Det er egentlig en mer interessant diskusjon du kommer med der. Jeg var egentlig på vei til å skrive et innlegg om det i går om hvor ubrukelig sas sine reklamer er, men så leste jeg kommentarene under youtube-videoen og lot det ligge ettersom krenkede resett-lesere og andre på ytterste høyre virkelig durte igang.
For det fyrste, kultur er dynamisk, og om ein går ut å leiter etter lupe, så finner ein alltid noko som kan vera eller er inspirasjon til sine vaner. Sjå på drager til dømes. Det er viktig for fleire kulturer, men har dei oppstått uavhengig av kvarandre i kulturer som ikkje har noko med kvarandre å gjera, eller kva er det eigentleg? Men, krenka.no altså. Om du også leiter etter å bli krenka, så kan du bli krenka kvar dag. Eg synes filmen er for lang, og det som skal vera litt humoristisk burde komme mykje betre fram. Folk ser 20 sekund, også er dei krenka.no
Trodde denne tråden gjaldt en kampanje e.l. SAS hadde for Gillette barberhøvler, a la den de hadde for en annet merke for litt siden (Wilkinson?). Moving on...
https://www.vg.no/nyheter/innenriks...tridt-reklamefilm-mistenkte-koordinert-angrep – Når vi ser på mønsteret og antallet reaksjoner er det grunn til å mistenke et koordinert angrep på vår kampanje. Vi vil ikke risikere å bli en plattform for andres verdier som vi ikke selv kan stå for. Derfor har vi for øyeblikket tatt ned filmen fra våre kanaler og vurderer nå neste skritt, skriver pressesjef John Eckhoff i SAS Norge til VG.
For de som har lullet seg inn i en alternativ virkelighet der skandinavisk kultur er under angrep utenfra med politikernes velsignelse, så kan jeg forstå at reaksjonene fra disse er som de er. Det hjelper ikke at SAS' hovedaksjonærer er den svenske og den danske stat i tillegg til Wallenberg-familien heller. Jeg tror dog reaksjonene representereres av en undergruppe som har mobilisert kraftig det siste døgnet og neppe tilfeldige skandinaver som ramler innom SAS' Facebook-side eller YouTube-kanal. Vi lever i en merkelig tid.
https://www.dagbladet.no/nyheter/sa...TIobZnXguoYfnUH9WuYLRlcTlclp7WHTM9ftpBlkAjON0 Det er vel også det SAS mistenker.
Nei, at du (eller andre, for den saks skyld) er sjokkert over at nettopp Nettavisen ikke dobbeltsjekker påstander...
jeg synes sas har vært flinke med flere av reklamene sine de siste årene. Denne er vel egentlig ikke et unntak, men når de velger å bruke så mye tid og tyngde på å fortelle om hvorfor alt som sees på som en kulturell identitet i dag, ikke er det, så må de forstå at det vil vekke en del følelser. Jeg synes siste del av reklamen er utrolig bra laget. Hvorfor ikke vektlegge den delen i større grad?! @holmen hadde en formulering ganske grei oppsummering tidlig i tråden dette må jo komme tydeligere frem og ikke minst tidligere! Er det en ting man ikke må gjøre, er det å ta for gitt at alle som ser reklamen klarer å forstå et budskap mellom linjene, + at mange vil henge seg opp og rase over den første 2/3 av reklamen som er "negativ" mot kulturen, og ikke se/følge med på selve poenget til slutt. reklamen er ikke skivebom, men sas burde vært forberedt på litt spetakkel her. Ingen risikovurdering?
Reklamen hadde 219 tomler opp og over 10.000 tomler ned på YouTube før den ble tatt ned av SAS. Jeg tror ikke det var noe koordinert angrep, bare at folk rett og slett syntes det var en veldig dårlig reklame. Den skapte jo ikke akkurat gode vibrasjoner.
Tror nok vi heller bør tenke på dette som en snøballeffekt enn å begynne med konspirasjonsteorier om organiserte svertekampanjer fra ekstreme miljøer. Ikke minst tillegger vi da de sistnevnte miljøene mer makt enn de trolig har.
Det er det dummeste jeg har hørt, her lukter det stormannsgalskap. Hvorfor i all verden skulle noen ha interesse (gevinst) av å angripe reklamen deres. Det er så lavmål at jeg kan ikke forestille meg Ryanair tenke på noe slikt en gang.
Jeg tror det er mer sannsynlig at (hvis dette er et koordinert angrep og ikke bare en bortforklaring fra SAS) noen har postet link til videoen på en eller annen facebookside med mange medlemmer og oppfordret til downvoting og negative kommentarer enn at det er en botfabrikk eller lignende som står bak.
Denne har fått 10k votes over natta. Kanalen har 14k følgere. Ingen andre videoer har i nærheten av samme antall stemmer. Dette er nok en kampanje
Det ene hovedbudskapet ( at folk (fortsatt) bør reise for å skaffe seg andre impulser) er selvfølgelig ukontroversielt for de fleste ( selv om "flyskam"-segmentet vokser). Men det andre "hovedbudskapet", -at det ikke finnes noe genuint skandinavisk er altså selvmål. For det første er det i beste fall en usannhet, og for det andre : (som tidligere nevnt), en PR-messig flause: Hvorfor skal vi i det hele tatt foretrekke SAS / noe skandinavisk hvis vi like gjerne kan velge et annet "globalt orientert" selskap"? Jeg kan oppsummere hele stuntet som en meta-ironi: For å "dekonstruere det skandinaviske" bruker reklameprodusenten et virkemiddel som faktisk er erkeskandinavisk: Vår sterkt utviklede evne til å kritisere / nedvurdere, -og nærmest forakte vårt eget. Edit: Jeg tenker jeg lar denne: https://www.minervanett.no/reklame-...HuWUtkqZQwCqPvdDlxEFtYb6RSB_M9pZ5xJdqe68e0DIM artikkelen fra Minerva avrunde denne "debatten" for min del. Jeg skal jo ut og fly i morgen
Hvis noen mener reklame påvirker dem, er det noe galt med selve vedkommende denne reklamen påvirker! (tatt hensyn til ting som bryter menneskerettighetene og annet lovverk.)
var en gang på noe foredrag med en norsk italiener, og som han betegnende nok sa "da han kom til Norge og noen foreslo de skulle gå en tur i skogen, trodde han det var fordi han skulle ha en kule for pannen" Ja det er nok noe særnorsk å synes det er ålreit å gå søndagstur i skogen. synes i øvrig videoen er knall bra