Til Taiwan med EVA i premium økonomi

Tråd i 'Reisebrev' startet av bombusfervidus, 19. mars 2024.

  1. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,373
    Likes mottatt:
    3,639
    Bonuspoeng:
    113
    God (gutte)tur!
     
    bombusfervidus liker dette
  2. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Da var tiden for ombordstigning kommet.

    IMG_6863.jpeg

    IMG_6864.jpeg

    Ombordstigningen var litt forsinket da BR67 kom inn litt senere enn planlagt. Men det gjorde ikke noe. Da ombordstigningen først var i gang, var den meget effektiv. Alle ombordstigningsgrupper hadde egen kø. Så det gjaldt å stå i riktig kø.

    Første blikk av seter i premium økonomi i 2-4-2 konfigurasjon er meget positivt. Bra plass i både bredde og lengde.

    IMG_6867.jpeg

    IMG_6866.jpeg

    IMG_6869.jpeg


    IMG_6870.jpeg

    Det er til og med egen meny og amenity kit i premium økonomi.

    IMG_6873.jpeg

    IMG_6874.jpeg

    Det får bli siste oppdatering på en stund. Snart må mobilen settes i flymodus.
     
    Last edited: 21. mars 2024
    Skippy, Kalsnes, EndreD and 33 others like this.
  3. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Det er mulig å «kjøpe» 30 minuters tilgang til internett for 0 USD. Så jeg tenker at noe fornuftig må jeg jo gjøre når det er gratis nettilgang.

    IMG_0984.png
    Det var ingen servering før takeoff. Ikke overraskende, egentlig. Vi sitter jo til tross til tross alt i en økonomi klasse, bare i en bedre utgave. Så fort belte-på-lyset var av, startet servering av drikke og håndkle. Det er faktisk ordentlig håndkle som ble utdelt.

    IMG_6884.jpeg

    IMG_6885.jpeg

    Både tøfler og hodetelefon av god kvalitet ble delt ut.
    IMG_6886.jpeg

    Vi som bestilte mat på forhånd fikk utlevert mat først. Maten smakte ikke så verst, men guttungen klagde på st kyllingen var litt sterk.
    IMG_6888.jpeg

    IMG_6889.jpeg

    Ordentlig kald is ble delt ut etter at ca. en liten halv time etter matserveringen.
    IMG_6891.jpeg
     
    Last edited: 22. mars 2024
    Kalsnes, EndreD, Kristian and 26 others like this.
  4. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Fordel med to telefoner er at det er mulig å få kjøpe gratis nettilgang to ganger. :D Guttungen trodde at det var derfor jeg tok med meg to telefoner. Men sannheten er at jeg har taiwansk sim-kort i den andre telefonen. Så slipper jeg å bytte sim-kort. (Ja, jeg er lat…)

    Ca. To timer før landing, var lyset i kabinen slått på igjen. Da har lyset vært av et sted mellom fem og seks timer. Regner med det er snart matservering igjen. Og vi er ikke langt unna Bangkok.

    IMG_0985.jpeg
     
    Last edited: 22. mars 2024
    EndreD, Kristian, NoLimit and 18 others like this.
  5. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    939
    Likes mottatt:
    328
    Bonuspoeng:
    63
    Var UA loungen åpen helt til boarding startet? SQ-loungen på LHR er vel stengt nå for oppussing. Hvordan var setene sammenlignet med SAS og andre prem eco seter? Ser ikke ut til at det var leggstøtte bortsett fra på rad 1?
     
  6. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    United Club var åpen helt til boarding startet. Sikkert gjort en avtale med SQ-lounge. Det er ingen leggstøtte i premium økonomi hos EVA, kun fotstøtte. Jeg føler at det er litt bedre plass i premium økonomi-seter hos EVA. Recline til setene er jo knallbra og selve setet skyves litt fremover når jeg legger ned seteryggen. Jeg sov i alle fall ganske behagelig i nesten seks timer.
    IMG_6919.jpeg

    IMG_6918.jpeg
     
    EndreD, Kristian, NoLimit and 25 others like this.
  7. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    BR68 flyr til Taipei via Bangkok. Så vi måtte pent gå av flyet og gjennom sikkerhetskontroll. Siden vi gikk av før alle andre i økonomi, og sannsynligvis få i business skulle videre til Taipei, var det ingen kø da vi kom til sikkerhetskontroll.

