Baserte min info på denne artikkelen: https://www.executivetraveller.com/news/thai-airways-bankruptcy
https://www.flightglobal.com/thai-a...court-supervised-restructuring/138436.article Ser ut som om de er ett steg på veien til nye TG. At TG F forsvinner kan det vel ikke være noen tvil om, men bedre med noe TG enn ingen TG
Uten at jeg kjenner Thailand sin versjon av chapter-11 er jeg usikker på hvor mye innflytelse politikere og kongehus har på den rettslige prosessen. Husk at det er et internasjonalt fokus og ikke minst nasjonalt. "Rødskjortene" er holdt nede av militærjuntaen, men hvis korrupsjonen blir for tydelig kan vi se massedemonstrasjoner pga den økonomiske situasjonen landet er i. Det kan bli utfordrende å takle. Jeg skulle personlig gjerne sett at TG fortsetter med A388, men kan ikke se hvordan de skal klare det. Mulig de kan langtidslagre flyet?
Litt mer om prosessen: https://www.bangkokpost.com/thailand/general/1920900/cabinet-gives-nod-to-thai-rehab
Problemet med å lagre A388 i Rayong, der flere av dem står nå, er blant annet fuktighet. SQ har jo flydd et par til tørrere strøk. Slik markedet er nå er det vel ingen som vil kjøpe A388 uansett.
Ja SQ har vel sendt de fleste maskinene til ørkenen i Australia? Jeg tror nok at vi som har F med TG uti 2021 like gjerne kan avskrive opplegget. Får håpe at SQ åpner opp for bestillinger igjen etter hvert
Australia var det ja. Tror kanskje TG også må det om A388 skal langtidlagres i f.eks 2 år. Mange selskap signaliserte avvikling av First lenge før C19. Se bare på hvor mye LH kuttet de siste 2-3 årene. C19 har påskyndet denne prosessen ytterligere. TG har vel ikke tjent penger på First i det hele tatt, med å gi bort seter til politikere/kongehus, og resten i bonusbilletter. Nå er ikke jeg noen økonomisk ekspert, men skjønner jo at det ikke går i lengden.
Air France setter alle sine 9 A380 på bakken for godt: https://e24.no/naeringsliv/i/mRkv8l/air-france-parkerer-sine-superjumboer-for-godt Dvs at TG sannsynligvis gjør det samme siden de er enda mer presset nå.
Ikke mange igjen som flyr 380 etter denne krisen. Spent på hva ANA gjør med sine 2 nye og 1 som skal leveres. Dette er jo helt nye maskiner som kun skal betjene Hawaii.
Jeg tror også EK (123) og SQ (24). Litt mer usikker på China Southern med bare 5 stk. Ser de fikk den første 2011.
Valgets kval: beholde TG F i håp om at F og 380 opprettholdes, eller bytte over til NH F mens det enda er ledig?
Når er reisen? Er redd thai er neste ut med a380 men når blir spm. Tror nok det er safe 1 år til og da blir potensielt TG F mer eksklusivt en NH F. Har selv 5 turer i TG F og 1 med NH F. Hadde lett tatt TG F om jeg skulle ut å reise i nær fremtid. Det er noe med TG, BKK og atmosfæren jeg bare digger. Uansett hva du velger er begge produktene topp jo
Jeg ville byttet omgående. Er nok uansett lenge til TG´s 388 flyr igjen. De er også kjent for hyppig equipment change. Passasjergrunnlaget er der ikke, og IATA spår jo 2023-24 før ting normaliseres.
Godt poeng, at det kan jo hende de bytter til en annen maskin som ikke har First, men det er nok større sjanse nå hos alle slektskaper. Flymaskin bingoen fortsetter. Er ikke godt å si hva som blir best å gjøre.
Reisen er ikke før i januar 2021, men det spøker vel uansett.. Har 3 leg med TG F fra tidligere, både 747 og 380. Lider ingen nød, hehe. NH F har jeg sånn sett også fra tidligere, men dette er jo selvsagt i-landsproblemer. Største utfordringen er vel om TG setter inn en gammel 777 med kun C på ruten min..
Med alle endringer i flyselskapene nå kan man raskt få inn en 787 NH C istedenfor NH F også om man kan si det sånn. Vanskelig valg helt klart. Man får spille Roulette å legge den på sort eller rød
Ser ut til at alle Airbusflyene til Thai er leaset, noe som sannsyliggjør avvikling av A388: "..53 Airbus aircraft loaned to THAI comprise six Airbus A380-800, 12 A350-900s, 15 A330-300s and 20 A320-200s.." Kilde: https://www.nationthailand.com/business/30388184?utm_source=homepage&utm_medium=internal_referral