Til Cuba for å schpela golf (Virgin Upper Class, BahamasAir, Delta First)

Tråd i 'Reisebrev' startet av NKA_Pls, 28. des 2024.

1. livinspeed

livinspeed Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,375
    Bonuspoeng:
    93
    Dette her blir, som andre også nevner, særdeles spennende å følge med på når dere skal tilbake. Kos dere masse på Cuba (og resten), er veldig glad jeg tilbragte nærmere tre uker på kryss og tvers der i "mellom-ESTA-tiden" og ikke sliter med samme (potensielle) problemet nå.

Last edited: 03. jan 2025
  2. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    2,002
    Bonuspoeng:
    93
    Cuba er et drittland!

Jeg unner ikke min verste fiende et opphold her.

Det er ingenting som fungerer her! Nå har jeg klart å få en flik av wifi - etter 3 dager på en «resort».

Det startet med at koffert til samboer ble rundstjålet og ødelagt på Havana flyplass, også har det bare gått nedover derifra :eek: Mat, «resort», transport, betalingsmidler - dette landet her er bare helt bånn i bøtta.

Golfbanen var helt ålreit, da.

Jeg skal oppdatere reisebrevet når jeg får ordentlig nett, men fy f**** dette landet skal jeg aldri tilbake til!

oddA, AirMags, LaDuden and 9 others like this.
  3. livinspeed

livinspeed Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,375
    Bonuspoeng:
    93
    ...kontraster der, altså:D:D

4. Kalsnes

Kalsnes Medlem

Likes mottatt:
    807
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde også et brutalt første møte med Havana, med rundstjålet koffert på flyplass, matforgifting og store problemer med betaling. Men etter å ha funnet favorittbaren til Hemingway og praiet en gammel amerikansk bil i noen timer i god Mojito-rus, ble livet mye bedre.

Wiolenze liker dette
  5. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    971
    Bonuspoeng:
    93
    Se der, @NKA_Pls , med disse dokumenterte utsagnene kommer du kanskje inn i US på vei hjem?;)

6. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,564
    Bonuspoeng:
    183
    Har bare vært på Cuba en gang. Bodde på SPG-hotellet (husker ikke om det var Sheraton eller Fourpoints). I dag er definitivt førstevalget et av de to Kempinski i sentrum. De får alt til å funke! Cuba er litt Afrika+ så kreves litt research og tilpasning. Lettere nå med Skyteam. Ikke bekymret for ESTA når jeg har visum til USA.

McBuljo, livinspeed and Lnbre like this.
  7. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    2,002
    Bonuspoeng:
    93
    Det var en veldig god beskrivelse, @milehigh ! "Afrika+" er akkurat slik jeg ville beskrive det. Og morsomt at du nevner Kempinski - det hoteller var go-to på frokost (vi holdt på å stryke med av sult), middag - og uttak av kontanter!

Nå er status at vi er på Marriot Courtyard i down town Nassau - klare for å begynne å fly hjem i morgen. Vi har akkurat fortært en BLT og burger bestilt med room-service, og vi fråtser i internett! Utrooolig deilig å komme seg til et land som fungerer (her har de f.eks pynt, strøm, vanntrykk, det er ikke søppel i gatene og maten har smak).

Når jeg nå har fått Cuba litt på avstand, sitter jeg og reflekterer litt her i karbohydratrusen (nå har vi ikke spist et godt måltid på 5 dager - eller grønnsaker for den saks skyld) og starter med å dele litt fra turen.

Oppdatering 1 (før refleksjoner):

Det meste sies vel med at Cuba ikke klarer å produsere nok strøm til at hovedstaden kan ha på lys - og at cubanerne ikke ønsker å bruke sin egen valuta (cubanske pesos).

