Tar SAS en Gillette?

Tråd i 'Nyheter' startet av EndreD, 12. febr 2020.

1. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,973
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke overraskende er facebook-siden frequent traveler norge full av krenkede folk også.

Nok internett for i dag.

Skarven, haakonks and Tone398 like this.
  2. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    19,456
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg trodde poenget med en reklame var å forsterke en trend (hvis den er positiv) eller snu en trend (hvis den er negativ). Man kan jo aldri vite hva som hadde skjedd om de ikke hadde publisert reklamen, det eneste fasiten du kan se er at reklamen ikke hjalp til å selge mer av Gillettes produkter. Som egentlig beviser poenget mitt.

3. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    76,537
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje de hadde solgt enda mindre hvis de ikke hadde hatt den reklamen?
    Vi som ikke ble krenket kjøper fortsatt Gillette.

Skarven, markus, jonss and 2 others like this.
  4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,101
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje fordi det ikke er sant?
    Fortell meg hvilket land vi hentet inspirasjon til barnetoget 17 mai fra?
    Hvor lærte vi å gå på ski?
    Hvor fikk vi tipset om at det veldig ålreit å gå søndagstur i marka?
    Hvor fant vi ut at råtten fisk er en delikatesse?
    Hvem var det som fortalte oss at matpakke er den perfekte lunch
    Hygge ble oppfunnet i Danmark
    Har du prøvd å få en engelskmann, franskmann, tysker, kineser, taiwaneser, spanjol, argentiner, etc... med på dugnad? "Dugnad? Hva er det?"

Lista kan fortsette :)

Jeg må innrømme at jeg har ikke sett den aktuelle filmen, jeg bare reagerte på "alt vi har blitt til på grunn av inspirasjon fra resten av verden".

Naturlig nok blir vi påvirket av en stadig mindre verden, men å si at "alt", det er jammen å ta hardt i :)

Vi har noe eget i Skandiavia.

Last edited: 12. febr 2020
    Snacky, Jhafeld, polvotten and 10 others like this.
  5. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,973
    Bonuspoeng:
    183
    Nei guidingen for det året var klokkeklar før reklamen ble publisert, og salgstall viste hverken hopp eller fall. Det eneste uinformerte medier bruker er at Gilette tapte masse penger det året reklamen ble publisert, men glemmer at korrelasjon ikke betyr kausalitet.

Så det beviser ikke poenget ditt..

fly4fun, drsyk and lMartin like this.
  6. lMartin

lMartin Jeg var ung og trengte poengene! Moderator

Likes mottatt:
    6,337
    Bonuspoeng:
    183
    Uten at jeg synes reklamefilmen er noe mesterverk, er det overhode ikke noe å bli krenket eller formærmet over. Selv om reklamen ikke treffer meg, så klarer jeg ikke å se dette som et forsøk på å tilfredstillle woke og mdg-ere, og jeg opplever hvertfall ikke at SAS pisser på kundene sine.

Det samme gjelder forsåvidt Gillettes reklamefilm. Hvis du ser på reaksjonene på YouTube til de som følte seg krenket av Gillette-reklamen, er dette virkelig ikke mennesker og holdninger jeg vil assosieres med.

Utrolig hvor hårsåre folk er blitt.

Baldrick, Skarven, McBuljo and 5 others like this.
  7. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    19,456
    Bonuspoeng:
    183
    Selvfølgelig kunne det ha skjedd, det får man jo aldri vite. Men det er et case som stadig diskuteres i reklamebransjen. Og det er jo en langt mer interessant diskusjon enn å gå rett til Resett- og krenkeangrep som var tilfelle her.

(Og jeg kjøper fortsatt Gillette :))

ArthurDent and drsyk like this.
  8. ArthurDent

ArthurDent Veteran

Likes mottatt:
    6,000
    Bonuspoeng:
    183
    Det er nokså lett å sjekke den (inndirekte) hovedpåstanden : Ingenting (i det svenske/danske/norske/skandinaviske) er genuint eller "originalt", -altså finnes ikke "det egentlig skandinaviske":
    ................ (sett f.eks inn et skandinavisk språk her) har mange ord som EGENTLIG kommer fra Tysk, Engelsk, Fransk, Latin ....., altså finnes ikke noe ekte svensk/dansk/norsk...språk. Det er faktisk nokså vrøvlete å forsøke å "dekonstruere" lokal forankring med å liste opp enkeltkomponenter som også gjenfinnes ( eller som kan ha opphav) andre steder. Så kan man alltids diskutere hva slags dannelse en skal formidle irritasjonen med.

Tjo, jonss, EndreD and 1 other person like this.
  9. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    19,456
    Bonuspoeng:
    183
    [QUOTE="Utrolig hvor hårsåre folk er blitt.[/QUOTE]

Der er vi enige :)

Jeg er mest overrasket over at det virker som SAS ikke så den komme. Som Lars skriver lenger opp, det eneste de hadde å komme med da horden begynte å trykke tommel ned og kommentere var å ta videoen ned. Nå om dagen burde de ikke bli overrasket over at dette kunne skape reaksjoner og ha en plan for hvordan det kan håndteres.

