Star Alliance vs Skyteam- faktiske konsekvenser for SAS bonuskunder

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 04. okt 2023.

  1. flexitravel

    flexitravel Medlem

    Innlegg:
    127
    Likes mottatt:
    197
    Bonuspoeng:
    43
    Etter et par år med mye reising privat har jeg fått brukt alle tre alliansene en del og sett litt fordeler og ulemper med de. Star Alliance (inkl CT) har definitivt vært mest verdifullt og gitt meg muligheter jeg ellers aldri hadde hatt. Nå som Skyteam blir det nye kan jeg dele noen erfaringer med de:

    - AF/KL har jo som de fleste vet et veldig bra rutenettverk som åpner for mange nye spennende destinasjoner. Biz er ok+ etter min erfaring og varierer veldig etter flytype. Long haul er derimot priset hinsides til tider med FB (Typ 500k poeng + 4-5k i skatter for en tur/retur Oslo - Bangkok). På den andre siden kjører de promo hver måned hvor jeg har sett eco ned i 11.500 poeng en vei til Usa. Hvis Sas fortsetter med sine tabeller fremfor dynamisk prising så tror jeg det kan bli en del sweet spots.

    - Delta er bra innenriks i Usa og FB har mange gode poeng priser her med lave skatter/avgifter (bedre enn Delta selv). Det kjipeste med Delta er at man får ikke adgang til lounge som Skyteam Elite noe både *A og OW får med AA/UA/Alaska.

    - Aeromexico leverte bra med store gode seter og store skjermer på sine 737. Betalte under 2000kr for to flights i biz som ga 30 XP og 4000 miles per pers.

    - China Airlines overrasket veldig positivt med freshe kabiner, bra service og catering intra Asia. 15.500 FB poeng + 1200kr per pers i eco fra Okinawa - Taipei - Manilla. Mener å huske cash prisen var 4000kr+ for samme flights. Bra verdi å bruke CA også til Australia, bra tilgjengelighet som ble sterkt vurdert, men valget endte på EVA da de slapp 2 seter. (Slet skikkelig med å finne *A tilgjengelighet down under).

    - Brukte også FB poeng på Bangkok Aiways og Malaysia Airlines som ikke er med i Skyteam. Mange muligheter for god verdi for FB poeng.

    - Kenya Airways har noen unike ruter i Afrika (Eks Victoria Falls - Cape Town), ok tilgjengelig og god verdi for FB poeng. Prisene er ofte veldig høye i cash.

    Kommer til å savne Star Alliance veldig, men spent på hvordan Skyteam blir for oss med EB.
     
    Last edited: 06. okt 2023
    Leon, jonss, Kristian and 19 others like this.
  2. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,340
    Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Får man ikke tilgang når man reiser innenriks som en del av en reise fra/til Europa engang?
     
  3. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,828
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Som jo alle kjenner til ...? ;)
     
    RoadKing liker dette
  4. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,340
    Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Star Alliance gikk jo hardt ut og skulle lansere kredittkort en tid tilbake. Viste seg at de bare lanserte det i Australia siden det ikke er noen Star Alliance-selskaper der og de dermed ikke konkurrerer med medlemmenes egne kredittkort.

    Dette er snart ikke lenger noen hindring i Skandinavia...


    https://thepointsguy.com/news/star-alliance-credit-card-australia/
     
    eventyrer, The_Dude and stekus like this.
  5. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,340
    Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Man kunne jo kanskje brukt dette til å samle poeng til å få prøvd SQ Suites, men hvis jeg ikke regnet feil så må man med dette kortet ha en spend på 350 000 australske dollar for t/r 1 person FRA-SIN :eek: Heldigvis har man vel noen år på seg før de første poengene går ut på dato :p
     
    Cumulus and eventyrer like this.
  6. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,428
    Likes mottatt:
    10,470
    Bonuspoeng:
    183
    Jo. Hvis du har et internasjonalt segment på ruten din får du tilgang.
     
    themichael and milehigh like this.
  7. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    1,723
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er dårlig nytt for meg som skal bo i USA ett år fra våren 2024. Får holde utkikk etter en status match til Delta, og se om jeg kan få fordeler fra det kortet og opptjening til SAS.