Grunner til at Cuba er et drittland som jeg aldri skal tilbake til:
    • Vi burde vel tatt hintet da vi så kofferter med plast rundt (og noen byttet hvilket bagasjebelte som håndterte kofferter fra filghten vår - to ganger under losing av kofferter) - men det sugde skikkelig å vente i to timer - på å bli rundstjelt på HAV.
    • Bussen vi hadde bestilt til Varadero var mildt sagt i dårlig stand (med tørkepapir i ventilasjonskanelene over meg).
    • Bussen kjørte ti minutter før planlagt avgang
    • Det slo oss at det vi trodde var ubebodde hus - slettes ikke var ubebodde hus.
      Men Cubanerne har ikke råd til å ha på lys - hele Matanzas by var sort.
    • Midt i jungelen så jeg ei rønne som fikk meg til å tenke på hvor ille det må ha vært å bo i det huset engang. Men neida - plutselig løper det tre unger rundt fra et hjørne og spiller fotball. Uten strøm, vann, vinduer eller naboer.
    • Motorveien var en populær lekeplass for barna.
    • Internett fungerte bare på 50% av apppene?
    • Stryk det - internett fungerer ikke.
    • Bussen måtte stoppe på motorveien fordi en familie med (magre) geiter gikk over veien
    • Bussen måtte stoppe på motorveien fordi det var et hull som krevde null hastighet
    • Det virker sjarmerende med gamle amerikanske biler - men disse bilene blir jo kjørt fordi cubanerne ikke får tak i nyere biler (som man ikke forstår før man ser nøden på nært hold)
    • Alle de gamle bilene medfører mye eksos, totaktsoljelukt, smog, og en kronisk mild hodepine.
    • Vi har 6 banker - og kun DNB-kort og app fungerte sånn nogenlunde.
      "Gøy" med bankbingo. Mesteparten av pengene mine var på Revolut, så dette ble en stressende affære.
    • Maten!
      Maten smakte ingenting - og var enkel og dårlig - på alle steder vi spiste. Cubanerne har ikke gode produkter - nå må de også importere sukker. Vi har heller ikke klart å få i oss grønnsaker på 5 dager(!) Ikke engang sitron hadde de.
    • I Havana var det én bygning som ikke ser ut som den er i en krigssone
    • Doen hadde ikke nok vanntrykk til å spyle ned
    • Heisene fungerte ikke
    • TV-stasjonene har bare russiske programmer (som er på grensen til å være parodiske)
    • Vi brukte vel 1/3 av tiden vår på å være sultne og stå i kø for å få tatt ut kontanter.
      Det er jo en gøy aktivitet på ferie.
    • Kursen man får fra staten som turist er helt svekka. Vi fikk høre at ingen veksler slik - og at svartebørsen enkelt gir deg 80% bedre kurs. Meeen dette fungerte ikke med våre kort (som var sperret)

Før førsteinntrykket ble dårlig:
    IMG_3303.JPEG

IMG_3312.JPEG IMG_3361.JPEG

Fremme på hotellet - etter en pirattaxitur med noen heller lugubre typer:
    IMG_3470.JPEG IMG_3483.JPEG

Det blåser på Varadero! Golfbanen lå heldigvis i le.
    IMG_3499.JPEG

Hotellet tok seg jo bra ut på bilder, men bygningsmessig vedlikehold hadde det ikke sett.
    IMG_3545.JPEG

Golfbanen var helt innafor. Kanadiere og russere var de flittigste brukerne. IMG_3627.JPEG IMG_3633.JPEG IMG_3708.JPEG

Det er ikke ofte jeg blir nervøs på tur, men når jeg faktisk går tom for penger, og vi måtte kjøpe en bussbillet - og samtlige bankterminaler, minibanker og vekslingskontorer rett og slett ikke fungerer - det var ingen god følelse. Her brukte jeg de siste kontantene vi hadde for å leie en taxi og dra på minibankjakt (som feilet). Løsningen ble å gå innom 7 hotell - hvorav det siste hadde en internettlinje som tillot oss å ta ut kontanter på vekslingskontoret.
    IMG_3787.jpeg IMG_3791.jpeg IMG_3854.jpeg

Cuba Libre fra cart lady. IMG_3825.jpeg IMG_3894.jpeg

Ikke spesielt god plass (eller lukt) på bussen fra Matanzas til Havana.
    IMG_3995.jpeg

Last edited: 08. jan 2025
  8. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    2,002
    Bonuspoeng:
    93
    Da sitter vi på ankomstloungen på LHR. Det er noe med Virgin, altså. De er faktisk svært behjelpelige (jeg føler de alle sammen yter "mer enn forventet"). I tillegg er de hyggelige!
    Vi har akkurat landet og tatt en dusj her. Turen over dammen var en av de mest behagelige flyturene jeg noensinne har hatt! Greit nok at noen flyselskaper i SkyTeam er en nedgradering, men Virgin er virkelig en oppgradering fra det meste annet. Virgin minner meg litt om ANA?...