    IMG_6901.jpg

    EVA sin lounge på BKK har nokså lik stil som sine lounger på TPE. Det var heller ikke folksomt. Utvalg av mat og drikke synes jeg er godkjent, men ikke mye mer. Det ble ingen mat på oss, men litt drikke og is. Vi tilbrakte ca. en liten halvtime i loungen før vi gikk tilbake til flyet.

    IMG_6902.jpg

    IMG_6903.jpg

    IMG_6905.jpg

    IMG_6906.jpg

    IMG_6907.jpg

    IMG_6908.jpg IMG_6909.jpg

    IMG_6910.jpg

    IMG_6911.jpg

    IMG_6913.jpg

    Alle passasjerene ble kontrollert før de ble sluppet inn i venteområdet.

    IMG_6917.jpg

    Vi koste oss med litt Toblerone før matservering.

    IMG_6922.jpg

    På denne korte turen var det ingen velkomst før matservering. Matserveringen startet med en gang sikkerhetsbelte-lyset var av. Jeg valgte biff og ris og guttungen valgte spaghetti. Smaken er absolutt godkjent!

    IMG_6932.jpg

    IMG_6933.jpg

    Tre timer senere landet vi på TPE.

    IMG_6937.jpg

    Det var ingen kø da vi kom til passkontroll, verken for taiwanere eller reisende med utenlandsk pass. Fra vi gikk av flyet til vi fikk bagasjene våre tok det ca 20 minutter. På TPE virker det som bagasjer med priority tag kommer ut først. De første koffertene som kom ut på bagasjebåndet hadde priority tag.

    IMG_6938.jpg

    Vi hadde dessverre tre kofferter med 15 kg hver. Så vi gadd ikke å ta MRT til Taipei selv om hotellet vårt ligger rett ved Taipei station. Det var faktisk litt kø, så vi måtte vente ca. ti minutter før vi kom av gårde.

    IMG_6941.jpg

    Om man skal til Taipei-byen, koster det mellom 1200-1900 NTD. Turen vår endte opp med 1350 NTD.

    IMG_6945.jpg

    Hotellet vårt, Caesar Park Hotel, ligger rett ved Taipei Station https://taipei.caesarpark.com.tw/en/about/

    IMG_6949.jpg
     
    Skippy, Kalsnes, EndreD and 25 others like this.
  8. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Vi sov litt lenger i dag siden vi først kom oss i seng etter midnatt i går. Da vi gikk ut av hotellet, så vi Taipei Station på andre siden av veien.

    IMG_6952.jpg

    Vi var på jakt etter vann og det er kjekt å se at det en Family Mart like like rundt hjørnet. Vi fikk med oss et par "te-egg" (茶葉蛋/cha-ye-dan) og et par flasker vann. På Taiwan kan vann fra springen absolutt drikkes, men smaken er ikke så god. Så jeg pleier å ha noen flasker vann liggende på hotellet når jeg er på Taiwan.

    IMG_6950.jpg
    Like ved hotellet er det en kjent biffnudler-sjappe. Så vi tenkte at dagens lunsj ble biffnudler (牛肉麵/niu-rou-mian) Den er godt gjemt i en trang sidegate. Denne biffnudler-sjappa har vært her siden 1951 og nå har sønnen til grunnleggeren overtatt driften.

    IMG_6953.jpg

    Både turister og lokalbefolkning besøker denne sjappa. Så køen var lang. Vi rakk å stå i kø i en halvtime da bildet under ble tattt.

    IMG_6956.jpg

    Sjappa er ikke stor, kun plass til 20-25 gjester om gangen. Åpningstiden er fra kl. 08:00 til kl. 20:00. Hadde jeg visst at køen skulle bli så lang, så hadde jeg og guttungen kommet hit og spiste sen frokost istedenfor.

    IMG_6957.jpg

    IMG_6962.jpg

    Surkål (酸菜/suan-cai) blir ofte servert sammen med biffnudler. Jeg personlig aldri spiser biffnudler på steder som ikke serverer surkål. Der går grensen! :D

    IMG_6958.jpg

    Mens jeg og guttungen ventet på biffnudler, hadde jeg marinert tofumasse (蘭花干/lan-hua-gan) som forrett.

