Ting som ikke er digg på fly

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Bjørn Helge, 24. okt 2013.

  1. andyp

    andyp Medlem

    Innlegg:
    93
    Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    18
    Har stort sett vært heldig med klientellet, men har også opplevd "sure barfot" på tur.
    Merkeligste var vel han som satt med en Stetson cowboyhatt på seg hele veien fra SIN til CPH med SAS i sin tid...
     
    Fnate liker dette
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Stetson ruler!

    Mye møkk her i USA, særlig AA sitt klientell i Domestic First på første rad med gule pedaler på bulkhead. Ewwwwww..

    Jeg har også lite til overs for folk som absolutt skal ha vindusshaden åpen hele flighten, særlig på longhaul. Så har du de som åpner shaden hver halvtime. Fruen er herlig. En gang sa hun "What the heck is he doing? Checking for bogies???" Face it, på 41K fot er det relativt lite å se på mesteparten av tiden.
    Amerikanske selskaper og også BA er folk flinke til å dra ned shadesene så folk slipper å ha sola i trynet/på iPaden som igjen skinner videre via glass etc. I First, er det jo obligatorisk å ha ned shadesen, men på Business, ofte med LH og SK, er det alltid noen som absolutt skal ha den åpen. På shorthaul i Europa, har jeg begynt å velge vindusseter selv om jeg foretrekker midtgang for å ha kontroll på shadesene ;)

    Ellers har jeg følgende observasjoner fra mine siste flighter

    UA First FRA-ORD. Bekkmørkt, ingen kontakt med noen andre passasjerer. Ikke noe bråk, herlig.
    BA WT+ ORD-LHR. Nattflight. Mor og datter feit og bælfeit slo til på 150 daler for å oppgradere og vagget inn. Kabinen var halvfull, inkludert en heeeeeel fireseter foran, men mor og datter ville selvsagt sitte aisle to aisle med meg ved vinduet. Det var åpenbart mors 3. flytur og første med AVOD. Dattera brukte en halvtime på å vise mora hvordan man bruker AVOD, men det hjalp ikke, så dattera campet over mora ca. halve flyturen. Mor kunne ikke a) åpne bordet som er mellom setene i WT+, b) finne lysbryterne c) røkka ut headsetet ut av pluggen 1286 ganger og jeg måtte hjelpe henne å plugge den inn igjen hver eneste gang. N I C E. I tillegg hadde jeg en apekatt med null partyblære bak meg som fant ut at setet mitt var genialt å bruke som håndtak for å få rævva si ut av setet hver gang han skulle på dass. HATER det, men det slipper du jo selvsagt på biz.
    BA Club LHR-ORD. Vel, er man to i klinesetene, har du jo fullt privatliv. No sweat.
    BA Club LHR-JNB. Nattflight. En jævel skulle ha på ikke ett, men to av lysene når folk sover. Han synes også det var greit å gjøre knebøy i midtgangen og holde seg i den elektriske divideren mellom mitt sete og hans sånn at den ble dratt ned to ganger.
    BA Club ORD-LHR. Nattflight. Ei dame med alt for lite hjerne synes det var greit å ikke bruke headset på iPadn sin. Siste episode av Glee dro på for full musikk. Etter to rolleyes igjennom luka, måtte jeg ta en "Excuse me, can you please wear your headsets, thank you"
    BA First i januar. Mørkt, stille og ingen forstyrrelser

    Konklusjonen blir: F er tingen for optimal komfort, stillhet og stail. Biz er bedre, men langt fra perfekt. Glem resten :p
     
    Last edited: 01. april 2014
    SASlovah4evah liker dette
  3. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Du glemte en ting: Holde deg unna mine dagflighter! Jeg kan ikke fordra å sitte i halvdårlig innelys på dagflighter. :p
     
    SASDC8, Kimmam, tommy777 and 2 others like this.
  4. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hater dagflighter i det store og det hele. Så du sliter ikke med meg.
     
  5. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Du har jo lampetten over hodet ditt.
     