Turen hjem får bli neste innlegg.

Uansett: Det er rart å tenke på at jeg akkurat har sittet i 11 000 meters høyde over havet og bestilt akkurat den maten jeg har lyst på - mens jeg for 4 dager siden var på et hotell hvor det var vakter ved buffeten som passet på at folk ikke tok "for mye" ost og kjøttpålegg :rolleyes:

Refleksjoner:
    Cuba er et drittland. Når jeg nå har fått landet litt på avstand er det flere tanker som fester seg.
    • Cubanerne fremstår som stolte. Vi så mange plakater og veggmalerier (som så forholdsvis nye ut) - med spanske slagord som "sosialisme eller død", "her gir ingen seg", "tenk med hjertet, tenk for landet". De har jo såvidt mat, så de har tydeligvis valgt død.

• Dette ble en litt annerledes tur enn det jeg trodde. Vi gjorde definitivt nok ikke nok lekser, og reisen ble mer av en "oppleve noe annet"-tur enn kun en avslappende ferie til et ferieparadis.

• Jeg har vært i fattige land før, men det som var nytt med Cuba var at det ikke var mulig å unnslippe fatigdommen. Det var ingen rike deler. Alle virket like fattige. Til og med Hotel Kempinski Manzana i sentrum var ikke mye å skryte av (maten smakte ingenting). Det dysfunksjoneller har gjennomsyret alle samfunnslag og alle bransjer. Hvorfor skal noen gidde å lage gode produkter - om de ikke får betalt for strevet?
    Som tidligere lokalpolitiker tenker man jo litt over slike ting - og hvordan samfunn fungerer. Som bringer meg over til hvorfor de virker så stolte av landet sitt. Et land som har mange muligheter til å bli et paradis - med enormt vakker natur, og et frodig jordsmonn. "Helten" Fidel Castro la grunnlaget for elendig styring, konsekvensene av en feilslått ideologi og korrupsjon. Mye av forklaringen på hvorfor dette ble slik ligger kanskje i propaganda og ytringsfrihet...

Før denne turen har jeg aldri tenkt over at det ikke nødvendigvis er samsvar mellom hvor mye klaging det er i et land - og hvor ille landet er. Vi ble vennlige med noen servitører som ble varme i trøya etterhvert. Grunnen til at man ikke hører så mye om hvor ille Cuba er - er fordi innbyggerne ikke kan klage. Fengsel for kritisering av myndighetene var en reell frykt. Noe å tygge på neste gang jeg hører noen klage. Det å kunne klage er faktisk ikke gitt.

Servitørene vi ble kjent med forklarte at alle i landet vil det samme: Ut.
    De har ikke noe håp for fremtiden. To av de vi snakket med var 27 og 28 år gamle, men så ut som de var 40. De bodde (ufrivillig) sammen med foreldrene - og tjente under $30 i måneden. I tillegg så jeg at de begge manglet jeksler. "Innkasteren" på det samme stedet var også en veldig hyggelig kar. Han hjalp oss med mange saker, og virket som en vennlig sjel - som tok vare på et par hunder på plazaen. Han jobbet 16 timer i døgnet som innkaster - en svært utakknemlig jobb. Han hadde magesjau, men sykedager eksisterer ikke i Cuba. Han manglet også en del tenner (men var ung) - og han kunne fortelle om en kusine han mistet i forrige uke til lymfekreft - en person han hadde vokst opp sammen med. Hun døde som 27-åring - av en behandlingsbar krefttype. Legene (som han absolutt ikke bærte nag til) - hadde rett og slett ikke noe medisiner eller utstyr. Legene i landet var mer samtaleterapauter enn leger, og den eneste behandlingen de kunne tilby var "har du penger til å dra til utlandet og kjøpe medisin x og y - så må du gjøre det). Vi ga ham en klem og noen penger (som han høflig nølet noe med å ta imot), men det ble et rørende øyeblikk og noen tårer etter den samtalen.