    IMG_6961.jpg

    Så kom buiffnudler.

    IMG_6967.jpg

    Så mye surkål pleier å ha når jeg spiser biffnudler. .

    IMG_6968.jpg

    Etter maten dro vi Carrefour og handlet litt godteri som guttungen vil ha med seg hjem til Norge og jeg kryddere og dressing som ikke kan skaffes i Norge.

    IMG_6970.jpg

    IMG_6971.jpg
     
    Skippy, Kalsnes, EgilSk and 26 others like this.
  9. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Etter handleturen på lørdag reiste jeg på klassetreff med noen av venner som jeg gikk på barneskole sammen med. Guttungen ville heller være igjen på hotellet alene, og han fikk ønsket sitt oppfylt. Vi dro til et sted som heter "Taiwan Bistro" som forresten har flere filialer i Taipei. Dette stedet er izakaya-lignende sted og serverer både øl, cocktail, drinker, shots osv. Når det gjelder mat, serverer de tradisjonelle taiwanske retter, f.eks. grillmat og bresert mat, som egner seg til deling. Jeg hadde ambisjon om å ta bilder av alle rettene vi bestilte, men etter et par drinker glemte jeg selvsagt det fullstendig. :oops: Jeg ble opplyst om at de har meny på engelsk, noe som er hyggelig for turister. Om noen vurderer å besøke "Taiwan Bistro", er det anbefalt å bestille bord på forhånd. Det kan gjøres via en webside som har engelsk oversettelse.

    Her har vi i alle fall et bilde av min første drink som besto av juice fremstilt av røkte plummer og gin og bresert mat, syltet agurk og syltet tomat.

    IMG_6979.jpg
    IMG_6981.jpg

    Dagen etter dro jeg og guttungen til en av flere mange spisesteder som serverer frokost i nærheten av hotellet. Taiwan har lang tradisjon med å spise frokost ute. Mange kjøper frokost på vei til jobb og spiser på arbeidsplassen eller skolen. De fleste av disse spisestedene åpner allerede kl. 06:00, og noen åpner enda tidligere. Mange steder tilbyr sitteplasser og noen tilbyr kun take-away. Denne gangen havnet vi på et sted som serverer meget vanlig tradisjonell taiwansk frokost. Her tok jeg bildet av stedet mens jeg sto i kø for å bestille mat.

    IMG_6991.jpg

    IMG_6994.jpg

    IMG_6995.jpg

    Det jeg har lagt merke til er at stadig flere og flere spisesteder og restauranter ved eller nær turistattraksjoner gjerne har meny på engelsk, og mange har til og med både oversettelser og bilder av matretter. Mange av dem er synlige/lett tilgjengelige, men noen ganger må man kanskje spørre eksplisitt.

    Jeg og gutt ungen spiste ganske solid frokost i dag. Øverst på bilder hadde vi "Xiaolongbao" (小籠包) som er dampet bolle med kjøtt, grønnsak og litt suppe i. Det finnes en annen variant som har enda tynnere hud/skinn som har enda mer suppe i. Noen kaller dem gjerne "Xiao-long-tang-bao" (小籠湯包) der "tang" betyr "suppe". " På høyre siden av Xiaolongbao har vi "Roubao" (肉包), som også er dampet bolle, men med kun kjøtt inni. På venstre siden rett under Xiaolongbao, er det noe som heter "Shao-bing-you-tiao (燒餅油條) som består av "Shao-bing" og "You-tiao". "Shao-bing" er ovnsbakt hveterull og "You-tiao" er fritert brødstikk. Her har jeg bestilt Shaobingyoutiao med egg. Under Shaobingyoutiao har vi både lefse med omelett (蛋餅/dan-bing) og redikkake (蘿蔔糕/luo-bo-gao). Til høyre har vi iskald (søt) soyamelk (豆漿/dou-jiang). Et slik frokoststed serverer både kald og varm soyamelk. Så hadde jeg to små asjetter med litt soyasaus og chilisaus.

    IMG_7001.jpg

    Litt senere på dagen ville guttungen ha litt dessert, så det ble doughnut og boblete.

