Streiketråden 2024

Tråd i 'Nyheter' startet av Krjemb, 31. jan 2024.

  1. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,171
    Likes mottatt:
    8,483
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen kan svare deg 100% sikkert på dette, men jeg har selv fløyet endel Connect mens andre fly stod på bakken.

    Helt annet selskap, registrert i Irland og flys med irsk og dels UK crew som ikke er medlem av de norske streikeforeningene/faaaaaagbevegelsen.
     
    Nurse82 liker dette
  2. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,430
    Likes mottatt:
    3,852
    Bonuspoeng:
    113
    btm liker dette
  3. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,246
    Likes mottatt:
    5,788
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis jeg booker ei reise nå på en dato som streiken trolig vil ramme, vil jeg få kompensasjon etter EU261/04 reglementet da? Anntar at streik for egne kabinansatte er forhold under flyselskapets kontroll i følge en eldre dom. Har jeg rett der?
     
  4. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,430
    Likes mottatt:
    3,852
    Bonuspoeng:
    113
    Skal du lage en "sjakk booking" for å "fiske etter EU261"? Jeg vurderte om jeg skulle tagge deg da jeg skrev innlegget, men forumet irriterer seg jo litt fort over det :D;).
     
  5. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,246
    Likes mottatt:
    5,788
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jo like ille å hive seg på #ERROR FARES, så ser egentlige ikke problemet jeg. Når dere behandler #ERROR FARES på samme måte som mine kreative bookinger så har dere noe å komme med ;)
     
    Oppirumpadi liker dette
  6. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    967
    Likes mottatt:
    765
    Bonuspoeng:
    93
    Dagsrevyen melder om mulig streik blant SAS sitt kabinpersonale fra fredag.

    Hva er sannsynligheten for at jeg kommer meg som planlagt KRS-OSL-CPH-ORD på lørdag?
     
  7. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,430
    Likes mottatt:
    3,852
    Bonuspoeng:
    113
    Finansavisen skriver at 240 medlemmer kan tas ut. Det høres egentlig ikke så voldsomt ut. Jeg merker også at streiken omtales lite i media. Kanskje fordi folk er ferdig med sommerferie, men mulig at denne streiken merkes ikke like kraftig som pilot streiken?
     
  8. Durek

    Durek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    347
    Likes mottatt:
    442
    Bonuspoeng:
    63
    Skal også avgårde på fredag, blir kjipt hvis streik ødelegger siste ferieuka :(
     
  9. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,970
    Likes mottatt:
    2,270
    Bonuspoeng:
    113
    Wiolenze liker dette
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Kun SAS Norge som eventuelt går ut i streik, men SAS Norge har også 330-produksjon. Link, Cityjet og produksjon fra SAS Danmark/Sverige ikke påvirket.

    Synes forøvrig at de kabinanastte i SAS tjener hinsides ræva: https://frifagbevegelse.no/nyheter/...-til-for-lite-betalt-6.158.1070194.0038bdd8a2

    "På det meste er det snakk om en 47,5 timers arbeidsuke. Lønna er på 27.500 til 36.000 kroner i måneden avhengig av ansiennitet."
     
    Teknolai, Storbaba, milehigh and 6 others like this.
  11. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,725
    Likes mottatt:
    31,959
    Bonuspoeng:
    183
    Flaks, booket akkurat om fra LX til LAX 1st september til BA til LAX 2re september. Tar ikke sjansen på LH gruppen ut fra OSL 1sep, ingen som enda kan svare på hvem som står for innsjekk
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,012
    Likes mottatt:
    33,209
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis det er så dårlig stelt som @OttoL linker til, så forstår jeg at lojalitet og servicenivå er så dårlig til tider som jeg selv og andre har opplevd.
    Men da tenker jeg og, får de et ordentlig løft, vil det gjenspeiles i kundebehandlingen?
     