  6. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Har det seg jo slikt at en lampe i taket ikke helt kan måle seg med naturlig dagslys. Syns ofte at det kan være mye fascinerende å se ut vinduet også jeg da
     
    AndersB and Ruby like this.
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Helt klart, men ett businessete har ofte opp til 3-4 vinduer. Av hensyn til folk som vil sove/se på film/ikke ønsker sol midt i pæra, kommer det mer enn nok naturlig dagslys igjennom det vinduet du ser rett fra setet ditt
     
  8. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke hvis du reiser sammen med JRL...... da kan det fort bli mye å myse gluggene på slik at du ikke får sove :D:D:D
     
    Fnate liker dette
  9. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Det får da være måte på sutring Tommy!
    Hvis jeg reiser i C eller F har jeg betalt like mye for billetten som det du har. Og hvis jeg vil ha shaden oppe, sitte å drikke tøyesvann og se film med lyset på hele natten, skal jeg ha lov til det. Hvis du vil sove kan du putte plugger i øra og et damebind over øya og slutte med å oppføre deg som prinsessa på erten. ;)

    Jeg synes det er griseirriterende å sitte på Thai sin avgang fra Europa på tidlig ettermiddag når de allerede kl 1530 norsk tid slukker lyset og sier godnatt. Hvis jeg vil hygge meg med god drikke og lett konversasjon med sidemannen skal jeg ha lov til det. Husker en gang på KLM for mange år siden. Foran i nesten på Jumboen satt en familie på 4. Ingen tvil om at mor var sjefen i familien. De hadde 2 døtre på 8-10 år som satt pent i sine hvite bluser og perlehalsbånd. Far var tydeligvis en tøffel. De la seg til å sove så snart maten var ryddet bort. Det var enda tidlig (20-ish) og jeg og sidemannen var klar for noen G/T's. Lyset var slukket i kabinen og vi hadde på et lys fra panelet over. Vi satt 3 rader bak dem. Det var tydeligvis ikke godt nok for hønemor. For etter 5 minutters forsøk på å sove toget hun ut og ga oss et stygt blikk. Kom tilbake igjen og ikke lenge etterpå kom en F/A og fortalte at fruen på rad 1 var redd hennes barn ikke fikk sove, og lurte på om vi kunne være litt stille. Under lovnad om å komme med en GT til, slukket vi lyset og hadde kun lyset av inflightshowet og hvisket oss i mellom. Det var heller ikke nok, så da kom kjerringa direkte til oss og ba oss sove for her skulle det være stille. Jeg skal love at den kjerringa fikk høre det fra meg da, på et meget høflig vis naturligvis om øreplugger, lukke øya, om å betale like mye for billeten osv. Hun toga ut til F/A'en igjen, som ikke viste seg igjen, men kom flirende med nok en G/T til oss.

    Folk må gjerne sove når det skal være, men ikke forvent at jeg skal gjøre det samme som dem fordi det passer dem best. Da blir jeg grumpy! Skulle jeg hatt en dagflight fra Asia og hjem, skulle jeg sannelig ikke ha nede noen shades. Det er dagtid og jeg ville nok ha jobbet eller hygget meg, og da passer det særs dårlig med en bekmørk kabin.

    Av andre sære opplevelser husker jeg en gang i 2 etg på en KLM Jumbo hjem fra LAX. På raden bak meg var det en familie som hadde med katt i bur. Den rauta hele fokkens flyturen. Det ble irriterende etterhvert.

    Av dårlig oppførsel vil jeg trekke frem en eldre norsk dame som har vært mye fremme i mediene. Har bodd mange år i Frankrike og var en effektiv forhørsdommer der nede visstnok.
    Dette var på en Lufthansa fly fra FRA til OSL, og damen forlangte VIP behandling. Hun reiste sammen med det jeg oppfattet som hennes gamle far. Hun forlangte å komme først ombord. De ble derfor bedt om å vente på innsiden av innsjekken til alt var klart. Kom vel ombord omtrent samtidig med dem da det tok litt tid med gamlingen. Hun ba da om å få sitte på rad 1, for det pleide hun alltid. Fikk da beskjed om at den raden desverre var opptatt, så hun måtte ta til takke med rad 3. Dette ga hun klart uttrykk for misnøye med. Så måtte hun bruke mobil før avgang og bablet i vei. Dette likte F/Aen dårlig og ga beskjed om at dette ikke var lov. Da ble hun enda surere og sa at det var siste gang hun skulle fly Lufthansa da SAS tillot dette før pushback. Igjen prøvde hun å få flytte frem til rad 1, da den enda stod tom, men ikke mer enn hun fikk sagt det kom Ole Einar Bjørndalen og kona inn og satte seg der. Makan til oppførsel skal man lete lenge etter. Blir helt anti hver gang jeg ser kjerringa på TV.