    IMG_7006.jpg

    IMG_7007.jpg

    På kvelden var det familiemiddag sammen med tanter, onkler, kusiner og fettere med hjemmelagde retter. Skal ikke gå i detalj av hva disse matrettene er, men heller en illustrasjon av hvordan en familiemiddag kan se ut blant taiwanere.

    IMG_7012.jpg
     
    funkenstein, Skippy, Kalsnes and 27 others like this.
  10. Duxton

    Duxton EBG - SIXT Diamond

    Innlegg:
    199
    Likes mottatt:
    204
    Bonuspoeng:
    43
    Her var jeg også og spiste biffnudler :)

    IMG_20230429_132529.jpg
     
    EgilSk, cooolcatz, Kristian and 11 others like this.
  11. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Denne sjappa er rett og slett den beste i nabolaget!
     
    Spielhaug liker dette
  12. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
    Da blir det biffnudler med surkål nesten gang det er Taiwan.

    Huff, men ikke med EVA :(, antakeligvis.
     
  13. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,401
    Likes mottatt:
    8,732
    Bonuspoeng:
    183
    Kult med sånne insidertips, altså. Keep em coming!
     
  14. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Dagen etter familiemiddag startet jeg med å reise innom folkeregisteret i bydelen jeg formelt ble flyttet til for noen måneder mens jeg var i Norge. (Ja, jeg er faktisk folkeregistrert på Taiwan selv om jeg bor og jobber i Norge). Så jeg måtte komme hit for å fornye ID-kort. Etter besøket hos folkeregisteret, dro jeg til Taiwans nasjonalt helseforsiktingsbyrå for å skaffe meg nasjonalt helseforsikringskort som er godkjent som ID-kort. Svindel er blitt et såpass stort problem på Taiwan, at enkelte ganger må man vise to forskjellige godkjente ID-kort for å få gjort ting, f.eks. åpning av bankkonto, skaffe seg sim-kort osv. I fjor brukte jeg pass som ID-kort nr. 2, men synes det er upraktisk å gå rundt med pass. Etter å ha ID-kort nr. 2 i hånden, dro jeg til en bank og skaffet meg bankkonto og debetkort. Alt disse fikk jeg unnagjort i løpet av tre timer. .

    IMG_7022.jpg

    IMG_7025.jpg

    IMG_7026.jpg

    IMG_7183.jpg

    Digitalisering av tjenester i det offentlige på Taiwan er dessverre milevis bak det vi er vant til I Norge, men det offentlige på Taiwan er i det minste veldig effektive og hjelpsomme når man først møter opp. Dette må feries med en liten runde shopping! :D Vi dro til en stor outlet som ligger ca. 40 minutter unna Taipei Station og TPE med kollektiv transport.

    mitsui.jpg

    IMG_7029.jpg

    IMG_7028.jpg

    Jeg og guttungen hadde en litt enkel lunsj i dag, taiwansk fritert kylling (炸雞/zha-ji) og kjøttsuppe (肉羹/rou-geng)

    IMG_7033.jpg

    IMG_7034.jpg

    Om man velger å reise med Flyplass-MRT, går shuttle-bussen fra Linkou-stasjon.

    IMG_7037.jpg

    Vi endte opp med nye sko til meg og guttungen. Fruen i huset ba oss beherske oss litt med shopping før vi dro, og jeg synes at vi i høyest grad har fulgt hennes (an)befaling.

    IMG_7067.jpg
     
    funkenstein, Kalsnes, EgilSk and 19 others like this.
  15. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Endeling fikk vi tid til å besøke nattmarked. Nanjichang-nattmarked (南機場夜市) har et godt rykte på seg og jeg besøker gjerne dette nattmarkedet hvis jeg er på denne delen av byen.

    IMG_7040.jpg

    IMG_7042.jpg

    Retter som dere ser i bildet under er veldig som jeg spiste mye av da jeg var liten.

    - Øverst til høyre; bresert ris med svinekjøtt og -svor i soyasaus (滷肉飯/lu-rou-fan).
    - Øverst til venstre; Vintermelonsuppe med ribbe. (冬瓜湯/dong-gua-tang)
    - Nederst til høyre; Riskake i bambusrør. (筒仔米糕//tong-zi-mi-gao)
    - Nederst til venstre: Breserte griseføtter i soyasaus. (豬腳/zhu-jiao)

    IMG_7046.jpg

    Populæare spisesteder/matboder er det alltid kø i "rushtid".

