Star Alliance vs Skyteam- faktiske konsekvenser for SAS bonuskunder

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 04. okt 2023.

1. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,689
    Bonuspoeng:
    183
  2. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,400
    Bonuspoeng:
    93
  3. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Det eneste jeg ser er at vi ikke kan booke Singapore F, ei heller United F, eller Swiss F, så egentlig er det bare ANA F og LH F vi kan booke, så i lys av det så er det ikke så mye vi taper på Skyteam allikevel. Vi er jo utenfor " UA Joint Ventures" så i lys av det å være ett underklasse *A eller på reservelaget til *A med begrenset tilgjengelighet så ser jeg mer på det å bytte som en annen mulighet. Hvis en absoultt savner LH F, så kan en kjøpe poeng med Avianca på en kampanje og bruke dem for samme poenginnkjøpspris som vi ville fått LH F igjennom SAS pr dags dato, i tillegg er tilgjengeligheten deres mye bedre enn hva SAS har nå.

I tillegg har Flying Blue partnerskap med Malaysia Airlines og Japan Airlines, som vi gi gode muligheter, og det er plenty med Business til Asia med dem også, så det at vi mister tilgjenelighet der er ikke det jeg bekymrer meg mest over, men det er jo kjipt at de ikke har flyninger til Kathmandu for min del da, men det er en ulempe jeg får leve med tenker jeg.

Ruby, jonss, watchaddicted and 2 others like this.
  4. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,986
    Bonuspoeng:
    293
    Vi kan booke TG F og.

5. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,371
    Bonuspoeng:
    113
    En ting er bonus bookinger, en annen er revenue billetter. Håper det kommer flere og bedre destinasjoner fra Osl til Europa med Skyteam, pr nå er det vel kun Amsterdam og Paris som vil betjenes av andre enn Sas. I Star Alliance vil en ha haugevis av direkte turer med Alliance partnere til Brussel, Wien, München, Frankfurt, Warszawa, Athen, Istanbul, Lisboa, Zurich og Zagreb for å nevne noen.

Last edited: 04. des 2023
    markus and Frode789 like this.
  6. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, som jeg nevnte (klaget over) i en annen tråd, så er Sky Team rævva for oss som bare eller for det meste reiser innad i Europa, noe jeg antar gjelder 90% av oss.
    Dette blir nok en solid nedtur, dessverre, og jeg sitter fortsatt med følelsen av at AF/KLM vant anbudsrunden mye pga. en hollender med hjemlengsel. :(

7. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,073
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg sitter muligens litt annerledes til, men jeg har Nord-Amerika og Asia som hovednedslagsfelt og ser SkyTeam vil dekke opp godt. Noen Europa turer blir det innimellom men det skal gå greit, eneste er at jeg ikke ser umiddelbart hvordan jeg kan komme meg til Australia og New Zealand på en grei måte via SkyTeam så langt.

fly4fun liker dette
  8. larslarslars

larslarslars Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    102
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som har mer info ang. lifetime gold? Har blitt et par år med gratispasasjer under pandemien og lurer på å fortsette. :)

9. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Det har blitt gitt beskjed om at life time gold fortsetter som før etter bytte til Skyteam. Hva som skjer hvis eurobonus en gang slås sammen med Flying Blue vet ingen, men det er ikke engang bestemt om det skal skje eller ikke så det blir spekulasjoner.

Norwegian_Traveller liker dette
  10. Lillegutt

Lillegutt Lonesome traveler

Likes mottatt:
    1,036
    Bonuspoeng:
    93

Og ett like viktig spørsmål er, hva med lounge tilgang fot LTG?

11. Teletori

Teletori Medlem

Likes mottatt:
    163
    Bonuspoeng:
    43
    Vanskelig å vite, men blir veldig overrasket om ikke Eurobonus Gold gir SkyTeam Elite Plus fordeler.

12. cooolcatz

cooolcatz Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    804
    Bonuspoeng:
    93
    Ett raskt søk på KLM viser at det er ganske enkelt å komme seg til både Australia og New Zealand. Er flere selskaper som flyr dit. F.eks Garuda, China Eastern og Delta.

13. elgaaen

elgaaen Senior Medlem

Likes mottatt:
    575
    Bonuspoeng:
    93
    Blir vel bedre tilgang på Karibien feks med KLM? Delta er vel også et greit selskap?

14. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,333
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig, men vil tro at mange Spania-glade nordmenn vil sette pris på Air Europa, som er jeg tror ganske sikkert også vil komme til Oslo.

I mellomtiden venter jeg litt spent på motsvaret til Star Alliance - spesielt OSL og ARN er som kirsebær som nå bare venter på å bli plukket. Det mest dramatiske vil da være at LHG kjøper Norwegian og konverterer det til noe som ligger litt mer opp mot en full service carrier. Jeg tror ikke den konverteringen vil koste så mye heller.

15. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,005
    Bonuspoeng:
    113
    Air Europe er på vei til IAG og dermed OneWorld.

Norwegian kunne passet inn i Eurowings, men så det er dette med ulike flåter som spiller inn.

16. Lillegutt

Lillegutt Lonesome traveler

Likes mottatt:
    1,036
    Bonuspoeng:
    93
    Det jo å forvente, men det lite hår i suppen er følgende:
    "Lounge access to SkyTeam and third-party lounges when traveling on a same-day international flight or connecting to/from an international flight operated by a SkyTeam Member."

Dette kan slå uheldig ut for USA domestic... :confused:

17. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,005
    Bonuspoeng:
    113
    Tror kan er feil ord, det vil, og det var også planen bak det unntaket. Delta vil ikke ha for mye trafikk i lounge innenriks.

18. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,333
    Bonuspoeng:
    113
    Ah, det var da synd for alle som er stuck i SkankTeam.

Når det gjelder Norwegian, så var det feil av meg å ta det opp her og vi får kjekle om det i en annen tråd :)

19. coccifera

coccifera Nytt Medlem

Likes mottatt:
    59
    Bonuspoeng:
    18
    Star Alliance har heller ikke noe fantastisk dekning i Australia egentlig. SkyTeam ser greit nok ut med Korean Air sine ruter gjennom ICN pluss Garuda sine. Siste gang jeg sjekket kunne man også finne Qantas-codeshare billetter med FB-poeng, men tviler på om det blir mulig med EB.

Men så er det Etihad-samarbeidet. Blir interessant å se om disse rutene kan bestilles med EB-poeng. Og hvis Etihad videre endte opp i Skyteam... det hadde virkelig vært noe.

20. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,073
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har vært godt fornøyd med å komme meg til både Australia og New Zealand ved bruk av Singapore Airlines og Air New Zealand, gode connections til større byer og konkurransemessig bra også på pris.

Enig i at Etihad kan bli spennende, om de får på plass statuspoeng opptjening med dem vel og merke, det vil ha en del å si for min del.

Air France ser ut til å ha codeshare med status poengopptjening med Qantas på Flying Blue til Australia, dette er vel først relevant om EB innlemmes i FB.

Garuda er ukjent og kjenner jeg er skeptisk faktisk, China Eastern har jeg aldri prøvd men Air China har vært skikkelig ræva da jeg har testet fra Stockholm tidligere så har hatt litt generall Kinaselskap skepsis også som jeg kanskje må utfordre.

Del denne siden