Ting som ikke er digg på fly

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Bjørn Helge, 24. okt 2013.

  1. sirwinston

    sirwinston Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    OK, syns slett ikke jeg var over streken, men sletter innlegget og avslutter diskusjonen for min del.
     
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg aner ikke, min jobb er ikke i flybransjen men i helse. Men jeg håper personen fikk en tilbakemelding fra crew om ikke mer.
     
  3. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Om et barn har så kraftig allergi vil jeg si det er uansvarlig av foreldrene å ta gutten om bord i et fly uten å bruke medbrakt oksygen (maske) for flyvningen.

    Etter det jeg vet om luftsirkulasjon/HEPA H13 filter i flykabinen virker det veldig lite trolig at en åpen nøtteposte langt bak i flyet kan være årsak til reaksjon.

    At en med nøtteallergi 28 rader bak meg betyr at jeg og de 310 andre om bord ikke kan spise noen nøtter – jeg aksepterer det og følger henvisninger.

    Har hatt tre interkontinentale flyvninger med denne situasjonen i det siste (alle typer nøtter forbudt). Cogito; Ting som ikke er digg på fly.
     
  4. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Folk med enorme boblejakker som insisterer på å ha den på i midtsetet på et stappfullt fly. Sverger på at dagens medpassasjer tok en kvart del av mitt sete også...
     
    DanH, OttoL and Eddie47 like this.
  5. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Etter egen erfaring har SAS og jeg vil tro omtrent alle andre flyselskap små transportable tanker med 02 ombord. Altså i tillegg til den kjemisk produserte 02en som alle passasjerer får tilgang til i en nødssituasjon. Har selv vært i en situasjon der jeg måtte bruke 02 behandling på en medpassasjer ombord hos SAS.

    Angående foreldre som har barn med kraftig og kjent allergi, så skal de( hvis mine kolleger har gjort jobben sin) få god opplæring om hvordan de skal bruke medisiner som setter intramuskulært i en situasjon der barnet reagerer og de skal ha rutiner på at feks besteforeldre og barnehage får opplæring i å bruke dette utstyret, en Epipen. Så jeg håper og tror at hvis allergien er kjent, så har foreldrene alltid med dette utstyret. Det er også min erfaring at det har det og at de er jevnt over gode til å bruke det, eller ta kontakt med feks 113 for å få råd.

    Når det gjelder hvor gode filtrene i et fly er så vet jeg ikke. Og i situasjonen jeg har beskrevet kan det jo også ha hent at barnet reagerte på noe helt annet, og ukjent som var nærmere.
     
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror det er tilfeldig at det har skjedd, men nylig har jeg ved et par anledninger opplevd at folk blir sure når jeg legger sekken minn oppå eller foran deres digre trillekofferter i bagasjehyllene.
    WTF? her drar du med all driten din ombord og fyller opp en hylle som er ment for 6 seter.
    Også reiser du deg og flytter på andres bagasje eller kommenterer og ser sur ut?
    FOLK.....
     
    ElinPelin, DanH and funkenstein like this.
  7. funkenstein

    funkenstein Senior Medlem

    Innlegg:
    1,015
    Likes mottatt:
    6,514
    Bonuspoeng:
    183
     
    DanH liker dette
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Ja spesielt gledelig er det når folk legger kofferten på tvers slik at den tar mest mulig plass..
     
    ElinPelin and OttoL like this.
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Luftkvalitet om bord er et tema for tiden.

    "Air filters can remove very small particles such as bacteria and viruses. Virtually all viruses and bacteria are removed; even the most difficult particles in the range of 0.1 to 0.3 micron are filtered out with an efficiency level of of 99.995%. Contrary to popular belief, very small particles below 0.1 micron are easily filtered out by the mechanism of diffusional interception." – IATA

     
    jgroneng and Upsaker like this.
  10. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Og alle Norwegians fly har disse HEPA-filtrene. Er det noen som vet hvor mange av SAS sine som har? Jeg gjetter på at alle nye A320 pluss langdistanseflåten. Mistenker at de eldste 737ene ikke har det.
     
  11. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,960
    Likes mottatt:
    5,769
    Bonuspoeng:
    183
    https://www.flysas.com/en/safe-travel/ ser ut til å ha svaret:

    All our Airbus and Boeing aircraft are equipped with HEPA filters. Flights operated with ATR aircraft has another type of air filter on board, which ensures a continuous flow of fresh air to the cabin.
     
    Edvard liker dette
  12. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Så bra! Min (tydeligvis for enkle) research sa at generelt sett hadde alle nye fly det.
     

Del denne siden