    EndreD and haifinn like this.
  13. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    1,563
    Bonuspoeng:
    93
  14. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    325
    Likes mottatt:
    119
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som har en tanke om hvor store problemer det blir? Skal fly med sas i dag kl 13.. med retur neste torsdag
     
  15. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    1,378
    Bonuspoeng:
    93
    Per nå finner jeg bare én kansellert flyvning t/r OSL-TRD.
     
  16. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,277
    Likes mottatt:
    2,232
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg støtter, som vanlig, streiken. Man skal ha en lønn å leve av, selv om jeg tror at det ligger en større sannhet bak enn 27k i mnd. Men det er to ting jeg reagerer på:

    1) Uttalelsen om at de "..vil spise lunch et annet sted enn de reisendes do-kø". Dette er jo part & parcel i lufta og det er noe man vet at man går til. Ulike arbeidsgrupper spiser lunch i mange ulike settinger, og i denne settingen er det byssene som gjelder. Take it or leave it, tenker jeg.

    2) Mtp på arbeidsmønster og lønn, så sier vel SAS klart ifra at de satser på at det er yngre mennesker som skal være crew. I min bransje ønsker vi at programmerere helst ikke er eldre enn 45. Den beste måten å sikre lav snittalder er å ikke ha oppblåste lønninger. Det er ingen menneskerett å stå i samme jobb hele livet.

    Når det er sagt, frister ikke å booke SAS-leg på neste ukes jobbreise.
     
  17. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    855
    Likes mottatt:
    2,696
    Bonuspoeng:
    93
    Nå er også ettermiddagens t/r OSL-LHR kansellert. Noen som vet hvor stor andel av flygningene "operated by SAS" bruker å ha norsk besetning? Jeg synes det oftere har vært svensk og dansk besetning i det siste også på flygninger i Norge, men det er vel bare norske ansatte som nå går i streik.

    Har sikret meg alternativ til en tur neste uke, men håper SAS flygninger går da tidspunkt passer bedre.
     
  18. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    1) tipper jeg de fleste er enig i. Men 2) blir jo litt epler og pærer og mange nyanser du ikke plukker opp. Er din bransje ansvarlig for sikkerheten til 200ish flere ganger daglig? Har din bransje gitt lønnsøkning til de under 45 de siste 12 årene? Betaler din bransje overtid eller i det minste avspasering ved overtid? Er startlønnen så lav som det den er i sas?
     
    NoLimit liker dette
  19. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,277
    Likes mottatt:
    2,232
    Bonuspoeng:
    113
    Poenget er at det ikke bare er dette yrket som har alderspreferanse. Jeg skal overhodet ikke si at god erfaring er en ulempe, men min opplevelse er at i nødsituasjoner, så handler det mer om folks støpning enn erfaring. Om du som 23-åring ikke har lært alt av sikkerhetsprosedyrer til fingertuppene innen et år i luften, så er du enten uskikket eller for dårlig trent. Men helt enig i at de må ha mye bedre vilkår :)

    Og ja, i min bransje lønnes ting gjerne i forhold til alder - men "riktig" alder er ikke alltid yngst :) Blir vel litt som at et eldre crew går videre i en jobb bak skrivepulten.
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,012
    Likes mottatt:
    33,209
    Bonuspoeng:
    293
    Man skal jo ta innover seg at det ikke kreves spesielt med kompetanse for å være kabinpersonale.
    Men, sammenligner man med butikkmedarbeidere, som heller ikke har krav til særskilt utdanning, de har 31-32 000 i mnd, så er det ikke noe rart at kabinpersonalet ikke er happy. @The_Dude antyder det er noen tillegg her og der som ikke er oppgitt, noen som vet? Ville vært interessant å visst for å få et komplett bilde.
    Uansett, som han og peker mot, det er ingen som tvinges til å jobbe som flyvert, og det påståes at det mangler arbeidskraft i Norge, så da kan man vel velge noe annet.
     
    tobeornot999 liker dette

Del denne siden