    IMG_7051.jpg

    IMG_7054.jpg

    Jeg elsker stinkende tofu(臭豆腐/chou-dou-fu). Dessverre kan ikke guttungen si det samme. Det ble rett og slett for mye for ham.

    IMG_7058.jpg

    IMG_7060.jpg

    IMG_7061.jpg

    Istedenfor stinkende tofu, fikk guttungen eggkake (雞蛋糕/ji-dan-gao).

    IMG_7064.jpg

    IMG_7066.jpg

    Ellers finner man boder som denne i alle nabolag i Taipei. Slike boder anbefales hvis man ønsker å prøve autentisk taiwansk mat.

    IMG_7039.jpg
     
  16. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Ny dag, ny runde med jakt på frokost. Denne gangen landet vi på noe som heter "Risbolle" (飯糰/fan-tuan). Den er altså ris med fyll i. Det er en slik risbolle-sjappe rett bak hotellet. Stedet er tydelig veldig populært da det var kø da vi var der. Denne sjappa tilbyr mange forskjellige typer fyll og 15+ forskjellige kombinasjoner av disse, noe gjorde at jeg og guttungen fikk litt problem med å velge. Men vi klarte å lande på et valg til slutt.

    IMG_7074.jpg

    IMG_7069.jpg

    IMG_7070.jpg

    IMG_7078.jpg

    IMG_7079.jpg

    Etter frokosten dro vi til et forstad ca. en halvtime unna Taipei stasjon med tog. Stedet heter Yingge. Yingge er hovedstad til Taiwans keramikkindustri med produksjon av keramikk i over 200 år. Stedet er alltid overfullt av folk i helgene med masse matboder. Siden vi var der fordi guttungen hadde lyst til å lage egen kopp, valgte vi å dra dit i en uke dag. Vi dro innom Kemamikkmuseum som er gangavstand fra togstasjonen. Der lærte vi om keramikks historie på Taiwan og produksjonsprosess i detalj. Etter museumsbesøket, fant vi en keramikkbutikk som tilbød hurtigkurs i forming av keramikk med hjul. Her fikk guttungen god en-til-en veiledning. Hele seansen tok ca. 25 minutter. Deretter måtte koppen/leira stå og lufttørke i ca. 30 dager først, før den varmebehandles og kjøles ned i ytterligere 30 dager. Da er koppen ferdig. Når koppen er ferdig, vil den bli sendt til ei kusine av meg, så skal jeg plukke opp denne i juli når jeg skal mellomlande i Taipei.

    IMG_7134.jpg

    IMG_7122.jpg

    IMG_7127.jpg

    IMG_7132.jpg
    Så dro vi tilbake til Taipei for litt mat. Valget falt på en matbod med sitteplasser som tilbyr taiwanske retter. Heldigvis var køen kort, og vi fikk plass etter få minutter.

    IMG_7158.jpg

    IMG_7162.jpg

    Østersomelett (蚵仔煎/ke-zai-jian). Jeg laget et hull i midten før jeg tok bilde for å vise at det er østers. De fleste taiwanere, om ikke alle, vil bestille denne måten på taiwansk dialekt (ø-a-tsian), men det går helt fint å bestille denne retten på mandarin som mange turister fra Singapore, Hong Kong og Malaysia gjør.

    IMG_7167.jpg

    Vermicelli med kjøttsaus og bønnespirer. (肉燥米粉/rou-zao-mi-fen)

    IMG_7163.jpg

    Jeg var ikke helt mett etter å ha delt østersomelett og vermicelli, så fikk jeg øye på "Pølse i pølse" (大腸包小腸/da-chang-bao-xiao-chang), som også er typisk taiwansk matrett. Den lyse pølsa er fylt med dampet kleberis før den grilles og fungerer som pølsebrød. Den røde pølsa er hovedsakelig fylt med svinekjøtt og svinefett og har en søt smak. Som bildet under viser, er det mange forskjellige tilbehør man kan velge. Surkål fra biffnudler-sjappa dukket også opp her. :)

    IMG_7174.jpg

    IMG_7180.jpg

    På kvelden besøkte jeg og guttungen et vennepar av meg. På vei til dem, så vi to 7-11'er på hver sin side av et leilighetsbygg. Da kommenterte han ufattelig mange 7-11'er og FamilyMart'er han har gått forbi her i Taipei.