Snacky, ArthurDent and drsyk like this.
  10. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,560
    Bonuspoeng:
    93
    Om budskapet i reklamen stemmer eller ikke er egentlig irrelevant. Det som er kritisk for en kommersiell aktør som SAS er hvordan denne kan tolkes/oppfattes. Her har man gjort en litt dårlig risikovurdering gitt dagens debattklima og hvor kontroversielt diskusjonene rundt kultur er, spesielt i Sverige og Norge (kjenner ikke Danmark så godt). Jeg har jobbet nok med kommunikasjon/PR (uten å være noen ekspert) til å ha fått hamret inn at det ikke alltid er smart å si det man har lyst til å si eller burde si.

Så også noen innlegg på tråden under filmen på facebook som dessverre forsvant da SAS panikkslettet den. Her ble det hevdet at byrået som står bak har laget flere reklamer som har skapt mye støy/kontroverser i Sverige, om det stemmer burde iallfall SAS ha tenkt seg om en ekstra gang og kanskje testet den mer ut på noen andre enn den interne menigheten.

11. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,973
    Bonuspoeng:
    183
    Ski - Opprinnelig opphav fra Russland
    Dugnad - Norsk ord, men frivillig arbeid og trå til for andre er ikke særnorsk.
    Søndagstur iallfall ikke noe særnorsk

The list goes on

Og det er vel også dette budskapet sas forsøkte å komme med.

holmen, fly4fun, Jan Fredrik and 2 others like this.
  12. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,416
    Bonuspoeng:
    293
    Dugnad er oppskrytt, for et misbruk av individer og kaller det kjærlig for barnehage/skole... Betaler nok i barnehage penger og boikotter enhver dugnad!

lMartin liker dette
  13. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,166
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis noen har lyst til se denne videoen.

Storbaba, drsyk and animals like this.
  14. ArthurDent

ArthurDent Veteran

Likes mottatt:
    6,000
    Bonuspoeng:
    183
    I tidlig middelalder hadde vi en (for den tiden) avansert lov- og rettsorden, tvistemålsløsninger og motsvarsrett både på lokale og regionale ting. Vi hadde gjennom flere hundreår teknologisk overlegne skip. De som vil føyse bort ski/skisport kan lese kjempevisen om Heming ...Eller ta seg en tur i norsk innlands-vinternatur og tenke gjennom hvordan mennesker kom seg fra gard til gard gjennom vintermånedene før det fantes veier. osv osv.

drsyk liker dette
  15. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,101
    Bonuspoeng:
    293
    Her er min referanse på at ski har opprinnelse i Skandinavia: https://snl.no/ski#-Historikk, hvor finner du belegg for påstanden om at ski har opprinnelse i Russland?

Her har jeg ikke annet belegg enn at jeg selv har opplevd og mange artikler/bøker jeg har lest opp gjennom årene har fortalt om Dugnad som et særnorsk fenomen. Ja, det er frivillig arbeid i andre land og, men ikke i den form vi har i Norge, med en innsats for idrettslaget, rydding og vedlikehold av fellesareal i boligområdet ditt og lignende.

Slik jeg oppfatter det, så er fenomenet med at store deler av befolkningen stikker til skogs på søndagstur om ikke unikt, så iallefall litt spesielt. Kanskje er det snarere vi som har inspirert andre.

Hvis du leser min opprinnelige post en gang til, så ser du at jeg svarer på et innlegg fra @holmen hvor han sier at "alt vi har blitt...", jeg sier ingenting annet om SAS sin nyeste reklame enn at jeg har ikke sett den.

polvotten, drsyk and ArthurDent like this.
  16. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,101
    Bonuspoeng:
    293
    Er det denne det handler om?
    Skjønner at nasjonalister reagerer, men det er jo bare tull.
    Tenk på det, det er faktisk en kompliment til oss i videoen, "vi tar råmateriale og foredler det". Tar gode ideer og gjør dem bedre. Er det så galt?

Storbaba, drsyk, fly4fun and 3 others like this.
  17. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,973
    Bonuspoeng:
    183
    Alt det første kan vi diskutere på neste fly og øl :)

Merk også kommentarene under reklamen...

drsyk, ArthurDent and RoadKing like this.
  18. leeds1979

leeds1979 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,822
    Bonuspoeng:
    113
    har ikke fått med meg denne.
    takk for linken @Upsaker.

personlig; hva er massene så sinte for? jeg tar det for det det er, og lar meg ikke krenke over hvordan sas prøver å si at det er reiser ut i verden og hjem igjen som har vært med å skape tradisjonene vi har i skandinavia.
    sas er et kommersielt selskap som lever av at folk flyr, og jeg ser ikke hvorfor de ikke skal reklamere for reising

19. ArthurDent

ArthurDent Veteran

Likes mottatt:
    6,000
    Bonuspoeng:
    183
    Tja, det er godt mulig de har forsøkt å komme med et slikt budskap. Men det er ganske så tydelig at mange som leser / ser, -for det første ikke er enig i budskapet, og for det andre ( som reklameskaperne også burde ha spurt seg selv): Hvorfor skal jeg da FORETREKKE Scandinavian, -når det finnes så mange andre utmerkede og globalt orienterte selskaper å velge mellom .

Snacky, drsyk and EndreD like this.
  20. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,560
    Bonuspoeng:
    93

Del denne siden