    Jau jau! Bare 6 dager til neste F tur. Da med shades'a åpne, lyset på og masse tøysevann i glassene!:D:p:D:p
     
  10. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Må si meg enig i at på en dagflight så er shades fritt frem til å ha åpne. Men er det sol, så kan man jo vise litt hensyn, og trekke den ned litt.
     
    Bizflyer liker dette
  11. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    He he he. Ser tråden virkelig er på gang nå.

    Jeg ser at jeg tok denne selfie'n med vindusgluggene åpne, den 10. Oktober. 2013
    [​IMG]
    Er det feil det da liksom?

    Eneste feilen jeg ser er at jeg ikke hadde champagnebordet nede.
     
    SASDC8 liker dette
  12. .
     
    Last edited by a moderator: 16. juli 2018
  13. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Sitter du sånn hjemme også?
     
    tommy777 and Fnate like this.
  14. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Ja så klart, holder med en åpen for min del i det minste
     
  15. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Derfor jeg holder meg unna Asiana, he he.. Hos ANA skal du slite tungt med å myse ut vinduet dersom du er i Square ;)

    Tror nok heller noe i midten er gjeldende på dagflighter. Flyvertinnene er flinke til å dra ned shadsene som ikke er i bruk, det vil si de 2-3 andre i nærheten av ditt sete som du ikke bruker. Det skaper en bedre balanse for de som er på jobbtur som er sliten og på vei hjem. Jeg hater å si det, men majoriteten av flightene jeg tar i F og C er på vei til/fra møter, så jeg drikker ikke og etter 3-4 dager i Europa med lite søvn, er ikke første tingen på lista å bøtte nedpå mer enn ett glass Champers i loungen og to natta GT på flyet hjem. ;)

    Når det gjelder folk på tur til hønehustur med "I Love Pattaya" capsen på og Cognacen til 1500 spenn rett i kaffen, har Bose for lengst knekt koden for det problemet, det bryr ihvertfall ikke meg. ;)

    Og skal man ha party, er jo løsningen enkel: Kjøp alle setene oppe på en Lufthansa 747, been there done that. Merk Baileys flaska. Johnny Bluen står på dørken ;)



    [​IMG][​IMG]
     
    Avixlo, Ruby, Jørgen and 1 other person like this.
  16. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Drikker ikke kaffe jeg.

    Heldigvis er det ikke Square hos ANA. Da tror jeg heller jeg hadde valgt Asiana eller Thai.
    De bildene vitner jo om noen mindre bemidlede fra businessclass som har invadert First classen hos Lufthansen. Fysjom! Håper de havner på svartelista!
    Kledelig med det damebindet på pannen, Tommy! Tydelig at du ikke sover hele tiden da. Betryggende!
     
    tommy777 liker dette
  17. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Hensyn bør en ta uansett om det er natt eller dag. Men selv om det er en nattflight så må en tåle en annens leselys, småprat osv. Noen forventer tydeligvis at alt må bygges rundt seg selv (barna blir ofte en unnskyldning).

    Det å høylytt holde andre folk våkne (type jeg har betalt for min billett og kan gjøre akkurat det jeg vil) tolererer jeg ikke. Men har til gjengjeld aldri opplevd noe slikt. Og det er vel noe som hovedsakelig skjer kun en sjelden gang på charter til syden, vil jeg tro.

    Men når jeg leser her, minnet det meg om at jeg trasket på toalettet i sokkelesten en gang. Riktignok ikke i C/F, men i MCE-kabinen til American Airlines...
     
    tommy777 and Fnate like this.
  18. Kleppan

    Kleppan Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    t777, sikkert en fin jobb og slitsomt å fly j&c classe verden over, etter hva du legger ut....men det du snakker om er et i-landsproblem, arrogant holdning. Husk til slutt hvor kundene kommer fra og deretter din lønn muligens!
     
    Fnate liker dette
  19. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Hei Kleppan. Velkommen til Bonusfeber!!!

    EDIT: Ser du både har postet og jeg har svart før. Men jeg har aldri ønsket velkommen.
     
  20. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,932
    Likes mottatt:
    6,766
    Bonuspoeng:
    183

Del denne siden