    IMG_7181.jpg
     
  17. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Ny dag, ny utflukt. Denne gangen reiste vi litt utenfor Taipei igjen med en toglinje som heter "Pingxi-linje". Denne toglinjen ble bygd for over 100 år siden pga. kullgruvedrift i dette området. Kullgruvene ble lagt ned for mange år siden, men områdene langs denne linjen er blitt bevart og er en populær turistattraksjon for både taiwanere og utenlandske turister. Vi valgte å besøke tre steder langs toglinjen; Jingtong, Pingxi og Shifeng.

    Bygget som vises i bildet under ble brukt til å lagre kull mens de ventet på å bli transportert vekk.

    IMG_7191.jpg

    IMG_7197.jpg

    IMG_7201.jpg

    IMG_7210.jpg

    IMG_7212.jpg

    IMG_7215.jpg

    IMG_7221.jpg

    IMG_7219.jpg

    IMG_7224.jpg

    IMG_7233.jpg

    Ca. 20 minutters spasertur fra Shifeng-stasjon, er det en foss som er verdt å besøke.

    IMG_7241.jpg

    Før vi vendte oss tilbake til Taipei, spiste vi en veldig enkel lunsj. Her har vi en rett som mange kaller "taiwansk hamburger", altså 刈包(Gua-bao). Dens opprinnelse er fra Fujian-provinsen i Kina, men det er på Taiwan denne retten ble populær.

    IMG_7254.jpg

    Tilbake til Taipei ville guttungen ha litt dessert. Da dro vi til en iskrem-sjappe i handlegata under Taipei stasjon. Sjappa heter "3546 bing-qi-lin". Tallet 3546 betyr at for 35 NTD, kan du velge blant 46 forskjellige smaker. Jeg måtte jo selvsagt telle hvor mange smaker kunne jeg velge denne gangen. Da kom tallet til 41. Forklaringen ligger i at enkelte ganger går de tomt for enkelte smaker og ventet på leveranse. Det viktige her at prisen har ikke endret seg siden sjappa ble åpnet for over 20 år siden.

    IMG_7273.jpg

    IMG_7274.jpg

    IMG_7279.jpg

    Middagen denne dagen gikk vi for japanske donburi.

    IMG_7283.jpg

    Desserten gikk vi får tofupudding med kokt peanøtter (花生豆花/hua-sheng-dou-hua)

    IMG_7285.jpg
     
    Kristian, geddi, funkenstein and 19 others like this.
  18. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Guttungen husker Chang Kai-shek minnehallen godt fordi jeg pleier å ta bilde av ham fra samme sted med minnehallen som bakgrunn hver gang han er i Taipei. I år fikk jeg tatt enda et nytt bilde av ham. Det er jo morsomt å se hvordan han har vokst siden han besøkte Taiwan for første gang i 2012. Guttungen ble spesielt imponert av vaktbytteseremonien.

    Frihetsbuen, Frihetstorget, Chang Kai-shek minnehallen, Det nasjonale konserthuset og Det nasjonale teateret. IMG_1588.jpg

    Det nasjonale teateret.
    IMG_1580.jpg

    Det nasjonale konserthuset.
    IMG_1576.jpg

    Chang Kai-shek minnehallen.
    IMG_1582.jpg

    Vaktbytte.
    IMG_7299.jpg

    Taiwan er ingen stor idrettsnasjon, men gjør ganske bra i badminton. Landet har flere spillere som spiller i det høyeste nivået internasjonalt. I tillegg er en av verdens største produsent innen badmintonutstyr fra Taiwan. Når jeg spiller badminton selv og er på Taiwan, klarer jeg ikke å la være å kjøpe nye utstyr til meg selv. :D

    IMG_7320.jpg

    Da jeg var innom en av de mest populære butikkene i Taipei, observerte jeg flere turister fra Hong Kong, USA, Malaysia og Singapore som også handlet.

    IMG_7324.jpg

    Etter turen innom badmintonutstyrsbutikken, dro jeg og guttungen til Pokemon Center som ligger gangavstand fra Taipei 101.