Jeg tenkte å dele et par runder til med bilder fra Havana.
    En serie med hvordan det faktisk var - og en serie fra de få turistvennlige delene av byen som man gjerne deler på Instagram (og ser i regjeringens turismepropaganda):

Hvordan Havana egentlig var:
    Køer for alt. Vi stod nok 4 timer i kø på 2 døgn - for å ta ut kontanter. Den ene gangen gikk minibanken tom rett før vi kom først i køen. Det var tilfeldig hvor man tok euro, pesos eller dollar - og det er kun pesos vi fikk tak i. Ingen tok kort. En av svartebørsdollarselgerne fortalte om en fransk familie på 6 på tur som fikk panikk - rett og slett fordi de ikke klarte å kjøpe mat til ungene. Vi var også mye sultne (og fikk føle en smule på nøden cubanerne opplever til daglig):

Utsikten fra hotellromvinduet. Helt vanlig standard. Alle bygg er bebodde.
    IMG_4038.JPEG

Hotellet "Havana Dream" kan anbefales. Svært god plassering, og serviceinnstilt betjening. Vi fikk f.eks beholde rommet til kl. 16 ved utsjekk - fordi de ikke hadde noen bookinger på det rommet den dagen.
    IMG_4047.JPEG

De eneste byggene som ikke så bombet ut var hoteller. Hotellene var de eneste unntakene.
    IMG_4056.JPEG

Dagens første kø for å få tatt ut kontanter: Kl. 08:30 på morningen.
    Det å selge plassene fremst i køen var big business (som vi ikke anvendte oss av)

IMG_4067.JPEG

Kø nummer to for å ta ut kontanter. Bygget til venstre i bildet er et hotell.
    IMG_4069.JPEG

Så fornøyd blir man etter to timer venting på cash. Løsningen ble en vekslingsbod vi oppdaget på Kempinski (men det ble også vrient etterhvert fordi den dårlige linja begynte å reservere beløp og gi oss "ikke godkjent" istedenfor at vi fikk tatt ut pengene. Det var ikke noen god følelse - og vi begynte faktisk å gå tom for penger (Revolut er blokkert i Cuba).
    IMG_4074.JPEG

Brød-kø for cubanerne. Brød er en regulert vare - og i stor mangel. Stakkars, stakkars folk.
    IMG_4094.JPEG IMG_4107.JPEG

Vi forsøkte å komme oss til et sigarfabrikkmuseum - meeen det var stengt (ingenting fungerer på Cuba). Alle gatene og torg og parker var forøvrig fulle av søppel og alt luktet piss.
    IMG_4110.JPEG

En gjennomsnittlig Habanesisk gate.
    IMG_4111.JPEG

Kø nummer tre for dagen for å få tatt ut cash.
    IMG_4200.JPEG IMG_4286.JPEG

En dør på gateplan stod åpen. Dette var gjennomgående standard.
    IMG_4287.JPEG

Dag nummer to - og dagens første kø for å få tatt ut cash. Cubanerne så dessverre ikke ut til å bry seg mye om to timers kø for cash...
    IMG_4289.JPEG

En av få vanlige butikker vi så (vi så aldri noen matbutikker - kun private utsalg fra trappeoppganger). Butikken hadde kanskje varer i 1/5 av lokalet?
    IMG_4315.JPEG

Det er aldri så ille at det ikke er godt for noe! Jeg har hørt at det har snødd litt mens vi har vært borte? Puddelen Robin er langt mer glad i snø enn meg! :D
    IMG_4353.JPEG

Last edited: 09. jan 2025
  9. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    2,002
    Bonuspoeng:
    93
    For de som ikke følger meg på Snapchat (nick: Nussekozepusen), så kan jeg informere om at det ble en spennende innsjekk på Nassau i går!