    Men dette bør jo virkelig Delta endre på!
     
  8. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,340
    Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Du får ikke tilgang med delta heller. Forskjellen er at OneWorld og Star Alliance ikke lar medlemmer i utenlandske bonusprogrammer påvirkes at det spesielle loungetilgangsystemet de har i USA. Kun status alene gir aldri tilgang til Lounge innenriks med Delta, AA og United. Man må ha betalt medlemsskap eller ha kredittkort som gir tilgang.
     
  9. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    1,723
    Bonuspoeng:
    113
    Spesielt. Blir nok kredittkort som er løsningen min da.

    Med mindre SkyTeam krever lignende løsning som OneWorld og *A.
     
  10. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg får lyst å si at vi bør ikke være så negative før vi har fått all info, men det lover jo ikke bra. Og spesielt ikke at det er Sky Team. Desidert den dårligste alliansen og faktisk ingen interessante selskaper spør du meg. Ingen.

    KLM / Air France er også noe av de dyreste å reise med. Enveis billetter har elendig høye priser og business class på langdistanse for penger, det er en joke. Har 20+ turer med KLM business class fra 2014-2018. Dårlig business class og udatert service sammenlignet med mange andre selskaper i 2023. Jeg har unngått de i noen år nå, og heller flydd One World sine selskaper i business class for penger,/poeng og Star Alliance sine selskaper for Eurobonus poeng.

    Longene til Sky Team er også ekstremt dårlige blitt med tiden.

    Tilgjengeligheten for oss "gamle SAS kunder" å få skaffet Business Class og First Class for poeng i Sky Team, blir nok ikke den beste heller.

    Jeg tror nok det vil komme Mastercard og AMEX som gir oss gode fordeler slik som vi har i SAS og Star Alliance i dag, MEN, hva har det å bety når Sky Team er dritt? Ikke fristende å samle poeng der spør du meg.

    I år fikk jeg SAS Gold for life. Spent på hva det vil si for Sky Team. Blir vel Lifetime Gold i Sky Team. Det blir nok knapt brukt sammenlignet med hva det ville bli om SAS fortsette å være i Star Alliance.

    Beklager negativitet, det kan jo bli bra dette, for all del... men for min del er det full gass med One World igjen, som blir den beste alliansen for min del.

    Sitter spent å følger med!
     
  11. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,391
    Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
  12. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,201
    Likes mottatt:
    9,922
    Bonuspoeng:
    183
    Back to facts; (sakset fra annet forum)

    Etter en kraftig nedgang gjennom pandemien, har flyselskapene nå startet med å bestille nye fly igjen. Nå melder Air France – KLM gruppen at de vil bestille 50 Airbus A350 fly, med opsjon på 40 til.

    Den fransk-nederlandske flyselskapsgruppen sier at dette er et ledd i deres planlagte utskiftning av den eksisterende flyflåten til en mer moderne flåte. De nye flyene blir fordelt på typene Airbus A350-900 og Airbus A350-1000. Flyene skal leveres i perioden 2026 til 2030.

    -Denne bestillingen av fly blir et stort steg i vår plan for fornyelse av gruppens flyflåte. Airbus A350 er et state-of-the-art fly med utmerket track-record hos Air France hvor det raskt har blitt en favoritt hos passasjerene, siden flytypen først ble tatt i bruk i 2019. Det har en perfekt størrelse for gruppens behov, og er meget stabilt i drift. Det gir fra seg mindre støy, bruker mindre drivstoff og er mer kost-effektivt sammenlignet med forrige generasjons fly, og det vil hjelpe gruppen å nå sine bærekraftige mål, sier Benjamin Smith, CEO hos Air France – KLM.

    De nye flyene vil erstatte dagens Airbus A330 og de eldste Boeing 777 flyene. Denne bestillingen kommer i tillegg til den allerede eksisterende bestillingen på 41 Airbus A350-900 fly til Air France, hvorav 22 allerede er levert. Med denne ordren kommer Air France – KLM opp i 99 fly av denne typen og vil med det bli verdens største operatør av Airbus A350 fly.

    Innen 2028 vil andelen av new-generation fly være på 64% i gruppen i forhold til bare 5% i 2019.

