Hva skal jeg si lissom... Only in Asia, Modern Toilet resturant!! Venteværelse. Maten ble servert i dass! Cola i urinflaske... Fortsettelse følger...
Dagtur til Jiufen og Pingxi. Skal si vi var maks uheldig med været, det pøsregna så og si hver eneste dag vi var der! Golden Waterfall. Shifen Old Street Her var det mye rart å få kjøpt gitt, bestselgern var kake som er formet som penis! Shifen Waterfall Sender opp lykkeønskninger (jeg sendte opp kontonummeret mitt) Kjørte gammel tog fra Shifen til old town Jingtong Fortsettelse følger...
Veldig bra @yukho! Ser ut som en fantastisk tur og ingen tvil om at du har en partner som fortjener det også!
Ser ut som en herlig tur! Fikk frem mange minner fra da søstern og jeg vimsa i Taipei for tre år siden - flott by! Vi tok desserten på Hello Kitty-kafeen en dag - det var en mildt sagt søt opplevelse som anbefales alle som er glad i sukker ;-)
Ny dag, nye utflukter, vi tok hurtigtoget til TaiChung (Chung = midten), midt i Taiwan. Rainbow VIllage, en ting er tagge litt på veggen når du kjeder deg, men en hel village er ganske drøy! "Kunstneren" begynte da han var ca. 70 år gammel, nå er han over 90 år er landbyens maskot. Fortsettelsen følger...
Tja, vet ikke om det kan definerers som "lyntog" siden feks. lyntog i Japan kjører i over 600km/t, Taiwan High Speed Rail heter det og hadde bare en toppfart på 345km/t... men det var en smooth ride.
Lyntog i Japan(Shinkansen) går i maks 300km\t idag,de satt verdensrekord med et maglev tog 603km\t som toppfart i April 2015 Da vet du det
Maglev'n er vel det de har i Shanghai, den var kul. Skvatt litt da det kom tog i mot, det ristet skikkelig.
En kveld kjeda vi oss litt, så vi googla litt i område, da dukka denne scampi "resturanten" opp, hvor man betalte pr. minutt og man beholdte det man fikk... Det var kjempegøy!! Nappa hele tiden! Det ble middag på oss den dagen også! Litt krydder så rett i grillen på stedet! Nam... Ak, dette dumme været... siste mulighet for oss å se utsikten fra Taipei 101, måtte opp selv om været sugde baller... Man kunne faktisk se ballen bevege selv pga. vinden... skikkelig ubehagelig... 5.5 m i diameter og veier 660 tonn!! Dagtur til Taroko National Park, en av verdens syv nye naturvidundere. Tok cirka 3 timer med tog (ingen lyntog denne gangen). Marble cliffs Endelig sol!!! Altså vi gikk helt opp hit til fots!! Forsettelse følger...
Utrolig kult konsept på den resturanten, spis alt du klarer å fange Når det gjelder diskusjonen om lyntog lenger opp her så kan det nevnes at det raskeste som er kjørt med "vanlig" tog i verden er 574,8 km i timen med en fransk TGV (dette var vel og merke uten reisende og toget var et spesielt test tog). Maglevtog er raskere, men mange regner ikke det som et "vanlig" tog da det bruker magneter og sveveteknologi istedenfor hjul, uansett er det utrolig raskt både TGVrekorden og Maglevrekorden...
Dette er et strålende reisebrev @yukho! Jeg visste ikke at Taiwan er så divers og har så mye å by på! Taiwan er herved ført opp på listen.
Da er det på tide med lite fly-relaterte innlegg igjen, etter noen flotte dager i Taiwan. TPE har ganske mange Star Alliance lounger, men siden vi skal fly med EVA, så bestemte vi oss for å de 4 EVA loungene, The Club, Infinity, The Star og The Garden, vi dro til TPE 5 timer før. Utrolig nok, ble vi nektet på The Club!!! Den var visst kun for deres lavstatus medlemer, dette var visst ikke godt nok for oss som var *A gull og flyr biz... prøvde forskjellig argumentasjon, men de insisterte på at vi gikk til en av deres bedre lounger... The Star og Infinity hadde samme inngang. Infinity The Star, personlig merket jeg ikke så stor forskjell, eneste vi merket var de vestlige blir henvist til The Infinity mens asiater ble henvist til The Star. Vi kom ikke inn på The Garden, fordi vi skulle videre i biz, mens The garden var kun for EVAs egen diamond og F passasjerer. EVA AIR - BR 106 HELLO KITTY!! TAIPEI > FUKUOKA SAT 15OCT RESERVATION CONFIRMED - BUSINESS EQUIPMENT: AIRBUS INDUSTRIE A330-300 Layover i Fukuoka!! Kun 10 minutter med banen, så var man i sentrum! Jeg samler på Hard Rock t-skjorter, så Hard Rock Fukuoka var et must, hittil har jeg besøkt 33 HRC rundt om i verden, bare noen hundre igjen... Vi hadde bestilt en engelsktalende guide på forhånd, skjønte ikke bæret av det hun sa... men hyggelig dame da. Ichiran Tenjin Nishidori HQ - Den orginale ramen!! Beste vi noen gang har smakt! Fortsettlese følger...
The Star er der du slipper inn hvis du flyr økonomi og har *A Gold, The Infinity er for biz. Har du begge deler spiller det ingen rolle. Dusjene på The Infinity er i tillegg mye større og bedre enn på The Star.
Aha... sånn å forstå... Jeg sjekka ikke ut dusjene, glemte også å sjekke ut Hello Kitty innsjekkingen, da ble kona litt snytt...
Da får vi prøve å avslutte dette reisebrevet da... og forsetter der vi slapp, fra Fukuoka til Seoul med: ASIANA AIRLINES - OZ 135 FUKUOKA > SEOUL SAT 15OCT RESERVATION CONFIRMED - BUSINESS EQUIPMENT: BOEING 777-200/200ER Veldig kort kveldsflyvning, sjekker inn på transit hotel innenfor ICN, veldig praktisk. Enkelt og greit med utsikt på innsjekkingsområde. På morningen bærer det rett til Asian First Class Lounge for frokost. ASIANA AIRLINES - OZ 541 SEOUL > FRANKFURT SUN 16OCT RESERVATION CONFIRMED - FIRST EQUIPMENT: BOEING 747-400 Koreansk måltid... LUFTHANSA - LH 200 FRANKFURT > BERLIN SUN 16OCT RESERVATION CONFIRMED - BUSINESS EQUIPMENT: AIRBUS INDUSTRIE A321 SCANDINAVIAN AIRLINES - SK 4828 BERLIN > OSLO SUN 16OCT RESERVATION CONFIRMED - PLUS EQUIPMENT: BOEING 737-700 Snipp, snapp, snute, så er eventyret ute! Skal være hjemme i hele november, men fra desember er det kjør igjen!