Først ble det en del murring ved ankomst fra Cuba. Min samboer, som jeg med vilje ikke har informert om sjansene for fengsel - fordi hun blir veldig nervøs i alle grensekontroller - rotet oss nesten litt ned i et hull fordi hun mente at det grensevakten sa ikke ga mening :D Men, etter tilkalling av en bahamisk grensevakt til, litt sweet talk og noen juridiske betraktninger fra meg - samt et skjermbilde av godkjent ESTA - slapp vi inn til Bahamas - under tvil. Skjermbilder av ESTA er gode å ha - selv om jeg ikke helt forstår hvorfor de legger så stor vekt på det (de er jo enkle å få til å fremstå som nye).

Ved avreise ble det noen spørsmål om ESTA ved innsjekk (skjermbilde av godkjenningen var igjen tilstrekkelig). Og jeg valgte å fortelle sambo om hele situasjonen hvor vi kanskje havnet i arrest - rett før sikkerhetskontrollen. Vi var jo ferdige, ingen fare lenger - så jeg fortalte henne om situasjonen. La oss bare si det slik at hun har vært lykkelig uvitende! :D

Men!
    Vi var jo ikke ferdige! Etter sikkerhetskontrollen kom vi jo til pre-clearance med customs og border-protection! :D:D:D Dumme meg fortalte henne det for tidlig! La oss bare si at vi begge hadde ganske høy puls mens vi ventet på å bli intervjuet. På utreise klarte den cubanske grenseagenten å stemple passene våre - selv om jeg forespurte å slipp stempel (med min svært begrensede spansk). Mens vi ventet hørte vi f.eks ei dame som måtte forklare tidligere og fremtidige reiseplaner - og informasjon om hun noengang hadde blitt arrestert :eek:

Men!
    Vi har en "reiseflaks" som slo til!
    Vår grensevakt spurte bare om hva end destination var, og om vi hadde med oss noe frukt eller tobakk (1/2 er jo ikke så ille). Etter en kjapp fotografering - var vi gjennom - og klare for avreise til ATL ;) Han kunne bare ha bladd i passene, så hadde vi hatt trøbbel :p Jeg la merke til at han ikke scannet passet - så alt gikk tydeligvis gjennom Face-ID? Jeg hadde forøvrig blingset (erremulig) på hvor vi hadde 12 timer til overs. Det var ikke i ATL, men i LHR. Med risky ESTA-status hadde vi nok uansett ikke gått landside i ATL...

Uanskvett: Her er mer "instagramvennlige" bilder fra Havana - vi fikk jo faktisk til å kose oss litt også - selv om maten ikke er noe å skryte av, så er definitivt drikken det!

IMG_4019.JPEG IMG_4063.JPEG IMG_4109.JPEG IMG_4129.JPEG IMG_4145.JPEG IMG_4157.JPEG IMG_4178.JPEG IMG_4193.JPEG IMG_4263.JPEG IMG_4292.JPEG IMG_4299.JPEG

Last edited: 09. jan 2025
    Lillegutt, Pingus, mathiasfe and 20 others like this.
  10. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    2,002
    Bonuspoeng:
    93
    Siste innlegg fra oss fra denne turen her.

Da jeg har delt mine tanker om Cuba, tenker jeg å bare skildre hjemreisen i dette innlegget.

Delta:
    Første gang jeg flyr Delta, så det var spennene å prøve.
    Jevnt over et godt inntrykk. Litt dumt at vi ikke fikk annet enn snacks-servering, men forståelig da turen fra NAS-ATL kun var på 1:45. Veldig proffe kabinansatte som håndterte et fullt fly på en god måte (det var helt tydelig hvem som var skjefen ombord). Setene var store og gode - og IFE fungerte både godt - med en spesielt god skjerm - og mye bra utvalg. Ikke så mye mer å si om den turen (på en 737-900) - bortsett fra at det er første gang jeg har fått øl (kun) i et glass :D

