TG legger to A380 ut for salg: https://www.executivetraveller.com/news/thai-airways-is-selling-off-two-of-its-airbus-a380s
Bruktmarkedet for brukte 380 er bortimot dødt. Er det solgt noen brukte 380 foruten den ene til HiFly for et par år siden? Til og med HiFly fikk ikke det til å fungere.
Ok. Jeg mente på ingen måte spørsmålet spydig. Jeg var oppriktig interessert i om det er noen flyselskaper som vil prøve å få det til å gå rundt med 380. Jeg vil savne kjempen
Emirates kommer nok til å fly A380 i mange år til. ANA kommer (foreløpig) til å ha et par maskiner, og Singapore Airlines kommer nok også til å operere endel maskiner videre. SQ oppgraderer faktisk eldre A380 med ny kabin nå under pandemien. Korean Airlines og Asiana skal slå seg sammen, så der får vi jo se hva som skjer med A380. Lufthansa, Air France, Qatar og Etihad kommer neppe til å fly A380 igjen. BA og Qantas er vel fremdeles juryen ute enda... Personlig tror jeg det er lite sannsynlig at Thai kommer til å bruke de noe særlig videre.
Samme artikkel nevner det går rykter om at Thais 3 nye 777er blir levert med first. Så spørs det om de blir levert i det hele tatt.
Er flere andre (finner ikke link akkurat nå) som spekulerer i at de blir videresolgt direkte. Ang. first er det også endel å spare på å kutte ground-produktet, med check-in, lounge og ulike Golfbiler+staff. Mulig Spa-avd ryker også selv om de også er for business class. Ser ut til at de selger alt de har anledning til. I Bangkok var det "garasjesalg" fra TG med en rekke inflight-effekter som bestikk, servietter osv. Solgte visstnok godt. Lover ikke bra dette, men jeg håper at TG som selskap overlever. Likte godt TG F i A380, og direkteflight OSL-BKK i C er behagelig.
Et skritt nærmere en løsning, om alt går veien. Kunne nå bare denne koronaen forsvinne, så de kan få seg noen inntekter også... https://www.bloomberg.com/news/arti...approval-for-debt-restructuring-plan-kov5c9t7
Det blir spennende å se om de klarer å få lån uten statens hjelp. Noe av utfordringen til TG er fremdeles at de ikke har gjort avgjørende grep med utskifting av ledelsen. Absolutt ingen med kompetanse innenfor luftfart er satt inn der. De kutter halvparten av ansatte, men beholder ubrukelige ledere. Dette blir spesielt tydelig nå når det virkelig trengs bransjekunnskap. Se bare på hvordan Norwegian har kuttet til benet for å overleve. Kreditorene til TG hadde vel i realiteten ikke noe valg, litt som Norwegian. De måtte stemme ja siden konkurs betydde ingen penger tilbake. Slik sett er nå den "beste" tiden å gå unngå konkurs siden kreditorene ikke har noen oppside med dødt marked. Jeg håper selvsagt at TG klarer å overleve, men selv med normal drift vil de fremdeles gå med underskudd siden de ikke har tatt reelle grep.
Thai beveger seg også fort med tanke på å absorbere Thai Smile. https://www.aerotime.aero/articles/thai-airways-smile-airbus-fleet-merger De skal allerede ha tatt over fire A320 fra Smile og basert på rutekartet i Sørøst-Asia ser det ut som flere ruter allerede er tatt over. Her er det for øvrig ganske god tilgjengelighet i biz på mange ruter fra BKK til asiatiske destinasjoner.
Nå braker det i gang med mange ruter til Asia igjen, og med det så blir det igjen kamp om kundene og da vil prisene bli presset igjen. Så i vinter vil prisene endelig gå tilbake til en normal igjen