    IMG_7325.jpg
    IMG_7329.jpg

    I tillegg til anskaffelse av varer som guttungen og minstemann hjemme i Norge ønsket seg, skaffet jeg et Pokemon-forkle som bare selges på Taiwan.

    IMG_7328.jpg

    Etter lang dag, fant guttungen jeg en hotpot (火鍋/huo-guo) restaurant rett ved hotellet. Her spiste vi oss mett, kanskje litt for mett...

    IMG_7331.jpg

    IMG_7332.jpg

    IMG_7333.jpg

    IMG_7334.jpg

    IMG_7338.jpg

    IMG_7339.jpg
     
    Kristian, geddi, Spielhaug and 16 others like this.
  19. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Dagen i dag startet med et kraftig jordskjelv og mange etterskjelv helt til nå, to timer etter det første skjelvet. Vi fikk jordskjelv-varsling rett før jordskjelvet traff oss i Taipei. Da var det bare å gjemme oss under bordet på hotellrommet. Heldigvis er rommet vårt i 12. etasje, så det tok ikke lang tid å gå ned til 1. etasje.

    IMG_7545.jpg

    Nok en da med litt kulturelt innslag. Denne gangen besøkte vi Det nasjonale palassmuseum i Taipei. Dette museet er absolutt verdt å besøke. Masse fine gjenstander fra dynastier helt tilbake til 3000 år f.kr. stilles ut her. Om man har en dag eller to i Taipei, anbefaler jeg dette museet på det sterkeste. Jeg og guttungen brukte nesten hele dagen her.

    IMG_7342.jpg

    IMG_7347.jpg

    IMG_7348.jpg

    IMG_7350.jpg

    IMG_7355.jpg

    IMG_7357.jpg

    IMG_7369.jpg

    To av museets mest kjente gjenstander: kjøttlignende stein og jade-kinakål.
    IMG_7372.jpg

    IMG_7373.jpg

    Lunsjen spiste vi i en veldig fin restaurant på museet.
    IMG_7382.jpg

    IMG_7383.jpg

    IMG_7384.jpg

    IMG_7387.jpg

    IMG_7388.jpg
     
    Kristian, Earl, geddi and 13 others like this.
  20. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    So mange har fått med seg, var det et stort jordskjelv på østsiden av Taiwan i dag. I Taipei var det ingen som ble skadet, men kollektiv transport ble nokså rammet. Metro, tog, høyhastighetstog ble jo umiddelbart stanset. Trafikken kom i gang igjen etter omfattende inspeksjon. Det samme gjaldt mange kontorbygninger. Mange måtte vente utenfor mens inspeksjon pågikk. Litt ut på dagen var alt normalisert igjen i Taipei. Det var ingen tegn til at det kraftigste jordskjelvet på 25 år bare for noen få timer siden.

    IMG_7547.jpg

    I dag reiser vi hjem til Oslo. Før vi satte kursen mot TPE, tok vi en tur til Maokong med taubanen. Grunnen til vi tok denne turen er at guttungen ble avbildet her for 12 år siden. Det vil ha vært morsomt å ha et bilde til fra samme sted 12 år senere. :)

    IMG_7555.jpg

    578177_10150782717952330_1422476427_n.jpg

    IMG_7558.jpg

    Hello Kitty innsjekkingsautomater på TPE

    IMG_7561.jpg

    IMG_7562.jpg

    Som vanlig måtte vi sjekke at koffertene våre har passert sikkerhetsscreening før vi kunne fortsette til sikkerhetskontroll.

    IMG_7563.jpg

    Både sikkerhets- og passkontroll gikk veldig raskt i dag. Under fem minutter var vi gjennom begge kontrollene.

    IMG_7566.jpg

    Vi har svettet litt i dag. Derfor ekstra gledelig for både guttungen og meg å kunne ta en dusj før vi setter oss på flyet.

    IMG_7569.jpg

    IMG_7570.jpg

    Matfronten i "The Star"-lounge er helt ok. Det meste av maten som serveres er taiwansk.

    IMG_7573.jpg
    z
    Guabao og taiwansk kjøttsuppe blir dagens middag.

    IMG_7578.jpg
     
    EndreD, mathiasfe, Kristian and 14 others like this.

Del denne siden