ATL:
    Fyttigrisen for en svær flyplass! Hartsfield Jackson var jo enorm!
    Delta Skyclub var en bra lounge. Overraskende godt utvalg av både varm- og kaldmat. Og mange europeiske smaker (dill-potetsalat, hummus, mye olivenbasert mat). Det virket som man måtte betale for noen "premium cocktails", men de vi prøvde var både ordentlig laget og gratis. Vel bemannet lounge - og når noe av maten gikk tomt kom det ny med én gang (igjen - rart å tenke på at det var vakter ved osten på Cuba, mens to timer unna er det bokstavelig talt uendelig - og gratis - ost :rolleyes:)

Virgin:
    Jeg hadde gledet meg til å prøve A350-1000 hjem - og fytti den leverte! Maskinen var fra 2021 - og jeg tror dette faktisk er den aller mest behagelige flyturen i biz jeg noengang har hatt. Evt. på nivå med "The Room" med ANA biz.
    De største lyspunktene:
    • Betjeningen.
      Så proffe, hyggelige, og serviceinnstilte de var! Det er helt tydelig at de har fått svært god opplæring i service. De klarte alltid liksom å yte "mer enn forventet" - og de løste alle saker. Vi hadde nesten full biz-kabin også - og det så ut som ca. 32 mennesker hadde 5 dedikerte verter. Sjeldent at jeg føler at de har både tid og ønske til å slå av en prat på det nivået som Virgin gjør.
    • Mulighet for å lufte selv.
      Egentlig en liten sak, men det var to lufteventiler til oss! Jeg kan ikke telle hvor mange ganger biz-kabiner er aaakkurat én til to grader for varme for meg - som gjør det vanskelig å sove. Med mulighet for regulering av dette selv ble temperaturen perfekt!
    • Mulighet for å gå ut i midtgangen selv med nedfelt brett til servering. Igjen, liten sak, men utrolig kjekt.
    • Generell komfort på setet.
      Det var en av de penere kabinene jeg har sett - og kanskje det mest komfortable biz-setet jeg noengang har sittet i.

Så glad blir man når man smaker god mat for første gang på 5 dager (room-service på Marriot Courtyard i Nassau). Dette var også første gang på 5 dager vi hadde fått tak i grønnsaker.
    IMG_4359.JPEG

Delta i 2-2 konfig på Domestic First (biz) - 737-900
    IMG_4373.JPEG IMG_4376.JPEG IMG_4378.JPEG

Delta Sky Club i ATL. Absolutt innafor.
    IMG_4390.JPEG

Virgin Upper Class ATL-LHR. A350-1000 fra 2021
    IMG_4395.JPEG

Sambo spør alltid "ER DET PYSJ?!!" Og ja, det var pysj. Den var svært komfortabel (og man ble ikke så varm i den). Ved utlevering av pysj blir hun både glad og stolt :D
    IMG_4404.JPEG IMG_4416.JPEG

Definitivt en av de penere kabinene jeg har vært i.
    IMG_4417.JPEG IMG_4418.JPEG

Pluss for skifte-sete og vindu på do. Bildet er tatt med blitz.
    IMG_4423.JPEG IMG_4429.JPEG IMG_4432.JPEG

Fremme på refreshment-lounge på LHR. Her var det rett i dusj - og avslapning i flere timer. Svært hyggelig betjening her også (som faktisk fikk deg til å føle deg velkommen). Gøy med ansatte som virker stolte av jobben sin!
    IMG_4434.JPEG IMG_4438.JPEG

Tusen takk til dere for følget på turen! :D

Last edited: 11. jan 2025
    Lillegutt, Earl, Lnbre and 23 others like this.
  11. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,101
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for turen :)

NKA_Pls liker dette
  12. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,381
    Bonuspoeng:
    183
    Er det ein slafs ankomst lounge på LHR? Hadde du SK videre hjem?

13. obay

obay Veteran

Likes mottatt:
    6,951
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for reisebrevet!

14. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    2,002
    Bonuspoeng:
    93
    Ja til begge :)
    Virgin har ankomstlounge (Revivals) - som befinner seg etter imi og bagasje på T3 LHR. SK hjem til OSL :)

snus_mumrikken liker dette
  15. AirMags

AirMags Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for turen! Virker som dere har kost dere masse!

NKA_Pls liker dette
  16. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,934
    Bonuspoeng:
    93

Del denne siden