    Pr september 2023 opererer Air France – KLM hele 533 fly som flyr til over 300 destinasjoner over hele verden. Med denne ordren har gruppen hele 220 fly i bestilling, og det inkluderer 100 Airbus A320 neo familiefly, hvorav det første flyet av typen skal leveres allerede i år.
     
  13. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Alle må få ha sin mening, selvsagt, men jeg må si meg uenig i at det ikke er noen interessante selskaper i alliansen. Hvis jeg skal prøve å trekke noe positivt ut av dette skiftet for min egen del, så må det være at jeg gleder meg til å få anledning til å teste Korean, China Airlines og kanskje Garuda i business. Etter hva jeg har hørt skal alle tre holde bra eller veldig bra nivå.
     
    Storbaba, Calling, magnusant and 3 others like this.
  14. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    I 2023 er det noe å klage på... når det ofte koster 60-70.000 kr i Business Class tur retur Europa til Asia. Seriøst. man får jo MANGE andre business class reiser for halv pris - som er dobbelt så bra... til og med First Class for noen tusen mer.

    Jeg reiser til Asia på jobb flere ganger i året, har sluttet å sjekke KLM. Overpriset selskap. Gjelder også Air France. Air France er hakket dårligere pga CDG.

    Jeg skal til Japan på jobb 13-17 Desember. Her er hva det koster i ulike selskaper for business class tur retur:

    ANA: 24.000,-
    Swiss: 25.000,-
    Qatar: 38.000.-
    Finnair: 35.000,-
    KLM: 59.000,-

    Man får jo ANA First Class TUR RETUR for 65.000,- disse datoene. Helt fra Oslo og i ny kabin.

    Du skal være glad i KLM om du ikke klager etter å ha sjekket disse prisene :)
     
    vegardg, Skarven, Earl and 15 others like this.
  15. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Hei

    Så klart. Jeg sammenligner bare med at jeg har flydd med alle selskaper i Star Alliance i Business Class samt nesten alle i One Word, og fleste i Sky Team.

    Jeg har prøvd både Korean Air og China Airlines i Business Class.

    China Airlines senest i mars i år fra Teipei til Paris. Nye kabinen i A350 er veldig bra, men maten er ikke noe bra og jeg flyr heller andre selskaper neste gang som er mye bedre.

    Korean Airlines er dårligere enn Asiana sin business class, etter min smak. Skrekkelige farger på setene og kabinen ser ut som du er med tannlegen. Dårlig service også på de flightene jeg har hatt med dem. Flydd en del i økonomi også med dem i Asia, mye for pengene. Helt greit selskap. Ville ikke flydd med dem Europa til Asia for å si det sånn. Finnes bedre alternativer og ikke noe jeg hadde svidd av poeng på. Blir litt i nøden slik som Air China er i Star Alliance med poeng.
     
    Last edited: 06. okt 2023
  16. stashorizor

    stashorizor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    334
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Reiste med KLM til Las Vegas i fjor (biz). Prisen var innafor (tror 23K), men det var eldgammel fly. Prising i europa med dem er hinsides..
     
  17. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,573
    Likes mottatt:
    4,160
    Bonuspoeng:
    113
    Og da må man huske at dem ikke en gang blokkerer "midtsete" når du reiser på et narrow body fly i "business" med 2-2 konfigurasion (dem gjør det på 3-3).
     
    stashorizor, Calling and flying_all like this.
  18. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Enda en grunn til at KLM ikke er bra sammenlignet med andre. Swiss, Lufthansa og mange flere blokkerer setet ved siden av i business class på 2-2 konfig.
     
    themichael liker dette
  19. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Var nok denne typen du flydde med:

    IMG_8249.jpeg
     
    NoLimit liker dette
  20. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    3,053
    Likes mottatt:
    9,444
    Bonuspoeng:
    183
    Flydde KLM på en fifth freedom rute mellom DPS og SIN til 2000 kr per pers nå etter covid, i fjor. Syns det var kanon bra. Fikk jo til og med minatyrhuset på den korte turen.

    Jeg har troen på at det kan bli bra med skifte til SkyTeam - også må vi huske på at det er allianse som byttes nå og ikke at Eurobonus forsvinner neste sommer.
     
    Skarven, Storbaba and Johnarildr like this.

Del denne siden