortsatt juli-juni.
     
  19. WingmanWizard

    WingmanWizard Medlem

    Innlegg:
    121
    Likes mottatt:
    115
    Bonuspoeng:
    43
    Nå er kvalifiseringsperioden min tilbake til januar til januar. Fortsatt mange forskjellige bolker, mulig jeg må rekvalifisere. Alle bolkene har samme utløpsdato nå 310128, så har god tid..
     
  20. Loffen

    Loffen Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    286
    Bonuspoeng:
    53
    Virker som dette bare er en bug. Jeg er EBG og min kvalifiseringsperiode er endret til å skulle være ferdig 31.12.2023 når den egentlig varer november-oktober
     

Del denne siden