Ting å tenke på ved flytting til Bali

Tråd i 'Off-topic' startet av mariusberg89, 13. april 2025.

1. mariusberg89

mariusberg89 Senior Medlem

Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    43
    Heisann,
    Dette blir litt vel off-topic og hvertfall en vesentlig lengre "reise".
    Men siden det er mange reisevandte her så prøver jeg meg.

Skal etter planen flytte fra Norge i August og første destinasjon blir Bali for en del år, med Dubai 3 mnd i året.

Jeg må derfor begynne å planlegge litt.

Helseforsikring: Noen som har tips til en god helseforsikring som dekker globalt uavhengig av hvor man er?

Andre forsikringer man bør ha?

Bo: Airbnb blir for dyrt langtid, har prøvd å google litt. Men noen som har tips til sider hvor man kan finne langtidsleie på Bali?

Vaskehjelp, etc: det tar man kanskje bare når man er der nede?

Andre ting å tenke på?

2. Onico

Onico Nytt Medlem

Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    13
    Kan svare for å bo kanskje. Vil sterkt anbefale å booke maks 1 mnd først, for så å gjøre deg kjent med hovedområdene her; Sanur, Uluwatu, Canggu, Seminyak, Ubud + mange flere. Det bygges mye, og trafikken er tidvis veldig kaotisk. Men samtidig har du områder som er superstille og urørte.

Mye blir lagt ut på facebook marketplace, eller skilt utenfor eiendommer og nettverk/tilfeldige samtaler. Du kan også sjekke denne: https://www.balivillahub.com/en

3. robertaas

robertaas Medlem

Likes mottatt:
    315
    Bonuspoeng:
    53
    Har du faktisk besøkt Bali? Hele sørlige Bali er ødelagt av masseturisme. Det fløt av søppel på strendene og man kunne ikke gå rundt uten å bli tilbudt narkotika og småjenter. Har hatt korte opphold både i Kuta og Nusa Dua, og begge kunne jeg vært foruten. Kom deg nordover på øya eller over til Lombok for lengere opphold.

Vær også klar over at sesongene er det motsatte av det meste av sørøst-asia. Regnsesongen begynner i slutten av oktober og for fullt i november.

4. mariusberg89

Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    43
    Trafikken er jævlig i Oslo på en helt annen måte. Vet at det er mye trafikk, men man slipper å krangle med sykelister, folk på sparkesykler, etc. så tar heller den trafikken enn Oslo.

Takk for linken, den var fin!

Jepp, jeg var der for 4 år siden isj. ikke lenge, men likte det.
    Det er ikke et ukjent fenomen at det er mye søppel i Asia på generell basis..
    Det er dog heldigvis initiativer som rydder kraftig opp i dette nå og gjør blant annet elvene der fri for plast og annen søppel. I tillegg har den lokale regjeringen sagt at de nå skal bistå og rydde opp fra sin side, så får vi se om det skjer.

Narkotika blir du tilbudt på en hver klubb i Oslo også, i tillegg er det der også helt vanlig i store deler av Sør Amerika og Asia. Så dette er jo ikke noe sjokk.. småjenter er synd i så fall, men ikke noe jeg skal ha så klarer å avstå fra det tilbudet også.

Regnsesongen er så vidt jeg vet fra Desember til Mars isj på Bali.Denne perioden tenker jeg å bruke store deler av i Dubai som da er tørt og varmt.

Jeg kjenner andre som har brukt et halvår nå og noen mer på Bali, de digget det og vil tilbake også.

Det handler jo litt om å være forberedt på hva man kommer til. Forsøpling, dop, etc. som du nevner er ikke et ukjent fenomen i litt dårligere stilte land, så det kan jo umulig være noe sjokk..

Det samme om infrastrukturen, jeg så på en video av en fyr som klagde på veinettet, infrastruktur i form av strøm, og trafikken der. Om man ikke er forbedert på at ting er sånn så vil man slite. Men det er jeg null bekymret for.

Bali er et ganske kjent remote working sted og har også nå laget egen lisens for det. Det er relativt rimelig å bo der, maten er av bra standard og internasjonal, det er mange internasjonale som bor der. Det er et bra fokus på helse med sunn mat, mange treningsteder, etc.

Så jeg tror jeg er ganske forberedt på hva som venter meg, men man kan aldri bli 100%. Så må man gjøre det beste ut av situasjonen, og kanskje jeg kan være så heldig å få bidra på en positiv måte til å forbedre forsøplingen der nede, osv.

Tidssonen er også ganske optimal i forhold til jobbing mot Norge da man kan kjøre noen timer midt på dagen.

Last edited: 01. mai 2025
    Onico and oggaman like this.
  5. Vegard2

Vegard2 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    2
    Heisann Marius,

Jeg er sikkert én av mange som bare er innom for å lese kloke innlegg og ikke opprettet en bruker selv, men måtte nå som du la inn dette innlegget.

Jeg bor på Bali og kan hjelpe deg langt på vei, men det avhenger av en del faktorer som budsjett, sted og ønsker generelt.

Som du er inne på er det mange ulikheter her nede og ting som man kan ha et negativt syn på, men livsstilen og mulighetene her nede veier langt opp for disse bagatellene som jeg ville kalt det.

Mye av businessen her nede foregår in person i forbindelse med leie av scooter, villa, vaskedame osv - de er ganske lei folk som sitter hjemme på pcen sin med store drømmer og lovnader, men som aldri blir en realitet.

Alle nettsider du bruker vil ha buleh harga, høyere pris fordi du er turist, enn hvis du kommer ned her og snakker direkte med de lokale. Av expats miljø så er det fokus på tre områder Canggu (party, trening og fult av utvalg angående rekreasjon), Ubud (yoga, mindfullness og mer rolig miljø) og Uluwatu (det nye Canggu med hvite strender, god surf og masse utbygging)

Reiseforsikring kan du enten ta via utenlandske selskaper eller norske, men det blir ofte en utvidet reise på ex antall dager og krever at du drar tilbake til Norge etter dagene er brukt opp. Ulempene med utvidet reiseforsikring er at den er fastsatt i forhold til dato og når du må være tilbake. Med utenlandske selskap så er du dekket så lenge du betaler og må ikke hjemom før evt ny tur og ny utvidet reiseforsikring.

Gi meg en liten pekepinn på hva dine ønsker er så kan jeg svare mer direkte :)!

Last edited: 13. mai 2025
    mariusberg89 liker dette
  6. mariusberg89

Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    43
    Hei Vegard, har sendt deg en PM :)

Del denne siden